cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21 березня 2013 року Справа № 913/400/13-г
Провадження №26н/913/400/13-г
Суддя Єжова С.С., за участю секретаря судового засідання Антонової І.В., розглянувши матеріали справи за позовом
Стаханово-Алчевського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації, м.Луганськ
до 1-го відповідача - Антрацитівської районної державної адміністрації, м.Антрацит Луганської області
2-го відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля", м.Антрацит Луганської області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні 1-го відповідача - Управління Державного земельного агентства в Антрацитівському районі , м.Антрацит Луганської області
про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Антрацитівської районної державної адміністрації №407 від 03.08.2011 „Про передачу в оренду строком до 07.09.2029 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам'яного вугілля ТОВ ГП „Антрацитвугілля", визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 02.09.2011, укладеного між Антрацитівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля", зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" повернути земельну ділянку площею 15,2377 га, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Іванівській селищній раді Антрацитівського району Луганської області, Луганській обласній державній адміністрації для подальшого розпорядження
в присутності представників сторін:
від заявника - прокурор відділу прокуратури Луганської області Паршутін А.Б., посвідчення №008309 від 09.10.2012;
від позивача - головний спеціаліст юридичного відділу Серединська О.М., довіреність №32 від 18.02.2013;
від 1-го відповідача - головний спеціаліст-юрисконсульт апарату Гришко Н.О., довіреність №597 від 12.02.2013;
від 2-го відповідача - представник за довіреністю Куровська І.В., довіреність №10 від 01.03.2013;
від 3-ої особи - представник не прибув.
В С Т А Н О В И В:
Обставини справи: заявлено вимоги про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Антрацитівської районної державної адміністрації №407 від 03.08.2011 „Про передачу в оренду строком до 07.09.2029 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам'яного вугілля ТОВ ГП „Антрацитвугілля", визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 02.09.2011, укладеного між Антрацитівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля", зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" повернути земельну ділянку площею 15,2377 га, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Іванівській селищній раді Антрацитівського району Луганської області.
Заявою про уточнення позовних вимог від 04.03.2013 №156-1295вих-13 прокурор уточнив п.3 прохальної частини позовної заяви та виклав його у наступній редакції: „Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" повернути земельну ділянку площею 15,2377 га, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Іванівській селищній раді Антрацитівського району Луганської області, Луганській обласній державній адміністрації для подальшого розпорядження".
Вказані письмові пояснення відповідно до ст.22 Господарського процесуального кодексу України прийняті судом до уваги.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 05.03.2013 у справі №913/400/13-г до участі у справі залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні 1-го відповідача - Управління Державного земельного агентства в Антрацитівському районі.
1-ий відповідач відзивом №920 від 04.03.2013 вимоги позову відхилив та зазначив, що на підставі рекомендаційного переліку структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в м.Київі та Севастополі державних адміністрацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 №606, з метою уникнення дублювання функцій органів державної влади, в структурі райдержадміністрації відсутній відділ земельних ресурсів, в зв'язку з чим обов'язки щодо розгляду та перевірки документації із землеустрою, здійснення контролю за використанням та охороною земель, підготовка проектів розпоряджень щодо передачі земельних ділянок у користування покладаються на Управління Держземагентства в Антрацитівському районі (до 2013 - відділ Держкомзему у Антрацитівському районі); що юридичним відділом апарату облдержадміністрації надані роз'яснення щодо розмежування повноважень обласної та районних державних адміністрацій, відповідно до яких районна державна адміністрація виступає орендодавцем земельних ділянок за межами населених пунктів (а після розмежування земель державної і комунальної власності - й земель державної власності у межах сіл, селищ районного значення) у будь-яких випадках, коли орендарем є юридична особа та не змінюється цільове призначення земельної ділянки. Як зазначив 1-ий відповідач в даному випадку цільове призначення земельної ділянки не змінювалось, а 2-ий відповідач є юридичною особою, яка звернулася з відповідною заявою про надання земельної ділянки в оренду до Антрацитівської райдержадміністрації.
2-ий відповідач відзивом №19 від 01.03.2013 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що прокурором не доведено порушення інтересів держави спірним розпорядженням відповідача; оскаржуване розпорядження Антрацитівської райдержадміністрації №407 від 03.08.2011 є законним та прийнятим у відповідності з приписами діючого законодавства.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін та прокурора, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України „Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатись до суду в передбачених законом випадках.
Статтею 36-1 Закону України „Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Підставою звернення Стаханово-Алчевського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі позивача є порушення вимог земельного законодавства Антрацитівською районною державною адміністрацією під час прийняття розпорядження №407 від 03.08.2011, які виявлені під час прокурорської перевірки 23.01.2013.
За результатами прокурорської перевірки була складена доповідна записка та встановлено наступне.
03.08.2011 виконуючим обов'язки голови Антрацитівської районної державної адміністрації видано розпорядження №407 „Про передачу в оренду строком до 07.09.20209 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам"яного вугілля Товариству з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля".
На виконання вказаного розпорядження між Антрацитівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" 02.09.2011 було укладено договір оренди землі, державна реєстрація від 04.10.2011 за №442035564000323, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку за рахунок земель промисловості, транспорту, зв"язку, енергетики, оборони та іншого призначення, розташовану за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Іванківській селищній раді Антрацитівського району Луганської області (п.1 договору).
Вказане розпорядження прокурор вважає незаконним і просить скасувати, оскільки воно суперечить приписам ст.122 Земельного кодексу України.
Проаналізувавши матеріали справи, суд відносно вимоги прокурора про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Антрацитівської районної державної адміністрації №407 від 03.08.2011 „Про передачу в оренду строком до 07.09.2029 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам'яного вугілля ТОВ ГП „Антрацитвугілля", вважає необхідним зазначити наступне.
Статтею 16 Цивільного кодексу України та ст.20 Господарського кодексу України передбачені способи захисту цивільних прав та інтересів.
Статтею152 Земельного кодексу України передбачені способи захисту прав на земельні ділянки. Так, згідно ч.3 вказаної статті захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Таким чином, спосіб захисту обраний прокурором є обґрунтованим та відповідає чинному законодавству.
Згідно ст.14 Конституції України і ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, яке перебуває під особливою охороною держави.
Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Статтею 122 Земельного кодексу України передбачені повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
Частиною 3 вказаної статті в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження було передбачено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо) з урахуванням вимог частини шостої цієї статті, крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті. Частиною 4 передбачено, що обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно ч.1 ст.1 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Частиною 3 вказаного Закону передбачено, що місцеві державні адміністрації діють на засадах: відповідальності перед людиною і державою за свою діяльність; верховенства права; законності; пріоритетності прав людини; гласності; поєднання державних і місцевих інтересів.
Враховуючи викладені приписи законодавства та обставини справи, суд вважає, що у виконуючого обов'язки голови Антрацитівської районної державної адміністрації не було законних підстав та повноважень для прийняття розпорядження №407 „Про передачу в оренду строком до 07.09.20209 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам'яного вугілля Товариству з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля", оскільки право розпорядження зазначеною земельною ділянкою, враховуючи ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, належить Луганській обласній державній адміністрації.
Частиною 1 ст.203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до ст.2 Закону України „Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Статтею 16 Закону України „Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Судом при прийнятті рішення по справі приймається до уваги постанова Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".
Оскільки судом визнається недійсним і скасовується розпорядження виконуючого обов'язки голови Антрацитівської районної державної адміністрації №407 „Про передачу в оренду строком до 07.09.20209 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам'яного вугілля Товариству з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля", тому і укладений на підставі і на виконання цього розпорядження договір оренди землі від 02.09.2011, державна реєстрація від 04.10.2011 за №442035564000323, який укладений між Антрацитівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка площею 15,2377 га, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Іванківській селищній раді Антрацитівського району Луганської області підлягає поверненню Луганській обласній державній адміністрації.
Враховуючи викладене, позовні вимоги Стаханово-Алчевського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до п.п.2.11 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 №7 „Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" передбачено, що якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.
В даному випадку Стаханово-Алчевським міжрайонним прокурором з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері заявлено 3 немайнові вимоги, які пов'язані між собою підставами виникнення, а саме: про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Антрацитівської районної державної адміністрації №407 від 03.08.2011 „Про передачу в оренду строком до 07.09.2029 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам'яного вугілля ТОВ ГП „Антрацитвугілля"; про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 02.09.2011, укладеного між Антрацитівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" та про зобов'язання Товариство з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" повернути земельну ділянку площею 15,2377 га, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Іванівській селищній раді Антрацитівського району Луганської області, Луганській обласній державній адміністрації, тому і розмір судового збору в даному випадку складає 3441 грн. 00 коп.
Судовий збір покладається на 1-го відповідача, оскільки саме його дії призвели до порушень закону та звернення прокурора з даним позовом до суду, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно ст.85 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 21.03.2013 були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області
В И Р І Ш И В:
1.Позов Стаханово-Алчевського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації до 1-го відповідача - Антрацитівської районної державної адміністрації, та до 2-го відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" задовольнити повністю.
2.Визнати недійсним та скасувати розпорядження виконуючого обов'язки голови Антрацитівської районної державної адміністрації №407 від 03.08.2011 „Про передачу в оренду строком до 07.09.2029 року земельної ділянки загальною площею 15,2377 га для добування та збагачення кам'яного вугілля ТОВ ГП „Антрацитвугілля".
3.Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 02.09.2011, державна реєстрація від 04.10.2011 за №442035564000323, який укладений між Антрацитівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля" відносно земельної ділянки площею 15,2377 га, кадастровий номер земельної ділянки 4420355600:32:002:0136.
4.Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю „Гірниче підприємство „Антрацитвугілля", вул.Петровського, б.22, м.Антрацит Луганської області, код 34720106, повернути земельну ділянку площею 15,2377 га, кадастровий номер земельної ділянки 4420355600:32:002:0136, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Іванівській селищній раді Антрацитівського району Луганської області, Луганській обласній державній адміністрації, пл.Героїв Великої Вітчизняної війни, б.3, м.Луганськ, код 00022450, для подальшого розпорядження, видати наказ.
5.Стягнути з Антрацитівської районної державної адміністрації, вул.Леніна, б.44, м.Антрацит Луганської області, код 04052011 в доход Державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва „Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір в загальній сумі 3441 грн. 00 коп., видати наказ Антрацитівській об'єднаній державній податковій інспекції.
Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата складання рішення: 25.03.2013.
Суддя С.С. Єжова
Надр. 7 прим.
1-до справи
2- заявнику: вул.К.Лібкнехта, 11, м.Стаханов Луганської області, 94000 (простою)
3- Прокуратурі м.Луганська: вул.Леніна, 34, м.Луганськ, 91055 (простою)
4- позивачу: пл.Героїв ВВВ,3, м.Луганські, 91016 (простою)
5- 1-му відповідачу: вул.Леніна, 44, м.Антрацит Луганської області, 94613(простою)
6- 2-му відповідачу: вул.Петровського, 22, м.Антрацит Луганської області, 94613 (простою)
7- Управлінню Держземагентству в Антрацитівському районі: вул.Петровського, 33, м.Антрацит Луганської області, 94613 (рекомендованою)
Вих.№
6
25.03.2013
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2013 |
Оприлюднено | 25.03.2013 |
Номер документу | 30134000 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Єжова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні