Постанова
від 14.05.2013 по справі 8н/5014/2887/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2013 року Справа № 8н/5014/2887/2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Т. Дроботової - головуючого Н. Волковицької М. Данилової за участю представників: позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) третіх осібне з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства "Інтерброк" на постановувід 12.03.2013 р. Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 8н/5014/2887/2012 господарського суду Луганської області за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Автоклапан" до Луганської міської ради треті особи - Державна інспекція сільського господарства в Луганській області - Приватного підприємства "Інтерброк" - ОСОБА_5 провизнання недійсним рішення

В С Т А Н О В И В :

У листопаді 2012 р. ТОВ "Автоклапан" звернулось до господарського суду Луганської області з позовом до Луганської міської ради про визнання недійсним рішення Луганської міської ради № 27/323 від 21.08.2012 р. "Про скасування рішення Луганської міської ради від 30.06.2011 року № 10/70 "Про припинення Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 права постійного користування земельною ділянкою за адресою: пров. Краснолуцький, 3 та про передачу ТОВ "Автоклапан" в оренду земельної ділянки під розміщену територію автоколони №6 за адресою: пров. Краснолуцький, 3д".

Позовні вимоги з посиланням на приписи статей 21 Цивільного кодексу України та статей 141, 152 Земельного кодексу України обґрунтовані порушенням у зв'язку із прийняттям оспорюваного рішення права позивача та позбавлення правової підстави згідно якої між позивачем та міською радою було укладено договір оренди землі та отримано право оренди земельної ділянки.

Позивач зазначав, що на підставі рішення міської ради від 30.06.2011 р. № 10/70 між ним та радою 15.09.2011 р. було укладено договір оренди землі, тобто між сторонами виникли правовідносини та було реалізоване певне суб'єктивне право позивача щодо отримання земельної ділянки.

Проте, в подальшому міська рада незаконно та безпідставно прийняла рішення № 27/323 від 21.08.2012 р., яким скасувала пункт 3 рішення від 30.06.2011 р. № 10/70, яке вже було виконане та на підставі якого у позивача виникло право на укладення договору, що суперечить приписам чинного законодавства та Рішенню Конституційного Суду України від 16.04.2010 р. у справі № 1-9/2009 щодо скасування радою раніше прийнятих рішень.

У відзиві на позовну заяву Луганська міська рада просила відмовити у її задоволенні вказуючи на те, що оспорюване рішення від 21.08.2012 р. № 27/323 було прийнято за результатами розгляду клопотання Державної інспекції сільського господарства в Луганській області, яка посилалась на прийняття рішення від 30.06.2011 р. про передачу земельної ділянки в оренду позивачу без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При цьому, міська зазначала, що на момент прийняття рішення від 30.06.2011 р. № 10/70 міськраді е було відомо про факт придбання ПП "Інтерброк"виробничо - господарського комплексу по пров. Краснолучсткий, 3 у м. Луганську та оформлення цього права власності на підставі рішення райсуду від 16.12.2004 р., що свідчить про порушення норм законодавства при прийнятті міською радою рішення від 30.06.2011 р. № 10/70 про передачу позивачу в оренду земельної ділянки.

Ухвалами господарського суду Луганської області від 26.11.2012 р. та від 10.12.2012 р. залучені до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державну інспекцію сільського господарства в Луганській області, ПП "Інтерброк" та ОСОБА_5.

Державна інспекція сільського господарства в Луганській області у поясненнях до позову просила відмовити у його задоволенні вказуючи на те, що на підставі матеріалів прокуратури інспекцією було проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства при прийнятті рішення Луганською міською радою № 10/70 від 30.06.2012 р. та встановлено, що на земельній ділянці, переданій ТОВ "Автоклапан" за цим рішенням розташовані будівлі та споруди, які належать на праві приватної власності ПП "Інтерброк" згідно договору купівлі - продажу виробничого господарського комплексу № 12 від 01.03.2002 р., та прийняття радою вказаного рішення без розроблення проекту землеустрою.

Рішенням господарського суду Луганської області від 24.12.2012 р. (суддя Середа А.П.) позовні вимоги задоволені в повному обсязі, а саме: визнано недійсним рішення двадцять сьомої сесії Луганської міської ради шостого скликання від 21.08.2012 року № 27/323 "Про скасування рішення Луганської міської ради від 30.06.11 року № 10/70 "Про припинення Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 права постійного користування земельною ділянкою за адресою: пров. Краснолуцький, 3 та про передачу ТОВ "Автоклапан" в оренду земельної ділянки під розміщену територію автоколони № 6 за адресою: пров. Краснолуцький, 3д".

Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку щодо доведеності та обґрунтованості позовних вимог, зокрема, зазначивши щодо перевищення міською радою повноважень, наданих їй законом при скасуванні пункту 3 рішення ради від 20.06.2011 року № 10/70, а також доведеність позивачем у порядку та у спосіб, встановлені чинним законодавством, порушення його охоронюваних законом прав спірним рішенням.

За апеляційною скаргою ПП "Інтерброк" Донецький апеляційний господарський суд (судді: Ушенко Л.В., Богатир К.В., Дучал Н.М.) переглянувши рішення господарського суду Луганської області від 24.12.2012 р. в апеляційному порядку, постановою від 12.03.2013 р. залишив його без змін з тих же підстав.

ПП "Інтерброк" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати судові рішення у даній справі та прийняти нове рішення, яким в задоволенні вимог ТОВ "Автоклапан" відмовити в повному обсязі за необґрунтованістю, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права.

Скаржник вважає помилковими висновки судів про відсутність у міської ради повноважень на скасування чи внесення змін до своїх рішень з підстав невідповідності її Конституції чи законам України, при цьому, вказуючи на те, що визнання недійсним відповідного акта органу місцевого самоврядування відноситься до адміністративної юрисдикції.

Заявник касаційної скарги зазначає, що скасування попереднього рішення міської ради не є позбавленням позивача права власності на нерухомість та оренди земельної ділянки, а є способом усунення порушення земельного законодавства, а також зауважено, що при поданні до міської ради заяви про надання земельної ділянки в оренду позивачем було приховано від міської ради відсутність у позивача в натурі нерухомого майна на земельній ділянці та розташування на цій земельній ділянці нерухомого майна, належного ПП "Інтерброк", а відтак рішенням Луганської міської ради № 10/70 від 30.06.2011 р. порушувалось право власності ПП "Інтерброк" на нерухоме майно та право оренди земельної ділянки, на якій це майно розміщене.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами під час розгляд справи, на підставі Державного акта на право постійного користування землею серія І-ЛГ № 000144/1 від 27.12.1996 р. Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 (правонаступником якого з 29.07.1997 року є ВАТ "Луганське автотранспортне підприємство 10954") була надана у постійне користування земельна ділянка площею 8, 9965 га, розташована за адресою: місто Луганськ, пров. Краснолуцький, 3, під розміщення будівель та споруд автоколони № 6 Луганського державного автотранспортного підприємства 10954.

Судом апеляційної інстанції було встановлено, що рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради № 315/13 від 19.12.2011 р. було припинено Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 (правонаступником якого є ВАТ "Луганське АТП 10954") право постійного користування земельною ділянкою площею 1,1008 га, розташованою за адресою: пров. Краснолучський, 3, та надано зазначену земельну ділянку в постійне користування МПП "Науково-виробнича фірма "Агросфера" під розміщені нежитлову будівлю з прибудовою за адресою: пров. Краснолуцький, 3, що підтверджується копією Державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія І-ЛГ № 002587/1 від 29.12.2001р.

В постійному користування ВАТ "Луганське АТП 10954" залишилась земельна ділянка площею 7,8957 га.

На підставі договору від 24.03.2005 р. ВАТ "АТП-10954" здійснило відчуження території автоколони № 6, на загальній площі 466,0 кв.м, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, гр. ОСОБА_6, яким на підставі договору купівлі-продажу від 22.04.2005 р. № 426 здійснено відчуження зазначеного об'єкту громадянину ОСОБА_7

16.09.2005 р. між громадянином ОСОБА_8 та ТОВ "Автоклапан" було укладено договір купівлі - продажу територія автоколони № 6.

28.09.2005 р. ТОВ "Автоклапан" здійснило перереєстрацію права власності на зазначене нерухоме майно, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією витягу з Державного реєстру прав власності на об'єкти нерухомого майна № 8470817.

Здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що 26.04.2011 р. ВАТ "АТП-10954" звернулося до Луганської міської ради із заявою про припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 7,8957га, розташованою за адресою: м. Луганськ, пров. Краснолуцький, 3, яка була надана у постійне користування Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 на підставі Державного акта на право постійного користування землею серії І-ЛГ № 000144/1 від 27.12.1996 р. під розміщену територію автоколони № 6.

30.12.2011 р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців були здійснено запис щодо припинення юридичної особи ВАТ "Луганське АТП 10954", що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру серія АБ №495168.

Одночасно, ТОВ "Автоклапан" звернулося до Луганської міської ради із заявою про передачу йому у оренду терміном на 49 років земельної ділянки площею 7,8957га під розміщену територію автоколони № 6, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 із земель, що вилучались у ВАТ "Луганське АТП 10954".

30.06.2011 р. Луганською міською радою було прийнято рішення № 10/70 "Про припинення Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 права постійного користування земельною ділянкою за адресою: пров. Краснолуцький, 3, та про передачу ТОВ "Автоклапан" в оренду земельної ділянки під розміщену територію автоколони № 6 за адресою: АДРЕСА_1", пунктом 1 якого припинено Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 право постійного користування земельною ділянкою площею 7,8957га, розташованою за адресою: м. Луганськ, пров. Краснолуцький, 3.

Пунктом 3 вказаного рішення вирішено передати ТОВ "Автоклапан" (без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки) в оренду терміном на 49 років земельну ділянку, яка за своїм цільовим призначенням (категорією) відноситься до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, площею 7,8957 га під розміщену територію автоколони № 6 за адресою: АДРЕСА_1, межі якої визначені в натурі (на місцевості) згідно з актом узгодження та встановлення меж земельної ділянки від 02.10.2006 р., який є складовою частиною технічної документації по інвентаризації земельної ділянки ВАТ "Луганське автотранспортне підприємство 10952" за адресою: м. Луганськ, пров. Краснолуцький, 3.

У пункті 4 рішення ради № 10/70 від 30.06.2010 р. вирішено укласти відповідно до чинного законодавства у нотаріальній формі з ТОВ "Автоклапан" договір оренди землі, в якому окрім умов, зазначених у пункті 3 даного рішення та умов передбачених у рішенні Луганської міської ради від 27.08.2010 р. № 69/27, передбачити умови щодо обмеження використання земельної ділянки через проходження по ній газо - водо та електро проводів.

15.09.2011 р. на підставі зазначеного рішення, між Луганською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Автоклапан" (орендар) був укладений договір оренди землі, згідно до умов якого, орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування терміном на 49 років під розміщену територію автоколони №6 земельну ділянку площею 7,8957га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, державну реєстрацію якого здійснено 27.09.2011 року за №441010004000391.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, 21.08.2012 р. Луганська міська рада прийняла рішення № 27/323 "Про скасування рішення Луганської міської ради від 30.06.2011 року №10/70 "Про припинення Луганському державному автотранспортному підприємству 10954 права постійного користування земельною ділянкою за адресою: пров. Краснолуцький, 3 та про передачу ТОВ "Автоклапан" в оренду земельної ділянки під розміщену територію автоколони №6 за адресою: АДРЕСА_1".

Предметом спору у даній справі є вимога ТОВ "Автоклапан" про визнання недійсним рішення Луганської міської ради № 27/323 від 21.08.2012 р., з посиланням на приписи статей 21 Цивільного кодексу України та статей 141, 152 Земельного кодексу України з підстав порушення у зв'язку із прийняттям оспорюваного рішення права позивача та позбавлення правової підстави згідно якої між позивачем та міською радою було укладено договір оренди землі та отримано право оренди земельної ділянки., а також з огляду на відсутність у міської ради повноважень на скасування власних рішень.

За приписами статті 2 Земельного кодексу України, земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 142 Конституції матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

За приписами статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно преамбули Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" цей Закон відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Частиною 3 статті 24 цього Закону встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону).

Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключною компетенцією міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частино 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону).

Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

З рішення Конституційного суду України від 16 квітня 2009 р. № 7-рп "У справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини 2 статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини 14 статті 46, частин 1, 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування)" вбачається, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих відносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Судами встановлено, що спірне рішення Луганської міської ради № 27/323 від 21.08.2012 р. прийняте без врахування положень Конституції України, порушує охоронювані законом права позивача - ТОВ "Автоклапан" на землекористування та в односторонньому порядку позбавило його права на захист своїх інтересів.

При цьому, судом апеляційної інстанції було зазначено, що інші власники об'єктів нерухомого майна, розміщеного на спірній земельній ділянці, не були позбавлені права захистити своє право на отримання земельної ділянки шляхом звернення до суду з відповідним позовом, обравши відповідний спосіб захисту свого права, в тому числі, і шляхом визнання недійсним рішення Луганської міської ради №10/70 від 30.06.2011 р., законність (дійсність чи недійсність) якого повинна бути визначена в судовому порядку, а не шляхом його скасування органом, який його прийняв.

Враховуючи приписи законодавства, судова колегія вважає правомірним висновок судів першої та апеляційної інстанції про задоволення позовних вимог, оскільки при прийнятті оспорюваного рішення № 27/323 від 21.08.2012 р. Луганська міська рада вийшла за межі наданих їй повноважень та була не вправі скасовувати раніше ухвалене власне рішення ненормативного характеру, яке вичерпало свою дію фактом виконання, призвело до виникнення правовідносин, пов'язаних з реалізацію ТОВ "Автоклапан" суб'єктивного права на землю, проти зміни чи припинення якого позивач заперечує.

Беручи до уваги викладене, колегія суддів вважає прийняті у справі рішення та постанову такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстав для їх зміни чи скасування не вбачається, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника колегія суддів вважає такими, що не відповідають встановленим судами обставинам справи та приписам чинного законодавства.

Керуючись пунктом 1 статті 111 9 , статтями 111 5 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 12.03.2013 р. у справі № 8н/5014/2887/2012 та рішення господарського суду Луганської області від 24.12.2012 р. залишити без змін, а касаційну скаргу -без задоволення.

Головуючий суддя Т. Дроботова

Судді: Н. Волковицька

М. Данилова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення14.05.2013
Оприлюднено24.05.2013
Номер документу31368821
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8н/5014/2887/2012

Постанова від 14.05.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 19.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 18.03.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Ухвала від 26.02.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Ухвала від 16.01.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Рішення від 24.12.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 10.12.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 26.11.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 14.11.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні