ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 листопада 2013 р.Справа № 814/91/13-а
Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Єнтіна А. П.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
доповідача - судді Турецької І.О.
суддів - Стас Л.В., Косцової І.П.
за участю секретаря - Скоріної Т.С.
за участю сторін:
представники позивача - Корольов В.М., Доценко Н.І.;
представник відповідача - Ульянов О.В.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2013 року у справі за адміністративним позовом селянського (фермерського) господарства «ІНІРА» до Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії , -
В С Т А Н О В И В:
У січні 2013 року селянське (фермерське) господарство «ІНІРА» (надалі - позивач, СФГ «ІНІРА») звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень просило:
- визнати протиправною бездіяльність Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області (надалі - Доманівська РДА) щодо відмови в організації проведення земельних торгів земельних ділянок із земель запасу в межах Мостівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області загальною площею 82,36га, які згідно розробленої на підставі розпорядження Доманівської РДА Миколаївської області від 26 серпня 2005 року №311 технічної документації із землеустрою мають кадастрові номери 4822783500:14:000:0044 та 4822783500:14:000:0045;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Доманівської РДА від 27 грудня 2012 року №537;
- визнати дії Доманівської РДА про неможливість надання в оренду земельної ділянки площею 82,36 га ріллі, що знаходиться в межах території Мостівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області, протиправними та зобов'язати вчинити дії згідно з діючим законодавством про надання земельної ділянки в оренду.
В обґрунтування позивач зазначив, що відмова відповідача в наданні в оренду земельної ділянки є безпідставною, невмотивованою та такою, що порушує вимоги діючого законодавства.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2013 року адміністративний позов - задоволено частково.
Суд визнав протиправною бездіяльність Доманівської РДА щодо відмови в організації проведення земельних торгів земельних ділянок із земель запасу в межах Мостівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області загальною площею 82,36 га, які згідно розробленої на підставі розпорядження Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області від 26 серпня 2005 року №311 технічної документації із землеустрою мають кадастрові номери 4822783500:14:000:0044 та 4822783500:14:000:0045.
Також, суд визнав протиправним та скасував розпорядження голови Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області від 27 грудня 2012 року №537.
В задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.
Відмовляючи в задоволенні вимог позивача щодо зобов'язання відповідача вчинити дії згідно з діючим законодавством про надання земельної ділянки в оренду, суд першої інстанції виходив з того, що з 1 січня 2013 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» №5245-VI від 06 вересня 2012 року, згідно якого райдержадміністрація не має прав на розпорядження земельними ділянками за межами населених пунктів - такі повноваження надані Держземагенству України.
Задовольняючи позовні вимоги в іншій частині, суд першої інстанції зазначив, що оскаржуваним розпорядженням відповідач порушує права позивача на оренду земельних ділянок, тому що на момент подання заяви позивачем, а саме на 11 вересня 2012 року, фізичні або юридичні особи, на спірні земельні ділянки не претендували, і не могли претендувати, так як земельні ділянки знаходилися в обробітку позивача з урахуванням особливостей землеробства.
В апеляційній скарзі Доманівської РДА ставиться питання про скасування судового рішення у зв'язку з порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Так, апелянт вважав, що даний спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки є цивільно-правовим, а не публічно-правовим.
Окрім того, апелянт зауважив, що частина 2,3 ст. 134 Земельного кодексу України дозволяє передачу земельних ділянок громадянам для ведення фермерського господарства без проведення торгів.
Враховуючи наведене, розпорядження голови Доманівської РДА від 27 грудня 2012 року №537 про передачу в оренду громадянину ОСОБА_4 земельної ділянки для ведення фермерського господарства є правомірним та відповідає вимогам чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
У судовому засіданні в суді апеляційної інстанції представник апелянта підтримав доводи апеляції та просив її задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні в суді апеляційної інстанції просила рішення суду першої інстанції залишити в силі, а апеляційну скаргу - без задоволення.
З'ясувавши обставини справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню на наступних підставах.
Згідно зі вимогами ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Колегія суддів вважає, що при постановленні рішення, судом першої інстанції не було дотримано вимоги ст. 159 КАС України, у зв'язку з наступним.
Фактичні обставини справи свідчать про те, що 05 березня 2006 року Доманівська районна державна адміністрація Миколаївської області надала селянському (фермерському) господарству «Назарій» (надалі - СФГ «Назарій») земельну ділянку, загальною площею 82,36 га ріллі із земель запасу в межах Мостівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області в строкове платне користування строком на 25 років.
15 квітня 2010 року селянське (фермерське) господарство «Назарій» уклало договір суборенди на зазначену земельну ділянку з селянським (фермерським) господарством «ІНІРА», строком на 15 років
11 січня 2012 року СФГ «Назарій», згідно рішення Господарського суду Миколаївської області - ліквідоване, у зв'язку з чим, договір оренди земельної ділянки між Доманівською РДА та даним господарством - втратив чинність.
Одночасно з ним втратив чинність і договір суборенди між СФГ «Назарій» та СФГ «ІНІРА».
11 вересня 2012 року позивач звернувся до Доманівської РДА із заявою про надання вказаної земельної ділянки в оренду.
Звернення обґрунтовувалось тим, що в період дії договору суборенди з СФГ «Назарій», СФГ «ІНІРА» здійснило поліпшення орендованих земельних ділянок та понесло необхідні на їх використання в майбутньому інші значні матеріальні і грошові затрати.
01 жовтня 2012 року Доманівською РДА відмовлено позивачу у наданні в оренду спірної земельної ділянки і зазначена відмова була обґрунтована вимогами Закону України від 15 жовтня 2008 року № 192 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву», згідно якими земельні ділянки сільськогосподарського призначення надаються в оренду фізичним та юридичним особам через земельні торги.
При повторному зверненні позивача щодо надання спірної земельної ділянки в оренду, відповідачем надана відповідь про неможливість надання бажаної земельної ділянки в зв'язку з тим, що процедура підготовки лотів (земельних ділянок) до проведення земельних торгів - не здійснювалась через відсутність у бюджеті райдержадміністрації коштів на їх проведення.
27 грудня 2012 року Доманівською РДА прийнято розпорядження №537 «Про передачу в довгострокову оренду терміном на 25 років земельних ділянок громадянину України ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства із земель державної власності (ненадані у власність або користування) в межах території Мостівської сільської ради (надалі - Розпорядження №537).
Суд першої інстанції частково задовольняючи позов, вважав, що посилання Доманівської РДА на відсутність коштів у бюджеті на фінансування організації земельних торгів, як на підставу їх не проведення, є безпідставним та таким, що суперечить діючому (на момент звернення) законодавству.
Колегія суддів вважає такий висновок помилковим та таким, що не заснований на діючому законодавстві.
Так, ч.2 ст.135 Земельного кодексу ( надалі - ЗК України) в редакції від 05 липня 2012 року встановлює, що продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Частина 3 зазначеної статті передбачає, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України «Про виконавче провадження», які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Стаття 135 в частинах 4 та 5 вказує на те, що проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються організатором як винагорода виконавцю, та реєстраційних внесків учасників торгів.
В частинах 4 - 6 статті 136 ЗК України зазначено, що підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:
а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості);
б) державну реєстрацію земельної ділянки;
в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;
г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України «Про оцінку земель» у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;
ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України «Про оцінку земель», крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї;
д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;
е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України;
є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;
ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.
Підготовка лотів до проведення земельних торгів здійснюється за рахунок коштів організатора земельних торгів.
Фінансування підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної, комунальної, приватної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах також може здійснюватися за рахунок коштів виконавця земельних торгів на підставі договору про підготовку лотів для продажу між організатором земельних торгів та виконавцем земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавцю земельних торгів за рахунок коштів, що сплачуються покупцем лота.
Закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів організатором земельних торгів здійснюється у порядку, визначеному законодавством про здійснення державних закупівель, а у разі, якщо законодавство про здійснення державних закупівель не застосовується, - на конкурентних засадах у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин
З аналізу змісту зазначеної статті суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідач, як організатор земельних торгів, наділений повноваженнями приймати рішення щодо проведення земельних торгів при наявності для цього умов.
Для проведення земельних торгів необхідно фінансування державного бюджету.
Стаття 136 ЗК України зобов'язує орган виконавчої влади при здійсненні закупівлі послуг із землеустрою керуватися Законом України «Про здійснення державних закупівель».
Так, відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» державна закупівля це - придбання замовником товарів, робіт і послуг за державні кошти у порядку, встановленому цим Законом.
Державні кошти, як визначає даний Закон, це кошти Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.
Договір про закупівлю укладається між замовником і учасником за результатами процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари за державні кошти;
Забезпечення виконання договору про закупівлю - надання учасником замовнику гарантій виконання своїх зобов'язань за договором про закупівлю, включаючи такі види забезпечення як порука, гарантія, застава, завдаток, неустойка, депозит.
Крім того, статтею 4 Закону України «Про здійснення державних закупівель» встановлено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, зміни до нього надсилаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, річний план, кошторис (тимчасовий кошторис), фінансовий план (план асигнувань, план використання бюджетних (державних) коштів), зміни до них надсилаються Уповноваженому органу протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, на думку колегії суддів, відповідач повинен був діяти тільки в межах зазначених законів і, у випадку відсутності бюджетного асигнування на зазначені цілі, він не мав права проводити закупівлю послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів.
Вищевикладене свідчить, що Доманівська РДА з поважних причин не провела земельні торги, а тому визнавати її бездіяльність протиправною не було підстав.
Суд апеляційної інстанції вважає, що земельним законодавством не передбачено будь - яке переважне право суборендаря на укладення договору оренди на земельну ділянку, яка знаходилася у нього в суборенді.
Також, на думку колегії суддів, у суду першої інстанції не було підстав для скасування Розпорядження №537, яке не було залучено судом першої інстанції до справи, у зв'язку із чим було відсутнє в матеріалах справи.
Апеляційний суд, вивчивши зміст даного документа, дійшов висновку, що приймаючи оспорюване розпорядження, відповідач діяв в межах законодавства та наданих йому повноважень.
Так, відповідно до ст.134 ЗК України, яка діяла в період спірних правовідносин, земельні торги не проводяться при передачі громадянам земельних ділянок для введення фермерського господарства.
Повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, були передбачені на період грудня 2012 року статтею 122 та пунктом 12 Перехідних положень ЗК України та ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації».
Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при розгляді даної справи порушені норми матеріального та процесуального права, що є підставою, відповідно до п. 4 ч.1 ст.202 КАС України, для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення.
Керуючись ст.ст.195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області - задовольнити.
Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2013 - скасувати.
Прийняти у справі нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову селянського (фермерського) господарства «ІНІРА» до Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Заходи забезпечення позову, які застосовані ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2013 року щодо зупинення дії розпорядження голови Доманівської районної державної адміністрації Миколаївської області від 27 грудня 2012 року №537 - скасувати.
Постанова суду набирає законної сили негайно після її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту.
Повний текст постанови виготовлений 02.12.2013 року.
Доповідач - суддя І.О.Турецька
суддя Л.В. Стас
суддя І.П. Косцова
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2013 |
Оприлюднено | 02.12.2013 |
Номер документу | 35665745 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Турецька І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні