Постанова
від 11.12.2013 по справі 22/222
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

10.12.2013 р. справа №22/222

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:Кододової О.В. суддівАгапова О.Л., Гези Т.Д. при секретарі Коломієць С.О. за участю представників сторін: від позивача: Не з»явився від відповідача: від ВДВС: Ніяка О.В. (за довіреністю) Не з»явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного підприємства «Донецька вугільна енергетична компанія», м. Донецьк на ухвалу господарського суду Донецької області від 05.11.2013 року по справі№22/222 (суддя Риженко Т.М.) за позовом Товаритсва з обмеженою відповідальністю «Ерлайт», м. Донецьк до відповідача Державного підприємства «Донецька вугільна енергетична компанія», м. Донецьк простягнення 1567951,57грн. За скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Ерлайт», м. Донецьк До виконавчого органуВідділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про Визнання дій ВДВС незаконними; скасування постанови про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20.06.2013року. В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ерлайт", м.Донецьк звернулось до господарського суду Донецької області із скаргою про визнання дій державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області незаконними; скасування постанови відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20 червня 2013 року.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 05 листопада 2013року у справі №22/222 скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ерлайт", м.Донецьк на дії Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області задоволено; Визнано дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області незаконними; Скасувано постанову відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20 червня 2013 року.

Ухвалу мотивовано тим, що відповідно до положень Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" його дія поширюється на підприємства паливно-енергетичного комплексу та суб'єктів господарської діяльності, зазначених в п.1.3 ст.1, щодо заборгованості, яка виникла внаслідок несплати або неповних розрахунків за енергоносії.

Місцевий господарський суд в оскаржуваній ухвалі зазначив, що включення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру, в даному випадку, не зупиняє виконання наказу господарського суду Донецької області від 12.10.2010р. оскільки заборгованість виникла внаслідок неналежного виконання Відповідача своїх зобов'язань з оплати за поставлений товар за договором №102 від 26.01.2010р. та не є заборгованістю за електроносії. Недоведеність віднесення заборгованості ДП "Донецька вугільна енергетична компанія" до такої, що погашається за процедурою, передбаченою Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" унеможливлює застосування приписів п.15 частини 37 Закону України "Про виконавче провадження" до спірних відносин.

Не погодившись з прийнятою ухвалою, скаржник - Державне підприємство «Донецька вугільна енергетична компанія» звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати ухвалу господарського суду Донецької області від 05.11.2013року по справі №22/222 та прийняти нове рішення про залишення скарги без задоволення.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги, скаржник зазначає, що нормами Закону України «Про виконавче провадження», Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» обумовлено обов'язкове зупинення виконавчого провадження на строк до 01 січня 2014року. Документом, що підтверджує участь підприємства ПЕК у процедурі погашення заборгованості, є виписка з Реєстру. Постанови про зупинення виконавчого провадження приймалися згідно з п.15 ст.37 Закону України «Про виконавче провадження».

На думку апелянта, постанова відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції в Донецькій області про зупинення виконавчого провадження була винесена правомірно згідно з п.15 ст.37 Закону України «Про виконавче провадження».

Апелянт зазначає, що факт віднесення боржника до підприємств, які віднесені до Реєстру згідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» від 23.06.2005року, підтверджується випискою з Реєстру.

Позивач у судове засідання не з»явився, у відзиві на апеляційну скаргу від 09.12.2013року (вхід. №02-48/11006/13) просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, ухвалу господарського суду Донецької області залишити без змін та розглянути справу без участі його представника.

Відповідач у судовому засіданні підтримав вимоги викладені в апеляційній скарзі.

ВДВС у судове засідання свого представника не направив, відзив на апеляційну скаргу не надав.

Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду, у відповідності до ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, на підставі встановлених фактичних обставин, переглядає матеріали господарської справи та викладені в скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи.

Згідно з положеннями ст.101, ст.106 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість ухвали місцевого господарського суду в повному обсязі.

У відповідності до п.п. 2, 3, 4 частини 3 ст.129 Конституції України, основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, забезпечення доведеності вини, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно зі ст.ст. 4 2, ст.4 3 Господарського процесуального кодексу України - правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила.

Рішенням господарського суду Донецької області від 29.09.2010р. позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Ерлайт" до Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія" про стягнення 1 567 951,57 грн., у тому числі 1 397 433,93 грн. основного боргу, 153752,35грн. пені, 12 637,17грн. 3% річних, 4 128,12грн. інфляційних витрат задоволено частково. А саме стягнуто з Державного підприємства „Донецька вугільна енергетична компанія" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Ерлайт" 1 490 014,1грн., у тому числі 1 397 433,93 грн. основного боргу, 77 650,81грн. пені, 12 637,17грн. 3% річних, 2 292,36грн. інфляційних витрат, відшкодування сплаченого державного мита в розмірі 15 679,51грн. та витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236,00 грн.

На виконання зазначеного рішення 12.10.2010р. господарським судом Донецької області був виданий наказ.

19.10.2010р. державним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження та надано боржнику строк для добровільного виконання рішення суду.

Постановою від 20.06.2013р. зупинено виконавче провадження, у зв'язку із внесенням ДП "Донецька вугільна енергетична компанія" до переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ерлайт", м.Донецьк звернулось до господарського суду Донецької області із скаргою про визнання дій державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області незаконними; скасування постанови відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20 червня 2013 року.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 05 листопада 2013року у справі №22/222 скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ерлайт", м.Донецьк на дії Відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області задоволено; Визнано дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області незаконними; Скасувано постанову відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Донецькій області про зупинення виконавчого провадження №21988121 від 20 червня 2013 року.

Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, Донецький апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягають, за наступних підстав.

Відповідно до ст.124 Конституції України та ст. 115 Господарського процесуального Кодексу України, рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України «Про виконавче провадження» примусове виконання рішень в Україні покладається на Державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції України.

Відповідно до ст. 11 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець зобов'язаний вживати заходів примусового виконання рішень, встановлених цим Законом, неупереджено, своєчасно, повно вчиняти виконавчі дії.

20 червня 2013 року державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби ГУЮ у Донецькій області, керуючись пунктом 15 частини першої статті 37 Закону України «Про виконавче провадження» винесено постанову ВП № 21988121 про зупинення виконавчого провадження з примусового виконання наказу господарського суду Донецької області № 22/222, виданого 22 жовтня 2010 року .

Зазначена постанова обґрунтована тим, що боржника внесено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу.

Згідно до п.15 ст.37 Закону України «Про виконавче провадження», виконавче провадження підлягає обов'язковому зупиненню, зокрема у випадку внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".

Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 статті 3 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» для участі у процедурі погашення заборгованості шляхом застосування механізмів, визначених цим Законом, орган управління підприємства паливно-енергетичного комплексу приймає відповідне рішення. Підприємство паливно-енергетичного комплексу, яке прийняло рішення про участь у процедурі погашення заборгованості, підлягає реєстрації шляхом внесення цього підприємства до Реєстру. Порядок ведення та користування даними Реєстру визначається Кабінетом Міністрів України. Порядок участі підприємств паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підтверджується внесенням підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру.

Наказом Міністерства палива та енергетики України 10.11.2005р. №568 ДП "Донецька вугільна енергетична компанія" внесено до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України №2711-IV.

Відповідно до частини 6 пункту 3.7 Закону України №2711-IV на строк участі підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо цього підприємства із стягнення заборгованості, яка виникла до 1 січня 2013 року , що підлягають виконанню в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

За змістом Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» його прийнято з метою сприяння поліпшенню фінансового стану підприємств паливно-енергетичного комплексу, запобіганню їх банкрутству та підвищенню рівня інвестиційної привабливості через здійснення заходів, спрямованих на зменшення та/або розстрочення кредиторської та дебіторської заборгованостей шляхом застосування механізмів списання, взаєморозрахунків, реструктуризації, часткової оплати на умовах, визначених Законом; дія цього Закону поширюється на підприємства паливно-енергетичного комплексу, а також інших учасників розрахунків, які мають або перед якими є заборгованість, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії.

До учасників розрахунків віднесено підприємства паливно-енергетичного комплексу, суб'єкти господарської діяльності, розпорядники коштів державного та місцевих бюджетів, державні цільові фонди, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, правонаступники ліквідованих фондів, що були передбачені законодавством, розпорядник цільового галузевого фонду створення ядерно-паливного циклу центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики в паливно-енергетичному комплексі, які мають дебіторську або кредиторську заборгованість та здійснюють заходи щодо її погашення на умовах, визначених цим Законом (пункт 1.3 статті 1 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу»).

Пунктом 1.4 статті 1 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» визначено, що заборгованість - підтверджена учасниками розрахунків на розрахункову дату сума коштів, яка підлягає сплаті за товари, роботи (послуги), спожиті у процесі виробництва (видобутку), передачі (транспортування) та/або постачання енергоносіїв, відповідно до укладених договорів або з інших підстав, передбачених законом, у тому числі суми пені, штрафних та фінансових санкцій, але не сплачена.

Рішенням Конституційного Суду України від 13 грудня 2012 року у справі № 1-26/2012 за конституційним зверненням товариства з обмеженою відповідальністю «ДІД Конс» щодо офіційного тлумачення положень пункту 15 частини першої статті 37 Закону України «Про виконавче провадження» у взаємозв'язку з положеннями частини першої статті 41, частини п'ятої статті 124, пункту 9 частини третьої статті 129 Конституції України, статті 115 Господарського процесуального кодексу України, пунктів 1.3, 1.4 статті 1, частини другої статті 2, абзацу шостого пункту 3.7 статті 3 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (справа про стягнення заборгованості з підприємств паливно-енергетичного комплексу) встановлено, що:

- обов'язкове зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень здійснюється лише щодо стягнення заборгованості, яка виникла через неповні розрахунки за енергоносії, та щодо учасників розрахунків, визначених Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу»;

- внесення юридичної особи, незалежно від форми власності, до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості, не є підставою для зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень щодо стягнення з неї заборгованості, яка не стосується неповних розрахунків за енергоносії і не визначена Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу».

За змістом вказаного Конституційного Рішення, положення Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» не регулюють правовідносини стосовно погашення заборгованості, не визначеної у пункті 1.4 статті 1 Закону, зокрема такої, яка не стосується неповних розрахунків за енергоносії.

Вказаним рішенням визначено, що виконання судового рішення є невід'ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, визначений у законі комплекс дій, спрямованих на захист і поновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави.

За законодавством України підприємства паливно-енергетичного комплексу мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, тому, на думку Конституційного Суду України, з метою створення умов для підтримання їх стабільного фінансово-економічного стану законом можуть встановлюватися особливості правового регулювання відносин у цій сфері. У зв'язку з цим зупинення провадження виконавчих дій щодо примусового виконання судових рішень про стягнення з підприємств паливно-енергетичного комплексу у разі внесення їх до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» заборгованості, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії, є заходом, спрямованим на забезпечення життєво важливих суспільних інтересів.

Наведений у частині третій статті 37 Закону України «Про виконавче провадження» та в абзаці шостому пункту 3.7 Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» перелік підстав, за яких не зупиняється виконавче провадження, не є вичерпним, оскільки підприємства паливно-енергетичного комплексу, внесені до Реєстру, залишаються суб'єктами господарських, трудових та інших правовідносин, не пов'язаних з розрахунками за енергоносії.

Відповідно до статті 69 Закону України «Про Конституційний Суд України» рішення і висновки Конституційного Суду України рівною мірою є обов'язковими до виконання.

Енергоносіями у розумінні пункту 1.5 статті 1 Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу», є кам'яне і буре вугілля, торф, інші види первинного твердого палива, кам'яновугільні брикети, інші види вторинного твердого палива, буровугільні і торф'яні брикети, газ нафтопереробки, нафтопродукти, природний газ, природні енергетичні ресурси (ядерна, гідравлічна та геотермальна енергія, інші природні ресурси), електрична і теплова енергія.

Оскільки сума заборгованості, яка підлягає стягненню з державного підприємства «Донецька вугільна енергетична компанія» на підставі рішення господарського суду Донецької області від 29 вересня 2010 року у справі № 22/222 виникла внаслідок неналежного виконання відповідачем своїх зобов'язань з оплати за поставлений товар за договором №102 від 26.01.2010року, є вірним висновок господарського суду Донецької області з яким погоджується колегія Донецького апеляційного господарського суду, що це унеможливлює застосування приписів п.15 ст.37 Закону України «Про виконавче провадження».

Пунктом 7 постанови Пленуму Верхового Суду України від 26 грудня 2003 року № 14 «Про практику розгляду судами скарги на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження» передбачено, що у разі визнання неправомірними рішення, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби, суд зобов'язує їх усунути допущені порушення або іншим шляхом поновлює порушені права чи свободи заявника.

Відповідно до пункту 9.13 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 жовтня 2012 року № 9 «Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України» за результатами розгляду скарги виноситься ухвала, в якій господарський суд або визнає доводи заявника правомірними і залежно від їх змісту визнає постанову державного виконавця щодо здійснення заходів виконавчого провадження недійсною, або визнає дії чи бездіяльність органу Державної виконавчої служби незаконними, чи визнає недійсними наслідки виконавчих дій, або визнає доводи скаржника неправомірними і скаргу відхиляє.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до положень п.п. 1, 3 ч. 2 Постанови Пленуму Верховного суду України № 14 від 26.12.2003 р. "Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження" при розгляді справ за скаргами на рішення, дії або бездіяльність органів державної виконавчої служби суди мають керуватися положеннями ст. 55 Конституції України та іншими нормами права. У разі відсутності спеціальної норми щодо вирішення певних питань, які виникають при розгляді скарг на рішення, дії або бездіяльність посадових осіб державної виконавчої служби, до заяв учасників виконавчого провадження мають застосовуватися положення Господарського процесуального кодексу України, в тому числі розділ ХІ, тобто кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального Кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами ст. 34 Господарського процесуального Кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Судова колегія Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.33, ст.34 Господарського процесуального кодексу України та спростовуються наявними в матеріалах по розгляду скарги документами.

За таких обставин, судова колегія дійшла висновку, що ухвала господарського суду Донецької області від 05.11.2013року по справі №22/222 підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга Державного підприємства «Донецька вугільна енергетична компанія», м. Донецьк - без задоволення.

Результати апеляційного провадження у справі №22/222 оголошені в судовому засіданні.

Керуючись ст.99, ст.101, ст.103, ст.105, 106 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державного підприємства «Донецька вугільна енергетична компанія», м. Донецьк на ухвалу господарського суду Донецької області від 05.11.2013року у справі №22/222- залишити без задоволення.

Ухвалу господарського суду Донецької області від 05.11.2013року у справі №22/222 - залишити без змін.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Головуючий Кододова О.В.

Судді: Агапов О.Л.

Геза Т.Д.

Надруковано 6екз.: позивачу-1екз.,

відповідачу-1екз., у справу -

1екз.,ДАГС-1екз.,господарському

суду-1екз., ВДВС-1екз.

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.12.2013
Оприлюднено12.12.2013
Номер документу35953459
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —22/222

Ухвала від 17.09.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Т.М. Риженко

Ухвала від 22.02.2010

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 05.02.2010

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Постанова від 11.12.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 28.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 05.11.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Т.М. Риженко

Ухвала від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Т.М. Риженко

Ухвала від 24.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Самсін Р.І.

Ухвала від 14.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Самсін Р.І.

Рішення від 26.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Самсін Р.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні