УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 березня 2013 року Справа № 76562/12
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді Кушнерика М.П.
суддів Багрія В.М., Старунського Д.М.
з участю секретаря судового засідання Прухницької Н.Я.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Пустомитівському районі Львівської області ДПС на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 16.03.2012р. по справі за позовом ТзОВ "Сіріуспроект Львів" до Державної податкової інспекції у Пустомитівському районі Львівської області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И Л А:
22.09.2011р. позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить скасувати податкове повідомлення-рішення ДПІ у Пустомитівському районі Львівської області №0000472350 від 22 квітня 2011 року, яким ТОВ «Сіріуспроект Львів» зменшено від'ємне значення податку на додану вартість в розмірі 1 371 851,00 грн.
В обгрунтування позовних вимог зазначає, що акт перевірки позивача, яким зроблено висновок про те, що Товариством не здійснено фактично придбання робіт (послуг) у ТОВ «Софегар Україна», не містить жодного доказу, який би підтверджував даний висновок. В процесі перевірки не встановлено об'єктивних та достовірних обставин, які б свідчили про безтоварність операцій між позивачем і його контрагентом. Відповідачем листом від 04.07.2011 року №10802/10/234 вносились зміни у винесене податкове повідомлення-рішення, що не передбачено нормами чинного законодавства.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 16.03.2012р. позов задоволено.
ДПІ у Пустомитівському районі Львівської області ДПС оскаржила дану постанову з підстав порушення норм матеріального та процесуального права.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що судом в порушення ст.53 КАС України безпідставно відмовлено відповідачу у клопотанні про залучення третіх осіб (клопотання подано 15.12.11р.)
У судовому засіданні 31.01.12р. до матеріалів справи долучено: ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 27.12.11р. по справі №2а-8883/11/1370 за позовом ТзОВ „Софегар України" до ДПІ у Сихівському районі м.Львова про визнання протиправними дій та висновків акту перевірки, якою провадження у справі закрито; постанову Сихівського районного суду м.Львова від 29.12.11р. у справі №1-104/11. Якою обвинувачених ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 звільнено від кримінальної відповідальності на підставі Закону України „Про амністію у 2011 році", кримінальну справу закрито.
В порушення ст.86 КАС України судом не досліджено (всебічно, повно, та об'єктивно) докази надані податковим органом.
Відповідно до ст.163 КАС України постанова суду складається із - встановлених судом обставин із посиланням на докази, а також мотивів неврахування окремих доказів.
У оскаржуваній постанові не зазначено мотивів неврахування доданих доказів.
ДПІ у Пустомитівському районі проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТзОВ «Сіріуспроект Львів» щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платниками податків: ТзОВ «Софегар-Україна», за результатами якої складено акт від 14.04.11р. №181/234/3375365. В акті від 14.04.11р. №181/234/3375365 зазначено: «В ході перевірки встановлено, що ТзОВ «Софегар Україна" (підрядник) відповідно до договору підряду №01/08-01 від 01.08.2009р. зобов'язується за завданням замовника ТзОВ «Сіріуспроект Львів» виконати роботи а саме: загальні слюсарні роботи, зовнішні двері гіпермаркету, протипожежні двері. Відповідно до договору підряду №01/08-10 від 01.08.2009р. підрядник зобов'язується за завданням замовника ТзОВ „Сіріуспроект Львів" виконати роботи а саме: Конструкція шахти панорамного ліфта. Відповідно до договору підряду №05/12-01 від 05.12.08р. зобов'язується за завданням замовника виконати роботи а саме: загальні слюсарні роботи, металеві грати і завіси - Практікер, пожежні двері. На виконання умов вищезазначених договорів ТзОВ «Софегар Україна» протягом січня - червня 2010р. надавало будівельно-монтажні роботи ТзОВ «Сіріуспроект Львів» по будівництву торгово - розважального центру за адресою с.Сокільники вул.Стрийська, 30 на що виписано податкові накладні та акти виконаних робіт на загальну суму 16519140,78 грн. в т.ч. ПДВ 2753190,13 грн. Згідно наданих до перевірки ТзОВ „Сіріуспроект Львів" актів виконаних робіт форми КБ-3 Генпідрядником є ТзОВ «Софегар Україна» .
Згідно акту ДПІ у Сихівському районі м.Львова від 18.02.2011р. за №121/23-209/36248695 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТзОВ Софегар Україна», щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платниками податків: ПП «Львівкомфортгруп К» (код ЄДРПОУ 35383), ТзОВ «Екопласт Львів» (код ЄДРПОУ 33196220), ТзОВ «Іртас» (код ЄДРПОУ-24419121), ТзОВ «Віктор Ко» (код ЄДРПОУ-20799703), ПП «Універсал буд» (код ЄДРПОУ-23974897) за період з 01.01.2009р. по 30.09.2010р.
ТзОВ «Софегар Україна» перебувало у взаємовідносинах з ТзОВ «Віктор Ко». В ході проведення перевірки встановлено наступне: ТзОВ «Віктор Ко», зареєстроване в ДПІ у Залізничному районі м.Львова, стан платника - запит на встановлення місцезнаходження (місце проживання), вид діяльності - виробництво меблів для офісів та підприємств торгівлі, засновник ОСОБА_3, директор - ОСОБА_2 та головний бухгалтер - ОСОБА_7. Відповідно до протоколу допиту свідка від 23.11.2010р. ОСОБА_7 працювала на посаді головного бухгалтера ТзОВ «Віктор Ко» до кінця 2006 року. Згідно поданих розрахунків комунального податку за період з 01.07.2010 по 30.09.2010 на підприємстві числиться - 4 особи. Відносно посадових осіб ТзОВ «Віктор Ко» порушено кримінальну справу №179-0467, за ознаками злочину передбаченого ч.2 ст.27, ч.2 ст.205, ч.2 ст.366 КК України. Крім того, отримано протокол допиту підозрюваного ОСОБА_3 від 04.11.2010 року. Відповідно до якого, вона службовою особою чи засновником не була, ТзОВ «Віктор Ко» не знайоме, рахунки в банку не відкривала. Згідно акту ДПІ у Залізничному районі м.Львова від 30.12.2010 року №3282/23-2/20799703 про результати позапланової виїзної перевірки ТзОВ «Віктор Ко» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.01.2009року по 04.11.2010року: в ході перевірки ОСОБА_2 надано лист довільної форми про те, що він не являється керівником, що не відповідає базі даних АІС ОР, про що складено акт відмови від отримання направлення на перевірку та відмови надання документів бухгалтерського та податкового обліку на проведення перевірки. Проведеною перевіркою працівниками ДПІ у Залізничному районі м.Львова встановлено, що у ТзОВ «Віктор Ко» відсутні виробничі потужності, основні фонди, складські приміщення, транспортні засоби, відсутні в достатній кількості штатні працівники та фахівці, які приймали б участь у здійсненні господарських операцій що вказує про неможливість фактичного здійснення господарської діяльності між; даним підприємством та підприємствами - постачальниками і підприємствами - покупцями товарів (робіт, послуг). Згідно висновків акту перевірки - ТзОВ «Віктор Ко» відобразило господарські операції, щодо придбання товарів (робіт, послуг) та подальшого їх продажу покупцям, які фактично не відбувались, а отже є нікчемними. За період з 01.01.2009 по 30.09.2010 року на підставі укладеного договору від 05 квітня 2010 року між ТзОВ «Софегар Україна» - Замовником та ТзОВ «Віктор Ко» - Виконавцем, ТзОВ «Віктор Ко» надано послуг ТзОВ «Софегар Україна» на суму 2737659,0 грн., в тому числі ПДВ-456276,50 грн. (будівельно-монтажні роботи на об»єкті "Кінг Кросс Леополіс" (Львівська обл., Пустомитівський район с.Сокільники, вул.Стрийська, 30) з власних матеріалів, власними силами, обладнанням із залученням власних машин, механізмів, транспорту, працівників в кількості, необхідній для своєчасного і якісного виконання робіт з дотриманням усіх будівельно-монтажних норм. При дослідженні взаємовідносин ТзОВ «Софегар Україна» та ТзОВ «Віктор Ко» для перевірки надано документи і тільки ці документи, які носять назву акти виконаних робіт КБ-2В, КБЗ, податкові накладні.
Аналізуючи факти, які були виявлені в ході проведення перевірки встановлено, що ТзОВ «Софегар Україна» відобразило у бухгалтерському обліку господарські операції, щодо придбання будівельно-монтажних послуг у ТзОВ «Віктор Ко» на загальну суму 2737659,0 грн. Згідно представлених первинних документів та довідки ТзОВ «Софегар Україна» про включення виконаних робіт підрядником ТзОВ «Віктор Ко», роботи включено до актів приймання виконаних будівельних робіт для замовника ТзОВ «Сіріуспроект Львів» (ЄДРПОУ-33753565) на об»єкті "Кінг Кросс Леополіс" (Пустомитівський р-н, с.Сокільники, вул. Стрийська, 30).
Відповідно до наданих до перевірки документів (актів виконаних робіт, накладних, договорів, податкових накладних, реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, оборотно-сальдових відомостей ТзОВ «Софегар Україна» перебувало у взаємовідносинах з ТзОВ «Іртас». В ході проведення перевірки встановлено наступне: ТзОВ «Іртас», зареєстроване в ДПІ у Сихівському районі м.Львова, стан платника - до ЄДР внесено запис про відсутність підтвердження відомостей, вид діяльності - діяльність у сфері інжинірингу, засновник, директор та головний бухгалтер - ОСОБА_3. Згідно даних поданої звітності за період з 01.01.2010 по 30.09.2010 року ТзОВ «Іртас» Декларації по податку на прибуток - за І квартал 2010 та за 9 місяців 2010 року не подавало, за І півріччя 2010 року декларація по податку на прибуток прийнята «до відома», згідно поданих розрахунків комунального податку за період з 01.02.2010 по 30.06.2010р. на підприємстві числиться - 6 осіб, Декларації по податку на додану вартість за період січень 2010, червень-вересень 2010 року прийняті «до відома», за лютий 2010 року не здано. Відносно посадових осіб ТзОВ «Іртас» порушено кримінальну справу №179-0467, за ознаками злочину передбаченого ч.2 ст.27, ч.2 ст.205, ч.2 ст.366 КК України. Крім того, отримано від слідчого відділу ПМ ДПА у Львівській області протокол допиту підозрюваного ОСОБА_3 від 04.11.2010 року. Відповідно до якого, вона свідоцтво платника ПДВ не отримувала, службою особою чи засновником не була, звітність в податкову не заповнювала та не подавала, установчі документи не підписувала, рахунки в банку не відкривала. Відповідно до постанови про виїмку від 06.11.2010 року старшим оперуповноваженим ГВПМДПІ у м.Львові вилучено в Управлінні державної реєстрації Львівської міської ради реєстраційну справу ТзОВ «Іртас» (протокол виїмки від 10.11.2010 року). Згідно вилучених документів, статут ТзОВ «Іртас» затверджувався засновником ОСОБА_3, реєстраційна картка (форма №4) заповнювалась ОСОБА_3, довіреністю від 15.03.2010р. ОСОБА_3 уповноважила ОСОБА_8 провести реєстраційні зміни до установчих документів товариства. За період з 01.01.2009 по 30.09.2010року на підставі укладеного договору від 01 лютого 2010 року за №01/02/10 між ТзОВ «Софегар Україна» - Замовником та ТзОВ «Іртас» - Підрядником на виготовлення та монтаж продукції, ТзОВ «Іртас» надано послуг (монтажні роботи металоконструкцій) ТзОВ «Софегар Україна» на суму 3472304,0грн., в тому числі ПДВ-578717,33грн.
Аналізуючи факти, які були виявлені в ході проведення перевірки встановлено, що ТзОВ «Софегар Україна» відобразило у бухгалтерському обліку господарські операції, щодо придбання монтажних робіт у ТзОВ «Іртас» на загальну суму 3472304,0 грн. Згідно представлених первинних документів та довідки ТзОВ «Софегар Україна» про включення виконаних робіт підрядником ТзОВ «Іртас», роботи включено до актів приймання виконаних будівельних робіт для замовника ТзОВ «Сіріуспроект Львів» на об»єкті Кінг Кросм Леополіс (Пустомитівський р-н, с.Сокільники, вул. Стрийська, 30)
Відповідно до наданих до перевірки документів (актів виконаних робіт, накладних, договорів, податкових накладних, реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, оборотно-сальдових відомостей ТзОВ «Софегар Україна» перебувало у взаємовідносинах з ТзОВ «Екопласт-Львів». Свідоцтво платника ПДВ від 04.02.2010р. №100266169 анульовано 22.11.2010року та до ЄДР внесено запис про відсутність за місцезнаходження. Керівник ТзОВ «Екопласт-Львів»: ОСОБА_9 (ДРФО НОМЕР_1 ) за період з 31.08.2010р по 05.10.2010р., ОСОБА_10 (ДРФО НОМЕР_2) за період з 06.10.2010р. по даний час. Згідно акту ДПІ у Залізничному районі м.Львова від 30.12.2010 року №3315/23-2/33196220 про результати позапланової виїзної перевірки ТзОВ «Екопласт-Львів» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.01.2010 року по 04.11.2010 року: за період з 01.01.2010 року по 04.11.2010 року ТзОВ "Екопласт Львів" задекларовано податок на прибуток в сумі 0,0 грн. Платником до ДПІ у Залізничному районі м Львова подано Декларацію з податку на прибуток за 1 кв. 2010 року за №54534 від 26.07.2010 року за підписом керівника підприємства ОСОБА_11 Згідно даної декларації скориговані валові доходи платника становлять 0 грн., скориговані валові витрати становлять 0 грн., амортизаційні відрахування становлять) 0 грн. та об"єкт оподаткування 0 грн. Проведеною перевіркою встановлено не нарахування податку на прибуток та неподання декларації по податку на прибуток за : 1 пів.2010р., 3 кв. 2010 року. Слідчим відділом податкової міліції ДПА у Львівській області розслідується кримінальна справа № 179-0467 від 01.11.2010 року порушена відносно ОСОБА_2, 1971р.н., ОСОБА_5, 1969р.н., ОСОБА_3, 1971р.н., за ознаками злочинів, передбачених ч.2 ст.27, ч.2 ст.205, ч.2 ст.З66 КК України , та пособництві в умисному ухиленні від сплаті податків в особливо великих розмірах службовими особами підприємства Гарант ЛООУТГ, ТОВ НВП Дівема, ПП Тарпія Захід за ознаками злочину, передбаченого ч.5 ст.27, ч.3 ст.212 КК України, та фактом умисного ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах службовими особами ПП Гарант ЛООУТГ, ТОВ НВП Дівема, ПП Тарпія Захід за ознаками вчинення злочину, передбаченого ст.212 ч.3 КК України. Економічним результатом документального оформлення удаваних фінансово-господарських операцій стало незаконне формування податкового кредиту у підприємств-контрагентів, що надавало їм змогу умисно ухилятись від сплати податку на додану вартість. Тобто, для досягнення поставленої злочинної мети , в органах державної влади було придбано і перереєстровано ряд підприємств, в тому числі ТзОВ Екопласт Львів. Згідно реєстраційних документів директором на даний час є громадянин Польщі ОСОБА_10. Як з"ясовано з даних витягу інформаційної системи Державної прикордонної служби України про перетин кордону "Аркан" у період з 01.01.2010 року по 03.10.2010 року вказана особа на території України не перебувала. Під час проведення перевірки місцезнаходження посадових осіб підприємства та документів, що засвідчують здійснення фінансово-господарської діяльності підприємства не встановлено. У платника відсутні виробничі потужності, основні фонди, складські приміщення, транспортні засоби, відсутні спеціалісти, які б проводили роботи відповідно до статутної і ліцензійної діяльності підприємства, що вказує про неможливість фактичного здійснення господарської діяльності між даним підприємством та підприємствами - постачальниками і підприємствами - покупцями товарів (робіт, послуг) ТзОВ «Екопласт Львів" перелічених у таблиці №1 та таблиці №2 даного акта перевірки. Таким чином, Тз0В "Екопласт Львів " відобразило господарські операції щодо придбання товарів (робіт, послуг) та подальшого їх продажу покупцям, які фактично не відбувались, а отже є нікчемними (безтоварними).
За період з 01.01.2009 по 30.09.2010 року на підставі укладеного договору купівлі-продажу товарів від 01 квітня 2010 року за №01/04/10 між: ТзОВ «Софегар Україна» - Покупцем та ТзОВ «Екопласт-Львів» - Продавцем, ТзОВ «Екопласт-Львів» продав та доставив товар (будівельні матеріали) ТзОВ «Софегар Україна» на суму 329545,84грн., в тому числі ПДВ-54924,31 грн. Суму ПДВ - 54924,31 грн. включено до складу податкового кредиту у декларації з ПДВ за квітень 2010 року. При дослідженні взаємовідносин ТзОВ «Софегар Україна» та ТзОВ «Екопласт-Львів» для перевірки надано документи і тільки ці документи, які носять назву акти виконаних робіт КБ-2В, КБ3, податкові накладні. Згідно представлених первинних документів та довідки ТзОВ «Софегар Україна» про включення будівельних матеріалів до актів приймання виконаних будівельних робіт для замовника ТзОВ «Сіріус Проект Львів» на об»єкті "Кінг Кросс Леополіс" (Пустомитівський р-н, с.Сокільники, вул. Стрийська, 30).
Відповідно до наданих до перевірки документів (актів виконаних робіт, накладних, договорів, податкових накладних, реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, оборотно-сальдових відомостей ТзОВ «Софегар Україна» перебувало у взаємовідносинах з ПП «Універсалбуд». В ході проведення перевірки встановлено наступне: ПП «Універсалбуд», зареєстроване в ДПІ у Личаківському районі м.Львова, стан платника - місцезнаходження не встановлено, вид діяльності - діяльність у сфері інжинірингу, засновник - ОСОБА_13, директор - ОСОБА_2 та головний бухгалтер - ОСОБА_14. Згідно поданих розрахунків комунального податку за період з 01.01.2010 по 31.03.2010р. на підприємстві числиться - 9 осіб. Відносно посадових осіб ПП «Універсалбуд» порушено кримінальну справу №179-0467, за ознаками злочину передбаченого ч.2 ст.27, ч.2 ст.205, ч.2 ст.366 КК України. ДПІ у Личаківському районі м.Львова проведено невиїзну позапланову перевірку, на за результатами якої складено акт від 24.12.2010 року №673/23-2/23974897 про результати невиїзної перевірки ПП «Універсалбуд» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.07.2009р. по 30.09.2010р. За результатами перевірки встановлено: ПП «Універсалбуд» відобразило господарські операції, щодо придбання товарів (робіт, послуг) та подальшого їх продажу покупцям, які фактично не відбувались, а отже є нікчемними (безтоварними). За період з 01.01.2009 по 30.09.2010 року на підставі укладеного договору на виготовлення та монтаж продукції від 04 січня 2010 року за №01/01/10 між: ТзОВ «Софегар Україна» - Замовником та ПП «Універсалбуд» - Виконавцем, ПП «Універсалбуд» виконано слюсарних робіт для замовника - ТзОВ «Софегар Україна» на суму 1691600,0 грн., в тому числі ПДВ-281933,33 грн. Монтажні роботи від субпідрядника ПП «Універсалбуд» відображено у бухгалтерському обліку ТзОВ «Софегар Україна» наступним проведенням: Дт рах.23 «виробництво» в кореспонденції з кредитом рах. 6852 «Розрахунки з іншими кредиторами» на суму 1409666,67 грн. без ПДВ. Суму ПДВ - 281933,33 грн. включено до складу податкового кредиту у декларації з ПДВ за січень 2010 року. Згідно представлених первинних документів та довідки ТзОВ «Софегар Україна» про включення виконаних робіт субпідрядником ПП Універсалбуд» до актів приймання виконаних будівельних робіт для замовника ТзОВ «Сіріуспроект Львів» на об»єкті Кінг Кросс Леополіс (Пустомитівський р-н, с.Сокільники, вул.Стрийська, 30).
Аналізуючи акт позапланової невиїзної перевірки ТзОВ «Софегар Україна» №121/23-209/36248695 від 18.02.2011р. щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платниками податків: ПП «Львівкомфортгруп К» (код ЄДРПОУ 35383), ТзОВ «Екопласт Львів» (код ЄДРПОУ 33196220), ТзОВ «Іртас» (код СДРПОУ-24419121), ТзОВ «Віктор Ко» (код ЄДРПОУ-20799703), ПП «Універсал буд» (код ЄДРПОУ-23974897) за період з 01.01.2009 р. по 30.09.2010р. складеного ДПІ у Сихівському районі м.Львова встановлено,що ТзОВ «Софегар Україна» завищено податкові зобов'язання по податку на додану вартість в порушення пп.3.1.1 Закону України «Про податок на додану вартість» на загальну суму ПДВ 1 371 851,0 грн. за рахунок безпідставного віднесення до складу податкового зобов 'язання виконаних будівельних робіт для замовника ТзОВ «Сіріуспроект Львів» попередньо придбаних у субпідрядників ТзОВ «Екопласт Львів», ТзОВ «Віктор Ко», ТзОВ «Іртас», ПП «Універсалбуд», що фактично не здійснювались в межах господарської діяльності ТзОВ «Софегар Україна», а отже є нікчемними у тому числі за: січень 2010року - 281933 грн., березень 2010року - 382817грн., квітень 2010року - 175824 грн., травень 2010 року - 40672 грн., червень 2010 року - 490605,0 грн. Проведеною перевіркою щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи,яка мала правові відносини з ТзОВ «Софегар Україна» за період з 01.01.2010р.-30.06.2010р. в порушення п.п.7.4.1.,п.п.7.4.4, п.п.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997р. №168/97-ВР із змінами та доповненнями встановлено завищення податкового кредиту всього у сумі 1371851,0 грн. за рахунок безпідставного віднесення до складу податкового кредиту сум ПДВ по податкових накладних, отриманих від ТзОВ «Софегар Україна» по операціях фактично не здійснених в межах господарської діяльності підприємства, а отже є нікчемними.»
Порядок обчислення і сплати податку на додану вартість до 01.01.11р. регулювався Законом України "Про податок на додану вартість" від 03.04.97 №168/97-ВР (із змінами і доповненнями)
Згідно з п.1.3 ст.1 цього Закону, платник податку - особа, яка згідно з цим Законом зобов'язана здійснювати утримання та внесення до бюджету податку, що. сплачується покупцем, або особа, що ввозить (пересилає) товари на митну територію України.
Відповідно до п.1.5 ст.1 Закону, звітний (податковий) період - період, за який платник податку зобов'язаний проводити розрахунки податку та сплачувати його до бюджету.
Пунктом 1.6 статті 1 Закону встановлено, що податкове зобов'язання - загальна сума податку, одержана (нарахована) платником податку в звітному (податковому) періоді, що визначена згідно з цим Законом.
Згідно з п.1.7 ст.1 Закону, податковий кредит - сума, на яку платник податку має право зменшити податкове зобов'язання звітного періоду, визначене згідно з цим Законом.
Бюджетне відшкодування - сума, що підлягає поверненню платнику податку з бюджету у зв'язку з надмірною сплатою податку у випадках, визначених цим Законом (п.1.8 ст.1 Закону України).
Згідно з п.п.7.2.3 п.7.2 ст.7 Закону України, податкова накладна складається у момент виникнення податкових зобов'язань продавця у двох примірниках. Оригінал податкової накладної надаються покупцю, копія залишається у продавця товарів (робіт, послуг).
Згідно з п.п.7.2.6 п.7.2 ст.7 Закону України, податкова накладна видається платником податку, який поставляє товари (послуги), на вимогу їх отримувача, та є підставою для нарахування податкового кредиту. Як виняток з цього правила, підставою для нарахування податкового кредиту при поставці товарів (послуг) за готівку чи з розрахунками картками платіжних систем, банківськими або персональними чеками у межах граничної суми, встановленої Національним банком України для готівкових розрахунків, є належним чином оформлений товарний чек, інший платіжний чи розрахунковий документ, що підтверджує прийняття платежу постачальником від отримувача таких товарів (послуг), з визначенням загальної суми такого платежу, суми податку та податкового номера постачальника. У разі відмови з боку постачальника товарів (послуг) надати податкову накладну або при порушенні ним порядку її заповнення отримувач таких товарів (послуг) має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву зі скаргою на такого постачальника, яка є підставою для включення сум цього податку до складу податкового кредиту.
Згідно з п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону згаданого вище, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг), але не вище рівня звичайних цін, у разі якщо договірна ціна на такі товари (послуги) відрізняється більше ніж на 20 відсотків від звичайної ціни на такі товари (послуги), та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 6.1 ст.6 та ст.8 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій в необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання у виробництві та/або поставці товарів (послуг) для оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності платника податку.
Відповідно до підпункту 7.2.8 пункту 7.2 статті 7 Закону платники податку подають органу державної податкової служби на безоплатній основі разом з податковою декларацією за відповідний звітний період копії реєстрів виданих та отриманих податкових накладних за такий період в електронному вигляді.
Відповідно до п.п.7.7.1 п.7.7 ст.7 Закону України сума податку, що підлягає сплаті до бюджету або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного податкового періоду та сумою податкового кредиту такого звітного податкового періоду. При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з підпунктом 7.7.1 цього пункту, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені законом для відповідного податкового періоду. При від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з підпунктом 7.7.1 цього пункту, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з цього податку, що виник за попередні податкові періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до закону), а при його відсутності - зараховується до складу податкового кредиту наступного податкового періоду.
Згідно з пп.7.7.2 п.7.2 ст.7 Закону, якщо у наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з підпунктом 7.7.1 цього пункту, має від'ємне значення, то: а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів (послуг) у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів (послуг); б) залишок від'ємного значення після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду.
Пунктом 1 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.99 № 996-ХІУ (із змінами та доповненнями) передбачено, що первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Одночасно, п.2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 р. № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 червня 1995 р. за №168/704, встановлено, що первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення.
Згідно статті 3 Господарського Кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру. що мають цінову визначеність.
Відповідно до ст.55 Господарського кодексу України, учасниками господарських відносин визнаються суб'єкти господарювання, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію, мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна.
Відповідно до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95р. №88, господарські операції - це факти підприємницької діяльності та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.
Отже, основою формування бухгалтерського, а відтак податкового обліку є господарська операція, яка впливає на стан зобов'язань, в тому числі і податкових.
Відображенню у податковій звітності підлягає лише та господарська операція, яка фактично відбулась, а не та, зміст якої лише відображений на первинних документах, відповідно тоді така господарська операція, яка фактично відбулась і створює відповідні податкові наслідки для платника шляхом формування ним складу податкового кредиту та валових витрат. Тому господарська операція, яка фактично не відбулась є нікчемною, оскільки не спрямована на реальне настання правових наслідків, а спрямована лише на формування платником податкового кредиту та валових витрат у зв'язку із відображенням її змісту у первинних документах.
Статтями 626, 629 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. При цьому договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Моментом виконання обов'язку продавця щодо передачі товару згідно ст.664 ЦК України є: вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов'язок продавця доставити товар; надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.
Згідно з ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятися у формі, встановленій законом, правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно з п.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до п.2 ст.215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Відповідно до частини 1 статті 216 ЦК недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
Відповідно до ст.228 ЦК України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.
Просить скасувати постанову та прийняти нову, якою в задоволенні позову відмовити.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, представника позивача та третьої особи, які просять у задоволенні скарги відмовити, представника податкового органу, який просить задоволити апеляційну скаргу, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ДПІ в Пустомитівському районі Львівської області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТзОВ «Сіріуспроект Львів» щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платниками податків: ТзОВ «Софегар-Україна» за період з 01.01.2010 по 30.06.2010 р., за результатами якої податковий орган прийшов до висновку про порушення позивачем п.п.7.4.1, п.п.7.4.4, п.п.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість», а саме встановлено завищення податкового кредиту на загальну суму 1 371 851.00 грн. в т.ч. : у січні 2010 р. - 281 933,00 грн., у березні 2010 р. - 332 817,00 грн., у квітні 2010 р. - 225 824.00 грн., у травні 2010 р. - 40 672,00 грн., у червні 2010 р. - 490 605,00 грн. за рахунок безпідставного віднесення до складу податкового кредиту сум ПДВ по податкових накладних виписаних ТзОВ «Софегар Україна» по операціях, що фактично не здійснювались в межах господарської діяльності підприємства (придбання будівельних матеріалів та будівельно-монтажних робіт); порушення п.1.8 ст.1 та пп.7.2.3 п.7.2, п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» завищення залишку від"ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду по декларації за лютий 2010 р. - 281 933.00 грн., квітень 2010 р. - 332 817.00 грн., травень 2010 р. - 225 824,00 грн., червень 2010 р. - 40 672,00 грн., липень 2010 р. - 490 605,00 грн., що викладено в Акті перевірки від 14.04.2011р. № 181/234/33753565.
18.04.2011 року ТзОВ «Сіріуспроект Львів» подано заперечення на Акт перевірки від 14.04.2011р. №181/234/33753565, на яке, листом від 22.04.2011 р. №7043/10/234 ДПІ у Пустомитівському районі Львівської області надано відповідь про те, що донарахування, проведені в акті перевірки від 14.04.2011 р. №181/234/33753565 є правомірними.
На підставі Акта перевірки ДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення №0000472350 від 22 квітня 2011 року, яким позивачу зменшено від'ємне значення податку на додану вартість на загальну суму 1 371 851.00 грн.
В порядку адміністративного оскарження, позивачем подано скаргу від 29.04.2011 року №653-04/11 на прийняте податкове повідомлення-рішення, яку рішенням від 04.07.2011 року №18229/10/25-005/1413 залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін.
Окрім того, листом від 04.07.2011р. №10802/10/234 ДПІ у Пустомитівському районі Львівської області внесено зміни щодо реєстраційного номеру декларацій, дати реєстрації, звітного періоду за який подані декларації та сум завищення від'ємного значення податку на додану вартість.
ТзОВ «Софегар Україна» (підрядник) та ТзОВ «Сіріуспроект Львів» (замовник) укладено договори підряду, а саме №01/08-01 від 01.08.2009 року, № 01/08-10 від 01.08.2009 року, № 05/12-01 від 05.12.2008 року.
Згідно договору підряду №01/08-01 від 01.08.2009 року, підрядник зобов"язується за завданням замовника виконати роботи, а саме: загальні слюсарні роботи, зовнішні двері гіпермаркету. протипожежні двері. Договірна ціна робіт складає 17 538 750,00 грн. без ПДВ або 1 559 000,00 Євро.
Відповідно до договору підряду №01/08-10 від 01.08.2009 р. підрядник зобов'язується за завданням замовника виконати роботи, а саме: конструкція шахти панорамного ліфта. Договірна ціна робіт складає 5 1 7 500.00 грн. без ПДВ або 46 000.00 Євро.
Згідно договору підряду №05/12-01 від 15.12.2008 року підрядник за завданням замовника зобов»язується виконати роботи, а саме: загальні слюсарні роботи, металеві ґрати і завіси Практікер, пожежні двері. Договірна ціна робіт складає 2 081 200,00 грн. без ПДВ або 220 000 Євро.
З акту перевірки від 14.04.2011 р. №181/234/33753565 вбачається, що при перевірці, аналізуючи акт позапланової невиїзної перевірки ТзОВ «Софегар Україна» №121/23-209/36248695 від 18.02.2011 р. щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платниками податків: ПП «Львівкомфортгруп К», ТзОВ «Екопласт Львів», ТзОВ «Іртас», ТзОВ «Віктор і Ко». ПП «Універсалбуд» за період з 01.01.2009 р. по 30.09.2010 р, складеного ДПІ у Сихівському районі м.Львова зроблено висновок, що ТзОВ «Софегар Україна» завищено податкові зобов"язання по податку на додану вартість в порушення п.п.3.1.1 Закону України «Про податок на додану вартість» на загальну суму ПДВ 1 371 851.00 грн. за рахунок безпідставного віднесення до складу податкового зобов'язання виконаних будівельних робіт для замовника ТзОВ «Сіріуспроект Львів» попередньо придбаних у субпідрядників ТзОВ «Екопласт Львів», ТзОВ «Віктор і Ко», ТзОВ «Іртас», ПП «Універсалбуд». що фактично не здійснювались в межах господарської діяльності ТзОВ «Софегар Україна», та зроблено висновок про їх нікчемність.
Податковий орган вважав, що оскільки контрагенти ТзОВ «Софегар Україна», а саме: ТзОВ «Віктор і Ко» - не має виробничих потужностей, основних фондів, складських приміщень, транспортних засобів, відсутні у достатній кількості штатні працівники та фахівці, які приймали б участь у здійсненні господарських операцій, що вказувало про неможливість фактичного здійснення господарської діяльності між даними підприємством та підприємствами-постачальниками і підприємствами-покупцями товарів (робіт, послуг); ТзОВ «Іртас» - до ЄДР внесено запис про відсутність підтвердження відомостей, відносно посадових осіб порушено кримінальну справу №179-0467 за ознаками злочину, передбаченого ч.2 ст.27, ч.2 ст.205, ч.2 ст.366 КК України; ТзОВ «Екопласт-Львів» - не знаходиться - за юридичною адресою, зареєстроване на осіб, які до діяльності юридичної особи відношення не мають, свідоцтво платника податку товариства анульовано; ПП «Універсалбуд» - стан платника-місцезнаходження не встановлено, відносно посадових осіб порушено кримінальну справу №179-0467 за ознаками злочину, передбаченою ч.2 ст. 27, ч.2 ст.205, ч.2 ст.366 КК України.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відповідача, оскільки головною підставою вважати правочин нікчемним являється її недійсність, встановлена законом, а не актами, які б факти в цьому акті не були відображені. Вказані в акті висновки є суто суб»єктивною думкою державного податкового ревізора-інспектора.
Таким чином, навіть за наявності ознак нікчемності правочину податкові органи мають право лише звертатись до суду з позовом про стягнення в доход держави коштів, отриманих по правочинах, здійснених з метою, що свідомо суперечить інтересам держави і суспільства, посилаючись на їх нікчемність.
Відповідачем не доведено, а судом першої та апеляційної інстанції не встановлено, наявності мети, завідомо суперечної інтересам держави і суспільства, а також існування умислу у позивача чи його контрагентів, як обов»язкової ознаки для визнання правочину недійсним та застосування адміністративно-господарських санкцій.
Позивачем надано докази на підтвердження реальності господарських операцій та представлено податкові накладні, які відповідають вимогам чинного законодавства та долучені до матеріалів справи. Також, на підтвердження господарських операцій з ТзОВ «Софегар Україна», позивачем надано довідки про вартість виконаних будівельних робіт, акти приймання виконаних робіт, підсумкові відомості ресурсів, розрахунки загальновиробничих витрат до Акту КБ-2, рахунки-фактури.
Зазначені документи підписані та скріплені печатками сторін та мають всі реквізити, як того вимагає чинне законодавство України.
Дане стверджується судовою практикою та постановою Вищого адміністративного суду України від 14.11.2012р. у справі №К/9991/50772/12.
Згідно з нормами п.9.1 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"; п.2.4 Положення "Про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку", затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №88 від 24,05.95 року, первинні документи для надання їм юридичної сили та доказовості повинні мати обов'язкові реквізити і бути підписані посадовою особою, відповідальною за дозвіл на здійснення господарської операції і складання первинного документа.
Відповідно до пп.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону України „Про податок на додану вартість", в редакції чинній на момент вчинення згаданих господарських операцій, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг), але не вище рівня звичайних цін, у разі якщо договірна ціна на такі товари (послуги) відрізняється більше ніж на 20 відсотків від звичайної ціни на такі товари (послуги), та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 6.1 статті 6 та статтею 81 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з, зокрема, придбанням або виготовленням товарів (у томі числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Не дозволяється включення податкового кредиту, згідно пп.7.4.4 п.7.4 ст.7 даного Закону, якщо платник податку придбаває (виготовляє) матеріальні та нематеріальні активи (послуги), які не призначаються для їх використання в господарській діяльності такого платника , то сума податку, сплачено у зв»язку з таким придбанням(виготовленням), не включається до складу податкового кредиту.
Платники податку, визначені у пп.„а", „в", „г", „д" п.10.1 ст.10 Закону України «Про податок на додану вартість», відповідають за дотримання достовірності та своєчасності визначення сум податку, а також за повноту та своєчасність його внесення до бюджету відповідно до закону (п.10.2 ст.10 згаданого Закону).
Таким чином, сама по собі несплата податку контрагентом продавця (у тому числі у разі ухилення від сплати) при фактичному здійсненні господарської операції не впливає на податковий кредит покупця та суму бюджетного відшкодування.
Оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, то воно не може бути скасоване чи змінене з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
Керуючись ст.ст.160 ч.3, 195, 196, п.1 ч.1 ст.198, ст.200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Пустомитівському районі Львівської області ДПС - залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 16.03.2012р. по справі №2а-10437/11/1370 - без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання ухвалою законної сили, а у разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до ст.160 КАС України - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий суддя: М.П.Кушнерик
Судді: В.М.Багрій
Д.М.Старунський
Повний текст виготовлено 25.03.2013р.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2013 |
Оприлюднено | 26.03.2013 |
Номер документу | 30157208 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кушнерик М.П.
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Журомська Майя Вікторівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Журомська Майя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні