Постанова
від 15.08.2013 по справі 919/594/13
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2013 року Справа № 919/594/13

Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Проценко О.І.,

суддів Котлярової О.Л.,

Антонової І.В.,

за участю представників сторін:

прокурор , не з'явився, Севастопольський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері;

представник позивача , Литвиненко Олена Олександрівна, довіреність № б/н від 15.08.13, Державна екологічна інспекція в місті Севастополі;

представник відповідача, Ізергіна Лідія Федорівна, довіреність № б/н від 28.02.13, приватне акціонерне товариство "Рембудкомплект";

розглянувши апеляційну скаргу приватного акціонерного товариства "Рембудкомплект" на рішення господарського суду міста Севастополя (суддя О.М. Архипенко) від 02 липня 2013 року у справі №919/594/13

за позовом Севастопольський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в місті Севастополі

до приватного акціонерного товариства "Рембудкомплект"

про стягнення 5986,50 грн.

ВСТАНОВИВ :

Севастопольський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в місті Севастополі (далі - позивач, Інспекція) звернувся до господарського суду міста Севастополя з позовом до приватного акціонерного товариства "Рембудкомплект" (далі - відповідач, ПАТ "Рембудкомплект") про стягнення шкоди, заподіяної державі, внаслідок засмічення земельних ресурсів, у розмірі 5986,50 грн.

Позовні вимоги, із посиланням на статтю 3 Закону України "Про охорону земель", статті 20, 55, 68, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статті 42, 46 Закону України "Про відходи", обґрунтовані тим, що за результатами проведеної 13-31.08.2012 року позивачем планової перевірки дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства, виявлений факт несанкціонованого розміщення останнім будівельних відходів (уламків бетону) на ґрунті земельної ділянки, яка перебуває в його постійному користуванні.

Рішенням господарського суду міста Севастополя (суддя О.М. Архипенко) від 02 липня 2013 року у справі №919/594/13 позов Севастопольського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в місті Севастополі до ПАТ "Рембудкомплект" про стягнення заподіяної державі шкоди у розмірі 5986,50 грн, - задоволений повністю. Стягнуто з приватного акціонерного товариства "Рембудкомплект" в дохід державного бюджету України та місцевого бюджету міста Севастополя суму заподіяної державі шкоди у розмірі 5986,50 грн. Вирішено питання судових витрат.

Задовольняючі позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що оскільки забезпечення зберігання відходів у спеціально відведених місцях чи об'єктах є обов'язками відповідача, як суб'єкта права власності на відходи, невиконання цих обов'язків є порушенням законодавства України про охорону навколишнього природного середовища, за що діючим законодавством передбачена відповідальність. При цьому, застосування, заходів адміністративної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

Не погодившись з рішенням господарського суду першої інстанції, ПАТ "Рембудкомплект" звернулось до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду від 02 липня 2013 року скасувати, провадження у справі припинити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що рішення суду першої інстанції суперечить фактичним обставинам справи. Так заявник апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції не встановив, що стало підставою для нанесення збитку державі: несанкціоноване розміщення будівельних матеріалів, забруднення земельних ресурсів або псування та забруднення сільськогосподарських земель, та зауважує на тому, що зі сторони ПАТ "Рембудкомплект" не було фактичного розміщення відходів, а мало місце лише несвоєчасне прибирання залишків будівельних матеріалів з місця споруди майданчика для збору та накопичення відходів рослинного походження.

Крім цього, відповідач стверджує, що розміщення ним уламків бетону на відкритому ґрунті не призвело до настання негативних наслідків (екологічних, санітарно-епідеміологічних тощо), а тому відсутні підстави для застосування до відповідача відповідальності у вигляді заявленої прокурором до стягнення шкоди.

Також, заявник апеляційної скарги звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що оскільки в матеріалах справи відсутні докази наявності заподіяних збитків, суд першої інстанції не повинен був розраховувати збитки застосовуючи Методику визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року №171, оскільки Методика застосовується лише у випадках встановлення розмірів шкоди від забруднень.

Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 08 серпня 2013 року ПАТ "Рембудкомплект" відновлений строк на подання апеляційної скарги .

Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 08 серпня 2013 року апеляційну скаргу ПАТ "Рембудкомплект" прийнято та призначено до розгляду на 15 серпня 2013року о 09 год. 45 хв. у складі колегії суддів: Проценко О.І., Антонова І.В., Котлярова О.Л.

В судовому засіданні 15 серпня 2013року представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, наполягав на її задоволенні, просив скасувати рішення суду від 02 липня 2013 року, провадження у справі припинити, представник позивача заперечував проти доводів заявлених в апеляційній скарзі, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Розглянувши справу повторно в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України судова колегія встановила наступне.

На підставі державного акту на право постійного землекористування серія ІІ-КМ №005184, виданого 17.08.1995 року ЗАТ "Рембудкомплект" для обслуговування будівель та споруд виробничої бази та гуртожитку відповідач користується земельною ділянкою площею 11,1456 га, розташованою у селищі Штурмове м. Севастополя. Акт зареєстровано у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №277 (а.с.56-62).

06.06.2013 року дозволом Державного управління охорони навколишнього природного середовища у м. Севастополі №14, виданого ПАТ "Рембудкомплект", останньому затверджені ліміти розміщення відходів у 2012 році, зокрема, ліміти відходів виробів бетонних некондиційних 4-го класу небезпеки (код 2661.3.1.01) у кількості 255 тонн за рік. (а.с.34-35)

13.08.2012 року направленням № 519 Державна екологічна інспекція в місті Севастополі повідомила ПАТ "Рембудкомплект" на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства (а.с.17).

З 13.08.2012 року по 31.08.2012 року Державною екологічною інспекцією в місті Севастополі на підставі наказу від 10.08.2012 року №648-П та направлення від 13.08.2012 року №519 проведено планову перевірку дотримання ПАТ "Рембудкомплект" вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 13-31.08.2012 року та акт обстеження земельної ділянки від 13.08.2012 (а.с.13-16) .

Перевіркою встановлено, що при обстеженні території відповідача (вул. Героїв Революції, 67, м. Севастополь) в присутності інженера по екології ПАТ "Рембудкомплект" Горшкової Н.В. за майданчиком для збору сміття виявлено несанкціоноване розміщення будівельних відходів (уламків бетону) на площі 1,9 х 2,1 м, висотою 0,2 м. Вищевказане несанкціоноване звалище відходів розміщене на відкритому ґрунті без відповідних дозволів, що є порушенням статті 33 Закону України "Про відходи", статті 46 Закону України "Про охорону земель". Виміри звалища здійснені повіреною 10-метровою рулеткою Державної екологічної інспекції в місті Севастополі.

13.08.2012 року під час проведеної Державною екологічною інспекцією в місті Севастополі перевірки, складений Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, яким встановлено, що ПАТ "Рембудкомплект" в порушення вимог природоохоронного законодавства щодо порядку зберігання відходів, розмістило на території підприємства на відкритому ґрунті, тобто поза спеціально відведених для зберігання відходів виробів бетонних некондиційних місць (контейнерів), свої будівельні відходи (уламки бетону) площею 1,9 х 2,1 м та висотою 0,2 м.(а.с.13-16).

13.08.2012 року Державною екологічною інспекцією в місті Севастополі був складений Акт обстеження засміченої земельної ділянки (до акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства) за результатом якого, виявлено розміщення будівельних відходів на відкритому ґрунті без відповідних дозволів(а.с.18).

03.09.2013 року Державною екологічною інспекцією в місті Севастополі щодо директора ПАТ "Рембудкомплект" Остапчука М.О. був складений протокол № 006587 про адміністративне правопорушення(а.с.12).

05.09.2012 року постановою державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища у місті Севастополі №379/006587/05 за вказане порушення вимог природоохоронного законодавства директора ПАТ "Рембудкомплект" Остапчука М.О. визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення ("Псування і забруднення сільськогосподарських та інших земель"), та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 850,00 грн. на користь держави(а.с.11-12).

За результатами проведеної 13-31.08.2012 року перевірки дотримання відповідачем законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Державною екологічною інспекцією у місті Севастополі внесено припис від 03.09.2012 року №234, яким ПАТ "Рембудкомплект" зобов'язано ліквідувати несанкціоноване звалище будівельних відходів, яке розташоване на території підприємства (а.с. 20-21)

За розрахунком позивача, здійсненим за Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року №171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.10.2007 року N149) (далі - Методика), розмір завданої державі шкоди від засмічення відповідачем земельної ділянки складає 5986,50 грн. (а.с.19)

Виявлення несанкціонованого розміщення будівельних відходів, а саме, несанкціоноване розміщення будівельних відходів та відмова сплатити завдану державі шкоду від засмічення, стали підставою для звернення Севастопольського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в місті Севастополі із позовом про стягнення шкоди, заподіяної державі, внаслідок засмічення земельних ресурсів, у розмірі 5986,50 грн.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши представників позивача та відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції залишити без змін, з огляду на наступне.

Предметом розгляду даної справи є встановлення наявності чи відсутності підстав для стягнення шкоди, заподіяної державі внаслідок засмічення земельних ресурсів у розмірі 5986,50 грн.

Охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини - невід'ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України.

З цією метою Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров'я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів.

Відповідно до статі 1 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об'єктів, пов'язаних з історико-культурною спадщиною.

Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також розроблюваними відповідно до нього земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством (стаття 2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

За приписами статті 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.

Відповідно до частини п'ятої статті 46 Закону України "Про охорону земель" розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи".

За змістом статті 1 Закону України "Про відходи": відходи - це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; розміщення відходів - це зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об'єктах; зберіганням відходів є тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об'єктах (до їх утилізації чи видалення); спеціально відведенні місця чи об'єкти - це місця чи об'єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл спеціально уповноважених органів на видалення відходів чи здійснення інших операцій з відходами.

За приписами статті 17 Закону України "Про відходи" суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами, зокрема зобов'язані: не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.

Вимоги щодо зберігання відходів визначені статтею 33 Закону України "Про відходи". Згідно з цією нормою зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів.

Як встановлено в ході розгляду справи відповідач користується земельною ділянкою площею 11,1456 га, розташованою у селищі Штурмове м. Севастополя, на підставі державного акту на право постійного землекористування серія ІІ-КМ №005184, виданого 17.08.1995 року ЗАТ "Рембудкомплект" для обслуговування будівель та споруд виробничої бази та гуртожитку.

Однак, ПАТ "Рембудкомплект" не дотримувався вимог природоохоронного законодавства, що було виявлено в ході планової перевірки Державною екологічною інспекцією в місті Севастополі з 13.08.2012 року по 31.08.2012 року.

Внаслідок чого, 13.08.2012 року Державною екологічною інспекцією в місті Севастополі був складений Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, яким встановлено, що ПАТ "Рембудкомплект" в порушення вимог природоохоронного законодавства щодо порядку зберігання відходів, розмістив на території підприємства на відкритому ґрунті, тобто поза спеціально відведених для зберігання відходів виробів бетонних некондиційних місць (контейнерів), свої будівельні відходи (уламки бетону) площею 1,9 х 2,1 м та висотою 0,2 м. та Акт обстеження засміченої земельної ділянки (до акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства) від 13.08.2012 року за результатом якого, виявлено розміщення будівельних відходів на відкритому ґрунті без відповідних дозволів.

Як вказувалось вище, за розрахунком позивача, здійсненим за Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року №171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.10.2007 року N149) (далі - Методика), розмір завданої державі шкоди від засмічення відповідачем земельної ділянки складає 5986,50 грн. (а.с.19).

Ані акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, ані розрахований розмір спричиненої шкоди позивача ПАТ "Рембудкомплект" не оспорювався, недійсним не визнавався.

Крім того, факт порушення природоохоронного законодавства ПАТ "Рембудкомплект" підтверджується протоколом № 006587 про адміністративне правопорушення складеним Державною екологічною інспекцією в місті Севастополі щодо директора ПАТ "Рембудкомплект" Остапчука М.О. та, як наслідок, винесення постанови державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища у місті Севастополі від 05.09.2012 року №379/006587/05 за порушення вимог природоохоронного законодавства директора ПАТ "Рембудкомплект" Остапчука М.О. визнано винним та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 850,00 грн. на користь держави. Зазначена постанова також є чинною, особою, що притягалася до адміністративної відповідальності не оскаржена, штраф сплачений.

Відповідно до приписів статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно із частиною 1 статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Зазначені підстави застосовуються і при вирішенні спорів, пов'язаних з відшкодуванням шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Підставою для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, є наявність цивільного правопорушення із наступним складом: протиправна поведінка, дія чи бездіяльність особи; шкідливий результат такої поведінки (збитки); причинний зв'язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника.

Отже, з урахуванням викладеного, судова колегія дійшла висновку, що ПАТ "Рембудкомплект" було порушено вимоги природоохоронного законодавства, що призвело до спричинення шкоди державі, внаслідок засмічення земельних ресурсів, у розмірі 5986,50 грн., тому у відповідності із діючим законодавством розмір заподіяної шкоди підлягає стягненню саме з відповідача.

Відповідно до пунктів 1.2, 1.3 Методики вона встановлює порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності. Методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.

Згідно з пунктами 3.2, 3.3 вказаної Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

Порядок визначення розмірів шкоди внаслідок засмічення земель врегульовано розділом 5 Методики, відповідно до пункту 5.5 якого розмір шкоди внаслідок засмічення земель визначається за формулою 6:

Р ШЗ = А х Б х Г ОЗ х П ДЗ х К ЗЗ х К НВ х К ЕГ, де

Р ШЗ - розмір шкоди від засмічення земель, грн.;

А - питомі витрати на ліквідацію наслідків засмічення земельної ділянки, значення якого дорівнює 0,5;

Б - коефіцієнт перерахунку, що при засміченні земельної ділянки побутовими, промисловими та іншими відходами дорівнює 10, а небезпечними (токсичними) відходами - 100;

Г ОЗ - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала засмічення, грн./кв.м.;

П ДЗ - площа засміченої земельної ділянки, кв.м.;

К ЗЗ - коефіцієнт засмічення земельної ділянки, що характеризує ступінь засмічення її відходами, який визначається за додатком 6;

К НВ - коефіцієнт небезпеки відходів, який визначається за додатком 5;

К ЕГ - коефіцієнт еколого-господарського значення земель визначається за додатком 2.

Визначаючи розмір шкоди, позивач виходив з площі засміченої земельної ділянки (Г ОЗ) - 3,99 кв.м., об'єму відходів - 0,798 куб.м., нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка визначена Головним управлінням Держземагентства у м. Севастополі (Г ОЗ) - 240,06 грн/кв.м., коефіцієнту засмічення земельної ділянки (К ЗЗ) - 1,25, що, згідно з додатком 6 до Методики, визначає об'єм відходів 0-5 куб.м., коефіцієнту небезпеки (К НВ) - 1,0, що згідно з додатком 5 до Методики визначає ступінь небезпеки - "Малонебезпечні", коефіцієнту еколого-господарського значення земель (К ЕГ) - 1,0, що згідно з додатком 2 до Методики визначає землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Перевіривши розрахунок позивача, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про його відповідність вимогам чинного законодавства та фактичним обставинам справи, у зв'язку з чим вимога про стягнення розміру шкоди, заподіяної державі, внаслідок скоєного відповідачем засмічення земельної ділянки, у розмірі 5986,50 грн. є правомірною

При цьому, суд першої інстанції, визначаючи бюджет та конкретний рахунок, на який підлягає зарахуванню стягнута з відповідача сума, правомірно враховував вимоги чинного законодавства.

Так, статтею 42 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, зокрема, що в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільних внесків та інших коштів.

Відповідно до частини першої, пункту "б" частини другої статті 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища утворюються у складі бюджету Автономної Республіки Крим та відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

Згідно з пунктом "г" частини четвертої статті 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюється за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

Відповідно до частини шостої статті 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" кошти місцевих, Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватись тільки для цільового фінансування природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, в тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров'я населення.

В статті 11 Закону України "Про Державний бюджет на 2013 рік" установлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2013 рік у частині доходів є, зокрема, надходження, визначені частиною третьою статті 29 Бюджетного кодексу України, згідно пункту 7 якої джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є посеред іншого 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

В пункті 7 частини другої статті 69 Бюджетного кодексу України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.01.2013 N 43, та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 лютого 2013 р. за N 291/22823, у процесі казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету органи Казначейства здійснюють розподіл платежів між загальним та спеціальним фондами державного бюджету, між державним і місцевими бюджетами відповідно до нормативів відрахувань, визначених бюджетним законодавством, та перераховують розподілені кошти за належністю.

Згідно з листом Головного управління Державної казначейської служби України у м. Севастополі від 23.01.2012 року за вих. №06-47/749 рахунком, на який підлягають зарахуванню грошові кошти за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності у Балаклавському районі міста Севастополя (код класифікації доходів бюджету - 24062100), є розрахунковий рахунок, відкритий у Головному управлінні Державної казначейської служби України у м. Севастополі (МФО 824509) з наступними реквізитами: №33115331700002, Державний бюджет Балаклавського району, код ЄДРПОУ 37963282 (а.с.69-70).

Надаючи аналіз наведеним положенням законодавства, судова колегія апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції, що шкода завдана ПАТ "Рембудкомплект" навколишньому природному середовищу підлягає зарахуванню на вказаний вище рахунок для його подальшого розподілу органом Казначейства між державним бюджетом України та місцевим бюджетом міста Севастополя відповідно до встановлених бюджетних законодавством нормативів відрахувань.

Щодо доводів апеляційної скарги ПАТ "Рембудкомплект" про відсутність факту несанкціонованого розміщення виявлених уламків бетону, оскільки, насправді мав місце лише факт несвоєчасного прибирання цих відходів з місця будівництва майданчику для рослинних відходів, судова колегія апеляційної інстанції вважає їх неспроможними та такими що не відповідають матеріалам справи з огляду на наступне.

Згідно зі статтями 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

В матеріалах справи відсутні докази того, що вказана постанова про адміністративне правопорушення була оскаржена директором відповідача у встановленому порядку, що як на думку судової колегії апеляційної інстанції говорить про згоду директора з порушенням і визнанням провини у вчиненні адміністративного правопорушення. Постанова набрала чинності та, згідно з поясненнями представників учасників судового процесу, повністю виконана останнім.

З огляду на викладене, судова колегія апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції, оскільки він правомірно визнав факт порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства у вигляді засмічення території будівельними відходами (уламками бетону), підтвердженням чого є акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та акт обстеження засміченої земельної ділянки, складені працівниками Державної екологічної інспекції в місті Севастополі у відповідності до приписів чинного законодавства та в межах своєї компетенції.

Стосовно доводів апеляційної скарги ПАТ "Рембудкомплект" відносно того, що розміщення ним уламків бетону на відкритому ґрунті не призвело до настання негативних наслідків (екологічних, санітарно-епідеміологічних тощо), а тому відсутні підстави для застосування до відповідача відповідальності у вигляді заявленої прокурором до стягнення шкоди, суд апеляційної інстанції погоджується із висновками господарського суду міста Севастополя, з наступних підстав.

Оскільки відповідачем ані суду першої інстанції, ані суду апеляційної інстанції не надано доказів відсутності вини та протиправності в своєї поведінки, шкоди, завданої державі, та в матеріалах справи відсутні докази відшкодування збитків, суд апеляційної інстанції вбачає у діях відповідача винну протиправну поведінку, яка потягнула спричинення державі шкоди, тобто, наявні всі ознаки правопорушення, і що, як наслідок, є підставою для притягнення останнього до відповідальності за вчинене ним правопорушення у сфері охорони навколишнього середовища.

Крім того, доводи відповідача про безпідставне засновування Методики Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року №171 оскільки фактично ніякої шкоди навколишньому природному середовищу завдано не було, уламки бетону на поверхні ґрунту були миттєво прибрані, судова колегія апеляційної інстанції вважає помилковими, тому що зазначена методика застосовується при розрахунку шкоди спричиненої як забруднення земельних ресурсів, так і засмічення земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, при цьому суд зауважує, що при розрахунку шкоди до даній справі позивачем був вірно розрахований розмір шкоди саме за формулою яка застосовується при розрахунках шкоди при засміченні земельної ділянки.

Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду апеляційної інстанції та не можуть бути підставою для скасування рішення, у зв'язку з чим, судова колегія робить висновок, що рішення суду першої інстанції прийнято при правильному застосуванні норм матеріального та процесуального права, підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись статтями 101, 103 (пункт 1), 105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Апеляційну скаргу приватного акціонерного товариства "Рембудкомплект" залишити без задоволення.

2.Рішення господарського суду міста Севастополя (суддя О.М. Архипенко) від 02 липня 2013 року у справі №919/594/13 залишити без змін.

Головуючий суддя О.І. Проценко

Судді О.Л. Котлярова

І.В. Антонова

Розсилка: (простою)

1. Севастопольський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері

(вул. Балаклавська, 8,Севастополь,99011)

2. Державна екологічна інспекція в місті Севастополі (вул. Хрустальова, 83,Севастополь,99040)

3. Приватне акціонерне товариство "Рембудкомплект" (вул. Героїв Революції, 67,Севастополь,99010)

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.08.2013
Оприлюднено20.08.2013
Номер документу33049855
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/594/13

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

Ухвала від 10.10.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

Постанова від 15.08.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

Ухвала від 12.08.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

Ухвала від 08.08.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

Ухвала від 08.08.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

Ухвала від 26.07.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Рішення від 02.07.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

Ухвала від 27.05.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні