АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 22-ц/793/1898/13Головуючий по 1 інстанції Категорія : 45 Побережна Н.П. Доповідач в апеляційній інстанції Нерушак Л. В. УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2013 року Колегія суддів судової палати в цивільних справах апеляційного суду Черкаської області в складі:
головуючого Нерушак Л. В. суддів Єльцова В.О., Карпенко О.В. при секретарі Воропай О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Черкаси апеляційну скаргу ОСОБА_6 та апеляційну скаргу ОСОБА_7 на рішення Корсунь-Шевченківського районного суду Черкаської області від 25 липня 2012 року у справі за позовом прокурора Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі: Управління Держкомзему у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області, Державного підприємства «Лисянське лісове господарство» до Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_6, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет, на стороні позивача Державна інспекція сільського господарства України, в особі Державна інспекція сільського господарства України в Черкаській області про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки ,-
в с т а н о в и л а :
20 лютого 2012 року прокурор Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі Управління Держкомзему у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області, Державного підприємства «Лисянське лісове господарство» звернувся до суду з позовом до Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_6, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет, на стороні позивача Державна інспекція сільського господарства України, в особі Державна інспекція сільського господарства України в Черкаській області про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки.
Позивач посилається на те, що відповідно до розпорядження голови Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації № 92 від 27 березня 2006 року «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «ОСОБА_7» в натурі (на місцевості) та видачу їх власникам державних актів на право власності на земельну ділянку» - ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 (члени фермерського господарства «ОСОБА_7») передано у приватну власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельні ділянки загальною площею 27,4001 га.
На підставі даного розпорядження видані державні акти на право власності на земельні ділянки від 03 квітня 2006 року, а саме: на ім'я ОСОБА_6 - серії ЯА № 465269 на земельну ділянку площею 3,5847 га та серії ЯА № 465354 на земельну ділянку площею 4,5551 га; на ім'я ОСОБА_9 - серії ЯА № 465134 на земельну ділянку площею 6,0273 га; на ім'я ОСОБА_7 - серії ЯА № 465321 на земельну ділянку площею 5,7611 га; на ім'я ОСОБА_8 - серії ЯА № 465322 на земельну ділянку площею 7,4719 га, а всього на земельні ділянки загальною площею 27,4001 га.
Проведеною перевіркою прокуратурою Корсунь-Шевченківського району встановлено, що прийняття розпорядження про передачу земельних ділянок у приватну власність проведено незаконно.
У порушення вимог ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», ст. 50 Закону України «Про землеустрій», п. п. 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 року, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок вказаним громадянам не пройшов обов'язкової державної землевпорядної експертизи, без позитивного висновку якої передача земельної ділянки у приватну власність є незаконною, що підтверджуються листом №3431/09-12 від 04 серпня 2011 року ГУ Держкомзему у Черкаській області. Відсутні із вказаного питання і висновки Корсунь-Шевченківської районної СЕС, відділу містобудування та архітектури Корсунь-Шевченківської райдержадміністрації, державної екологічної інспекції в Корсунь-Шевченківському районі.
Крім цього, під час перевірки та зіставлення земельно-облікових даних (технічний звіт по коригуванню планового матеріалу зйомок минулих років по колгоспах їм. К.Маркса с. Переможенці та ім. Кірова с. Селище) встановлено, що серед вказаних земельних ділянок по факту передано у приватну власність даним особам частину земельної ділянки під замкненою штучною водоймою (ставом) - в межах Дацьківської сільської ради, площею 2,14 га, яка перебувала у користуванні на умовах оренди у приватного підприємця ОСОБА_13; частину лісових земельних ділянок - в межах Дацьківської сільської ради, площею 0,9 га та в межах Селищенської сільської ради - 0,9 га, загальною площею 1,8 га, які є частиною одного і того ж лісового масиву, частина з яких 0,9 га знаходиться у постійному користуванні державного підприємства «Лисянське лісове господарство» відповідно до рішення Черкаської обласної ради за № 22-26 від 30 листопада 2001 року, а частина, 0,9 га - в землях запасу.
Вказане є порушенням вимог п. 2 ст. 56, п. 2 та п. 4 ст. 59, ст. 118 Земельного кодексу України, ст. 6 Водного кодексу України, ст. 12 Лісового кодексу України, ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», відповідно до яких громадянам за рішенням органів виконавчої влади можуть безоплатно передаватися у власність тільки замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення та замкнені природні водойми.
Вартість всієї земельної ділянки у розмірі 27,4001 га згідно нормативної грошової оцінки земельних ділянок становить 117504,92 грн.
Отже, розпорядження Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації № 92 від 27 березня 2006 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної частки (паю) членам фермерського господарства «ОСОБА_7» ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та передано у власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 27,4001 га вартістю 117504,92 грн. - є незаконним, оскільки, крім вимог ст.ст. 118, 123 Земельного кодексу України, ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», ст. 50 Закону України «Про землеустрій», п.п. 9, 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 року, суперечать нормам ст. 19 Конституції України, за якою органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
На підставі даного розпорядження видані державні акти на право власності на земельні ділянки від 03 квітня 2006 року, а саме: на ім'я ОСОБА_6. - серії ЯА № 465269 на земельну ділянку площею 3,5847 га та серії ЯА № 465354 на земельну ділянку площею 4,5551 га; на ім'я ОСОБА_9 - серії ЯА № 465134 на земельну ділянку площею 6,0273 га; на ім'я ОСОБА_7 - серії ЯА Ш 465321 на земельну ділянку площею 5,7611 га; на ім'я ОСОБА_8 - серії ЯА № 465322 на земельну ділянку площею 7,4719 га, а всього на земельні ділянки загальною площею 27,4001 га.
З огляду на викладене, вважає позивач, розпорядження голови Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації № 92 від 27 березня 2006 року має бути визнано незаконним і скасовано.
В зв'язку з даними обставинами позивач звернувся до суду з даним позовом та просив відновити строк позовної давності; визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації № 92 від 27 березня 2006 року «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «ОСОБА_7» в натурі (на місцевості) та видачу їх власникам державних актів на право власності на земельну ділянку»; визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 03 квітня 2006 року на ім'я ОСОБА_6 - серії ЯА № 465269 на земельну ділянку площею 3,5847 га та серії ЯА № 465354 на земельну ділянку площею 4,5551 га; на ім'я ОСОБА_9 - серії ЯА № 465134 на земельну ділянку площею 6,0273 га; на ім'я ОСОБА_7 - серії ЯА №. 465321 на земельну ділянку площею 5,7611 га; на ім'я ОСОБА_8 - серії ЯА № 465322 на земельну ділянку площею 7,4719 га та скасувати їх державну реєстрацію; витребувати майно - земельні ділянки площами 27,4001 га з кадастровими номерами 712258630001019002, 7122587600010060002, 7122587600010060003, 7122587600010060004, 7122587600010060005 відповідно - із незаконного володіння ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_7, ОСОБА_8, які знаходяться в адміністративних межах Дацьківської та Селищенської сільських рад Корсунь-ІІІевченківського району Черкаської області - загальною вартістю - 117504,92 грн. , повернути 0,9 га в постійне користування ДП «Лисянське лісове господарство», 2,14 га до земель водного фонду Дацьківської сільської ради, а решту землі до земель запасу Дацьківської та Селищенської сільських рад; судові витрати покласти на відповідачів.
Під час розгляду справи в суді першої інстанції позивачем подано зміни до позовних вимог, згідно яких в частині витребування та повернення земельних ділянок вимоги не заявлено.
Рішенням Корсунь-Шевченківського районного суду Черкаської області від 25 липня 2012 року поновлено строк позовної давності.
Позов задоволено.
Визнано незаконним і скасовано розпорядження голови Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації № 92 від 27 березня 2006 «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «ОСОБА_7» в натурі (на місцевості) та видачу їх власникам державних актів на право власності на земельну ділянку».
Визнано недійсними та скасовано державну реєстрацію державних актів на правовласності на земельні ділянки від 03 квітня 2006 на ім'я ОСОБА_6 - серії ЯА № 465269 на земельну ділянку площею 3,5847 га, розташовану на території Селищенської сільської ради та серії ЯА № 465354 на земельну ділянку площею 4,5551 га, розташовану на території Дацьківської сільської ради; на ім'я ОСОБА_9 - серії ЯА № 465134 на земельну ділянку площею 6,0273 га, розташовану на території Селищенської сільської ради; на ім'я ОСОБА_7 - серії ЯА № 465321 на земельну ділянку площею 5,7611 га, розташовану на території Селищенської сільської ради; на ім'я ОСОБА_8 - серії ЯА № 465322 на земельну ділянку площею 7,4719 га, розташовану на території Селищенської сільської ради.
Стягнуто з Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 судовий збір в сумі 21,46 грн. з кожного в дохід держави.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_6 та ОСОБА_7 оскаржили рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку. В своїх апеляційних скаргах апелянти посилаються на те, що дане рішення постановлено судом з порушенням норм як матеріального, так і процесуального права. Апелянти вважають, що заявлений прокурором позов є безпідставним, необґрунтованим, заявленим в інтересах осіб, що не можуть бути позивачами по даній цивільній справі, та права яких відповідачами порушено не було. Просять скасувати рішення Корсунь-Шевченківського районного суду Черкаської області від 25 липня 2012 року по справі та відмовити у задоволенні позовних вимог позивача.
Рішенням апеляційного суду Черкаської області від 22 листопада 2012 року задоволено апеляційні скарги та скасовано рішення суду першої інстанції , відмовлено в задоволенні позову прокурора.
Ухвалою колегії суддів Судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ касаційна скарга задоволена частково, скасовано рішення апеляційного суду Черкаської області від 22 листопада 2012 року та передано справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, сторони, які з'явилися в судове засідання, перевіривши законність і обґрунтованість рішення в межах доводів апеляційної скарги, та вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційні скарги підлягають відхиленню, а рішення суду першої інстанції залишенню без змін, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до ст.308 ЦПК України апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу і залишає рішення без зміни, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням вимог матеріального і процесуального права.
Не може бути скасоване правильне по суті і справедливе рішення суду з одних лише формальних міркувань.
Розглядаючи спір, районний суд повно та всебічно дослідив та оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, постановив правильне по суті і справедливе рішення.
Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що розпорядження № 92 від 27 березня 2006 року Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «ОСОБА_7» в натурі (на місцевості) та видачу їх власникам державних актів на право власності на земельну ділянку» видане без законних підстав і підлягає скасуванню, тому і державні акти видані на підставі вказаного розпорядження є недійсними та їх державна реєстрація підлягає скасуванню, оскільки ні фермерському господарству, ні відповідачам як його членам земельні ділянки попередньо не видавались.
Колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції є обґрунтованими і відповідають обставинам справи та вимогам закону.
Відповідно до вимог ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочинів недійсними; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків; відшкодування морально (немайнової) шкоди та визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно ч. 3 ст. 43 ЗУ «Про місцеві державні адміністрації» від 09 квітня 1999 року № 586-ХІV розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Із матеріалів справи вбачається та встановлено в судовому засіданні, що на підставі рішення Корсунь-Шевченківської районної ради народних депутатів від 06 травня 1992 року за № 8-21, ОСОБА_8 для ведення фермерського господарства надано у постійне користування 12,09 га землі в межах згідно з планом землекористування.
Рішенням Корсунь-Шевченківської районної ради народних депутатів від 06 травня 1992 року за № 8-21 «Про відведення земельної ділянки для організації фермерського господарства» затверджено проект відведення земельної ділянки жительці с. Селище - ОСОБА_8 для організації фермерського господарства площею 11,9 га, з них: ріллі - 0,4 га, поліпшених пасовищ - 7,2 га, насаджень на ярах - 3,7 га, польових доріг - 0,4 га.
24.09.1992 року здійснена державна реєстрація фермерського господарства «ОСОБА_7» згідно свідоцтва про державну реєстрацію фермерського господарства «ОСОБА_7» від 24.09.1992 року № 517191 серія АОО.
31 березня 1994 року за № 14-21 рішенням Корсунь-Шевченківської районної ради народних депутатів «Про погодження відведення земельної ділянки під розширення існуючого селянського (фермерського) господарства» погоджено із рішенням сесії Селищенської сільської ради народних депутатів про виділення земельної ділянки площею 9 га сінокосу, 3 га ріллі та 3,5 га ріллі Дацьківської сільської ради народних депутатів для розширення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_8 із державного земельного запасу Корсунь-Шевченківського району в адміністративних межах Селищенської та Дацьківської сільських рад народних депутатів.
Згідно п. п.2,3 даного рішення передбачено доручити земельному відділу райдержадміністрації замовити відведення земельної ділянки для розширення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_8 Черкаському філіалі Інституту землеустрою академії аграрних наук України та остаточне рішення про виділення земельної ділянки прийняти після виготовлення проекту відведення.
10 листопада 1994 року рішенням Корсунь-Шевченківської районної ради народних депутатів «Про затвердження проектів відведення земельних ділянок для ведення селянських (фермерських) господарств» затверджено проект відведення земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_8 під розширення фермерського господарства площею 15,5 га, з них: 9,0 га сінокосів, 3,5 га ріллі за рахунок земель запасу Селищенської сільської ради народних депутатів та 3,0 га ріллі за рахунок земель запасу Дацьківської сільської ради народних депутатів.
23 грудня 2005 року за № 424 головою Корсунь-Шевченківської райдержадміністрації видано розпорядження «Про розробку проекту землеустрою щодо організації території земель часток (паїв)», згідно якого зобов'язано ФГ «ОСОБА_7» розробити проект відведення землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) із земель ФГ «ОСОБА_7», що знаходиться в районі в межах Селищанської та Дацьківської сільських рад.
27 березня 2006 року за № 92 головою Корсунь-Шевченківської райдержадміністрації видано розпорядження «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «ОСОБА_7» в натурі (на місцевості) та видачу їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку», яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) членам фермерського господарства «ОСОБА_7»: ОСОБА_8 - 7,4719 га, ОСОБА_7 - 5,7611 га, ОСОБА_9 - 6,0273 га, ОСОБА_6 - 3,5847 га та 4,5551 га, а всього - 27,4001 га, із земель фермерського господарства «ОСОБА_7» та передано у власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
На підставі даного розпорядження 03 квітня 2006 року були видані державні акти на право власності на земельні ділянки на ім'я ОСОБА_6 видано державний акт серії ЯА № 465354 на земельну ділянку, площею 4,5551 га, розташовану на території Дацьківської сільської ради; на ім'я ОСОБА_6 видано державний акт серії ЯА № 465269 на земельну ділянку, площею 3,5847 га, розташовану на території Селищенської сільської ради; на ім'я ОСОБА_9 видано державний акт серії ЯА № 465134 на земельну ділянку, площею 6,0273 га, розташовану на території Селищенської сільської ради; на ім'я ОСОБА_7 видано державний акт серії ЯА № 465321 на земельну ділянку, площею 5,7611 га, розташовану на території Селищенської сільської ради; на ім'я ОСОБА_8 видано державний акт серії ЯА № 465322 на земельну ділянку, площею 7,4719 га, розташовану на території Селищенської сільської ради.
Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, не заборонених законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст.116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених ЗК України.
Згідно ч. 6 ст.118 ЗК України, діючій на момент видання державних актів позивачам встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання.
Частиною 9 ст.118 ЗК України передбачено, що проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельним ресурсам, природоохоронним і санітарно - епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.
Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки, виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч. 1 ст. 126 ЗК України право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються КМ України.
Відповідно до ст. 9 ЗУ «Про державну експертизу землевпорядної документації» від 17 червня 2004 року № 1808-ІV (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних відносин), обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористування.
Згідно ст. 50 ЗУ «Про землеустрій» від 22 травня 2003 № 858-ІV (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних відносин), проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 року визначено, що погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
Як вбачається із матеріалів справи така експертиза не була проведена, однак було видано розпорядження , на підставі якого відповідачам видано державні акти на право власності на землю.
Статтею 1 ЗУ України «Про фермерське господарство» встановлено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Статтею 7 вищевказаного Закону встановлено порядок надання ( передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Відповідно до ст.13 вищевказаного Закону членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки ( паю ) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки ( паю). Дія вищенаведених норм закону не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку ( пай).
Під час розгляду справи достовірно встановлено, що державна реєстрація юридичної особи - фермерського господарства «ОСОБА_7» відповідно до свідоцтва була здійснена 24 вересня 1992 року, земельна ділянка в розмірі 27, 4001 га була передана у постійне користування фермерському господарству, однак фермерське господарство «ОСОБА_7» не має державного акта на право колективної власності на землю. Також спірні земельні ділянки не надавалися відповідачам у користування, крім ОСОБА_8, тому на момент приватизації земельні ділянки не були вільними від використання, а приватизувати не звільнену від користування земельну ділянку не має підстав.
Відповідно до ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Як підтвердив в судовому засіданні прокурор, який приймав участь у розгляді справи, що вимоги про витребування майна не підтримуються згідно змінених позовних вимог, оскільки земельні ділянки залишаються у відповідачів, яким необхідно відповідно до вимог закону отримати необхідну документацію на земельні ділянки.
Доводи апеляційних скарг ОСОБА_6 та ОСОБА_7 про те, що позивачем не доведено, що частина лісового масиву знаходиться у постійному користуванні державного підприємства «Лисянське лісництво» не підлягають до задоволення та спростовуються матеріалами справи. Із матеріалів справи вбачається, що 30 листопада 2001 року рішенням Черкаської обласної ради № 22-26 «Про надання земель лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств спеціалізованим лісогосподарським підприємствам» надано у постійне користування земельні ділянки лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств спеціалізованим лісогосподарським підприємствам для ведення лісового господарства у розмірах згідно з додатком, до якого входить Лисянський держлісгосп, якому передані земельні ділянки лісового фонду на території Селищенської та Дацьківської сільських рад, що підтверджується планово-картографічними матеріалами доданими до матеріалів справи.
Також не підлягають до задоволення доводи апелянтів про те, що поновлення строку позовної давності є безпідставним та таким, що діє в супереч норм матеріального та процесуального права. В судовому засіданні достовірно встановлено, що постановою Корсунь-Шевченківського районного суду Черкаської області від 21 грудня 2011 року, на підставі п.2 ч.1 ст. 49 КК України звільнено від кримінальної відповідальності ОСОБА_15 за вчинення злочину, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України у зв'язку із закінченням строків давності. Встановлена вина ОСОБА_15 щодо порушення норм законодавства при затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок членам фермерського господарства «ОСОБА_7» згідно розпорядження голови Корсунь-Шевченківської райдержадміністрації № 92 від 27 березня 2006 року «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «ОСОБА_7» в натурі (на місцевості) та видачу їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку».
Інших доводів, які б спростовували законність рішення суду першої інстанції апеляційні скарги не містять.
Посилання апелянтів, що рішення суду першої інстанції є незаконним не підтверджено доказами та не наведено підстав, визначених у ст. 309 ЦПК України, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення по справі.
Виходячи з викладеного, доводи апелянтів носять суб'єктивний характер, не знайшли свого підтвердження в матеріалах справи та не спростовують висновків суду першої інстанції.
Таким чином судова колегія приходить до висновку, що доводи апеляційних скарг не є суттєвими і не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, тому підстави для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 303, 304, 307, 308, 313 - 315, 317 ЦПК України, колегія суддів , -
у х в а л и л а :
Апеляційну скаргу ОСОБА_6 та апеляційну скаргу ОСОБА_7 відхилити.
Рішення Корсунь-Шевченківського районного суду Черкаської області від 25 липня 2012 року у справі за позовом прокурора Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі Управління Держкомзему у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області, Державного підприємства «Лисянське лісове господарство» до Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_6, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет, на стороні позивача Державна інспекція сільського господарства України, в особі Державна інспекція сільського господарства України в Черкаській області про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржене у касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий :
Судді :
Суд | Апеляційний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2013 |
Оприлюднено | 29.07.2013 |
Номер документу | 32641606 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Черкаської області
Нерушак Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні