Рішення
від 05.03.2014 по справі 2310/723/2012
КОРСУНЬ-ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2310/723/2012

Номер провадження 2/699/13/14

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.03.2014 року м.Корсунь-Шевченківський

Корсунь-Шевченківський районний суду Черкаської області в складі:

головуючого - судді Свитки С.Л.,

за участю секретаря Побута Р.С.,

прокурора Початенко Н.В.,

представників відділу Держземагенства у Корсунь-Шевченківському районі Овчаренко І.М., Буркова О.В.,

представника ДП "Лисянське лісове господарство" Вовка О.В.,

представника Корсунь-Шевченківської райдержадміністрації Мелешко А.А.,

відповідачів ОСОБА_5, ОСОБА_6

розглянувши цивільну справу за позовом прокурора Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі відділу Держземагенства у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області, державного підприємства "Лисянське лісове господарство" до Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6 з участю третьої особи: Державної інспекції сільського господарства України в Черкаській області про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки,

ВСТАНОВИВ:

20 лютого 2012 року прокурор Корсунь-Шевченківського району діючи в інтересах держави в особі Управління Держкомзему у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області, державного підприємства «Лисянське лісове господарство» (далі - ДП «Лисянське лісове господарство»), звернувся до суду з позовом, у якому зазначав, що відповідно до розпорядження голови Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації Черкаської області від 27 березня 2006 року № 92 «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «Томіленко» у натурі (на місцевості) та видачу їх власникам державних актів на право власності на земельну ділянку» ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_7, які є членами фермерського господарства «Томіленко» (далі - ФГ «Томіленко»), передано у приватну власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельні ділянки загальною площею 27,4001 га.

На підставі вказаного розпорядження видані державні акти на право власності на земельні ділянки від 03 квітня 2006 року. Вартість всієї земельної ділянки у розмірі 27,4001 га згідно з нормативною грошовою оцінкою склала 117 504 грн. 92 коп.

При проведенні перевірки прокуратурою Корсунь-Шевченківського району Черкаської області було встановлено, що прийняття розпорядження про передачу земельних ділянок у приватну власність проведено незаконно, а саме: на порушення вимог ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», ст. 50 Закону України «Про землеустрій», п. п. 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 року, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не пройшов обов'язкової державної землевпорядної експертизи, без позитивного висновку якої передача земельної ділянки у приватну власність є незаконною. Також були відсутні висновки Корсунь-Шевченківської районної СЕС, відділу містобудування та архітектури Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, державної екологічної інспекції в Корсунь-Шевченківському районі, що перешкоджало вирішенню питання про передачу земельних ділянок у приватну власність.

Під час перевірки встановлено, що серед вказаних земельних ділянок по факту передано у приватну власність громадянам: частину земельної ділянки під замкненою штучною водоймою (ставом) - у межах Дацьківської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області площею 2,14 га, яка перебувала у користуванні на умовах договору оренди у приватного підприємця ОСОБА_9; частину лісових земельних ділянок - у межах Дацьківської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області площею 0,9 га та у межах Селищенської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області - загальною площею 1,8 га, з яких 0,9 га - є частиною одного і того ж лісового масиву, 0,9 га ? знаходиться у постійному користуванні ДП «Лисянське лісове господарство», 0,9 га - у землях запасу.

Просив поновити строк позовної давності, як такий, що був пропущений з поважних причин; визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації Черкаської області від 27 березня 2006 року № 92 «Про виділення земельних часток (паїв) із земель ФГ «Томіленко» у натурі (на місцевості) та видачу їх власникам державних актів на право власності на земельну ділянку»; визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 03 квітня 2006 року, видані на ім'я ОСОБА_6 серії ЯА № 465269 на земельну ділянку площею 3,5847 га та серії ЯА № 465354 на земельну ділянку площею 4,5551 га; на ім'я ОСОБА_8 серії ЯА № 465134 на земельну ділянку площею 6,0273 га; на ім'я ОСОБА_5 серії ЯА № 465321 на земельну ділянку площею 5,7611 га; на ім'я ОСОБА_7 серії ЯА № 465322 на земельну ділянку площею 7,4719 га та скасувати їх державну реєстрацію.

Ухвалою суду від 05.03.2014 року в порядку процесуального правонаступництва у справу залучено замість первісного позивача, в інтересах якого заявлений позов прокурора, - управління Держкомзему у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області його правонаступника - відділ Держземагенства у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області.

В судовому засіданні прокурор зменшив позовні вимоги в частині витребування та повернення земельних ділянок та підтримав змінений позов, не спромігшись пояснити суду в чому були порушені, невизнані або оспорені права осіб, в інтересах яких заявлений позов.

Представники відділу Держземагенства у Корсунь-Шевченківському районі і Державного підприємства «Лисянське лісове господарство» у суді змінений позов прокурора підтримали, але пояснити в чому були порушені, невизнані або оспорені їхні права не змогли.

Представник Державної інспекції сільського господарства України в Черкаській області будучи за клопотанням прокурора повідомленим останнім про час і місце судового засідання, в судове засідання не з*явився, поважність причин своєї неявки суду не повідомив.

Представник відповідача - Корсунь - Шевченківської районної державної адміністрації в суді позов не визнала, вважала, що рішення адміністрацією винесено на підставі діючого на час виникнення правовідносин законодавства та одночасно просила відмовити у задоволенні позову через пропуск строку позовної давності.

Відповідач ОСОБА_6, діючи у власних інтересах та інтересах своєї дружини - ОСОБА_8, у суді змінений позов прокурора не визнав та підтримав позицію Корсунь-Шевченківської райдержадміністрації, одночасно пояснивши, що про відсутність землевпорядної експертизи управлінню Держкомзему у Корсунь-Шевченківському районі, правонаступником якого у справу ухвалою суду від 05.03.2014 року залучено відділ Держземагенства у Корсунь-Шевченківському районі, було відомо ще станом на 26 березня 2007 року, оскільки саме цього числа виконуючим обов*язки начальника зазначеного управління Манчуком О.А. були виявлені факти неповноти документації щодо відведення земельних ділянок ряду фізичних та юридичних осіб, серед яких були члени фермерського господарства - відповідачі у даній справі. Серед виявлених недоліків документації були в т.ч. відсутні землевпорядні експертизи, у зв*язку з чим просив суд застосувати до позову прокурора наслідки пропущення строку позовної давності.

Відповідач ОСОБА_5, діючи у власних інтересах та інтересах своєї дружини - ОСОБА_7, проти задоволення позову заперечив з підстав, вказаних відповідачем ОСОБА_6

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов прокурора не підлягає до задоволення.

Судом встановлено, що 06 травня 1992 року Корсунь-Шевченківською районною Радою народних депутатів Черкаської області ОСОБА_7 був виданий державний акт на право постійного користування землею у розмірі 12,09 га для ведення фермерського господарства на підставі рішення Корсунь-Шевченківської районної Ради народних депутатів Черкаської області.

Рішенням Корсунь-Шевченківської районної Ради народних депутатів Черкаської області від 06 травня 1992 року № 8-21 «Про відведення земельної ділянки для організації фермерського господарства» було затверджено проект відведення земельної ділянки для організації фермерського господарства жительці с. Селище ОСОБА_7 11,9 га, з них ріллі - 0,4 га, поліпшених пасовищ - 7,4 га, насаджень на ярах - 3,7 га, польових доріг - 0,4 га.

24 вересня 1992 року було здійснено державну реєстрацію ФГ «Томіленко», що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію.

Рішенням Корсунь-Шевченківської районної Ради народних депутатів Черкаської області від 31 березня 1994 року № 14-21 «Про погодження відведення земельної ділянки під розширення існуючого селянського (фермерського) господарства» було погоджено рішення сесії Селищенської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області про виділення земельної ділянки площею 9 га сінокосу, 3 га ріллі та 3,5 ріллі Дацьківської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області із державного земельного запасу в адміністративних межах Селищенської та Дацьківської сільських рад та доручено земельному відділу райдержадміністрації замовити виготовлення проекту відведення та вказано у п. 3 рішення, що остаточне рішення про виділення земельної ділянки прийняти після виготовлення проекту відведення.

Відповідно до наданих доказів рішенням Корсунь-Шевченківської районної Ради народних депутатів Черкаської області від 06 травня 1992 року № 8-21 «Про відведення земельної ділянки для організації фермерського господарства» було затверджено проект відведення земельної ділянки для організації фермерського господарства жительці с. Селище ОСОБА_7 11,9 га, з них ріллі - 0,4 га, поліпшених пасовищ - 7,4 га, насаджень на ярах - 3,7 га, польових доріг - 0,4 га та надано технічний звіт про перенесення у натуру проекту відведення земельної ділянки. При цьому вбачається, що вказана земельна ділянка межує зі ставом.

Рішенням виконкому Корсунь-Шевченківської районної ради від 10 листопада 1994 року № 2/7 затверджено проект відведення земельних ділянок для ведення селянських (фермерських) господарств, у тому числі і ОСОБА_7 під розширення фермерського господарства площею 15,5 га за рахунок земель запасу Селищенкської та Дацьківської сільських рад (а.с. 97). При цьому необхідно врахувати, що рішенням Корсунь-Шевченківської районної ради Черкаської області від 31 березня 1994 року № 14-21 погоджено рішення сесій відповідних сільських рад про виділення земельних ділянок фермерському господарству ОСОБА_7 та доручено земельному відділу районної державної адміністрації замовити проект відведення земельної ділянки (а.с. 95) та надано доручення Черкаській філії інституту землеустрою Української Академії аграрних наук виготовити проекти відведення земельних ділянок (а.с. 96).

У сукупності, вказані докази підтверджують факт замовлення проекту землевідведення та погодження вказаного проекту Корсунь-Шевченківською районною радою Черкаської області, що свідчить про дотримання порядку передачі земельної ділянки із земель комунальної власності відповідно до вимог чинного законодавства на час вирішення вказаного питання.

Тобто, земельні ділянки були передані у постійне користування ФГ «Томіленко» станом на 10 листопада 1994 року з винесенням меж земельної ділянки у натурі (на місцевості) та дотриманням порядку надання земельної ділянки згідно з чинним на той час законодавством.

Отже рішення про передачу земельної ділянки в оренду ПП ОСОБА_9 вирішувалося у 2002 та 2003 роках, тобто після надання земельної ділянки ФГ «Томіленко» та без вирішення питання у встановленому порядку про вилучення частини земель із постійного користування ФГ «Томіленко».

Крім того, рішення про надання земель лісового фонду колишніх колективних сільськогосподарських підприємств спеціалізованим лісогосподарським підприємствам також було прийнято Черкаською обласною радою 30 листопада 2001 року, тобто також після надання земельних ділянок ФГ «Томіленко» без вирішення питання про вилучення частини земельних ділянок із користування фермерського господарства.

Розпорядженням Корсунь-Шевченківської райдержадміністрації Черкаської області від 23 грудня 2005 року № 424 «Про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв)» зобов'язано ФГ «Томіленко» розробити проект відведення землеустрою.

Розпорядженням голови Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації Черкаської області від 27 березня 2006 року № 92 «Про виділення земельних часток (паїв) із земель фермерського господарства «Томіленко» в натурі (на місцевості) та видачу їх власникам державних актів на право власності на земельну ділянку» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ «Томіленко» ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_7 із земель фермерського господарства передано у власність земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва згідно додатку загальною площею 27,4001 га.

На підставі вищевказаного розпорядження 03 квітня 2006 року Корсунь-Шевченківською районною державною адміністрацією Черкаської області були видані державні акти для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на ім'я ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_7

Підставою позову прокурором зазначено відсутність висновку обов'язкової державної землевпорядної експертизи.

При цьому суд приймає до уваги те, що особливістю розгляду земельних спорів є застосування відповідних законів у редакції, чинній на час виникнення вказаних правовідносин.

Оскільки в судовому засіданні було встановлено, що розпорядження Корсунь-Шевченківською районною державною адміністрацією Черкаської області про виділення земельних часток (паїв) із земель ФГ «Томіленко» видано 27 березня 2006 року, суд приходить до висновку, що на вказану дату спірні правовідносини були врегульовані ст. ст. 12, 13 Закону України «Про фермерське господарство», Указом Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08 серпня 1995 року № 720/95, Земельним кодексом України.

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про фермерське господарство» землі фермерського господарства можуть складатися із:

а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;

б) земельних ділянок, що належать громадянам ? членам фермерського господарства на праві приватної власності;

в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

Відповідно до ст. 13 вказаного закону члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського рахунок земельної частки (паю).

Порядок передачі земельних ділянок у власність врегульовано у ст. 118 ЗК України, яка передбачала, що передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання.

Відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву, а при передачі земельної ділянки фермерському господарству ? також висновки конкурсної комісії, і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення.

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.

Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.

При цьому суд приймає до уваги те, що відповідно до вимог ст..9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» чинній станом на 27 березня 2006 року не було передбачено обов*язкове проведення експертизи проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду , природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, оскільки вказана норма закону набрала чинності лише 14.10.2008 року, тобто після вирішення питання про розпаювання земель фермерського господарства «Томіленко».

Таким чином, беручи до уваги дату, коли управлінню Держкомзему у Корсунь-Шевченківському районі було достовірно відомо про відсутність серед інших проектів у спірних проектах землевідведення землевпорядних експертиз, тобто 26 березня 2007року /т.1 а.с.а.с.221-222/, суд приходить до висновку, що прокурором пропущений строк звернення до суду з даним позовом до райдержадміністрації без поважних причин, а прохання про поновлення такого строку у зв*язку з притягненням службової особи до кримінальної відповідальності не можуть бути прийняті судом до уваги як поважні.

Крім того, враховуючи встановлені у справі обставини, суд приходить до висновку, що в діях відповідачів ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_6 та ОСОБА_8 відсутній ознаки вини у допущених порушеннях, на які вказав у своєму позові прокурор, оскільки не вказаними особами приймалося спірне рішення, а тому у задоволенні позову до останніх слід відмовити через безпідставність.

Керуючись ст.ст. 212-215 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову прокурора Корсунь-Шевченківського району в інтересах держави в особі відділу Держземагенства у Корсунь-Шевченківському районі Черкаської області, державного підприємства "Лисянське лісове господарство" до Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6 з участю третьої особи: Державної інспекції сільського господарства України в Черкаській області про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Апеляційна скарга може бути поданою до апеляційного суду Черкаської області через Корсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області протягом 10 днів з дня його оголошення.

<

Суддя Свитка С. Л.

СудКорсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення05.03.2014
Оприлюднено20.03.2014
Номер документу37669359
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2310/723/2012

Рішення від 17.04.2014

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Бондаренко С. І.

Ухвала від 31.03.2014

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Бондаренко С. І.

Рішення від 05.03.2014

Цивільне

Корсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області

Свитка С. Л.

Ухвала від 05.03.2014

Цивільне

Корсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області

Свитка С. Л.

Рішення від 05.03.2014

Цивільне

Корсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області

Свитка С. Л.

Ухвала від 16.12.2013

Цивільне

Корсунь-Шевченківський районний суд Черкаської області

Свитка С. Л.

Рішення від 26.07.2013

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Скіць М. І.

Ухвала від 16.07.2013

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Нерушак Л. В.

Ухвала від 13.06.2013

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Скіць М. І.

Рішення від 22.11.2012

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Міщенко С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні