ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"13" серпня 2013 р. м. Київ К/800/684/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
суддів: Васильченко Н.В., Бим М.Є., Розваляєвої Т.С.,
при секретарі Крушеніцькому В.М.,
за участю представника третьої особи Крисюк М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Всеукраїнської громадської організації "Конгрес сприяння захисту українських земель" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 вересня 2012 р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2012 р. у справі №2а-6531/12/2670 за позовом Всеукраїнської громадської організації "Конгрес сприяння захисту українських земель" в інтересах ОСОБА_2 до Київської обласної державної адміністрації, Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, третя особа - ДП "Агробуд", про скасування рішень, -
в с т а н о в и л а:
Всеукраїнська громадська організація «Конгрес сприяння захисту українських земель» звернулась до суду в інтересах члена Всеукраїнської громадської організації «Конгрес сприяння захисту українських земель» ОСОБА_2 з позовом до Київської обласної державної адміністрації та Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про визнання незаконними та скасування розпоряджень №789 від 10.12.2003 року, №69 від 02.02.2004 року.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 вересня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2012 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позову з мотивів невірного застосування судами норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи на предмет повноти та всебічності дослідження їх судами та обґрунтованості застосування норм матеріального права до спірних правовідносин, вивчивши доводи касаційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав до її задоволення.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 10.12.2003 року Київською обласною державною адміністрацією прийнято розпорядження №789 «Про надання в оренду земельної ділянки» (далі - Розпорядження №789), яким затверджено проект відведення земельної ділянки загальною площею 14,9638 га сіножатей за рахунок земель державної власності (запас) на території Гнідинської сільської ради Бориспільського району та вирішено надати Дочірньому підприємству «Агробуд» в оренду на 49 років зазначену земельну ділянку під розміщення кар'єру піску.
02.02.2004 року Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області прийнято розпорядження №69 «Про надання в оренду земельної ділянки» (далі - Розпорядження №69), яким вирішено на виконання розпорядження №789 укласти з ДП "Агробуд" договір оренди земельної ділянки строком на 49 років, загальною площею 14,9638 га сіножатей під розміщення кар'єру піску за рахунок земель державної власності на території Гнідинської сільської ради, а також оформити всі необхідні для вчинення цієї угоди документи.
20.02.2004 року між Київською обласною державною адміністрацією (Орендодавець) та ДП "Агробуд" (Орендар) укладено договір.
Згідно п.1 вказаного договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне володіння та користування земельну ділянку, яка знаходиться в адміністративних межах Гнідинської сільської Ради, Бориспільського району, Київської області за межами с. Гнідин, Бориспільського району, Київської області.
Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.
В оренду передається земельна ділянка, загальною площею 14,9638 гектара, в тому числі сіножатей 14,9638 гектара.
Грошова оцінка земельної ділянки становить 237 263,62 грн.
Земельна ділянка передається в оренду по акту прийому-передачі, який оформлюється в строк не пізніше семи робочих днів з моменту набуття чинності договору.
Згідно п.2 договору земельна ділянка передається під розміщення кар'єру піску.
Договір укладається на термін 49 років, починаючи з дати його реєстрації.
Орендна плата становить 2 372,64 грн. за кожний місяць та вноситься на розрахунковий рахунок Гнідинської сільської ради Бориспільського району Київської області.
Вказаний договір нотаріально посвідчений та зареєстрований у Бориспільському відділі земельних ресурсів 20.02.2004 року, про що вчинено запис №41.
За змістом ст.1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Згідно з ст. 4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до ч. 1, п. «в» ч. 2 ст. 5 Закону України «Про оренду землі» орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою. Орендарями земельних ділянок можуть бути, зокрема, громадяни і юридичні особи України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об'єднання та організації, а також іноземні держави.
Частиною 1 статті 6 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Пунктом 12 розділу Х Земельного кодексу України встановлено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На виконання вимог ч. 6 ст.123 Земельного кодексу України проект відведення земельних ділянок в довгострокову оренду під розміщення кар'єру піску на території Гнідинської сільської ради Бориспільського району Київської області ДП "Агробуд" отримав погодження в Гнідинській сільській раді від 03.06.2003 року, Бориспільській районній державній адміністрації від 10.06.2003 року №7-46-1080, Бориспільській районній раді від 02.06.2003 року №102/1-14, Бориспільському районному відділі земельних ресурсів від 02.06.2003 року №407, Бориспільському відділі містобудування та архітектури від 02.06.2003 року, Бориспільській районній санітарно-епідеміологічній станції від 04.06.2003 року №111, Державному управлінні екології та природних ресурсів в Київській області від 19.06.2003 року №06-13/2826, Обласному центрі з охорони пам'яток історії, археології та мистецтва від 19.06.2003 року №11/1433 та отримав Висновок державної землевпорядної експертизи від 25.07.2003 року №4-505, складений Київським обласним головним управлінням земельних ресурсів, з якого вбачається, що вказаний проект відповідає вимогам земельного законодавства та діючим нормативно-технічним документам.
07.11.2003 року Київською обласною радою прийнято розпорядження «Про висновок Київської обласної ради щодо вилучення та надання Київською облдержадміністрацією в оренду земельної ділянки дочірньому підприємству «Агробуд» на території Гнідинської сільської ради Бориспільського району»№245, яким погоджено вилучення і надання Київською обласною державною адміністрацією ДП "Агробуд" в оренду терміном на 49 років на умовах, визначених розпорядженням голови Обласної державної адміністрації від 19.06.2002 року №340, зареєстрованим в Обласному управлінні юстиції 04.07.2002 року за №26/375, земельної ділянки площею 14,9638 га (сіножаті) за рахунок земель державної власності (запас) на території Гнідинської сільської ради Бориспільського району для розміщення кар'єру піску згідно з проектом відведення, розробленим Товариством з обмеженою відповідальністю «Широта», висновком землевпорядної експертизи Київського обласного головного управління земельних ресурсів від 25.07.2003 року №4-505.
При цьому, відповідно до довідки з державної статистичної звітності по формі 6-зем, виданої Бориспільським районним відділом земельних ресурсів Київського обласного управління земельних ресурсів Держкомзему України, від 24.10.2005 року №2192, земельна ділянка, площею 14,9638 га, яка знаходиться в довгостроковій оренді ДП "Агробуд" під кар'єром піску згідно державної статистичної звітності по формі 6-зем рахується під відкритими розробками, кар'єрами, шахтами та відповідними спорудами - шифр рядка 60, графа - 40.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Рішенням Господарського суду Київської області від 13.10.2008 року у справі №19/300-08, яке набрало законної сили, відмовлено в задоволенні позову Бориспільського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної ради до Київської обласної державної адміністрації, Бориспільської районної державної адміністрації, ДП "Агробуд" про визнання незаконними та скасування розпоряджень №789 від 10.12.2003 року та №69 від 02.02.2004 року і визнання недійсним договору, оскільки, як зазначається в мотивувальній частині рішення, спірні розпорядження та спірний договір оренди повністю відповідають нормам чинного законодавства України.
Зважаючи на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про те, що відповідачі при винесенні оскаржуваних розпоряджень діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Колегія суддів також погоджується з висновком апеляційного суду, що позивачем не доведено порушення його прав оскаржуваними рішеннями, що за змістом ч. 1 ст. 2, ч. 1 ст. 6 КАС України є підставою для відмови у задоволенні позову.
Таким чином, рішення судів про відмову у задоволенні позову ґрунтуються на всебічному, повному і об'єктивному розгляді усіх обставин справи в їх сукупності. Судами вірно встановлено характер спірних взаємовідносин та обґрунтовано застосовано норми матеріального права до їх вирішення. Порушень норм процесуального закону, які б могли призвести до прийняття невірного рішення, не встановлено. Твердження касаційної скарги зазначений висновок суду не спростовують.
Відповідно до статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 220, 221, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Всеукраїнської громадської організації "Конгрес сприяння захисту українських земель" залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 вересня 2012 р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 грудня 2012 р. у справі №2а-6531/12/2670 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236 - 238, 239-1 КАС України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2013 |
Оприлюднено | 28.08.2013 |
Номер документу | 33144536 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Васильченко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні