Постанова
від 03.09.2013 по справі 5002-26/3383-2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2013 року Справа № 5002-26/3383-2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Коробенка Г.П. (доповідач) - головуючого, Катеринчук Л.Й., Кузьменка М.В. розглянувши матеріали касаційних скарг заступника прокурора Автономної Республіки Крим та першого заступника прокурора м. Севастополя на постановуСевастопольського апеляційного господарського суду від 28.03.2013р. у справігосподарського суду Автономної Республіки Крим за позовомПрокурора міста Алушти в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державного підприємства "Алушта" доЛучистівської сільської ради провизнання недійсним рішення та повернення майна за участю представників сторін:

позивача -1: не з'явився,

позивача -2: не з'явився,

позивача -3: не з'явився,

прокуратури: Баклан Н.Ю. (прокурор Генеральної прокуратури України за посв. від 11.10.2012р. № 008813),

відповідача: не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Прокурор міста Алушти в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державного підприємства "Алушта" звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовною заявою до Лучистівської сільської ради про визнання недійсним рішення Лучистівської сільської ради № 547 від 10.10.2008р. та зобов'язання відповідача повернути земельну ділянку площею 273,906 га у користування державного підприємства "Алушта".

Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 21.12.2012р. у справі № 5002-26/3383-2012, залишеним без змін постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 28.03.2013р., в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Заступник прокурора Автономної Республіки Крим, не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, звернувся з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову, мотивуючи скаргу тим, що оскаржувані судові акти прийняті з невірним застосуванням норм матеріального права, зокрема ст. 84, 142, п.12 Перехідних положень ЗКу України, ст. 75 ГК України, ст. 117, 179, 181, 190, 191 ЦК України та порушенням норм процесуального права - ст. 32, 43, 84 ГПК України. Як зазначається скаржником: приймаючи спірне рішення Лучистівська сільська рада діяла по за межами наданих їй повноважень в сфері земельних правовідносин у не передбачений Конституцією та законами України спосіб, оскільки ДП "Алушта" є державним підприємством, припинення його права постійного землекористування здійснюється власником земельної ділянки, тобто державним органом виконавчої влади, а не органом самоврядування.

Перший заступник прокурора м. Севастополя також не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, звернувся з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову, мотивуючи скаргу тим, що оскаржувані судові акти прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зокрема як зазначається скаржником, враховуючи положення ст. 84 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), п.12 Перехідних положень ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), ст. 16, ст.141, ч.3, 4 142, ч.8 ст. 149 ЗК України та Статут ДП "Алушта", державний акт ІІ-КМ №003767У (згідно якого у ДП "Алушта" на праві постійного користування перебувають земельні ділянки загальною площею 604, 65 га), Лучистівська сільська рада не мала права на розпорядження землями державної власності, а підприємство - надавати погодження на вилучення земельної ділянки без відповідної згоди органу управління майном - Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваного судового акту, знаходить необхідним касаційні скарги задовольнити частково, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, згідно статуту ДП "Алушта", затвердженого розпорядженням Міністерства аграрної політики України від 27.01.2006р. № 07, ДП "Алушта" було створено, як державне підприємство радгосп - завод "Алушта" АР Крим.

Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики України від 26.12.2005р. № 747 "Про перейменування державних підприємств" Державне підприємство радгосп - завод "Алушта" АР Крим перейменоване в Державне підприємство "Алушта".

ДП "Алушта" є правонаступником майнових прав і обов'язків Державного підприємства радгоспу - заводу "Алушта" АР Крим.

Підприємство на добровільних засадах входить до складу Національного виробничо - аграрного об'єднання "Масандра".

Підприємство засноване на державній власності та підпорядковане Міністерству аграрної політики України.

Рішенням № 48 Лучистівської сільської ради від 16.12.1999р. Радгоспу - заводу "Алушта" надано у постійне користування земельну ділянку загальною площею 604,65 гектарів для ведення товарного сільсько - господарського виробництва.

26.12.2000р. Радгоспу - заводу "Алушта" виданий державний акт II-КМ №003767 на право постійного користування землею.

26.05.2008р. Державне підприємство "Алушта" надіслало на адресу Лучистівської сільської Ради лист за № 01/514, в якому ДП "Алушта", відповідно до ст. 141, 142 Земельного кодексу України, не заперечує щодо припинення права постійного користування землею загальною площею 275,07 га в межах с. Лучисте та передачі цих земель в землі запасу Лучистівської сільської ради для його розвитку.

10.10.2008р. рішенням № 547 Лучистівської сільської ради 26-ї сесії 5-го скликання вирішено припинити право постійного користування землею ДП "Алушта" площею 273,906 га в межах с. Лучисте на території Лучистівської сільської ради. Прийняти в землі запасу сільськогосподарського призначення Лучистівської сільської ради землі загальною площею 273,906 га в межах с. Лучисте на території Лучистівської сільської ради.

Зазначені обставини стали підставою для звернення прокурора до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом про визнання рішення Лучистівської сільської ради № 547 від 10.10.2008р. недійсним та повернення земельної ділянки.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог у даній справі суди першої та апеляційної інстанції, керуючись положенням Указу Президента України від 06.10.1999р. № 1287/99 "Про надання виробничо-аграрному об'єднанню "Масандра статусу національного", вимогами ст. 12, 27, 141, 142 ЗК України та положенням статуту ДП "Алушта", виходив з того, що, як на час видання зазначеного Указу № 1287/99, так і на час добровільної відмови від частини земельної ділянки наданої у постійне користування ДП "Алушта", положеннями земельного законодавства закріплювалися поняття добровільної відмови від земельної ділянки та вилучення земель із самостійним регулюванням даних дій відповідними нормами земельного законодавства. А оскільки спірна земельна ділянка входила до меж села Лучисте і право розпорядження даною земельною ділянки належало саме Лучистівській сільській раді, то господарський суд попередніх інстанцій дійшов висновку, що вказаний орган місцевого самоврядування правомірно, в межах своїх повноважень, прийняв оспорюване рішення №547 про припинення права постійного користування землею ДП "Алушта" площею 273,906 га в межах с. Лучисте на території Лучистівської сільської ради.

Однак з таким висновком суду першої та апеляційної інстанції колегія не погоджується та вважає його таким, що не відповідає вимогам законодавства та обставинам справи, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.1, п. "ж" ч. 3 ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. До земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані державні, у тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти.

Як зазначалось вище, ДП "Алушта" є правонаступником майнових прав і обов'язків державного підприємства радгоспу - завод "Алушта" АР Крим, яке було засноване на державній власності та підпорядковане Міністерству аграрної політики України, у постійному користуванні якого згідно державного акту II-КМ №003767 знаходиться земельна ділянка загальною площею 604,65 гектарів для ведення товарного сільсько - господарського виробництва.

Відповідно до ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Згідно з ч.3,4 ст. 142 ЗК України, припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Пунктом 12 Перехідних положень ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачалося, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно ч.2 ст.84 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.

Згідно з п. "а" ст. 16 та ч.8 ст. 149 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим у галузі земельних відносин належало розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом. Рада міністрів Автономної Республіки Крим вилучала земельні ділянки державної власності, які перебували у постійному користуванні, в межах міст республіканського (Автономної Республіки Крим) значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п'ятою та дев'ятою цієї статті.

Отже, виходячи із аналізу змісту наведених норм матеріального права Лучистівська сільська рада не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності, а тому не могла припиняти право постійного користування землею ДП "Алушта" площею 273,906 га та передавати її в землі запасу сільськогосподарського призначення Лучистівської сільської ради. Припинення права постійного землекористування ДП "Алушта" могло бути здійснено власником земельної ділянки, тобто державним органом виконавчої влади, а не органом місцевого самоврядування, при цьому не мало значення, чи знаходилась спірна земельна ділянка в межах села Лучисте або за його межами.

Враховуючи наведене, колегія вважає, що судами попередніх інстанцій не встановлено усю сукупність обставин, які мають значення для справи, не з'ясовано дійсні правовідносини сторін та не застосовано законодавство, яке регулює спірні правовідносини, тому всі ухвалені у справі судові рішення не можна визнати законними і обґрунтованими, у зв'язку з чим вони підлягають скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд до суду першої інстанції.

Враховуючи наведене та керуючись ст. 111 5 , 111 7 , 111 8 , 111 9 - 111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги задовольнити частково.

Постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 28.03.2013р. та рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 21.12.2012р. у справі № 5002-26/3383-2012 скасувати.

Справу направити до господарського суду Автономної Республіки Крим на новий розгляд.

Головуючий суддя : Г.П. Коробенко

Судді: Л.Й. Катеринчук

М.В. Кузьменко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення03.09.2013
Оприлюднено09.09.2013
Номер документу33333755
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-26/3383-2012

Ухвала від 28.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Постанова від 27.01.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Латинін Олег Анатолійович

Ухвала від 16.01.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Латинін Олег Анатолійович

Постанова від 03.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 20.08.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 18.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 18.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Постанова від 28.03.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Євдокімов Ігор Вячеславович

Ухвала від 23.01.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні