Рішення
від 08.07.2013 по справі 5016/1396/2012(14/58)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

=======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" липня 2013 р. Справа № 5016/1396/2012(14/58)

за позовом прокурора Миколаївського району Миколаївської області (54036, м.Миколаїв, вул. Урожайна, 43) в інтересах держави в особі Миколаївської обласної держаної адміністрації, 54001, м. Миколаїв, вул. Адміральська, 22 до відповідачів :

1. Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області 54036, м.Миколаїв, вул. Одеське Шосе, 18-а,

2. управління Держземагенства у Миколаївському районі Миколаївської області 54034, м. Миколаїв, проспект Миру, 34,

3. товариства з обмеженою відповідальністю "Заречное" 54001, м.Миколаїв, вул.Декабристів, 19,

4. Державної казначейської служби України в особі Головного управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області, 54055, м. Миколаїв, пр. Леніна, 141-В,

5. Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області 57134, Миколаївська область, Миколаївський район, селище Весняне, вул. Центральна, 6

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - ОСОБА_1, АДРЕСА_1

про визнання протиправним та скасування розпорядження Миколаївської райдержадміністрації №131-р від 14.03.2012 року; визнання недійсними договорів купівлі-продажу земельних ділянок від 07.02.2012 року; визнання недійсними державних актів на право власності на земельну ділянку від 30.03.2012 року та скасування їх державної реєстрації, зобов'язання ТОВ "Заречное" повернути державі земельні ділянки

Суддя А.П. Алексєєв

Представники сторін:

від позивача - Скуратовська Я. О., довіреність № 112/10-05-61/6-13 від 16.01.2013 року;

від відповідача 1 - Озерянов А.В., довіреність № 2 д від 02.01.2013 року;

від відповідача 2 - представник не з'явився;

від відповідача 3 - Грабленко О. Г., довіреність б/н від 24.042013 року;

від відповідача 4 - представник не з'явився;

від відповідача 5 - представник не з'явився;

третья особа - не з'явилася.

у судовому засіданні приймав участь прокурор Мерімерін О.Г. посв. № 003298 від 10.09.2012 року.

Суть спору: прокурор звернувся до суду із позовом в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної, у якому просив визнати недійсними договори купівлі-продажу земельних ділянок, які були укладені між Миколаївською районною державною адміністрацією та ТОВ "Заречное", визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, скасувати їхню державну реєстрацію, скасувати розпорядження Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області №131-р від 14.03.2012 року, як таке, що було прийняте всупереч вимог Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та зобов'язати ТОВ "Заречное" повернути державі в особі Миколаївської обласної державної адміністрації земельні ділянки.

Рішенням господарського суду Миколаївської області від 05.10.2012 року по даній справі позов задоволено повністю.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 04.12.2012 року рішення господарського суду Миколаївської області від 05.10.2012 року було скасоване, а у задоволені позовних вимог - відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 26.03.2013 року постанова Одеського апеляційного господарського суду від 04.12.2012 року та рішення господарського суду Миколаївської області від 05.10.2012 року скасовані, а справу було направлено до господарського суду Миколаївської області на новий розгляд.

У постанові колегія суддів Вищого господарського суду України відзначила, що судом першої інстанції при задоволенні вимог про зобов'язання відповідача - ТОВ "Заречное" повернути державі земельні ділянки за результатами визнання договорів купівлі-продажу недійсними не вірно були застосовані положення Цивільного кодексу України про реституцію, тоді як за обставинами справи застосуванню до наявних правовідносин підлягають положення ст. ст. 387, 388 ЦК України. Також у зазначеній постанові Вищого господарського суду України наголошено на тому, що при скасуванні судом першої інстанції розпорядження Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області №131-р від 14.03.2012 року він не звернув уваги на підстави прийняття спірного розпорядження адміністрацією виходячи із приписів чинного законодавства.

Заявою про зменшення позовних вимог від 20.06.2013 року прокурор відмовився від позовної вимоги щодо зобов'язання ТОВ "Заречное" повернути земельні ділянки державі в особі Миколаївської обласної державної адміністрації з причини їх відчуження на користь фізичної особи ОСОБА_1

Відповідач - ТОВ "Заречное" позов не визнав, вказавши, що у Миколаївської районної державної адміністрації були повноваження по розпорядженню спірними земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення та у відповідності до Тимчасового порядку продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах у Миколаївському районі, який затверджений рішенням Миколаївської районної ради від 25.03.2009 року.

Відповідачі по справі - Миколаївська районна державна адміністрація Миколаївської області, Веснянська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області проти позову не заперечували, просили вирішити справу на розсуд суду.

У зв'язку із тим, що спірні земельні ділянки були відчужені ТОВ "Заречное" фізичній особі ОСОБА_1 останню було залучено судом до справи як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на боці відповідача.

Відповідачі по справі - управління Держземагенства у Миколаївському районі Миколаївської та Державна казначейська служба України в особі Головного управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області надали заяви про слухання справи без участі їхніх представників.

Третя особа - ОСОБА_1 про розгляд справи повідомлялася належним чином, але своїм правом бути присутньою у судових засіданнях та надання пояснень по суті позову не скористалася.

08.07.2013 року за результатами розгляду справи судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши господарську справу, суд

ВСТАНОВИВ:

10.06.2008 року між ТОВ "Сателлит-холд" (орендар) і ТОВ "Заречное" (суборендар) був укладений договір суборенди землі, за умовами якого суборендар прийняв в строкове платне користування із земель державної власності, не наданих у власність та користування, земельні ділянки рекреаційного призначення, які розташовані в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області за межами населеного пункту та мають кадастрові номери 4824280400:05:000:0004 та 4824280400:05:000:0005.

Право ТОВ "Саттеліт-Холд" передавати земельні ділянки у суборенду закріплене у договорі оренди від 12.11.2007 року, який укладено з орендодавцем - Миколаївською районною державною адміністрацією Миколаївської області.

Відповідно до пункту 5.1 вказаного договору суборенди земельні ділянки передаються в суборенду під розміщення та обслуговування місця для відпочинку населення. Цільове призначення земельних ділянок - землі рекреаційного призначення.

14.07.2010 року ТОВ "Заречное" направило на адресу голови Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області лист за №3 з проханням виставити на аукціон для придбання на конкурентних засадах із земель державної власності земельні ділянки для рекреаційного призначення, що розташовані в межах території Веснянської сільської ради за межами населеного пункту та знаходяться в суборенді ТОВ "Заречное" на підставі договору суборенди землі від 10.06.2008 року, укладеного із ТОВ "Сателлит-Холд" .

Розпорядженням Миколаївської райдержадміністрації № 595-р від 09.12.2011 року включено земельні ділянки площею 0,92 га. та 0,11 га. рекреаційного призначення в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області до переліку земельних ділянок, або прав на них, що підлягають продажу на аукціоні.

07.10.2011 року між Миколаївською районною державною адміністрацією з однієї сторони (організатор) та товарною біржею "Катеринославська" (виконавець) з іншої сторони укладено договір № 0701 ЗТ з продажу земельних ділянок та прав на них на земельних торгах.

21.12.2011 року між Миколаївською районною державною адміністрацією з однієї сторони (організатор) та товарною біржею «Катеринославська» (виконавець) з іншої сторони укладено додаткову угоду № 1 до договору №0701 ЗТ з продажу земельних ділянок та прав на них на земельних торгах від 07.10.2011 року, відповідно до якої, організатор - Миколаївська райдержадміністрація доручила виконавцю - товарній біржі "Катеринославська" провести земельні торги у формі аукціону з продажу земельної ділянки рекреаційного призначення, кадастровий № 4824280400:05:000:0004, площею 0,92 га., розташованої в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, зі стартовою ціною лота 61110,85 грн. (з ПДВ) та земельної ділянки рекреаційного призначення, кадастровий № 4824280400:05:000:0005, площею 0,11 га., розташованої в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, зі стартовою ціною лота 7306,73 грн. (з ПДВ), згідно із технічними паспортами вказаних земельних ділянок від 01.12.2011 року, виготовлених відділом Держкомзему у Миколаївському районі.

Відповідно до протоколів № 1 та № 2 аукціону з продажу земельних ділянок від 23.01.2012 року, переможцем аукціону з продажу вищевказаних земельних ділянок стало ТОВ «Заречное».

Згідно із договором купівлі-продажу земельної ділянки, укладеного між Миколаївською районною державною адміністрацією (Продавцем) з однієї сторони та ТОВ «Заречное» (Покупцем) з другої сторони 07.02.2012 року, який посвідчений приватним нотаріусом Миколаївського міського нотаріального округу ОСОБА_5, Миколаївська районна державна адміністрація передала у власність, а ТОВ "Заречное" прийняло у власність земельну ділянку з державної власності площею 0,92 га., в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення. Відповідно до вказаного договору, ціна продажу земельної ділянки визначена на підставі протоколу №1 аукціону з продажу земельної ділянки від 23.01.2012 року, затвердженого головою Миколаївської районної державної адміністрації і складає 67221, 94 грн.

Відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки, укладеного Миколаївською районною державною адміністрацією (Продавцем) з однієї сторони та ТОВ «Заречное» (Покупцем) з другої сторони 07.02.2012, який посвідчений приватним нотаріусом Миколаївського міського нотаріального округу ОСОБА_5, Миколаївська районна державна адміністрація передала у власність, а ТОВ «Заречное» прийняло у власність земельну ділянку з державної власності площею 0,11 га., в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення. Відповідно до вказаного договору, ціна продажу земельної ділянки визначена на підставі протоколу № 2 аукціону з продажу земельної ділянки від 23.01.2012 року, затвердженого головою Миколаївської районної державної адміністрації і складає 8037, 40 грн.

14.03.2012 року Миколаївською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження №131-р, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності ТОВ «Заречное» на земельні ділянки для будівництва та обслуговування рекреаційного призначення в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області площею 0,9026 га. та 0,1084 га.

На підставі вказаного розпорядження та договорів купівлі-продажу земельних ділянок від 07.02.2012 року, ТОВ «Заречное» отримало державні акти серії ЯК № 268470 та серії ЯК № 268471 від 30.03.2012 року на право власності на земельні ділянки площею 0,1084 га. та 0,9026 га., які розташовані на території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області за межами населеного пункту для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення. У ст. 1 Конституції України зазначається, що Україна є правовою державою, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України (ч. 2 ст. 6), закони та інші нормативно правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні їй відповідати (ч. 2 ст. 8). За приписом ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статус місцевих державних адміністрацій врегульовано статтями 118, 119 Конституції України. Зокрема, місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують виконання Конституції та законів України, законність і правопорядок.

Аналіз вказаних норм Конституції України дає підстави для висновку, що місцеві державні адміністрації у своїй діяльності при виданні розпоряджень повинні виходити із закріплених за ними виключно Конституцією та законами України повноважень, які не можуть встановлюватися іншими правовими актами.

У п. 12 розділу X перехідних положень Земельного кодексу України зазначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для : сільськогосподарського використання; ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо) .

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх інших потреб .

Згідно зі ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою.

Щодо встановлення цільового призначення спірних земельних ділянок, то відповідно до розпорядження голови Миколаївської райдержадміністрації від 08.10.2007 року №445-р «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду в межах території Веснянської сільської ради» затверджено проект землеустрою щодо відведення ТОВ «Сателлит-Холд» земельних ділянок в оренду терміном на 10 років, загальною площею 1,03 га відкритих земель без рослинного покриву, або з незначним рослинним покривом, для рекреаційного призначення (під розміщення та обслуговування місця для відпочинку населення).

Пунктом 2 зазначеного розпорядження рекомендовано відділу земельних ресурсів у Миколаївському районі внести зміни до земельно-облікових документів, в яких відображається цільове призначення земель.

Відповідно до розділу IV технічних паспортів спірних земельних ділянок, які виставлялися на земельні торги, в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, визначена категорія земель - землі рекреаційного призначення. Установлено цільове призначення - «рекреаційне призначення».

У офіційній інформації про об'єкти продажу (лоти) - повідомленні про аукціон з продажу права оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення (опубліковане у газеті "Рідне Прибужжя" від 24.12.2011 року), визначено цільове призначення обох спірних земельних ділянок (лот №1, №2 ) - землі рекреаційного призначення.

Щодо порушення порядку продажу спірних земельних ділянок, то згідно зі ст. 127 Земельного кодексу України, органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу, у якій закріпленні положення щодо продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам визначений ст. 128 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент проведення аукціону у січні 2012 року), якою передбачено, що громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації, яке розглядається відповідним органом у місячний строк, за результатами чого приймається рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови. При цьому, ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади (пункти 2,3,8 вказаної норми).

Однак, продаж спірних земельних ділянок було здійснено Миколаївською районною державною адміністрацією за нормативною грошовою оцінкою в порушення вимог чинного законодавства.

Крім того, відповідно до угоди, яка укладена Миколаївською районною державною адміністрацією з ТБ «Катеринославська» щодо проведення аукціону, розміщеної офіційної інформації про об'єкти продажу (лоти) предметом запланованого аукціону був продаж права оренди спірних земельних ділянок терміном на 10 років, а не відчуження їх у власність.

Також, всупереч п. 6 ст. 128 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент проведення аукціону), рішення місцевою державною адміністрацією про продаж земельної ділянки, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки, не приймалося.

Договори купівлі-продажу земельних ділянок були укладені між Миколаївською районною державною адміністрацією та ТОВ "Заречное" 07.02.2012 року із визначенням ціни договору на підставі протоколів № 1 та № 2 аукціону з продажу земельних ділянок від 23.01.2012 року без відповідного рішення районної державної адміністрації.

Відповідно до ч. 7 ст. 128 Земельного кодексу України договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації.

Таким чином, Земельним кодексом України при продажу земельних ділянок державної власності на конкурентних засадах не передбачено прийняття місцевими державними адміністраціями рішень про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки із передачею останніх у власність.

Незважаючи на це, головою Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області 14.03.2012 року було видане розпорядження №131-р, яким затверджено технічні документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування рекреаційного призначення в межах території Веснянської сільської ради ТОВ "Заречное" площами 0,9026 га та 0,1084 га забудованих земель із передачею у власність ТОВ "Заречное" вказаних земельних ділянок.

Згідно зі ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 2 ст. 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» передбачено, що розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

З огляду на це вказане розпорядження є незаконним та підлягає скасуванню.

Уклавши договори купівлі-продажу земельних ділянок від 07.02.2012 року замість належного відчужувача земельних ділянок - Миколаївської обласної державної адміністрації, видавши розпорядження № 131-р від 14.03.2012 року, Миколаївська районна державна адміністрація Миколаївської області, діяла поза межами своїх повноважень, передбачених Конституцією України та Законом України "Про місцеві державні адміністрації", Земельним кодексом України, оскільки відповідно до договорів купівлі-продажу земельних ділянок від 07.02.2012 року, технічної документації із землеустрою та паспортів земельних ділянок від 01.12.2011 року, виготовлених відділом Держкомзему у Миколаївському районі вказані земельні ділянки відносяться до земель рекреаційного призначення, у Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області відсутні законні повноваження щодо продажу вищевказаних земельних ділянок.

Відповідно до вимог ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого права. При цьому, способом захисту може бути визнання правочину недійсним, визнання незаконним рішення, дії чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

В даному випадку суд вважає, що звернення до суду прокуратури Миколаївського району в інтересах Миколаївської обласної державної адміністрації є цілком правомірним, оскільки укладанням спірних договорів порушено право Миколаївської обласної державної адміністрації на розпорядження землями державної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.

Пунктом 1 ст. 215 ЦК України, передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним;

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд вважає, що укладаючи договори купівлі-продажу земельних ділянок від 07.02.2012 року Миколаївська районна державна адміністрації Миколаївської області, в порушення приписів ст. 122 Земельного кодексу України, вийшла за межи наданих їй повноважень.

Згідно ст. 92 Цивільного кодексу України юридична особа набуває цивільних прав та обов'язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону. Правові наслідки укладення юридичною особою правочину, якого вона не мала права вчиняти, встановлені ст. 227 Цивільного кодексу України, відповідно до якої, правочин, вчинений юридичною особою без відповідного дозволу, може бути визнаний судом недійсним.

За вказаних обставин, позовні вимоги в частині визнання недійсними договорів від 07.02.2012 року купівлі-продажу земельних ділянок в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, посвідчених приватним нотаріусом Миколаївського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрованих у реєстрі нотаріальних дій за номерами 229 та 232, підлягають задоволенню в повному обсязі. Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків набуття земельної ділянки із земель приватної власності.

Оскільки підставою для видачі відповідачу - ТОВ "Заречное" державних актів на право власності на спірні земельні ділянки є договори купівлі-продажу земельних ділянок від 07.02.2012 року, які визнаються судом недійсними та розпорядження №131-р від 14.03.2012 року, яке визнається судом незаконним та скасовується, то державні акти серії ЯК №268471 від 30.03.2012 року на право власності ТОВ «Заречное» на земельну ділянку площею 0,9026 га (кадастровий номер 4824280400:05:000:0247) та серії ЯК №268470 від 30.03.2012 року на право власності ТОВ «Заречное» на земельну ділянку площею 0,1084 га (кадастровий номер 4824280400:05:000:0248), також є недійсними, оскільки відсутні правові підстави набуття ТОВ «Заречное» права власності на зазначені земельні ділянки.

Відповідно до п.22 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1021 від 09.09.2009, запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів скасовується посадовою особою на підставі рішення суду.

Відзив відповідача - ТОВ "Заречное" судом до уваги не приймається з огляду на таке.

Відповідно до ст. ст. 50, 51 Земельного кодексу України, до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів. До складу земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, тощо.

Таким чином, рекреаційне призначення земельних ділянок передбачає значний спектр об'єктів, які можуть бути на них розташовані. Однак відповідачем- ТОВ "Заречное" не доведено, що спірні земельні ділянки мали використовуватись ТОВ «Заречное» саме для будівництва об'єктів пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), тобто, що вказані земельні ділянки підпадають під умови, визначені ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України.

Матеріали справи також свідчать, що Миколаївська районна державна адміністрація, при вирішенні питання про продаж спірних земельних ділянок, не з'ясувала, що мається на увазі під цільовим використанням земельної ділянки «для організації місць відпочинку населення» та чи буде це пов'язано з обслуговуванням жителів територіальної громади району, оскільки місцями відпочинку населення будуть вважатись як дитячі майданчики, так і закритий заміський клуб.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, тому підлягають задоволенню в повному обсязі.

Оскільки спір виник внаслідок неправомірних дій Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області, то відповідно до приписів ч.2 ст.49 ГПК України, суд вважає за необхідне відшкодувати судовий збір за рахунок відповідача-2.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 821, 84, 85 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги прокурора Миколаївського району Миколаївської області - задовольнити.

2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження Миколаївської райдержадміністрації №131-р від 14.03.2012 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки для будівництва та обслуговування рекреаційного призначення в межах території Веснянської сільської ради ТОВ «Заречное» площею 0,9026 га забудованих земель та 0,1084 га забудованих земель та передачу у власність ТОВ «Заречное» вказаних земельних ділянок рекреаційного призначення в межах території Веснянської сільської ради.

3. Визнати недійсним укладений між Миколаївською районною державною адміністрацією Миколаївської області та ТОВ «Заречное» договір від 07.02.2012 року купівлі-продажу земельної ділянки в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, посвідчений приватним нотаріусом Миколаївського нотаріального округу ОСОБА_5, зареєстрований у реєстрі нотаріальних дій за №229 та зареєстрований у Державному реєстрі правочинів за №4874027.

4. Визнати недійсним укладений між Миколаївською районною державною адміністрацією Миколаївської області та ТОВ «Заречное» договір від 07.02.2012 року купівлі-продажу земельної ділянки в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, посвідчений приватним нотаріусом Миколаївського нотаріального округу ОСОБА_5, зареєстрований у реєстрі нотаріальних дій за №232 та зареєстрований у Державному реєстрі правочинів за №4874241.

5. Визнати недійсним державний акт серії ЯК №268471 від 30.03.2012 року на право власності ТОВ «Заречное» на земельну ділянку площею 0,9026 га (кадастровий номер 4824280400:05:000:0247), яка розташована на території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області за межами населеного пункту для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення та скасувати державну реєстрацію акту серії ЯК №268471 від 30.03.2012 року у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю за №482420002000008 від 30.03.2012 року.

6. Визнати недійсним державний акт серії ЯК №268470 від 30.03.2012 року на право власності ТОВ «Заречное» на земельну ділянку площею 0,1084 га (кадастровий номер 4824280400:05:000:0248), яка розташована на території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області за межами населеного пункту для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення та скасувати державну реєстрацію акту серії ЯК №268470 від 30.03.2012 року у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю за №482420002000007 від 30.03.2012 року.

7. Стягнути з Миколаївської районної державної адміністрації Миколаївської області, 54036, м.Миколаїв, вул.Одеське Шосе, 18-а (р/р 35218001000566 в ГУ ДКСУ у Миколаївській області, МФО 826013, код ЄДРПОУ 04056500) в дохід Державного бюджету України (р/р 31218206783002, одержувач УДКСУ у м.Миколаєві, банк одержувача ГУДКСУ у Миколаївській області, МФО 826013, код ЄДРПОУ 37992781, код платежу 22030001) судовий збір у сумі 1073,0 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Повний текст рішення складений та підписаний 12.07.2013 року.

Суддя А.П. Алексєєв

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення08.07.2013
Оприлюднено15.07.2013
Номер документу32369652
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5016/1396/2012(14/58)

Ухвала від 15.10.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 20.11.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Постанова від 11.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 27.01.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 12.11.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 19.09.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 28.08.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бандура Л.І.

Ухвала від 31.07.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бандура Л.І.

Рішення від 08.07.2013

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Ухвала від 20.06.2013

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні