Ухвала
від 28.10.2013 по справі 5/5005/6420/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

28.10.13р. Справа № 5/5005/6420/2012

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Скелябудінвест", м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "КЛС-Груп", м. Дніпропетровськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача за первісним позовом - Відкрите акціонерне товариство "Авіаційна компанія "Дніпроавіа", м. Дніпропетровськ

про розірвання договору від 29.04.2012 року №0306А, стягнення заборгованості з витрат на усунення недоліків неякісних робіт у розмірі 99 746 грн., стягнення моральної шкоди у розмірі 20 000 грн.

Та за зустрічним позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "КЛС-Груп", м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Скелябудінвест", м. Дніпропетровськ

про стягнення заборгованості, штрафу та пені у розмірі 387 056,29 грн.

Суддя Крижний О.М.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Скелябудінвест" звернулося до господарського суду з позовом, яким просить розірвати договір від 29.04.2012 року №0306А про виконання робіт з бетонного покриття підлоги ангару для обслуговування літаків на території аеропорту у м. Дніпропетровськ, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Скелябудінвест" і Товариством з обмеженою відповідальністю "КЛС-Груп", внаслідок істотного порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "КЛС-Груп" договору від 29.04.2012 року №0306А; стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "КЛС-Груп" 99 746, грн. - витрат на усунення недоліків неякісних робіт; стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "КЛС-Груп" моральну шкоду у сумі 20 000 грн.; судові витрати покласти на відповідача.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 27.09.2012 року у справі призначено судову будівельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Дніпропетровському науково-дослідному інституту судових експертиз.

На вирішення експерта були поставлені наступні питання:

1. Чи відповідає виконана ТОВ «КЛС-Груп» поверхня покриття на заливці вісі № 12-13/А-Б; 8-9/А-Б; 4-8/А-Б нормам ДБН?

2. Які саме ділянки і якої площі на заливці вісі № 12-13/А-Б; 8-9/А-Б; 4-8/А-Б не відповідають нормам ДБН?

3. Чи потребувала ділянка на заливці вісі 12-13/А-Б; 8-9/А-Б; 4-8/А-Б ремонту всієї поверхні; якщо ні, то яка саме площа потребувала ремонту?

4. Чи потребувала ремонту та поверхня бетонної ділянки полу авіаційного ангару, облаштована TOB «КЛС-Груп», яка, виходячи зі схем та даних технічного висновку Державного проектного інституту "Дніпродзержинськгражданпроект" від 08.06.2012 р., мала тріщини, впадини, нерівності, і, якщо ремонт був необхідний, - то яка площа потребувала ремонту і наскільки терміново було необхідно проводити ремонт, враховуючи стан площі бетонної ділянки полу?

5. Чи були необхідні роботи з заливки швів герметиком для усунення недоліків робіт, виконаних КЛС, і в якому обсязі?

6. Які роботи були проведені ПП «Будінвестсервіс» згідно договору підряду № 30/12 від 06 червня 2012 року і яка їх вартість згідно ДБН?

7. У якому об'ємі було необхідно провести ремонтні роботи на бетонній ділянці поверхні авіаційного ангару площею 359,2 кв.м. у разі, коли виконавець робіт по бетонуванню полу відзначив у акті виконаних робіт від 14.05.2012 р., що дві ділянки поверхні на площі 359,2 кв.м. не відповідають державно-будівельним нормам?

8. У якому об'ємі було необхідно провести ремонтні роботи на бетонній ділянці поверхні авіаційного ангару площею 731,4 кв.м., на якій виконувались роботи TOB «КЛС-Груп», що внесені замовником будівництва (третьою особою по справі) до акту від 06.06.2012 р. як роботи, які виконані неякісно?

9. На якій площі поверхні бетонного полу авіаційного ангару, облаштованого TOB «КЛС-Груп», проведено ремонтні роботи, враховуючи теперішній стан цієї площі ангару і той стан цієї площі полу, який був зафіксований технічним висновком Державного проектного інституту "Дніпродзержинськгражданпроект" від 08.06.2012 р.?

10. Який стан на момент дослідження має поверхня бетонного полу авіаційного ангару площею 1720,65 кв.м., на якій TOB «КЛС-Груп» виконувались роботи по бетонуванню полу до 31.05.2012р.? Чим відрізняється теперішній стан поверхні бетонного полу авіаційного ангару площею 1720,65 кв.м. від стану поверхні, зафіксованого технічним висновком Державного проектного інституту "Дніпродзержинськгражданпроект" від 08.06.2012 р.?

Матеріали справи №5/5005/6420/2012 повернулися до суду з висновком Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз від 16.09.2013 року.

Згідно висновків по першому питанню:

За результатами дослідження поверхні бетонного покриття по заливці (захватках) в вісях №12-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б встановлено:

- нерівність та шерховатість поверхні бетонні підлоги, які мають локальний характер на різних ділянках площі бетонного покриття підлоги антару;

- відхилення рівня поверхні бетонного покриття від нормативно допустимого;

- руйнування кромок усадочних (деформаційних) швів та волосяні тріщини поверхні бетонного покриття;

- порушення геометрії улаштування деформаційних швів з відхиленням від прямолінійності при нарізці деформаційних швів.

Таким чином, поверхня бетонного покриття на заливках (захватках) № 1,7,8 в вісях №12-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б не відповідає нормам ДБН (СНІП 2,03,13-88 "Строительньїе норми и правила. Польт» та «Допуски при веденні будівельно-монтажних і спеціальних робіт» до СНІП 3.04.01-87 та згідно СП 29.13330.2011 Польт. Актуализированная редакция СНиП 2.03.13-88),

Враховуючи те, що виявлені дефекти бетонного покриття авіаційного ангару мають локальний характер, встановлені наявні сліди ремонту поверхні підлоги на різних ділянках заливок в вісях №12-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б ? експертом категорично визначити площу, яка не відповідає нормам ДБН не надається можливим.

Згідно висновків по другому питанню :

Згідно проведеного дослідження поверхня бетонного покриття підлоги авіаційного ангару на заливках (захватках) в вісях №12-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б не відповідає нормам ДБН.

Враховуючи те, що виявлені дефекти бетонного покриття авіаційного ангару мають локальний характер, встановлені наявні сліди ремонту поверхні підлоги на різних ділянках заливок в вісях Ш2-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б, експертом категорично визначити площу, яка не відповідає нормам ДБН не надається можливим.

Згідно висновків по третьому питанню :

На момент дослідження бетонне покриття підлоги авіаційного ангара для базового технічного обслуговування літаків В-737 і Е-145 ВАТ АК "Дніпроавіа" виконано в повному обсязі і експлуатується аеропортом за призначенням.

Встановлені дефекти бетонного покриття авіаційного ангару ділянки на заливці (захватках) в вісях №12-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б носять локальний характер і виявлені на різних ділянках поверхні покриття ангару.

Встановити чи потребувала ділянка на заливці (захватках) в вісях №12-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б ремонту всієї поверхні на момент припинення ТОВ "КЛС-Груп" робіт по улаштуванню бетонного покриття та визначити яка саме площа потребувала ремонту, експерту не надається можливим.

Згідно висновків по четвертому питанню:

Згідно схем до технічного висновку, виявлені дефекти визначені локально по різним ділянкам площі заливок, роботи по улаштуванню деформаційних швів, які виконувались ТОВ «КДОГруп» , виконані з відступами від технології нарізки швів і носить системний характер, (див. том 1, арк. справи 143,144).

Виходячи зі схем та даних технічного висновку Державного проектного інституту "Дніпродзержинськгражданпроект" від 08.06.2012 року, бетонна поверхня, облаштована ТОВ "КЛС-Груп", за результатами обстеження мала тріщини, впадини, нерівності та відхилення рівності покриття внаслідок порушення технологічного процесу бетонування та невідповідного виконання робіт по улаштуванню деформаційних швів, тому потребувала ремонту поверхні підлоги.

Встановити, яка саме площа потребувала ремонту на час припинення робіт ТОВ "КЛС-Груп" по улаштуванню бетонного покриття і наскільки терміново необхідно було проводити ремонт, враховуючи стан площі бетонної ділянки полу на момент складання технічного висновку, експертом не надається можливим.

Згідно висновків по п'ятому питанню :

Згідно проведеного експертом візуального огляду бетонного покриття ангару, а саме улаштування деформаційних швів в покритті бетонної підлоги на ділянці заливки (захватках) в вісях №12-13/А-Б;8-9/А-Б;4-8/А-Б виявлено:

- руйнування кромок деформаційних швів, які свідчать про невідповідне виконання

технології нарізки швів в твердіючому бетонному покритті;

- порушення геометрії улаштування деформаційних швів з відхиленням від прямолінійності при нарізці деформаційних швів.

Усадочні (деформаційні) шви заповнені пластичним герметиком, ширина швів складає від 3 до 5 см.

Роботи по заливці деформаційних (усадочних) швів бетонної підлоги ангару виконувались ПП "Будінвестсервіс»,

Проект на виконання робіт по улаштуванню бетонної підлоги в матеріалах справи відсутній. За поясненнями сторін та наданими матеріалами справи на дослідження встановлено, що між швами вставлена дерев'яна дошка шириною 20 мм, яка необхідна для компенсації температурного розширення бетонних плит. Зовнішній вигляд шва на поверхні підлоги формувався механічним методом нарізання алмазними дисками шириною 5-6 мм.

Згідно комерційної пропозиції по улаштуванню бетонної підлоги авіаційного ангару наданого ТОВ "КЛС-Груп" від 05.04.2012р. у склад робіт по виконанню конструктива бетонної підлоги входить: улаштування деформаційних швів, улаштування температурних (усадочних швів). Вказаний також витратний матеріал для улаштування деформаційних швів (єструдірований пінополістирол) (див-том 1, арк. справи 15).

Облаштування усадочних (деформаційних) швів є невід'ємною частиною технологічного процесу при улаштуванні бетонних підлог.

Усадочні шви необхідні для запобігання хаотичного тріщиноутворення стяжки із процесі твердіння бетону. Вони позволяють створювати в стяжці прямі площини слабини. Усадочні шви повинні бути прямими і по можливості без відгалужень. Усадочні шви можуть бути зроблені шляхом вставки спеціальних рейок, поки бетон пластичний чи шляхом нарізки швів після завершення фінішної обробки поверхні бетону.

Улаштування деформаційного (усадочного) шва потрібно виконувати в строгій відповідності з розробленим проектом. Якщо виникають якісь зміни (розмір шва або заміна матеріалу) конструкцію деформаційного шва необхідно узгоджувати з представниками проектної організації.

Роботи по заливці швів герметиком для усунення недоліків робіт виконаних "КЛС-груп" були необхідні, так як ширина деформаційних швів в бетоні досягає від 30 до 50 мм, що в подальшому потребує зменшенню їх ширини.

Також для полегшення прибирання та піддержання кромки швів при транспортних навантаженнях, нарізані шви необхідно герметизувати . Герметизація швів дозволяє захищати шви від проникання води та агресивного середовища, а також від забруднення. Тип герметика повинен бути врахований від навантаження та умов експлуатації, наприклад в промислових приміщеннях поли повинні легко митися та витримувати велике транспортне навантаження. Герметики для такого типу полу повинні бути достатньо твердими, щоб піддержувати кромки швів та запобігати їх сколювання, достатньо пластичними, щоб витримати легке відкриття та закриття шва. При наявності в приміщенні вологих процесів особливе значення набуває герметичність швів, оскільки їх відсутність приводе до відшарування покриття від плити полу.

Згідно експертного дослідження, категорично встановити в якому обсязі було необхідно виконати роботи з заливки швів герметиком для усунення недоліків робіт виконаних «КЛС-Групп», неможливо.

Згідно висновків по шостому питанню :

Згідно договору підряду №30/12 від 06.06.2012 року, укладеного між Підрядчиком - ПП "Будінвестсервіс" в особі директора Гордєева С.В. та Замовника ТОВ "Будівельна компанія "СкеляБудІнвест" в особі директора Дзоза А.А. загальна вартість складає: 97 202,22 гри, (з ПДВ) (див. том 1, арк. справи 43).

Згідно калькуляції к договору підряду №30/12 від 06.06.2012 року перелік робіт проведених Підрядником ПП «Будінвестсервіс» складається з:

"ремонт кромок шва, ремонт поверхности бетона, ремонт трещин (вскрытие, очистка, шпатлевка, зачистка), ремонт бетонного основания под воротами, демонтаж опалубки отсечек застывшего бетона (разлив бетона на соседние захватки), нарезка швов, очистка ранее нарезанных швов КЛС от мусора перед заливкой, заливка температурных швов герметиком, заливка швов расширения герметиком". (див, том 1, арк. справи 45).

Встановити які саме ремонтні роботи поверхні бетонного покриття підлоги авіаційного ангару проводились ПП «Будінвестсервіс» за результатами дослідження та визначити вартість робіт проведених ПП «Будінвестсервіс» згідно ДБН експертом не надається можливим, оскільки не можливо встановити в якому стані субпідрядник ТОВ «КЛС-Груп» залишив роботи по улаштуванню бетонного покриття авіаційного ангару та які саме ремонтні роботи та їх обсяги необхідно було проводити після того.

Згідно висновків по сьомому питанню :

Згідно акту приймання - здачі бетонного покриття від 14.05,2012р. в вісях 12-3/А-Б в наданих матеріалах справи (том 1, арк. справи 25) відзначено, що дане покриття має дві ділянки, які не відповідають СНіП. Площа чистового бетонного покриття ділянки складає: 359,2 кв.м.

Експертом при дослідженні бетонного покриття в вісях 12/13А-Б, а саме заливки №1 згідно схеми улаштування підлоги в вісях 4-13/А-Б ((том.1, арк. справи 31-Додаток №1 до дефектного акту від 06.06,2012 р.) площею 359,2 кв.м виявлено:

- часткове руйнування бетонного покриття (відколи) та тріщини по кромкам швів, незначні волосяні тріщини. Влаштовані усадочні (деформаційні) шви між заливками бетонного покриття виконані шириною від 3 до 4,5 см, з кривизною та заповнені пластичним герметиком. В середині захватки є дві ділянки площею до 8 кв.м., поверхня покриття яких має значні нерівності бетонного покриття з відхилом від проектної відмітки, зазори яких досягають від 5 мм до 8 мм (при нормативно допустимому відхиленню поверхні покриттів від площини 4 мм).

При огляді бетонного було виявлений незначний латочний ремонт нерівностей бетонної поверхні та бетонування кромок швів, виявлена неякісна затірка (шпаклювання) та зачистка (шліфування) поверхні підлоги з підфарбовуванням, (див. додаток № 1, фототабл. №1-5).

Таким чином, по виявленим дефектам бетонного покриття підлоги авіаційного ангару локального характеру та встановленій наявності проведеного ремонту, експерту не можливо категорично встановити у якому саме об'ємі було необхідно провести ремонтні роботи на бетонній ділянці поверхні авіаційного ангару площею 359,2 кв.м, на момент припинення робіт ТОВ "КЛС-Груп" робіт по улаштуванню бетонної підлоги.

Згідно висновків по восьмому питанню :

Експертом при дослідженні бетонного покриття площею 731,4 кв.м, а саме: в вісях 8-9/А-Б площею 359,2 м 2 - заливки №7 згідно схеми улаштування підлоги в вїсях 4-13/А-Б (том 1,арк. справи 31, Додаток №1 до дефектного акту від 06.06.2012р.) площею 359,2 кв.м виявлено:

- бетонна заливка підлоги має шероховатості та нерівності поверхні, незначні тріщини та відшарування бетону по кромкам усадочних (деформаційних) швів, кривизна влаштованих усадочних швів.

Видні сліди ремонту бетонним розчином нерівностей поверхні підлоги, затірки та підфарбовування декількома шарами на цих ділянках. При перевірці рівності 2-х метровою рейкою-рівнем поверхні бетонного покриття на різних ділянках площі захватки №7 виявлені зазори розмірами від 2 до 4,5 мм. (при нормативно допустимому відхиленню від площини 4 мм.) (див. додаток №1 фототаблиця №7, 8).

На заливці № 8 розташованої в вісях 4-8/А-Б площею 372,2 м 2 виявлено:

- часткове руйнування бетонного покриття по кромкам швів (відколи). Шви мають кривизну та виконані різної ширини розмірами від 3 до 4,5 см. Повздовж кромок швів наявні

відколи бетону, які заповнені пластичним герметиком. По всій довжині захватки виявленоволосяну тріщину (див. додаток №1, фототаблиця №9, 10, 11, 12).

Згідно замірів ділянок поверхні бетонного покриття підлоги 2-х метровою рейкою-рівнем по площі захватки №8 відхилень від нормативної по площини поверхні не встановлено.

Встановлені дефекти бетонного покриття підлоги авіаційного ангару на захватках (заливках) №7-8 загальною площею 731,4 кв.м. виявлені на різних ділянках поверхні підлоги і носять локальний характер.

Таким чином, враховуючи локальний характер дефектів на поверхні бетонного покриття підлоги авіаційного ангара виявлений на момент дослідження та наявність проведеного ремонту, експерту не можливо категорично встановити у якому саме об'єми і було необхідно провести ремонтні роботи на бетонній ділянці поверхні авіаційного ангару площею 731,4 кв.м, на якій виконувались роботи ТОВ «КЛС-Груп», що внесені замовником будівництва до акту від 06.06.2012р. як роботи, які виконані неякісно.

Згідно висновків по дев'ятому питанню:

Згідно схем та даних технічного висновку Державного проектного інституту "Дніпродзержинськгражданпроект" від 08.06.2012р., встановлені дефекти, відступи та відхилення визначені на ділянках захваток №1,2,3,4,5,6,7,8 на площі бетонного покриття 2 811,25 кв.м (загальна площа захваток згідно актів приймання - здачі чистового бетонного покриття).

Встановити на якій саме площі проведено ремонтні роботи, враховуючи теперішній стан поверхні бетонного покриття підлоги авіаційного ангару, а саме: виявлені на дослідженні дефекти та невідповідність виконання робіт по влаштуванню бетонної підлоги у вигляді нерівностей та шероховатості бетонної поверхні, тріщин та руйнування кромок швів вздовж усадочних (деформаційних) швів, неякісної затірки (шліфування) та наявність проведених ремонтних робіт по бетонування нерівностей поверхні підлоги та кромок швів, шпаклівки, затірки та зачистки (шліфування), які носять локальний характер по різним ділянкам бетонного покриття та стан цієї площі полу, який був зафіксований технічним висновком Державного проектного інституту "Дніпродзержинськгражданпроект" від 08.06.2012 р., експерту не надається можливим.

Згідно висновків по десятому питанню :

Роботи по бетонуванню підлоги авіаційного ангару на площі 1720,65 кв.м були прийняті представниками сторін Договору по наступним Актам приймання - здачі чистового бетонного покриття.

Згідно Актів приймання-здачі чистового бетонного покриття на захватках №2„№3, №4 №5,6 загальною площею 1720,65 кв.м. зауваження відсутні, (див, том 1, арк. спр.24, 26,27,28).

Згідно схем та даних технічного висновку Державного проектного інституту "Дніпродзержинськгражданпроект" від 08.06.2012р., встановлені дефекти, відступи і а відхилення визначені на ділянках захваток №1,2,3,4,5,6,7,8 на площі покриття 2811,25 кв.м. (загальна площа захваток згідно актів приймання - здачі чистового бетонного покриття), в тому числі входить і поверхня бетонного покриття площею 1720,65 кв.м.

При візуальному обстеженні поверхні бетонної підлоги авіаційного ангару для базового технічного обслуговування літаків на території аеропорту у м. Дніпропетровську та проведених вимірів на площі 1720,65 кв.м., на якій ТОВ "КЛС-Груп" виконувались роботи по бетонуванню полу, наявних дефектів та відхилень по площині поверхні бетонного покриття не встановлено.

У зв'язку з поверненням матеріалів справи до господарського суду Дніпропетровської області провадження у справі №5/5005/6420/2012 підлягає поновленню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 79, 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

1. Поновити провадження у справі №5/5005/6420/2012 з 13.11.2013 року.

2. Розгляд справи призначити на на 13.11.13р. о 12:00 год.

Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду Дніпропетровської області в кабінеті № 36 за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Куйбишева, 1а.

3. До засідання подати:

Позивачу:

- письмові пояснення на позов з урахуванням Висновку № 3702-12 судової експертизи по справі №5/5005/6420/2012;

- якщо позивач вважає за необхідне призначити додаткову чи повторну експертизу - надати перелік питань на вирішення експерта та запропонувати експертну установу для проведення додаткової чи повторної експертизи.

Відповідачу:

- письмові пояснення на позов з урахуванням Висновку № 3702-12 судової експертизи по справі №5/5005/6420/2012;

- якщо відповідач вважає за необхідне призначити додаткову чи повторну експертизу - надати перелік питань на вирішення експерта та запропонувати експертну установу для проведення додаткової чи повторної експертизи.

Третій особі:

- інформацію про допуск співробітників відповідача на територію проведення будівельних робіт у червні 2012 року із зазначенням прізвищ та часу їх перебування, надати відповідні докази (журнал реєстрації тощо);

- письмові пояснення на позов з урахуванням Висновку № 3702-12 судової експертизи по справі №5/5005/6420/2012;

- якщо третя особа вважає за необхідне призначити додаткову чи повторну експертизу - надати перелік питань на вирішення експерта та запропонувати експертну установу для проведення додаткової чи повторної експертизи.

У разі неможливості подання документів, що витребувані судом - надати обґрунтовані письмові пояснення.

Явку у судове засідання повноважних представників учасників судового процесу визнати обов'язковою.

Суддя О.М. Крижний

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення28.10.2013
Оприлюднено30.10.2013
Номер документу34423824
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/5005/6420/2012

Ухвала від 26.11.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 13.11.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 28.10.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 15.04.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 24.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 27.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 27.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 20.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 06.09.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 22.08.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні