Рішення
від 06.05.2009 по справі 41/80
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/80

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

06.05.09 р.                                                                                                       Справа № 41/80                               

Суддя господарського суду Донецької області      Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області

до відповідача: Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод”, м. Єнакієве

про стягнення в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності спеціального дозволу в розмірі 2957,19 грн.

При участі представників:

від позивача: Руденко А.О. – довіреність від 13.03.2009 №02-769

від відповідача: Купирьов М.Є. – довіреність від 08.12.2008 року

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, м. Донецьк,  звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” про стягнення в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності спеціального дозволу, в розмірі 2957,19 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що проведеною 28.11.2008 року перевіркою дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства встановлено, що відповідач протягом 2005, 2006 ,2007 року та з початку 2008 року і на момент перевірки здійснює викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря  за відсутності дозволу спеціально уповноваженого державного органу у сфері навколишнього природного середовища, що є порушенням ст. 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря” та чим спричинено шкоду навколишньому природному середовищу у розмірі 2957,19 грн.

Відповідач, згідно з відзивом на позовну заяву, проти позовних вимоги заперечив, посилаючись на те, що, по-перше, позивачем безпідставно заявлені вимоги про стягнення шкоди за період до закінчення встановленого ним у приписі строку для отримання відповідного дозволу; по-друге, оскільки розрахунковий період виник раніше строку порушення справи про банкрутство відповідача, позивачем не було подано до суду заяв з вимогами до боржника, то вимоги позивача про сплату збитків вважаються погашеними.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

Згідно ст. 16 Закону України  "Про  охорону навколишнього природного   середовища", спеціально уповноваженими державними  органами  управління  в галузі охорони навколишнього природного середовища і  використання природних   ресурсів   у  республіці  є  спеціально  уповноважений центральний  орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів,  його  органи  на  місцях  та  інші  державні органи, до компетенції  яких  законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

За приписами п. п. 1, 2 Указу Президента України від 15.09.2003  № 1039/2003 “Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів”, спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої влади   з  питань  охорони  навколишнього  природного  середовища,  екологічної  безпеки, заповідної справи, а  також гідрометеорологічної  діяльності  є Міністерство охорони   навколишнього   природного  середовища України, яке створене шляхом реорганізації Міністерства екології та природних ресурсів України.

Згідно із ст. 20 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить, зокрема, державний контроль за  використанням  і  охороною  земель, надр,  поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої  рослинності,  тваринного  світу,  морського  середовища  та природних  ресурсів територіальних вод,  континентального шельфу і виключної (морської)  економічної  зони  республіки,  а  також  за додержанням норм екологічної безпеки, а також подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 9 ст. 5 „Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі”, затверджену наказам Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19.12.2006 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 13.02.2007 року за № 120/13387 інспекція має право, зокрема, подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким чином, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, є належним позивачем по справі.

Представниками Горлівського міжрайонного відділу інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції в Донецькій області в присутності уповноваженого представника відповідача 17.11.2008 року з метою контролю дотримання нормативів викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел виконано відбір проб організованих викидів стаціонарних джерел відповідача.

За результатами перевірки був складений акт відбору проб викидів стаціонарних джерел від 17.11.2008 року № 56, протокол вимірювань параметрів газопилового потоку від 17.11.2008 року, протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 27.11.2008р. № 56 та акт перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства № 113 від 28.11.2008р.

При здійсненні вимірювань потужності викидів забруднюючих речовин від джерела викиду в атмосферу № 0001 (труба, що відводить викиди від котла Е-2,5-0,9 ГМ котельні) зафіксована середня витрата азоту оксидів (сума у перерахунку на азоту діоксид) – 0,064 г/с, вуглецю оксиду – 0,164 г/с.

В результаті перевірки встановлено та в акті перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства № 113, складеного 28.11.2008 року фахівцями відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області, зафіксовано, зокрема, що відповідач протягом 2005, 2006 ,2007 року та з початку 2008 року і на момент перевірки здійснює викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря  за відсутності дозволу спеціально уповноваженого державного органу у сфері навколишнього природного середовища, що є порушенням ст. 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”.

За фактом виявленого порушення відповідачу було видано припис на його усунення, яким приписано, зокрема, отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами підприємства терміном до 01.03.2009 року.

Листом від 15.01.2009 року № 12, відповідачем повідомлено позивача про те, що за період з 17.11.2008 року по 31.12.2008 року стаціонарним джерелом викиду (котельня ЗАТ „ЕГМЗ”) відпрацьовано 270 годин, на 15.01.2009 року дозвіл на викиди в атмосферу не отримано.

Головним спеціалістом відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області згідно «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 18.05.95р. № 38 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.05.1995 року за № 157/693, було розраховано розмір відшкодування збитків, які завдані державі відповідачем в результаті наднормативних (за відсутності дозволу) викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря джерелом викиду № 0001 (труба, що відводить викиди від котла Е-2,5-0,9 ГМ котельні) протягом періоду з 17.11.2008 року по 31.12.2008 року (включно).

Згідно наведеного розрахунку розмір відшкодування збитків становить 2957,19 грн.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й  організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє  природне  середовище, незалежно  від  часу  введення  їх  у  дію повинні бути обладнані спорудами,  устаткуванням і  пристроями  для  очищення  викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю  і  складом  забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи,  організації та громадяни -  суб'єкти підприємницької  діяльності,  що  здійснюють  викиди  забруднюючих речовин в  атмосферне  повітря  та  діяльність  яких  пов'язана  з впливом   фізичних   та   біологічних   факторів   на  його  стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські,   технічні   та  інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та  нормативами  екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними  джерелами  можуть  здійснюватися  після отримання дозволу,  який   видається  територіальним  органом  спеціально уповноваженого центрального органу  виконавчої влади  з  питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).

Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства № 113 від 28.11.2008 року.

У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у  перевищенні    обсягів    викидів    забруднюючих    речовин, встановлених  у  дозволах  на  викиди   забруднюючих   речовин в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.

Згідно ст. 34  Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана  порушенням    законодавства   про   охорону атмосферного  повітря,  підлягає  відшкодуванню   у   порядку   та розмірах, встановлених законом.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України № 38 від 18.05.95р. (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 157/693 від 29.05.1995 року), була розрахована сума збитку, яка дорівнює 2957,19 грн.

Методика  встановлює  єдині на території України правила визначення розмірів відшкодування і  стягнення збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п. 4.1. Методики).

Збитки,  заподіяні державі в  результаті  наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, відшкодовуються підприємствами незалежно від форм власності та видів господарської діяльності ( п. 4.2. Методики).   

Стягнення  платежів  за  викиди  забруднюючих  речовин в атмосферне повітря  не  звільняє  підприємства  від  відшкодування збитків за наднормативні викиди (п. 4.3. Методики).

Сума збитків в розмірі 2957,19 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.

Судом встановлено, що сума збитків нанесених державі, розрахунок яких здійснений згідно Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, становить 2957,19 грн., і такі збитки є належним чином доведеними.

Таким чином, на підставі викладеного, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Враховуючи викладене, сума шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в розмірі 2957,19 грн. стягується на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Єнакіївської міської ради.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” про стягнення в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності спеціального дозволу в розмірі 2957,19 грн.  – задовольнити.

Стягнути з Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” (86414, м. Єнакієве Донецької області, пр. Берегового, 10, ЄДРПОУ 00445245, р/р 26005301636070 у відділенні АКБ “Промінвестбанку м. Єнакієве Донецької області, МФО 334215) на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Єнакіївської міської ради (ЄДРПОУ 34686594, п/р  № 31516921700043, найменування рахунку 24062100 в УДК м. Єнакієве) шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності спеціального дозволу, в розмірі 2957,19 грн.  

Стягнути з Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” (86414, м. Єнакієве Донецької області, пр. Берегового, 10, ЄДРПОУ 00445245, р/р 26005301636070 у відділенні АКБ “Промінвестбанку м. Єнакієве Донецької області, МФО 334215)  на користь Державного бюджету державне мито в сумі 102,00 грн.

Стягнути з Закритого акціонерного товариства „Єнакіївський міський молочний завод” (86414, м. Єнакієве Донецької області, пр. Берегового, 10, ЄДРПОУ 00445245, р/р 26005301636070 у відділенні АКБ “Промінвестбанку м. Єнакієве Донецької області, МФО 334215) на користь Державного бюджету України  (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 312,50 грн.

          

               Суддя                                                                                                                                           

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення06.05.2009
Оприлюднено20.05.2009
Номер документу3600686
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/80

Рішення від 24.09.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 11.09.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 03.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Рішення від 23.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 06.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 11.04.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 18.03.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Постанова від 24.06.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 16.07.2009

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Р.М.

Ухвала від 27.05.2009

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні