Постанова
від 26.02.2013 по справі 2а-1670/6818/12
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2013 р. Справа № 2а-1670/6818/12 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Філатова Ю.М.

Суддів: Водолажської Н.С. , Жигилія С.П.

за участю секретаря судового засідання Коцури Т.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "НетСо" на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2012р. по справі № 2а-1670/6818/12

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НетСо"

до Полтавської міжрайонної державної податкової інспекції Полтавської області Державної податкової служби

про про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, ТОВ "НЕТСо", звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача, Полтавської МДПІ, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27 червня 2012 року № 0000182301.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2012р. по справі №2а-1670/6818/12 в задоволенні позову було відмовлено.

Не погоджуючись з постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2012р. по справі №2а-1670/6818/12 позивач подав апеляційну скаргу, просить її скасувати та прийняти нову постанову, якою його позов задовольнити, вважає, що судом першої інстанції порушені норми права.

Відповідач вважає, що постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2012р. по справі №2а-1670/6818/12 прийнята у відповідності до вимог чинного законодавства, а тому підстави для її скасування відсутні.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю - доповідача та представників сторін колегія суддів встановила, що підставою прийняття оскаржуваного повідомлення - рішення був акт перевірки позивача працівниками відповідача від 13 червня 2012 року № 848/22/23812829 в якому зроблені висновки про порушення позивачем вимог пунктів 2.12, 3.1, 3.2, 7.39, 7.41 "Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні", затвердженого постановою правління НБУ від 15 грудня 2004 року № 637, а саме: проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (встановленої форми та змісту), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів на загальну суму 10843,89 грн.

Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з наступного.

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями) регулюється "Положенням про ведення касових операцій в національній валюті в Україні", затвердженим постановою правління НБУ від 15 грудня 2004 року № 637.

Пунктом 2.12 "Положенням про ведення касових операцій в національній валюті в Україні" передбачено, що фізичні особи-довірені особи підприємств (юридичних осіб), які відповідно до законодавства України одержали готівку з карткового рахунку із застосуванням корпоративної платіжної картки або особистої платіжної картки, використовують її за призначенням без оприбуткування в касі. Зазначені довірені особи подають до бухгалтерії підприємства звіт про використання коштів разом із підтвердними документами в установлені строки і порядку, що визначені для підзвітних осіб законодавством України, а також документи про одержання готівки з карткового рахунку (чек банкомата, копія видаткового ордера, довідки за встановленими формами, сліп, квитанція торговельного термінала тощо) разом з невитраченим залишком готівки.

Згідно пунктів 3.1, 3.2 "Положенням про ведення касових операцій в національній валюті в Україні" касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням платіжних карток, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів.

Касові операції, що проводяться відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", оформляються згідно з вимогами цього Закону.

Відповідно до вимог пунктів 7.39-7.41 "Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні" під час перевірки звітів про використання коштів для вирішення господарських питань особлива увага приділяється дотриманню підзвітними особами встановлених термінів складання та подання до бухгалтерії відповідних звітів, своєчасність повернення до каси підприємств залишку невикористаних коштів (одночасно з відповідним звітом), наявність оригіналів підтвердних документів, їх погашення тощо. Крім того, ураховується те, що подання звітів про використання коштів із порушенням установлених термінів може дозволятися лише у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю підзвітної особи або за інших обставин, що мають документальне підтвердження. До уваги береться також і те, що не повинні порушуватися строки та умови видачі готівки під звіт, визначені законодавством України, зокрема пунктом 2.11 цього Положення. Під час перевірки правильності оформлення видач готівки під звіт як на відрядження, так і на інші потреби встановлюється достовірність підтвердних документів, що додаються до звітів про використання коштів.

В ході проведення перевірки позивачем податковому органу не надано документи, встановленої форми та змісту, які б підтверджували сплату підзвітними особами готівкових коштів на загальну суму 10843,89 грн., а саме: підзвітною особою ОСОБА_1 подано авансовий звіт від 23 лютого 2010 року Н-00000024 (а.с. 84), товарний чек б/н щодо придбання "газу пропан" у ТОВ "Жета" на суму 156,31 грн.

Відповідно до вимог статті 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" передбачено, що окремі категорії суб'єктів господарювання звільнено від застосування РРО та розрахункових книжок при продажу товарів (наданні послуг) за умови дотримання певних обмежень (вимог) щодо форм діяльності, асортименту товарів або виду послуг, видачі або оформлення розрахункових документів, типу об'єктів торгівлі та інших чинників.

З аналізу зазначеної вище норми вбачається, що ТОВ "Жета" здійснює діяльність з реалізації пального, а саме: газу пропан, яка не передбачена статтею 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", внаслідок чого, розрахункові операції зазначеного суб'єкта господарювання належить проводити із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій.

Статтею 8 даного Закону визначено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій або використанням розрахункових книжок, встановлюються Державною податковою адміністрацією України.

На виконання Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" розроблено Положення "Про форму та зміст розрахункових документів", затверджене наказом Державної податкової адміністрації від 01 грудня 2000 року № 614.

Вказаним Положенням визначено форми і зміст розрахункових документів, які повинні видаватися при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, крім розрахунків при здійсненні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти. Положення не поширюється на розрахункові проїзні та перевізні документи на залізничному (крім приміського) й авіаційному транспорті.

Пунктом 2.1 Положення "Про форму та зміст розрахункових документів", затверджене наказом Державної податкової адміністрації від 01 грудня 2000 року № 614 передбачено, що установлені в даному Положенні вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов'язкові реквізити розрахункових документів. У разі відсутності хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери призначення, документ не є розрахунковим.

З урахуванням викладеного, досліджений в ході судового розгляду справи товарний чек, виданий ТОВ "Жета" не є розрахунковим документом який належним чином підтверджує сплату підзвітною особою готівкових коштів.

Крім того, в судовому засіданні досліджено авансові звіти, надані підзвітними особами:

ОСОБА_2 - від 24 лютого 2010 року Н-00000025 (а.с. 83) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 24 лютого 2010 року № 5213 спосіб розрахунку - безготівковий) на суму 599,94 грн.,

ОСОБА_3 - від 17 листопада 2010 року Н-00000346 (а.с. 85) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 17 листопада 2010 року № 0319 спосіб розрахунку - безготівковий) на суму 1450,00 грн.,

ОСОБА_3 - від 23 листопада 2010 року Н-00000357 (а.с. 86) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 23 листопада 2010 року № 0052) спосіб розрахунку - безготівковий) на суму 2160 грн.,

ОСОБА_3 - від 25 листопада 2010 року Н-00000360 (а.с. 87) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 26 листопада 2010 року № 0146) спосіб розрахунку безготівковий) на суму 2160 грн.,

ОСОБА_4 - від 25 січня 2011 року Н-00000008 (а.с. 88) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 25 січня 2011 року № 0096) спосіб розрахунку безготівковий) на суму 825 грн.,

ОСОБА_5 - від 28 січня 2011 року Н-00000011 (а.с. 89) квитанцію від 28 січня 2011 року № 148 не було надано під час проведення перевірки,

ОСОБА_2 - від 04 квітня 2011 року Н-00000079 (а.с. 93) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 04 квітня 2011 року № 04 спосіб розрахунку безготівковий) на суму 239,94 грн.,

ОСОБА_3 - від 21 квітня 2011 року Н-00000104 (а.с. 94) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 21 квітня 2011 року № 0084 спосіб розрахунку безготівковий платник ОСОБА_6) на суму 2970,00 грн.,

ОСОБА_2 - від 19 липня 2011року Н-00000197 (а.с. 95) підтверджуючі документи відсутні (згідно чеку РРО від 19 липня 2011 року № 0837 спосіб розрахунку без готівковий) на суму 242,70 грн.

Згідно пункту 1.2 "Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні" готівкові розрахунки - платежі готівкою підприємств (підприємців) та фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги), а також за операціями, які безпосередньо не пов'язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна.

Відповідно до вимог пункту 1.4 "Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті", затвердженої постановою Постановою Національного банку України від 21 січня 2004 року № 22 визначено, що безготівкові розрахунки - перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки одержувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки одержувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.

Аналіз вищевказаних норм та доказів, наданих позивачем на підтвердження факту здійснення готівкових розрахунків, дає підстави вважати, що такі розрахунки фактично є безготівковими, а тому досліджені чеки не можуть визнаватись судом підтверджуючими документами щодо сплати підзвітними особами готівкових коштів.

Пунктом 1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12 червня 1995 року № 436/95 встановлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів, - у розмірі сплачених коштів.

У відповідності до приписів пунктів 2, 3 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12 червня 1995 року № 436/95 штрафні санкції, передбачені цим Указом, застосовуються до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу, органами державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань державної контрольно-ревізійної служби, фінансових органів та органів Міністерства внутрішніх справ України в установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами державної податкової служби зазначених подань.

Контроль за додержанням особами, зазначеними у статті 1 цього Указу (крім банків), норм з регулювання обігу готівки в національній валюті, що встановлюються Національним банком України, здійснюють органи державної податкової служби, державної контрольно-ревізійної служби, Міністерства внутрішніх справ України та фінансові органи, а банками - Національний банк України.

З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність порушення позивачем вимог пунктів 2.12, 3.1, 3.2, 7.39, 7.41 "Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні".

Висновки суду першої інстанції не можуть бути визнані обґрунтованими з наступних підстав.

На стор.56 п. 3.7.2. акту перевірки зазначено про встановлення проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документу (встановленої форми та змісту), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів, чим порушено п.2.12, 3.1, 3.2, 7.39 та 7.41 Положення «Про проведення касових операцій в національній валюті в Україні».

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник відповідача зазначав, що підставою для висновків щодо відсутності підтверджуючих документів про сплату покупцем (працівником позивача) готівкових коштів була інформація в чеках про здійснення платежів картками і ця обставина виключає можливість вважати такі розрахунки готівковими.

Але при цьому не було враховано, що відповідно до п.2.12 вказаного положення фізичні особи - довірені особи підприємств (юридичних осіб), які відповідно до законодавства України одержали готівку з поточного рахунку із застосуванням корпоративного спеціального платіжного засобу або особистого спеціального платіжного засобу, використовують її за призначенням без оприбуткування в касі. Зазначені довірені особи подають до бухгалтерії підприємства звіт про використання коштів разом із підтвердними документами в установлені строки і порядку, що визначені для підзвітних осіб законодавством України, а також документи про одержання готівки з поточного рахунку (чек банкомата, копія видаткового ордера, довідки за встановленими формами, сліп, квитанція торговельного термінала тощо) разом з невитраченим залишком готівки.

Тобто, Національний банк прирівнює касовий чек і чек розрахункового банківського терміналу до первинних документів, які дають право на повернення витрачених коштів через касу підприємства як підзвітні кошти. Матеріали справи свідчать про те, що перевіряючим надавались всі підтверджуючі документи на сплату покупцем готівкових коштів. Ці документи приєднані до матеріалів справи і вони є належними доказами дотримання позивачем вимог чинного законодавства, що регулює спірні питання. Оскільки діюче законодавство не передбачає спеціального виду документів по розрахунках через банківські термінали карткою, який був би відмінним від касового чеку чи квитанції самого терміналу, проведення обліку касових операцій з готівкою по ТОВ «НЕТСо» ( у т.ч. і по авансових звітах) повністю правомірним.

Колегія суддів вважає, що ТОВ «НЕТСо» мало право придбавати товари (роботи, послуги) за готівку через своїх працівників, мало право проводити відшкодовувати своїм працівникам витрати, понесені ними у зв'язку зі здійсненням посадових обов'язків, порушень податкового законодавства з боку ТОВ «НЕТСо» не допускало, висновки та результати перевірки, викладені в акті документальної позапланової перевірки не відповідають фактичним обставинам, оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято необґрунтовано.

На підставі викладеного колегія суддів вважає, що постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2012р. по справі №2а-1670/6818/12 прийнята при невідповідності висновків суду обставинам справи і підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 3 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НетСо" задовольнити.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2012р. по справі № 2а-1670/6818/12 скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 27 червня 2012 року № 0000182301.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Філатов Ю.М. Судді (підпис) (підпис) Водолажська Н.С. Жигилій С.П.

ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Філатов Ю.М. Повний текст постанови виготовлений 04.03.2013 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2013
Оприлюднено06.03.2013
Номер документу29749117
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/6818/12

Ухвала від 30.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 30.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 17.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 29.10.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 29.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Постанова від 26.02.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Філатов Ю.М.

Ухвала від 29.01.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Філатов Ю.М.

Постанова від 26.11.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 29.10.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні