cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
=======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" квітня 2013 р. Справа № 915/250/13-г
за позовом: Приватного акціонерного товариства "Микитівський гранітний кар'єр" / 56500, Миколаївська обл., м. Вознесенськ, а/с 48/
до відповідача: Миколаївського воєнізованого гірничорятувального (аварійно-рятувального) загону /54028, м. Миколаїв, вул. Гмирьова, 4/
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Управління МНС України у Миколаївській області / 54039, м. Миколаїв, вул. Привільна, 136-Б /
про розірвання договору на постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування від 17.12.07р. № 8/05-10/07
Суддя Бездоля Д.О.
ПРЕДСТАВНИКИ:
від позивача: не з'явився
від відповідача: Віштал Д.А. (довіреність від 17.10.2012р.), Караман Ю.М. (довіреність від 26.02.2013р.)
від третьої особи: Валах О.А. (довіреність від 01.04.2013р. №64/222), Жердєва Т.С. (довіреність від 01.04.2013р. №64/227)
СУТЬ СПОРУ: позивач звернувся до господарського суду з позовом до відповідача про розірвання договору на постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування від 17.12.07р. № 8/05-10/07, укладеного між сторонами.
Заявлений позов позивач обґрунтовує порушенням відповідачем умов спірного договору, а саме не виконанням відповідачем свого зобов'язання по погодженню плану локалізації та ліквідації аварій на об'єктах позивача (Микитівське родовище гранитів, смт. Олександрівка; Софіївське родовище гранитів, с. Софіївка, Новобузького району), без якого діяльність позивача заборонена, що змусило останнього укласти відповідний договір на постійне та обов'язкове обслуговування з третьою особою, яка затвердила план ліквідації аварій на вказаних об'єктах позивача, що надало позивачу можливість здійснювати господарську діяльність. Також, позивач вказує на п. 4.5. Порядку обслуговування об'єктів та окремих територій державними аварійно-рятувальними службами, затвердженого наказом МНС від 17.11.03р. № 440, який, на думку позивача, передбачає право позивача відмовитись від послуг відповідача.
Відповідач проти задоволення позову позивача заперечує, пояснюючи це тим, що план локалізації та ліквідації аварій на об'єктах позивача не був погоджений з вини позивача, який не врахував зауважень відповідача до цього плану та взагалі, в подальшому, не подав відповідачу на затвердження цей план. Пункт 4.5. Порядку обслуговування об'єктів та окремих територій державними аварійно-рятувальними службами, затвердженого наказом МНС від 17.11.03р. № 440, передбачає можливість відмови від послуг аварійно-рятувальної служби лише за умов виключення об'єктів позивача з переліку об'єктів, які підлягають постійному та обов'язковому обслуговуванню державними аварійно-рятуваними службами, або зникнення причин, які зумовлюють небезпеку виникнення надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. При цьому, відповідач наголошує, що саме він, на відміну від третьої особи, може надати позивачу весь обов'язковий, нормативно-визначений, комплекс аварійно-рятувальних послуг.
Третя особа пояснила суду, що згідно з свідоцтвом про атестацію аварійно - рятувальної служби від 15.09.09р. ЦМ № 168, виданим Центральною міжвідомчою атестаційною комісією, третій особі дозволено організовувати та проводити аварійно-рятувальні роботи і ліквідацію наслідків, зокрема, таких надзвичайних ситуацій: "Пожежі, вибухи у шахтах, підземних та гірничих виробітках (тільки у кар'єрах)", "Наявність у повітрі підземних та гірничих виробіток шкідливих (забруднювальних) речовин понад ГДК (тільки у кар'єрах)", "Наявність у повітрі підземних та гірничих виробіток РР понад ГДК (тільки у кар'єрах)", "Руйнування підземних споруд шахт, підземних та гірничих виробіток (тільки у кар'єрах)". Третя особа має достатньо повноважень, матеріально - технічних ресурсів, транспорту, спеціального оснащення для постійного та обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування потенційно - небезпечних об'єктів позивача.
Ухвалою суду від 12.02.13р. провадження у справі було порушено, позовна заява прийнята до розгляду, розгляд справи призначений на 28.02.13р. об 11 год. 10 хв.
Ухвалою суду від 28.02.13р. розгляд справи був відкладений на 01.04.13р. о 14 год. 00 хв. у зв'язку з неподанням позивачем усіх витребуваних судом доказів та необхідністю витребування нових доказів по справі. Цією ж ухвалою до участі у справі на стороні позивача була залучена третя особа без самостійних вимог на предмет спору.
У судовому засіданні 01.04.13р. судом оголошувалась перерва до 03.04.13р. о 15 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 03.04.13р. строк розгляду спору був продовжений на 15 днів, в судовому засіданні оголошено перерву до 18.04.13р. о 15 год. 00 хв., викликано в судове засідання в порядку ст. 30 ГПК України посадових осіб Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області та Територіального управління Держгірпромнагляду у Миколаївській області для дачі усних та письмових пояснень з питань, що виникли під час розгляду справи.
У судовому засіданні 18.04.13р. судом оголошувалась перерва до 19.04.13р. о 10 год. 00 хв.
Дослідивши матеріали справи та вислухавши пояснення учасників судового процесу, суд -
ВСТАНОВИВ:
Стаття 1 Гірничого закону України надає такі значення термінів:
- аварійно-рятувальна служба (формування) - професійна воєнізована служба, діяльність якої спрямована на організацію та здійснення заходів щодо запобігання аваріям на гірничих підприємствах та їх ліквідації, рятування людей;
- кар'єр - гірниче підприємство, що добуває рудні та нерудні корисні копалини відкритим способом.
Стаття 1 Закону України "Про аварійно-рятувальні служби" надає такі значення термінів:
- аварійно-рятувальна служба - сукупність організаційно об'єднаних органів управління, сил та засобів, призначених для вирішення завдань щодо запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та окремих їх наслідків, проведення пошукових, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт;
- професійна аварійно-рятувальна служба - аварійно-рятувальна служба, особовий склад якої працює на постійній, а рятувальники цього складу - також на професійній основі, яка передбачає спеціальну фізичну та психологічну підготовку особового складу;
- спеціальна (воєнізована) аварійно-рятувальна служба - професійна аварійно-рятувальна служба, заснована на принципах єдиноначальності, централізації управління, статутної дисципліни, особистої відповідальності;
- спеціалізована аварійно-рятувальна служба - професійна аварійно-рятувальна служба, що має підготовлений і споряджений особовий склад для ліквідації окремих класів і підкласів надзвичайних ситуацій (гасіння газових фонтанів, надання екстреної медичної допомоги потерпілим, водолазні роботи тощо) та відповідні аварійно-рятувальні засоби;
- аварійно-рятувальні роботи - роботи, спрямовані на пошук, рятування і захист людей (у тому числі подання їм невідкладної медичної допомоги), а також матеріальних і культурних цінностей та захист довкілля під час виникнення надзвичайних ситуацій, що потребують залучення працівників, які мають спеціальну підготовку, засоби індивідуального захисту та оснащення.
Поданими суду матеріалами справи підтверджено, що позивач є кар'єром, тобто гірничим підприємством, що добуває корисні копалини відкритим способом на Микитівському родовищі гранитів (смт. Олександрівка) та Софіївському родовищі гранитів (с. Софіївка, Новобузького району), а відповідач є спеціальною (воєнізованою) аварійно-рятувальною службою, створеною на професійній основі у сфері запобігання та реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру державного та регіонального рівня (п. 1 статуту відповідача - а.с. 104 т. 3).
Завдання та функції аварійно-рятувальних служб визначені у ст. 3 Закону України "Про аварійно-рятувальні служби", ч. 3 якої передбачає, що завдання і функції конкретних аварійно-рятувальних служб визначаються їх статутами чи положеннями, які погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах цивільного захисту, рятувальної справи, та затверджуються згідно з законодавством.
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про аварійно-рятувальні служби" усі аварійно-рятувальні служби та рятувальники підлягають обов'язковій атестації на здатність до проведення аварійно-рятувальних робіт. Атестовані аварійно-рятувальні служби вносяться до спеціального реєстру аварійно-рятувальних служб. Неатестовані аварійно-рятувальні служби та рятувальники до проведення аварійно-рятувальних робіт не допускаються.
Згідно з п.п. 1.3., 1.5 Порядку атестації аварійно-рятувальних служб та рятувальників, затвердженого наказом МНС України від 19.06.03р. № 201, атестація аварійно-рятувальних служб та формувань (далі - служба) проводиться з метою визначення можливості виконання службою заявлених видів аварійно-рятувальних робіт. Атестованим службам видається свідоцтво про атестацію, в якому зазначаються певні коди надзвичайних ситуацій.
Отже, згідно з наведеними нормами права, завдання та функції конкретних аварійно-рятувальних служб визначаються їх статутами чи положеннями, а здатність до проведення цими аварійно-рятувальними службами певних аварійно-рятувальних робіт підтверджується обов'язковою атестацією, за результатами позитивного проходження якої видається свідоцтво про атестацію, в якому і зазначаються певні коди надзвичайних ситуацій, аварійно-рятувальні роботи щодо яких можуть бути проведені службою.
Відповідно до п. 5 статуту Воєнізованої гірничорятувальної служби по організації проведення гірничорятувальних робіт на гірничорудних підприємствах, введеного в дію наказом Мінпромполітики від 09.12.96р. № 217, головними завданнями ВГРС є:
- рятування людей, захоплених аваріями в шахтах, кар'єрах та інших об'єктах, надання лікарняної допомоги потерпілим від аварій, нещасних випадків;
- ліквідація аварій і їх наслідків в шахтах, на поверхні шахт, якщо ці аварії загрожують людям і матеріальним цінностям, а також у кар'єрах, дробильно-сортувальних і збагачувальних фабриках, інших об'єктах за умов, які потребують застосування газозахисних апаратів та спеціального оснащення;
- виконання аварійно-рятувальних робіт згідно з планами взаємодопомоги гірничорятувальним службам інших галузей, регіональним аварійно-рятувальним формуванням, а також участь у єдиній державній системі дій у надзвичайних ситуаціях;
- виконання пов'язаних з технологією підприємств робіт, які потребують спеціальної кваліфікації, застосування газозахисних апаратів та гірничорятувального оснащення.
Згідно з п. 6 статуту відповідача, затвердженого Міністром надзвичайних ситуацій України 22.02.11р., відповідач забезпечує, зокрема, постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування на договірній основі окремих територій, а також підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, на яких існує небезпека виникнення надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру за переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України і розташованих у зонах відповідальності відповідача.
Відповідно до абз. 2 п. 12 наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 13.10.11р. № 1087 "Про порядок залучення, завдання та зони відповідальності органів і підрозділів системи МНС", зі змінами, внесеними згідно з наказом МНС від 02.03.12р. № 562, враховуючи специфіку діяльності гірничорятувальних (аварійно-рятувальних) загонів, які підпорядковані ГУ(У) в областях та м. Києві, визначити для них зони відповідальності згідно з додатком 2.
Згідно з п. 7 додатку № 2 до вказаного наказу МНС від 13.10.11р. № 1087 зоною відповідальності відповідача є потенційно небезпечні об'єкти підприємств, які потребують гірничорятувального (аварійно-рятувального) обслуговування та розташовані на території Миколаївської, Одеської та Херсонської областей згідно з планом розподілу.
Передбачений згаданим пунктом 7 план розподілу станом на час вирішення даного спору не затверджений, що підтверджується усіма учасниками судового процесу.
Згідно з свідоцтвом про атестацію аварійно-рятувальної служби від 12.05.11р. серії ЦМ № 336 рішенням атестаційної комісії, створеної наказом МНС України від 08.04.11р. № 359, відповідачу дозволено організовувати і проводити аварійно-рятувальні роботи та ліквідацію наслідків, зокрема, таких надзвичайних ситуацій (код та назва):
- 10240 "НС унаслідок пожежі, вибуху у шахті, підземних і гірничих виробках";
- 10422 "НС унаслідок наявності в повітрі підземних і гірничих виробок шкідливих (забруднювальних) речовин понад ГДК";
- 10423 "НС унаслідок наявності в повітрі підземних і гірничих виробок РР понад ГДК";
- 10660 "НС унаслідок руйнування підземних споруд шахти, підземних і гірничих виробок".
Згідно з ст. 29 Гірничого закону України для здійснення екстрених і невідкладних заходів на підприємствах вугільної та гірничої галузей для рятування людей, гасіння пожеж, ліквідації наслідків вибухів, раптових викидів вугілля та газу, обвалів гірничих порід і виконання інших робіт, що потребують застосування засобів захисту органів дихання та спеціального оснащення, а також контролю та нагляду за здійсненням власником (керівником) гірничого підприємства профілактичних заходів щодо запобігання аваріям на гірничих підприємствах створюються державні воєнізовані аварійно-рятувальні служби (формування). Усі гірничі підприємства незалежно від форми власності в період їх будівництва, реконструкції, експлуатації, ліквідації або консервації обслуговуються державними воєнізованими аварійно-рятувальними службами (формуваннями), які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, коштів гірничих підприємств, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Відповідно до п.п. 3.1., 3.2. Порядку обслуговування об'єктів та окремих територій Державними аварійно-рятувальними службами, затвердженого наказом МНС України від 17.11.03р. № 440, аварійно-рятувальне обслуговування об'єктів державними аварійно-рятувальними службами складається з постійного та обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування та надання додаткових платних послуг. Перелік об'єктів, що підлягають постійному та обов'язковому на договірній основі обслуговуванню державними аварійно-рятувальними службами, визначено постановою Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2000 року N 1214.
Микитівське родовище гранитів (смт. Олександрівка) та Софіївське родовище гранитів (с. Софіївка, Новобузького району) входить до Переліку об'єктів та окремих територій, які підлягають постійному та обов'язковому на договірній основі обслуговуванню державними аварійно-рятувальними службами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.08.00р. № 1214, розділ "Гірничорудна та нерудна промисловість", підрозділ "підприємства з видобутку нерудних будівельних матеріалів потужністю понад 50 тис. куб. метрів гірничої маси на рік, а також підприємства, де проводяться підривні роботи, об'єкти, де здійснюється виготовлення найпростіших вибухових промислових речовин, об'єкти транспортного будівництва та спеціальні підземні споруди.".
Дана обставина визнається усіма учасниками судового процесу.
Відповідно до п.п. 3.3., 3.4., 4.3. Порядку обслуговування об'єктів та окремих територій Державними аварійно-рятувальними службами, затвердженого наказом МНС України від 17.11.03р. № 440, постійне та обов'язкове обслуговування об'єктів державними аварійно-рятувальними службами (формуваннями) здійснюється на підставі договору на постійне та обов'язкове обслуговування. Постійне та обов'язкове обслуговування об'єктів та окремих територій державними аварійно-рятувальними службами передбачає: забезпечення готовності їх органів управління, сил і засобів до дій за призначенням; виконання аварійно-рятувальних робіт; виконання профілактичної роботи із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій. Договором на постійне та обов'язкове обслуговування передбачаються обов'язки та права державної аварійно-рятувальної служби, яка бере на себе зобов'язання з обслуговування об'єктів, і обов'язки та права суб'єктів обслуговування, об'єкти яких обслуговуються державними аварійно-рятувальними службами, а також відповідальність сторін, вартість послуг та порядок розрахунку.
17.12.07р. між сторонами був укладений спірний договір на постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування № 8/05-10/07, предметом якого є організація відповідачем цілодобового функціонування своїх структурних підрозділів у режимі постійної готовності до виконання необхідного комплексу аварійно-рятувальних робіт в умовах надзвичайних ситуацій або загрози їх виникнення, забезпечення і виконання аварійно-рятувальних робіт та заходів, спрямованих на запобігання та профілактику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, у кількості 0,57 оперативної одиниці згідно з нормативом виїзду на об'єкти позивача, що встановлений планом локалізації та ліквідації аварій.
Згідно з додатком № 1 до спірного договору об'єктами позивача, що підлягають постійному та обов'язковому аварійно-рятувальному обслуговуванню відповідачем, є: Микитівське родовище гранитів, смт. Олександрівка; Софіївське родовище гранитів, с. Софіївка, Новобузького району.
Згідно з пунктами 1.2., 2.6. - 2.9. спірного договору відповідач зобов'язався:
- разом з позивачем визначати заходи, спрямовані на запобігання та профілактику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, які необхідно здійснити відповідачеві на об'єктах позивача;
- погоджувати плани локалізації та ліквідації аварій на об'єктах позивача;
- здійснювати контроль за відповідністю стану безпеки об'єктів позивача планам локалізації та ліквідації аварій. У разі невідповідності повідомляти про це спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади по нагляду за охороною праці, або його територіальний орган, а також орган управління діяльністю аварійно-рятувальною службою та позивача для вжиття необхідних заходів;
- скасовувати власні погодження планів локалізації та ліквідації аварій або їх окремі позиції у разі невідповідності фактичному стану безпеки об'єктів позивача. Призупиняти експлуатаційні, видобувні, підготовчі, ремонтні, вогневі, будівельні та інші роботи на об'єктах і територіях, якщо виявлено порушення, які можуть призвести до загибелі та травмування людей або виникнення надзвичайних ситуацій чи подій;
- обстежувати об'єкти позивача на готовність до роботи у надзвичайних ситуаціях і виконання заходів, передбачених планом локалізації та ліквідації аварій, з метою попередження їх виникнення.
Відповідно до пунктів 6.1. - 6.4. спірного договору:
- цей договір вступає в силу з 01.01.08р.;
- дія договору, за ініціативою позивача, може бути припинена у разі виключення об'єктів позивача з переліку об'єктів, що підлягають постійному та обов'язковому обслуговуванню державними аварійно-рятувальними службами, а також зникнення причин, які зумовлюють небезпеку виникнення надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру;
- дія договору, за ініціативою відповідача, може бути припинена у разі невиконання умов договору позивачем, а також при неможливості проводити аварійно-рятувальне обслуговування об'єктів позивача з причин ліквідації або реорганізації аварійно-рятувальної служби відповідача;
- про скасування договірних зобов'язань сторони повинні не пізніше як за місяць письмово попередити один одного. У випадку відсутності заяви однієї із сторін про розірвання договору цей договір вважається пролонгованим на кожний наступний рік.
Відповідно до ст. 25 Гірничого закону України система протиаварійного захисту та безпеки проведення гірничих робіт включає: нормативно-правові акти та технічну документацію з безпеки гірничих робіт; технічні та організаційні заходи щодо запобігання аваріям і катастрофам; план ліквідації аварії; систему заходів щодо оповіщення про аварії; порядок обслуговування гірничих підприємств державними аварійно-рятувальними службами; заходи з організації та проведення аварійно-рятувальних робіт.
Згідно з ст. 27 Гірничого закону України на кожному гірничому підприємстві, розташованому в гірничих виробках, складається план ліквідації аварій, який містить систему оповіщення про аварії, заходи з рятування працюючих на підприємстві, з евакуації населення та ліквідації можливих аварій у початковій стадії та розподіл обов'язків між окремими особами, зайнятими ліквідацією аварій. План ліквідації аварій розробляється, узгоджується та затверджується керівником (головним інженером) гірничого підприємства відповідно до вимог правил безпеки.
Відповідно до п.п. 1.10., 1.11. Правил охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом, затверджених наказом Держгірпромнагляду від 18.03.10р. № 61, на кожному кар'єрі з видобутку залізної, марганцевої і сірчаної руд, солей калійних добрив, флюсо-доломітів, нерудних будівельних матеріалів продуктивністю понад 50 тис. куб.м. гірничої маси на рік, на хвостосховищі, шламонакопичувачі, дразі, земснаряді, а також гірничому підприємстві, яке проводить вибухові роботи, повинен бути складений план ліквідації аварій. На гірничому підприємстві розробляється план ліквідації аварій згідно з вимогами Інструкції зі складання планів ліквідації аварій для кар'єрів (розрізів) та збагачувальних (брикетних) фабрик, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 31.03.03р. N 87.
Згідно з п. 1.5. Інструкції зі складання планів ліквідації аварій для кар'єрів (розрізів) та збагачувальних (брикетних) фабрик, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 31.03.03р. N 87, ПЛА (план ліквідації аварій) - це заздалегідь розроблена система узгоджених дій, які виконуються негайно працівниками підприємств (об'єктів), аварійно-рятувальних та інших спеціальних служб при виявленні аварій. ПЛА вміщує перелік першочергових заходів, спрямованих на рятування людей, ліквідацію аварії та попередження її розвитку, дії аварійно-рятувальних служб на початковій стадії виникнення аварії та порядок їх взаємодії з пожежними частинами.
Відповідно до п.п. 1.6., 1.7., 1.8. зазначеної Інструкції ПЛА розробляється головним інженером (технічним керівником) підприємства, погоджується командиром аварійно-рятувального загону (окремого взводу) та пожежної частини, що обслуговують це підприємство, і затверджується керівником (власником) підприємства або технічним керівником об'єднання за 15 днів до введення його в дію. У розробці ПЛА бере участь командир аварійно-рятувального підрозділу загону, який безпосередньо обслуговує підприємство. ПЛА для кар'єрів та розрізів розробляється один раз на рік. У ПЛА повинні передбачатися заходи, які здійснюються негайно у разі виявлення аварії і забезпечують: рятування працівників підприємства, застигнутих аварією; ліквідацію аварії і попередження її розвитку.
Останній погоджений на виконання умов спірного договору відповідачем ПЛА на Микитівському родовищі гранитів (кар'єрі), смт. Олександрівка, був розроблений на період з 01.01.2010р. до 31.12.11р. (а.с. 17 - 47 т. 4). Дана обставина підтверджується позивачем та не заперечується відповідачем (а.с. 213 т. 3).
Останній погоджений на виконання умов спірного договору відповідачем ПЛА на Софіївському родовищі гранитів (кар'єрі), с. Софіївка, Новобузького району, був розроблений на період з 01.01.2010р. до 31.12.11р. (а.с. 48 - 78 т. 4). Дана обставина підтверджується позивачем та не заперечується відповідачем (а.с. 213 т. 3).
13.12.11р. позивач надав відповідачу на розгляд та погодження самостійно розроблений ПЛА на Микитівському родовищі гранитів (кар'єрі) та Софіївському родовищі гранитів (кар'єрі) на період з 01.01.12р. до 31.12.12р., що підтверджується листом позивача від 13.12.11р. № 55 (а.с. 26, т. 1), поясненнями позивача та поясненнями відповідача (а.с. 37 т. 1, а.с. 3, 188, 214 т. 3).
Станом на час вирішення даного спору відповідач не погодив вказані розроблені позивачем ПЛА на 2012 рік, пояснюючи суду це тим, що згадані ПЛА не відповідали вимогам Інструкції зі складання планів ліквідації аварій для кар'єрів (розрізів) та збагачувальних (брикетних) фабрик, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 31.03.03р. N 87.
Зокрема, відповідач повідомив суду, що: проекти ПЛА були надані з представником позивача Штифлюк В.В.; при розгляді цих проектів запропоновані відповідачем недоліки вказаний представник позивача зафіксував у записнику; при наявності електронної версії проектів, недоліки в текстовій частині було б усунено негайно, така практика в загоні існує останні роки; виявлені недоліки не оформлялись офіційним листом, тому що відповідач сподівався на плідну співпрацю в короткий термін, заперечень до виявлених недоліків не було, а листи з м. Миколаєва до м. Вознесенська йдуть більше тижня; проекти ПЛА у відповідача не залишились, тому в подальшому був відсутній предмет розгляду та погодження (а.с. 214 т. 3).
Позивач, навпаки, стверджує, що при укладанні ПЛА на 2012 рік відповідач своїми діями свідомо порушував умови спірного договору та нормативні акти, які регулюють спірні відносини по договору, використовуючи своє службове становище для спонукання позивача підписати додаткову угоду на підвищення вартості обслуговування об'єктів позивача майже у чотири рази з 2727 грн. до 9115,91 грн., уникаючи законний порядок при вирішенні спірних питань (а.с. 1 т. 4).
Листом від 09.04.12р. № 254/2 позивач повідомив відповідача про розірвання спірного договору, листом від 11.04.12р. № 01-115/03-05 відповідач повідомив позивача про свою незгоду розірвати спірний договір (а.с. 20-21 т. 1).
Спір у справі виник з причин того, що позивач вважає, що відповідач не виконав свого зобов'язання за спірним договором з погодження плану локалізації та ліквідації аварій на об'єктах позивача, що є підставою для його розірвання в судовому порядку, а відповідач проти цього заперечує.
Оцінюючи подані учасниками судового процесу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, господарський суд вважає, що позов позивача підлягає повному задоволенню з наступних підстав.
Згідно з п. 1.9. Інструкції зі складання планів ліквідації аварій для кар'єрів (розрізів) та збагачувальних (брикетних) фабрик, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 31.03.03р. N 87, з метою розроблення заходів щодо рятування людей, ліквідації та попередження розвитку аварій перед погодженням ПЛА перевіряється: забезпечення кар'єрів та цехів (дільниць) фабрик запасними виходами, придатними для пересування людей та рятувальників у респіраторах і транспортування потерпілих; стан вентиляційних пристроїв і вентиляції; наявність і стан засобів повідомлення про аварію; наявність протипожежного водопостачання, справність протипожежних трубопроводів, гідрантів, водяних завіс, первинних засобів гасіння пожеж тощо; забезпеченість працівників підприємства засобами індивідуального і колективного захисту та їх стан; розрахунки можливої зони ураження при прориві дамб, хвостосховищ, вибуху чи загазуванні природним газом, максимальному масовому підриванню вибухових речовин в кар'єрі тощо; підготовленість працівників до застосування протиаварійного оснащення та знання ними правил особистої поведінки при виникненні аварій. Перед погодженням ПЛА повинні бути представлені проект протипожежного захисту підприємства та план взаємодії аварійно-рятувального загону і пожежної частини при виникненні аварій. Матеріали перевірок оформляються актом (актами) і розглядаються на нараді у присутності головного інженера (технічного керівника) підприємства за участю командира аварійно-рятувального підрозділу. У разі необхідності розробляються заходи щодо усунення виявлених під час перевірок порушень протиаварійного захисту. За результатами наради у присутності головного інженера (технічного керівника) складається протокол, у якому зазначаються питання готовності підприємства до ліквідації аварій , що підписується головним інженером (технічним керівником) підприємства та командиром аварійно-рятувального підрозділу. Виявлені порушення повинні бути усунені до введення в дію ПЛА.
Отже, з зазначених норм права чітко вбачається, що перед погодженням ПЛА відповідач має здійснити ряд дій, вказаних у п. 1.9. вищевказаної Інструкції, представити план взаємодії відповідача і пожежної частини при виникненні аварій, оформлені актами матеріали перевірок розглянути на нараді у присутності технічного керівника позивача, у разі необхідності - спільно розробити заходи щодо усунення виявлених під час перевірок порушень протиаварійного захисту, за результатами наради має бути складений протокол, в якому зазначається питання готовності позивача до ліквідації аварій, при цьому виявлені порушення повинні бути усунені безальтернативно саме до введення в дію ПЛА.
Відповідно до ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Досліджуючи виконання відповідачем наведених приписів законодавства, господарський суд з'ясував, що вказані дії відповідачем перед розробкою ПЛА на Микитівському родовищі гранитів (кар'єрі) та Софіївському родовищі гранитів (кар'єрі) на період з 01.01.12р. до 31.12.12р. не проводились. На підтвердження іншого відповідачем не подано суду жодного доказу.
Так, на вимогу суду відповідач пояснив, що ПЛА не відповідали вимогам вищеназваної Інструкції, а тому технічна нарада не проводилась і матеріали перевірок актами не оформлялись (а.с. 188 т. 3).
Разом з цим, господарським судом встановлено, що, не дивлячись на бездіяльність відповідача, позивач надав відповідачу на погодження самостійно розроблений ПЛА на Микитівському родовищі гранитів (кар'єрі) та Софіївському родовищі гранитів (кар'єрі) на період з 01.01.12р. до 31.12.12р. Дана обставина визнана відповідачем.
Натомість, відповідач не подав суду жодного належного та допустимого доказу на підтвердження обставини участі відповідача у розробці та погодженні зазначених ПЛА, а також непогодження наданих позивачем у грудні 2011 року ПЛА через їх невідповідність приписам вищеназваної Інструкції.
Відповідно до п.п. 4.4., 4.5. Порядку обслуговування об'єктів та окремих територій Державними аварійно-рятувальними службами, затвердженого наказом МНС України від 17.11.03р. № 440, договір на постійне та обов'язкове обслуговування укладається на невизначений термін і може, за згодою сторін, коригуватися шляхом унесення до нього доповнень у зв'язку із змінами об'ємів та вартості аварійно-рятувального обслуговування відповідно до змін законодавства. Дія договору може бути припинена у разі виключення об'єкта з переліку об'єктів, які підлягають постійному та обов'язковому обслуговуванню державними аварійно-рятувальними службами, зникнення причин, які зумовлюють небезпеку виникнення надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характерів, а також при відмові від послуг аварійно-рятувальної служби. При відмові від послуг аварійно-рятувальної служби об'єкт повинен не пізніше як за місяць письмово попередити про це іншу сторону.
Господарський суд не погоджується з доводами відповідача, що спірний договір може бути розірваний лише у разі виключення об'єкта з переліку об'єктів, які підлягають постійному та обов'язковому обслуговуванню державними аварійно-рятувальними службами, зникнення причин, які зумовлюють небезпеку виникнення надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характерів.
Так, ч. 2 ст. 29 Гірничого закону України передбачає, що усі гірничі підприємства незалежно від форми власності в період їх будівництва, реконструкції, експлуатації, ліквідації або консервації обслуговуються державними воєнізованими аварійно-рятувальними службами (формуваннями).
Господарський суд, керуючись загальними засадами законодавства України, як-то: рівність перед законом, справедливість, добросовісність, розумність, свобода договору (ч. 4 ст. 13, ч. 1 ст. 19 Конституції України, ст. 3 ЦК України) вважає, що спірний договір може бути розірваний між сторонами за наявністю одночасно двох умов: 1) істотне порушення другою стороною умов спірного договору; 2) постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування позивача іншою атестованою державною воєнізованою аварійно-рятувальною службою.
Відповідно до п.п. 4, 5 наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 13.10.11р. № 1087 "Про порядок залучення, завдання та зони відповідальності органів і підрозділів системи МНС", зі змінами, внесеними згідно з наказом МНС від 02.03.12р. № 562, зонами відповідальності органів управління і підрозділів ОРСЦЗ для виконання завдань за призначенням визначити: головних управлінь (управлінь) МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі в межах адміністративно-територіальних одиниць. Завданнями для ГУ (У) МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі та їх підпорядкованих підрозділів вважати: виконання заходів щодо захисту населення і територій у разі виникнення надзвичайних ситуацій техногенного, природного і військового характеру в мирний час та особливий період у зонах відповідальності, ліквідації їх наслідків; проведення невідкладних аварійно-рятувальних (пошуково-рятувальних), пожежно-рятувальних, спеціальних та водолазних робіт; постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування промислових підприємств, потенційно небезпечних об'єктів, водних об'єктів та окремих територій відповідно до укладених договорів.
Згідно з п.п. 1.1., 1.6., 1.10, 3.1. статуту третьої особи, затвердженого наказом МНС України від 12.04.12р. № 697, третя особа є підрозділом територіального підпорядкування із статусом державної аварійно-рятувальної служби, який утворено з метою запобігання, реагування та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та окремих їх наслідків, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у зоні відповідальності. Особовий склад третьої особи складають особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту та працівники. Третя особа здійснює постійне та обов'язкове обслуговування на договірній основі потенційно небезпечних об'єктів і територій, на яких існує небезпека виникнення надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру. Третя особа має право, зокрема, погоджувати плани локалізації та ліквідації аварій на об'єктах, що обслуговуються.
Згідно з свідоцтвом про атестацію аварійно-рятувальної служби від 15.09.09р. серії ЦМ № 168 рішенням атестаційної комісії, створеної наказом МНС України від 22.07.08р. № 547, третій особі дозволено організовувати і проводити аварійно-рятувальні роботи та ліквідацію наслідків, зокрема, таких надзвичайних ситуацій (код та назва):
- 10230 "Пожежі, вибухи у шахтах, підземних та гірничих виробітках (тільки у кар'єрах)";
- 10422 "Наявність у повітрі підземних та гірничих виробіток шкідливих (забруднювальних) речовин понад ГДК (тільки у кар'єрах)";
- 10423 "Наявність у повітрі підземних та гірничих виробіток РР понад ГДК (тільки у кар'єрах)";
- 10660 "Руйнування підземних споруд шахт, підземних і гірничих виробіток (тільки у кар'єрах)".
З встановлених обставин справи слідує, що третій особі дозволено організовувати і проводити аварійно-рятувальні роботи та ліквідацію наслідків таких же як і відповідачу надзвичайних ситуацій, проте, на відміну від відповідача, лише у кар'єрах, до яких і належить позивач у даній справі.
21.03.12р. між Управлінням МНС України в Миколаївській області в особі начальника третьої особи (далі - аварійно-рятувальна служба) та позивачем був укладений договір на постійне та обов'язкове обслуговування державними аварійно-рятувальними службами об'єктів та окремих територій № 85, предметом якого є організація та здійснення аварійно-рятувальною службою аварійно-рятувального обслуговування позивача та проведення замірів загазованості кар'єру після масових вибухів з метою своєчасного реагування та виконання аварійно-рятувальних робіт при виникненні на об'єктах позивача надзвичайної ситуації, а також профілактичної роботи із запобігання (профілактики) виникненню надзвичайних ситуацій техногенного та природного характерів, спрямованої на поліпшення техногенної безпеки об'єктів (територій) та підвищення рівня підготовленості об'єкта до рятування людей та ліквідації надзвичайних ситуацій. Об'єктами обслуговування є: Микитівське родовище гранітів (смт. Олександрівка); Софіївське родовище гнейсів (с. Софіївка, Новобузького району). Для виконання покладених завдань аварійно-рятувальна служба, в т.ч., зобов'язана погоджувати плани ліквідації аварій на вказаних об'єктах позивача (п. 1.1., 1.2., 2.1.9 договору).
Згідно з додатковою угодою від 21.03.12р. № 1 до договору № 85 цей договір вступає в силу з 01.04.12р. та діє до 31.12.12р.
01.04.12р., на виконання умов даного договору, третьою особою був погоджений ПЛА на Микитівському гранітному кар'єрі (смт. Олександрівка) на період з 01.01.12р. до 31.12.12р. (а.с. 45 - 106 т. 2).
01.04.12р., на виконання умов цього договору, третьою особою був погоджений ПЛА на Софіївському кар'єрі (с. Софіївка, Новобузького району) на період з 01.01.12р. до 31.12.12р. (а.с. 79 - 110 т. 4).
01.09.12р. між третьою особою та позивачем був укладений договір на постійне та обов'язкове обслуговування державними аварійно-рятувальними службами об'єктів та окремих територій № 03, предметом якого є організація та здійснення третьою особою аварійно-рятувального обслуговування позивача та проведення замірів загазованості кар'єру після масових вибухів з метою своєчасного реагування та виконання аварійно-рятувальних робіт при виникненні на об'єктах позивача надзвичайної ситуації, а також профілактичної роботи із запобігання (профілактики) виникненню надзвичайних ситуацій техногенного та природного характерів, спрямованої на поліпшення техногенної безпеки об'єктів (територій) та підвищення рівня підготовленості об'єкта до рятування людей та ліквідації надзвичайних ситуацій. Об'єктами обслуговування є: Микитівське родовище гранітів (смт. Олександрівка); Софіївське родовище гнейсів (с. Софіївка, Новобузького району). Для виконання покладених завдань третя особа, в т.ч., зобов'язана погоджувати та підписувати плани ліквідації аварій на вказаних об'єктах позивача (п. 1.1., 1.2., 2.1.9 договору).
Згідно з додатковою угодою від 28.12.12р. № 1 до договору № 3 цей договір вступає в силу з 01.09.12р. та діє до 31.12.13р.
03.01.13р., на виконання умов даного договору, третьою особою погоджений ПЛА на Микитівському гранітному кар'єрі (смт. Олександрівка) на період з 01.01.13р. до 31.12.13р. (а.с. 107 - 134 т. 2).
01.01.13р., на виконання умов цього договору, третьою особою був погоджений ПЛА на Софіївському кар'єрі (с. Софіївка, Новобузького району) на період з 01.01.13р. до 31.12.13р. (а.с. 111 - 142 т. 4).
З метою всебічного, повного та об'єктивного розгляду справи, враховуючи специфіку спірних відносин, господарський суд, в порядку ст. 30 ГПК України, викликав в судове засідання посадових осіб Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області та Територіального управління Держгірпромнагляду у Миколаївській області для дачі усних та письмових пояснень з питань, що виникли під час розгляду справи.
Посадові особи Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області пояснили суду, що: третя особа пройшла обов'язкову атестацію на здатність до проведення аварійно-рятувальних робіт Центральною міжвідомчою атестаційною комісією; статутом третьої особи на неї покладено завдання та функції аварійно-рятувальної служби згідно з положеннями Закону України "Про аварійно-рятувальні служби"; 16 березня 2012 року Державною інспекцією техногенної безпеки України здійснена планова перевірка готовності третьої особи до дій за призначенням, за результатами якої було встановлено, що служба готова до дій за призначенням; третя особа має повноваження на постійне та обов'язкове обслуговування об'єктів та окремих територій, в т.ч. позивача.
Посадові особи Територіального управління Держгірпромнагляду у Миколаївській області пояснили суду, що: план ліквідації аварій, погоджений з третьою особою, яка спроможна виконувати повний вид робіт згідно з свідоцтвом про атестацію, відповідає вимогам НПАОП, який розроблений на 2013 рік.
За вищенаведених встановлених обставин, господарський суд вважає, що постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування позивача з 01.04.12р. по даний час здійснюється іншою належною, атестованою державною воєнізованою аварійно-рятувальною службою - третьою особою, що окрім наведеного підтверджується актами перевірок позивача Територіальним управлінням Держгірпромнагляду у Миколаївській області (а.с. 135 - 158 т. 2, а.с. 3 - 14 т. 4).
Згідно з ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Відповідно до п. 1.4. Інструкції зі складання планів ліквідації аварій для кар'єрів (розрізів) та збагачувальних (брикетних) фабрик, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 31.03.03р. N 87, для гірничого підприємства, що діє, реконструюється, будується або ліквідується, повинен бути складений ПЛА. Забороняється робота підприємства без ПЛА.
Як встановлено судом п. 2.6. спірного договору на відповідача покладено обов'язок погоджувати ПЛА на Микитівському родовищі гранитів (смт. Олександрівка) та Софіївському родовищі гранитів (с. Софіївка, Новобузького району).
Як встановлено судом відповідач до цього часу не здійснив належних дій з розробки та погодження вказаних розроблених позивачем ПЛА на 2012 рік. Останні ПЛА, які погодив відповідач, стосуються періоду до 31.12.11р.
Наслідком невиконання відповідачем даного зобов'язання з участі у розробці та погодженні зазначених ПЛА згідно з вищенаведеним п. 1.4. Інструкції № 87 є заборона діяльності (роботи) позивача з видобування корисних копалин на вказаних об'єктах позивача, на що останній не розраховував при укладенні спірного договору.
З урахуванням всіх вище встановлених обставин, господарський суд вважає, що дане порушення відповідачем умов спірного договору є істотним, що є підставою для його розірвання в судовому порядку та відповідно повного задоволення позову позивача.
Керуючись ст. ст. 1, 4, 4-3, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 82, 82-1, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Розірвати договір на постійне та обов'язкове аварійно-рятувальне обслуговування від 17.12.2007р. № 8/05-10/07, укладений між Приватним акціонерним товариством "Микитівський гранітний кар'єр" та Миколаївським воєнізованим гірничорятувальним (аварійно-рятувальним) загоном.
3. Стягнути з Миколаївського воєнізованого гірничорятувального (аварійно-рятувального) загону (54028, м. Миколаїв, вул. Гмирьова, 4, код 33896375) на користь Приватного акціонерного товариства "Микитівський гранітний кар'єр" (56500, Миколаївська обл., м. Вознесенськ, а/с 48, код 01033255) судовий збір в сумі 1147 (одна тисяча сто сорок сім) грн. 00 коп.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення місцевим господарським судом. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Повне рішення складено 25.04.2013р.
Суддя Д.О.Бездоля
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2013 |
Оприлюднено | 26.04.2013 |
Номер документу | 30900132 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Бездоля Д.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні