ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
У Х В А Л А
05.11.2013р. Справа № 22/222
Суддя господарського суду Донецької області Риженко Т.М.
при секретарі судового засідання Куньчик Е.А., розглянувши скаргу
Стягувача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Ерлайт», м.Донецьк
на дії: Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області
по справі №22/222 за позовом : Товариства з обмеженою відповідальністю «Ерлайт», м.Донецьк
до відповідача: Державного підприємства "Донецька вугільна енергетична компанія", м.Донецьк
про: стягнення заборгованості в сумі 1 567 951,57грн.
За участю представників сторін:
від заявника (Позивача): Лукашева Є.В. (за довіреністю);
від відповідача: Ніяка О.В. (за довіреністю);
від ВДВС: не з'явився;
Відповідно до ст.77Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні оголошувалась перерва з 29.10.2013р. по 05.11.2013р.
СУТЬ СКАРГИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Ерлайт», м.Донецьк звернулось до господарського суду Донецької області із скаргою про
- визнання дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області незаконними;
- скасування постанову відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20 червня 2013 року.
Рішенням господарського суду Донецької області від 29.09.2010р. позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Ерлайт" до Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія" про стягнення 1 567 951,57 грн., у тому числі 1 397 433,93 грн. основного боргу, 153 752,35грн. пені, 12 637,17грн. 3% річних, 4 128,12грн. інфляційних витрат задоволено частково. А саме стягнуто з Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Ерлайт" 1 490 014,1грн., у тому числі 1 397 433,93 грн. основного боргу, 77 650,81грн. пені, 12 637,17грн. 3% річних, 2 292,36грн. інфляційних витрат, відшкодування сплаченого державного мита в розмірі 15 679,51грн. та витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236,00 грн.
На виконання зазначеного рішення 12.10.2010р. господарським судом був виданий наказ на примусове виконання рішення.
15.10.2013р. Відділом примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області через канцелярію суду надано заперечення на скаргу від 14.10.2013р. №2/2/13П, в яких посилається на наступні підстави. Зазначає, що оскільки ДП «ДВЕК» включено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу», то на підставі п.15 ч.1 ст. 37 Закону України «Про виконавче провадження» це є обов'язковою підставою для зупинення виконавчого провадження. Виходячи зі змісту п.15 ч.1 ст.37 Закону України «Про виконавче провадження» для зупинення виконавчого провадження достатнім є внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, яке бере участь у процедурі погашення заборгованості. Інших вимог цей закон для зупинення виконавчого провадження не встановлює. Тобто це є імперативна норма, відхилення від якої недопустимо. Пунктом 3.2.6 ст. із Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» встановлено, що підприємство паливно-енергетичного комплексу вважається таким, що бере участь у процедурі погашення заборгованості, з дня видання наказу Міністерством палива та енергетики України про затвердження переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості. Документом, що підтверджує участь підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості, є виписка з Реєстру. Таким чином, ДП «ДВЕК» є підприємством паливно-енергетичного комплексу, яке внесено до Реєстру, у зв'язку з чим державним виконавцем було зупинено виконавче провадження. Крім того надано належним чином засвідчені копії виконавчого провадження.
28.10.2013р. Боржником через канцелярію суду надано заперечення на скаргу від 18.10.2013р. №9-297 в яких посилається на наступні підстави. Статтями 4,5 Закону №2711 встановлені основні заходи примусового виконання рішень та обов'язкові і права державних виконавців при примусовому виконанні рішень. Згідно із п.15 ч.1 ст.37, ст.39 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження підлягає обов'язковому зупиненню, зокрема, у випадку внесення підприємств паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу». ДП «ДВЕК» є підприємством паливно-енергетичного комплексу та внесено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу 28.11.2005р. згідно Наказу №568 від 10.11.2005р., № особового запису 0060. За таких обставин, нормами вказаних законів обумовлено обов'язкове зупинення виконавчого провадження на строк до 01 січня 2014 року. Тобто, дії Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області щодо зупинення виконавчого провадження ВП №21988121 від 20.06.2013 року були правомірними.
Представник заявника (Позивача) у судове засідання 05.11.2013р. з'явився, підтримав вимоги скарги.
Представник боржника (Відповідача) у судове засідання 05.11.2013р. з'явився, проти задоволення скарги заперечив.
Представник ВДВС у судове засідання 05.11.2013р. не з'явився, про час та місце слухання скарги повідомлений належним чином.
Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши матеріали виконавчого провадження, надані сторонами докази, доводи викладені заявником у скарзі та заперечення Боржника, заслухавши у судовому засіданні представників сторін, суд вважає наведені вимоги скарги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно із ст.4-5 Господарського процесуального кодексу України господарські суди здійснюють правосуддя шляхом прийняття обов'язкових до виконання на усій території України рішень, ухвал, постанов.
Відповідно до ст.124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
За приписом ст.115 Господарського процесуального кодексу України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".
При цьому, відповідно до ст.116 Господарського процесуального кодексу України виконання рішення господарського суду провадиться на підставі виданого ним наказу, який є виконавчим документом. Наказ видається стягувачеві або надсилається йому після набрання судовим рішенням законної сили.
Згідно із ст.2 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень в Україні покладається на Державну виконавчу службу.
За змістом ст.19 Закону України "Про виконавче провадження" підставою для відкриття виконавчого провадження є заява стягувача або його представника про примусове виконання рішення.
Приписами ст.25 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що державний виконавець зобов'язаний прийняти до виконання виконавчий документ і відкрити виконавче провадження, якщо не закінчився строк пред'явлення виконавчого документа до виконання і цей документ відповідає вимогам, передбаченим Законом, та пред'явлений до виконання до органу державної виконавчої служби за належним місцем виконання рішення.
Як вбачається з матеріалів виконавчого провадження 19.10.2010р. державним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження та надано боржнику строк для добровільного виконання рішення суду.
Постановою від 20.06.2013р. зупинено виконавче провадження, у зв'язку із внесенням ДП «Донецька вугільна енергетична компанія» до переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про особливості приватизації вугледобувних підприємств" з метою недопущення банкрутства вугледобувних підприємств і збереження сировинної бази металургійного та енергетичного комплексів з моменту прийняття рішення про приватизацію підприємства до моменту завершення приватизації встановлюються мораторій на застосування процедури примусової реалізації майна об'єктів приватизації шляхом зупинення виконавчого провадження та мораторій на порушення справ про банкрутство вугледобувних підприємств. На строк до трьох років з моменту завершення приватизації встановлюються мораторій на застосування процедури примусової реалізації майна об'єктів приватизації шляхом зупинення виконавчого провадження та мораторій на порушення справ про банкрутство вугледобувних підприємств, які поширюються лише на борги, що утворилися на момент завершення приватизації.
Відповідно до статей 2, 3 Закону України "Про особливості приватизації вугледобувних підприємств" особливими умовами приватизації вугледобувних підприємств є, зокрема, встановлення на строк до трьох років з моменту завершення приватизації мораторію на застосування процедури примусової реалізації майна об'єктів приватизації шляхом зупинення виконавчого провадження та мораторію на порушення справ про банкрутство вугледобувних підприємств, які поширюються лише на борги, що утворилися на момент завершення приватизації. Приватизація вугледобувних підприємств здійснюється відповідно до законодавства з питань приватизації з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
До об'єктів приватизації віднесено вугледобувні підприємства як єдині майнові комплекси; шахти (шахтоуправління) як єдині майнові комплекси; розрізи як єдині майнові комплекси; акції, які належать державі у статутних капіталах акціонерних товариств, утворених у процесі приватизації чи корпоратизації державних вугледобувних підприємств (ст. 4 Закону України "Про особливості приватизації вугледобувних підприємств").
Стаття 34 Закону України «Про виконавче провадження» містить перелік обставин, за наявності яких зупинення виконавчого провадження є обов'язковим.
Відповідно до пункту 15 частини 1 статті 37 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження підлягає обов'язковому зупиненню, зокрема у випадку внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу».
Наказом Міністерства палива та енергетики України 10.11.2005р. №568 ДП «Донецька вугільна енергетична компанія» внесено до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України №2711-IV.
Відповідно до частини 6 пункту 3.7 Закону України №2711-IV на строк участі підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо цього підприємства, що підлягають виконанню в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження».
Статтею 2 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» визначено, що цей закон регулює відносини, пов'язані з проведенням комплексу заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу та поширюється на підприємства паливно-енергетичного комплексу, а також інших учасників розрахунків, які мають або перед якими є заборгованість, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії.
До учасників розрахунків віднесені - підприємства паливно-енергетичного комплексу, суб'єкти господарської діяльності, розпорядники коштів державного та місцевих бюджетів, державні цільові фонди, Державний комітет України з державного матеріального резерву, правонаступники ліквідованих фондів, що були передбачені законодавством, розпорядник цільового галузевого фонду створення ядерно-паливного циклу Міністерства палива та енергетики України, які мають дебіторську або кредиторську заборгованість та здійснюють заходи щодо її погашення на умовах, визначених цим Законом (пункт 1.3 статті 1 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» ).
Згідно з п. 1.4 статті 1 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» до заборгованості відноситься сума коштів, підтверджена учасниками розрахунків на розрахункову дату, яка: 1) підлягає сплаті за товари, роботи (послуги), спожиті у процесі виробництва (видобутку), передачі (транспортування) та/або постачання енергоносіїв, відповідно до укладених договорів або з інших підстав, передбачених законом, у тому числі суми пені, штрафних та фінансових санкцій, але не сплачена; 2) є податковим боргом та підлягає сплаті, але не сплачена, до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів, у тому числі ліквідованих; 3) підлягає сплаті, але не сплачена, до цільового галузевого фонду створення ядерно-паливного циклу Міністерства палива та енергетики України; 4) передбачена видатками бюджетів усіх рівнів, але не отримана суб'єктами господарської діяльності, у тому числі за пільгами та субсидіями, для сплати за спожиті енергоносії; 5) підлягає сплаті і виникла внаслідок відсутності у Державному бюджеті України минулих років видаткових статей або передбачення видатковими статтями часткового фінансування видатків для розрахунків за енергоносії, у тому числі за пільгами та субсидіями (трансфертами), спожиті підприємствами, організаціями, закладами та установами, які фінансуються з бюджетів усіх рівнів.
Вищенаведеною нормою встановлено вичерпний перелік сум коштів, що підпадають під визначення заборгованості при застосуванні цього Закону , на які поширюється положення п. 15 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про виконавче провадження» щодо обов'язкового зупинення виконавчого провадження.
Відповідно до положень Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» його дія поширюється на підприємства паливно-енергетичного комплексу та суб'єктів господарської діяльності, зазначених в п.1.3 ст.1, щодо заборгованості, яка виникла внаслідок несплати або неповних розрахунків за енергоносії.
Крім того, суд зазначає, що 13.12.2012р. Конституційний суд України прийняв рішення №18-рп/2012, яким роз'яснив наступне: обов'язкове зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень здійснюється лише щодо стягнення заборгованості, яка виникла через неповні розрахунки за енергоносії, та щодо учасників розрахунків, визначених Законом «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу»; внесення юридичної особи, незалежно від форми власності, до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості, не є підставою для зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень щодо стягнення з неї заборгованості, яка не стосується неповних розрахунків за енергоносії і не визначена Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу».
Отже, включення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру, в даному випадку, не зупиняє виконання наказу господарського суду Донецької області від 12.10.2010р. оскільки заборгованість виникла внаслідок неналежного виконання Відповідача своїх зобов'язань з оплати за поставлений товар за договором №102 від 26.01.2010р. та не є заборгованість за електроносії.
Недоведеність віднесення заборгованості ДП «Донецька вугільна енергетична компанія» до такої, що погашається за процедурою, передбаченою Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» унеможливлює застосування приписів п.15 частини 37 Закону України «Про виконавче провадження» до спірних відносин.
Послідовний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Ерлайт» про визнання дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області незаконними; скасування постанову відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20 червня 2013 року підлягає задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129 Конституції України, Законом України "Про виконавче провадження", ст. 33, п.4 ст.80, 86, 115, 121-2 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Ерлайт», м.Донецьк на дії Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області задовольнити.
2. Визнати дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області незаконними.
3. Скасувати постанову відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20 червня 2013 року.
Суддя Т.М. Риженко
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2013 |
Оприлюднено | 21.11.2013 |
Номер документу | 35351668 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Т.М. Риженко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні