Рішення
від 13.08.2013 по справі 927/692/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

Господарський суд Чернігівської області

14000 м. Чернігів, проспект Миру 20 Тел. 698-166 , факс 77-44-62

РІШЕННЯ

Іменем УКРАЇНИ

13.08.2013 року Справа № 927/692/13

Прокурор Чернігівського району, вул. Коцюбинського, 57, м. Чернігів, 14000 в інтересах держави

в особі позивача: Пакульська сільська рада, вул. Жовтнева, 40,

с. Пакуль, Чернігівський район Чернігівська область, 15543

Відповідач: Фермерське господарство «Стелла»

Юридична адреса : вул. Першотравнева, 63, с. Малійки, Чернігівський район. Чернігівська область, 15542;

Фактична адреса: вул. Садова, 16, с. Пакуль, Чернігівський район, Чернігівська область, 15561;

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державна інспекція сільського господарства у Чернігівській області, вул. Коцюбинського, 40а, м. Чернігів, 14000

Предмет спору: про відшкодування шкоди завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки 37 750,15 грн.

Суддя В.М. Репех

Представники сторін :

від позивача: не з'явився

від відповідача: Саннікова С.О. голова фермерського господарства

від третьої особи: Степанець І.П. довіреність № 010-08/1157 від 27.05.2013 завідувач юридичного сектору

за участю старшого прокурора прокуратури Чернігівського району: Сапон О.А. посвідчення № 010976 від 23.10.2012

В судовому засіданні 13.08.2013 року, на підставі ч. 2 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Чернігівського району в інтересах держави в особі Пакульської сільської ради подано позов до Фермерського господарства «Стелла» про відшкодування 37 750,15 грн., шкоди завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки загальною площею 51,11 га, розташованої на території Пакульської сільської ради Чернігівського району.

В обґрунтування заявленого позову прокурор вказує, що підставою для нарахування та стягнення шкоди за самовільне зайняття земельної ділянки є факт наявності відповідного правопорушення, розмір самовільно зайнятої земельної ділянки підтверджений актом перевірки та актом обстеження земельної ділянки.

При цьому, прокурор посилається на те, що 11.05.2012 року голові ФГ «Стелла» Санніковій С.О. видано приписи з вимогою у 30-ти денний термін усунути виявлене правопорушення земельного законодавства та притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.. 53-1 КУпАП та накладено штраф в розмірі 340,00 грн., який сплачено в добровільному порядку.

Позивач належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового розгляду, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень (91, 111 а.с).

04.07.2013 року від позивача Пакульської сільської ради надійшло пояснення у справі № 109 про підтримання ним позовних вимог, заявлених прокурором Чернігівського району, в повному обсязі.

Одночасно позивач просить суд здійснити розгляд справи за відсутності його представника.

Відповідач відзив на позовну заяву з документами на підтвердження фактів (обставин) викладених в ньому не надав, в судовому засіданні проти позовних вимог заперечує та зазначає, що правовстановлюючі документи на даний час проходять державну реєстрацію у встановленому законом порядку, а тому факт самовільного використання земельної ділянки на думку останнього відсутній.

Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області надала письмові пояснення щодо суті спору, згідно яких позовні вимоги підтримуються нею в повному обсязі, вважаються законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення прокурора та повноважного представника Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "Стелла" зареєстроване реєстраційною службою Чернігівського районного управління юстиції Чернігівської області за адресою: вул. Першотравнева, 63, село Малійки, Чернігівського району, Чернігівської області,15542.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції станом на момент проведення перевірки) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

При цьому, за змістом п. 12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу України).

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.

Право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується:

а) цивільно - правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою;

б) свідоцтвом про право на спадщину.

Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Згідно ст. ст. 1, 5, 6, 9 та 10 Закону України від 19.06.2003р. № 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (надалі - Закон № 963-IV), самовільне зайняття земельної ділянки - будь - які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

До повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належать, зокрема:

а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:

додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань;

д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

Державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи.

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

передавати до органів прокуратури, органів дізнання та досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину;

звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Згідно Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 № 312 (надалі - Порядок) Державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель (далі - Держземінспекція) та її територіальні органи.

Держземінспекція та її територіальні органи (далі - інспекційні органи Держкомзему) проводять, зокрема, позапланові перевірки.

Позаплановою перевіркою є перевірка, яка не передбачена планом роботи відповідного інспекційного органу Держкомзему.

У разі неможливості своєчасного повідомлення юридичних і фізичних осіб про проведення позапланової перевірки (обмежені строки на її проведення тощо), вона проводиться без попереднього їх повідомлення, незалежно від кількості раніше проведених перевірок, за наявності таких обставин:

отримання доручення від Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органів прокуратури, місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування та Держземінспекції;

за наявності інформації щодо самовільного зайняття земельної ділянки та використання її без правовстановлюючих документів.

Як вбачається з матеріалів справи

19.04.2012 року, виконуючим обов'язки начальника Державної інспекції сільського господарства Чернігівської області В.Ф. Кекух, був виданий наказ № 4.

Даним наказом зобов'язано начальника відділу координації інспекторської діяльності Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства Чернігівської області Зязю О.М., провести позапланову перевірку можливого порушення вимог земельного законодавства СФГ «Стелла».

Термін проведення перевірки визначено з 20.04. по 04.05.2012 року .

24.04.2012 року начальником відділу координації інспекторської діяльності Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства Чернігівської області Зязя О.М., на підставі посвідчення (направлення) від 19.04.2012 року на проведення перевірки з 20.04.2012 по 04.05.2012 року, у присутності голови Фермерськокого господарства Санікової Світлани Олександрівни була проведена позапланова перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства Фермерським господарством "Стелла" при використанні земельних ділянок (не витребуваних паїв) на території Пакульської сільської ради Чернігівського району.

У результаті перевірки встановлено: "на час перевірки ФГ «Стела» в особі голови Саннікової С.О. на території Пакульської Сільської ради Чернігівського району самовільно зайнято чотири не витребувані земельні частки (паї) загальною площею 6.0400 га ріллі,(що прилягають до орендованої на законних підстава земельної ділянки, а саме: № 713 площею 1,51 га, № 714 площею 1,51 га, № 715 площею 1,51 га, № 716 площею 1,51 га та використовується для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озимими/жито), що є порушенням вимог ст. 125 Земельного кодексу України.

Крім того, перевіркою встановлено, ФГ «Стелла» в особі голови Саннікової С.О. на території Пакульської Сільської ради Чернігівського району самовільно зайнято та використовується для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озимими/жито) 31(тридцять один) не витребуваний пай загальною площею 45,07 га ріллі, як розташовані в єдиному масиві з правої сторони автодороги Чернігів - Славутич перед поворотом на село Ведильці Чернігівського району, саме: № 34 площею 1,51 га, № 37 площею 1,51 га, № 38 площею 1,51 га, № 49 площею 1,42 га, № 56 площею 1,51 га, № 58 площею 1,36 га, № 59 площею 1,36 га, №60 площею 1,37 га, № 62 площею 1,42 га, № 63 площею 1,44 га, № 64 площею 1,51 га, № 66 площею 1,51га, № 67 площею 1,51 га, № 75 площею 1,51 га, № 141 площею 1,51 га, № 149 площею 1,36 га, № 152 площею 1,36 га, № 153 площею 1,36 га, № 156 площею 1,36 га, № 157 площею 1,36 га, № 158 площею 1,36 га, № 159 площею 1,35 га, № 164 площею 1,76 га, № 166 площею 1,38 га, № 167 площею 1,44 га, № 168 площею 1,47 га, № 170 площею 1,51 га, № 175 площею 1,51га, № 176 площею 1,51 га, № 178 площею 1,51 га, № 179 площею 1,51 га, що є порушенням вимог ст. 125 Земельного кодексу України.

Відповідні висновки відображені в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 24.04.2012 року.

24.04.2012 року, начальником відділу координації інспекторської діяльності Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства Чернігівської області Зязя О.М. також був складений акт № б/н обстеження земельної ділянки.

Відповідні акти були підписані головою ФГ "Стелла»" Санніковою Світланою Олександрівною без зауважень, копії відповідних актів отримані нею особисто.

11.05.2012 року, начальником відділу координації інспекторської діяльності Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства Чернігівської області Зязя О.М. було складений протоколи про адміністративне правопорушення за номерами № 000039, № 000040, № 000041, № 000042, № 000043, № 000044, № 000045, № 000046, № 000047, № 000048, № 000049, № 000050, № 000051, № 000052, № 000053, № 000054, № 000055, № 000056, № 000057, № 000058, № 000059, № 000060, № 000061, № 000062, № 000063, № 000064, № 000065, № 000066, № 000067, № 000068, № 000069, № 000070, № 000071, № 000072, № 000073.

Як вбачається з Протоколів, голова ФГ "Стелла" гр. Саннікова С.О. була особисто присутня при розгляді справи про адміністративне правопорушення, ніяких зауважень, щодо змісту протоколів не надала. Другий примірник Протоколу був отриманий нею, що підтверджується її особистим підписом на Протоколі.

11.05.2012 року начальником відділу координації інспекторської діяльності Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства Чернігівської області Зязя О.М. було видано приписи за номерами № 000039, № 000040, № 000041, № 000042, № 000043, № 000044, № 000045, № 000046, № 000047, № 000048, № 000049, № 000050, № 000051, № 000052, № 000053, № 000054, № 000055, № 000056, № 000057, № 000058, № 000059, № 000060, № 000061, № 000062, № 000063, № 000064, № 000065, № 000066, № 000067, № 000068, № 000069, № 000070, № 000071, № 000072, № 000073, щодо усунення виявленого порушення земельного законодавства у тридцятиденний термін. Даний припис був отриманий головою господарства 11.05.2012 року, що підтверджується її особистим підписом на приписі.

За результатами розгляду адміністративної справи було винесено Постанову про накладення адміністративного стягнення, якою встановлено, що порушенням (самовільним зайняттям земельної ділянки ФГ «Стелла») заподіяно шкоду державі (територіальній громаді) у сумі 37 750,15 грн., що підтверджується розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (за межами населеного пункту), яка розрахована відповідно до Постанови КМ України.

Розрахунок у кількості одного примірника отриманий головою ФГ "Стелла" 11.05.2012 року без зауважень.

Згідно п. 3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.

Разом з тим, у вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки господарським судам необхідно враховувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. Господарським судам у вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.

Пунктом 3,6 вказаної постанови зазначено, що у вирішенні питання про задоволення вимог щодо стягнення шкоди, завданої самовільним зайняттям земельної ділянки, господарським судам необхідно мати на увазі, що розмір такої шкоди визначається відповідно до розрахунку, зробленого територіальними органами інспекції Міністерства екології та природних ресурсів України або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель Держкомзему та її територіальними підрозділами на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963.

Згідно з п. 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007р. № 110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Згідно з п. "б" ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.

Враховуючи те, що під час проведеної перевірки був встановлений факт використання відповідачем земельної ділянки загальною площею 51,11 га, розташованої на території Пакульської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області, за відсутності відповідного рішення органу місцевої виконавчої влади про її передачу у користування (оренду) та відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки або інших доказів, які свідчили б про правомірність її використання, службовою особою Державної інспекції сільського господарства Чернігівської області був здійснений розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (за межами населеного пункту), який становить 37750,15 грн. Даний розрахунок був проведений згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963.

Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідач належними та допустимими засобами доказування не спростував викладені в позовній заяві обставини, не навів причин відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку, не обґрунтував наявності у нього права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, не підтвердив вжиття ним заходів до своєчасного оформлення права на земельну ділянку (реєстрації договорів оренди) тощо , а тому позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно з ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Керуючись ст. ст. 33, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Фермерського господарства «Стелла» (вул. Першотравнева, 63, с. Малійки, Чернігівський район. Чернігівська область, 15542; код 34179913) на рахунок Пакульської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (р/р 41416542700551, МФО 853592 ГУДКСУ у Чернігівській області, отримувач: Пакульська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області, код ЄДРПОУ 04411929 ) вартість заподіяної шкоди в розмірі 37 750,15 грн..

Стягнути з Фермерського господарства «Стелла» (вул. Першотравнева, 63, с. Малійки, Чернігівський район. Чернігівська область, 15542; код 34179913) в доход Державного бюджету (Отримувач: УК у м. Чернігові, код 22030001, рахунок 31217206783002 в ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592, код 38054398). судовий збір в розмірі 1720 грн. 50 коп.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено: 19.08.2013 року .

Суддя В.М.Репех

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення13.08.2013
Оприлюднено23.08.2013
Номер документу33104205
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/692/13

Ухвала від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Репех В.М.

Ухвала від 05.07.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Репех В.М.

Ухвала від 03.07.2014

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Репех В.М.

Постанова від 03.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 26.05.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 22.04.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 04.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Постанова від 20.01.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Ухвала від 30.09.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Рішення від 13.08.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Репех В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні