Рішення
від 06.07.2006 по справі 8/203
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/203

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06.07.06р.

Справа № 8/203

За позовом:          Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Аркадія" (м. Дніпропетровськ)

до:          Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ)

3-тя особа:          Комітет земельних відносин Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ)

про:          зобов'язання вчинити певні дії

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники:

від позивача                    Чеботарьов О.В. –представник (дов. б/№ від 20.02.06 р.)

від відповідача          Бірюк Л.В. –представник (дов. № 7/11-940 від 06.06.06 р.)

від 3-тьої особи:          Бірюк Л.В. –представник (дов. № 14/3-4 від 26.05.06 р.)

Суть спору:

Позивач звернувся до відповідача з позовом про визнання поновленим договору оренди земельної ділянки від 22.06.04 р., зареєстрованого нотаріусом за реєстровим № 4203 та в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 5438 від 20.07.04 р., та зобов'язання відповідача укласти відповідну додаткову угоду з позивачем про продовження строку дії вказаного договору.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що, на підставі рішення відповідача від 31.12.04 р. № 146/16 та вказаного договору, позивачу була надана в оренду земельна ділянка площею 0,0573 га (кадастровий № 1210100000:06:085:0020), строком на два роки, для будівництва літнього кафе та гаражів по вул. Сєрова в районі будинку № 8. За п. 3.2. вказаного договору, позивач мав переважне право на поновлення дії договору на новий строк. Рішенням господарського суду від 27.01.06 р. по справі № 12/17 за позивачем визнане право власності на незавершене будівництво нульового циклу літнього кафе з гаражами в районі будинку № 8 по вул. Сєрова. Разом з тим, 3-тя особа, якій надані повноваження щодо вирішення земельних питань, відмовила позивачу в продовжені строку дії договору оренди. Позивач вважає вказану відмову необґрунтованою та безпідставною.

Відповідач, зазначаючи у відзиві на позов, що передача землі в оренду є його правом, просить суд прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Третя особа вказує, що вона є виконавчим органом, до компетенції якого не віднесено розпорядження землями комунальної власності, і також просить суд прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін та 3-тьої особи, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

22.06.04 р. між Дніпропетровською міською радою (далі-відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Аркадія" (далі-позивач), на підставі рішення відповідача від 31.03.04 р. № 146/16, був укладений договір оренди землі, зареєстрований нотаріусом за реєстровим № 4203 та в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 5438 від 20.07.04 р.

Згідно умовам вказаного договору, відповідач надав, а позивач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, розташовану за адресою: вул. Сєрова в районі будинку № 8 (Кіровський район) і зареєстровану в Державному реєстрі земель за кадастровим № 1210100000:06:085:0020, площею 0,0573 га, строком на два роки з моменту державної реєстрації цього договору –тобто –до 20.07.06 р.

Факт передачі вказаної земельної ділянки в оренду підтверджується двостороннім актом приймання-передачі від 22.06.04 р.

Відповідно до п. 2.2. договору та вказаного акту, на згаданій земельній ділянці розташовані три гаражі боксового типу та два рекламних щита.

За п. 5.1. договору оренди та п. 9 названого акту, земельна ділянка надана позивачу для будівництва літнього кафе та гаражів.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 27.01.06 р. по справ № 12/17, яке набрало законної сили, станом на момент розгляду цієї справи не змінене та не скасоване у встановленому законом порядку, за позивачем було визнане право власності на об'єкт незавершеного будівництва: нульовий цикл літнього кафе з гаражами, розташований в районі будинку № 8 по вул. Сєрова в м. Дніпропетровську.

Згідно п.п. 3.2 - 3.4. договору оренди, після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар (позивач), який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. Орендар (позивач) повинен не пізніше ніж за 30-ть днів до закінчення строку дії договору письмово повідомити орендодавця (відповідача) про намір продовжити його дію. Укладення договору оренди землі на новий строк здійснюється виключно на підставі рішення відповідача про передачу землі в оренду, шляхом його переукладення та державної реєстрації у встановленому порядку.

30.05.06 р. позивач звернувся до Комітету земельних відносин Дніпропетровської міської ради (далі-3-тя особа) з листом № 169-КС, яким просив продовжити строк дії вказаного договору оренди землі від 22.06.04 р. для завершення будівництва об'єкта по вул. Сєрова в районі будинку № 8.

У відповідь 3-тя особа надіслала лист від 31.05.06 р.№ 7/3-653, яким повідомила, що на підставі рішення відповідача від 02.06.04 р. № 54/17 усі договори оренди землі припиняються у разі закінчення строку дії, на які їх було укладено. Відповідно до вказаного рішення відповідача, 3-тя особа також повідомила позивачу про відмову в поновленні договору оренди від 22.06.04 р

При викладених обставинах господарський суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, виходячи також з наступного:

Згідно ст.ст. 2 –4 Земельного кодексу України від 25.10.01 р. № 2768-ІІІ з наступними змінами (далі-ЗК України), земельнi вiдносини - це суспiльнi вiдносини щодо володiння, користування i розпорядження землею. Суб'єктами земельних вiдносин є громадяни, юридичнi особи, органи мiсцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних вiдносин є землi в межах територiї України, земельнi дiлянки та права на них, у тому числi на земельнi частки (паї). Земельнi вiдносини регулюються Конституцiєю України, цим Кодексом, а також прийнятими вiдповiдно до них нормативно- правовими актами. Земельне законодавство включає цей Кодекс, iншi нормативно-правовi акти у галузi земельних вiдносин. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних вiдносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осiб, територiальних громад та держави, рацiонального використання та охорони земель.

Відповідно до ст.ст. 12, 83 ЗК України, до повноважень сiльських, селищних, мiських рад у галузi земельних вiдносин на територiї сiл, селищ, мiст належить, зокрема - розпорядження землями територiальних громад та надання земельних дiлянок у користування iз земель комунальної власностi вiдповiдно до цього Кодексу. Землi, якi належать на правi власностi територiальним громадам сiл, селищ, мiст, є комунальною власнiстю.

За ст. 93 ЗК України, право оренди земельної дiлянки - це засноване на договорi строкове платне володiння i користування земельною дiлянкою, необхiдною орендаревi для провадження пiдприємницької та iншої дiяльностi. Земельнi дiлянки можуть передаватися в оренду, зокрема - громадянам та юридичним особам України. Орендодавцями земельних дiлянок є їх власники або уповноваженi ними особи. Вiдносини, пов'язанi з орендою землi, регулюються законом.

На момент звернення позивача з заявою до відповідача діяв Закон України "Про оренду землі" в в редакції від 02.10.03 р. № 1211-ІУ (з наступними змінами) –(далі-Закон).

Згідно ст. 16 вказаного Закону, особа, яка бажає отримати земельну дiлянку в оренду iз земель державної або комунальної власностi, подає до вiдповiдного органу виконавчої влади чи органу мiсцевого самоврядування за мiсцем розташування земельної дiлянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) i надання земельної дiлянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разi згоди орендодавця передати земельну дiлянку в оренду сторони укладають договiр оренди землi вiдповiдно до вимог цього Закону.

Відповідно до ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних дiлянок, що перебувають у державнiй або комунальнiй власностi, здiйснюється на пiдставi рiшення вiдповiдного органу виконавчої влади або органу мiсцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної дiлянки. Передача в оренду земельних дiлянок громадянам і юридичним особам iз змiною їх цiльового призначення та iз земель запасу пiд забудову здiйснюється за проектами вiдведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

За ст. 123 ЗК України, надання земельних дiлянок юридичним особам у постiйне користування здiйснюється на пiдставi рiшень органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування за проектами вiдведення цих дiлянок. Юридична особа, зацiкавлена в одержаннi земельної дiлянки у постiйне користування iз земель державної або комунальної власностi, звертається з вiдповiдним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй або сiльської, селищної, мiської ради. До клопотання про вiдведення земельної дiлянки додаються матерiали, передбаченi частиною п'ятнадцятою статтi 151 цього Кодексу, документи, що обг'рунтовують її розмiр, призначення та мiсце розташування. Вiдповiдна районна державна адмiнiстрацiя або сiльська, селищна, мiська рада розглядає клопотання у мiсячний строк i дає згоду на розроблення проекту вiдведення земельної дiлянки. Проект вiдведення земельної дiлянки погоджується iз землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним i санiтарно-епiдемiологiчним органами, органами архiтектури та охорони культурної спадщини i пiсля одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, якi їй пiдлягають, подається до вiдповiдної державної адмiнiстрацiї або сiльської, селищної, мiської ради, якi розглядають його у мiсячний строк i, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рiшення про надання земельної дiлянки.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач та відповідач повністю виконали вимоги наведених норм законодавства і уклали відповідний договір оренди.

За ст. 19 Конституцiї України, правовий порядок в Українi грунтується на засадах, вiдповiдно до яких нiхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи мiсцевого самоврядування, їх посадовi особи зобов'язанi дiяти лише на пiдставi, в межах повноважень та у спосiб, що передбаченi Конституцiєю та законами України.

Згідно ст. 33 вищевказаного Закону, пiсля закiнчення строку, на який було укладено договiр оренди землi, орендар, який належно виконував обов'язки вiдповiдно до умов договору, має за iнших рiвних умов переважне право на поновлення договору. У разi поновлення договору оренди землi на новий строк його умови можуть бути змiненi за згодою сторiн. У разi якщо орендар продовжує користуватися земельною дiлянкою пiсля закiнчення строку договору оренди, то за вiдсутностi письмових заперечень орендодавця протягом одного мiсяця пiсля закiнчення строку договору вiн пiдлягає поновленню на той самий строк i на тих самих умовах, якi були передбаченi договором. Письмове заперечення здiйснюється листом-повiдомленням.

З наведеної норми Закону вбачається, що нею передбачено саме поновлення договору оренди землі на новий строк, а не переукладення його сторонами.

Враховуючи викладене, п. 3.4. договору оренди землі від 22.06.04 р., який передбачає саме переукладення договору оренди землі суперечить наведеній нормі Закону і є недійсним.

Крім того, з тих же підстав не може бути прийняте до уваги судом і рішення відповідача від 02.06.04 р. № 54/17, яким передбачено, що усі договори оренди землі припиняються у разі закінчення строку дії, на які їх було укладено.

Згідно ч. 2 ст. 4 ГПК України, господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України.

Матеріалами справи також підтверджується, що позивач належно виконував обов'язки вiдповiдно до умов договору оренди землі, використовував землю за її цільовим призначенням –для будівництва літнього кафе та гаражів.

На вказаній земельній ділянці розташований об'єкт незавершенного будівництва: нульовий цикл літнього кафе з гаражами, розташований в районі будинку № 8 по вул. Сєрова в м. Дніпропетровську, право власності на який належить позивачу, що підтверджується рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 27.01.06 р. по справ № 12/17.

При викладених обставинах відмова в поновленні договору оренди землі від 22.06.04 р. на новий строк є необґрунтованою та безпідставною.

За ст. 27, 35 Закону України «Про оренду землі», орендаревi забезпечується захист його права на орендовану земельну дiлянку нарiвнi iз захистом права власностi на земельну дiлянку вiдповiдно до закону. Спори, пов'язанi з орендою землi, вирiшуються у судовому порядку.

Викладене є підставою для задоволення позову.

Керуючись Конституцiєю України, ЗК України, Законом України «Про оренду землі», ст.ст. 4, 44, 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Визнати поновленим договір оренди землі від 22.06.04 р., зареєстрований у ДЗК 20.07.04 р. за № 5438, укладений на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 31.03.04 р. № 146/16 між Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Аркадія" (м. Дніпропетровськ) та Дніпропетровською міською радою, на земельну ділянку площею 0,0573 га (кадастровий № 1210100000:06:085:0020), для будівництва літнього кафе та гаражів по вул. Сєрова в районі будинку № 8, на той самий строк і на тих же умовах.

Зобов'язати Дніпропетровську міську раду (49000, м. Дніпропетровськ, пр. К. Маркса, 75; п/р № 35414000214 в УДКУ в Дніпропетровській області, МФО 805012, код 20510514) укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Аркадія" (м. Дніпропетровськ) додаткову угоду до договору оренди землі від 22.06.04 р., зареєстрованого у ДЗК 20.07.04 р. за № 5438, про продовження строку дії оренди земельної ділянки.

Видати наказ.

Суддя                                                                                                              І.Ю. Дубінін

Дата ухвалення рішення06.07.2006
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу35508
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/203

Ухвала від 28.12.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 10.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мойсюк М.І.

Ухвала від 16.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Весельська Т.Ф.

Ухвала від 28.05.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 22.05.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 11.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бутенко В.І.

Ухвала від 30.04.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 23.04.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 21.01.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гутьєва В.В.

Постанова від 24.04.2012

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гутьєва В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні