Ухвала
від 03.12.2013 по справі 813/6362/13-а
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2013 р. № 876/12614/13 Львівський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гінди О.М.

суддів: Заверухи О.Б., Ніколіна В.В.

за участі секретаря судових засідань: Волошин М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2013 року про закриття провадження у справі за адміністративним позовом Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» до Державної екологічної інспекції у Львівській області про визнання неправомірним розрахунку,-

встановив:

14 серпня 2013 року позивач - ДП «Укрспирт» звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача - ДЕІ у Львівській області у якому просив: 1) визнати протиправними дії службових осіб відповідача в частині внесення в акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами ДП «Укрспирт» Великолюбінське місце провадження діяльності (код ЄДРПОУ 37199618) від 03 липня 2013 року № 1186/04 - 1067 відомостей про наявність порушень п. 9 ст. 44 Водного кодексу України про забір підземних вод за відсутності дозволу на спеціальне водокористування в період з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року Великолюбінським МПД; 2) визнати неправомірним розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного використання підземних вод у кількості 414642 куб.м за період з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року Великолюбінським МПДДП «Укрспирт» підготовлений ДЕІ у Львівської області.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 02.10.2013 року закрито провадження у справі за позовною вимогою про визнання неправомірним розрахунку.

Із цією ухвалою суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив її в апеляційному порядку. Вважає, що така постановлена з неповним з'ясуванням обставин, які мають значення для справи та порушенням норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання про закриття провадження у справі, а тому просить її скасувати.

Апеляційні вимоги обґрунтовані тим, що суд першої інстанції безпідставно в цій частині закрив провадження у справі, оскільки відповідно до ст. 55 Конституції України до суду можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень. Також апелянт звертає увагу на те, що суд першої інстанції не врахував, що позивач оскаржує не сам розрахунок, а дії посадових осіб щодо його складення.

У судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав та просить її задовольнити.

Представник відповідача апеляційну скаргу заперечив та просить залишити її без задоволення.

Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевірив матеріали справи та обговорив підстави і межі апеляційних вимог, вважає, що апеляційна скарга задоволеною бути не може.

Суд першої інстанції виходив з того, що за позовною вимогою про визнання нечинним розрахунку провадження у справі слід закрити на підставі п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України, оскільки такий не є ні нормативним актом, ні актом індивідуальної дії, тобто не є рішенням суб'єкта владних повноважень, а отже не породжує правовідносини, які можуть бути предметом спору.

З такими висновками суду першої інстанції погоджується і суд апеляційної інстанції, з огляду на таке.

За приписами ст. 8 Конституції України звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Крім того, ст. 55 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових чи службових осіб.

Згідно з пунктом першим частини першої ст. 3 КАС України справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини першої ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку зі здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

Водночас п. 8 частини першої ст. 3 КАС України визначено, що позивач - це особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.

Отже, судовому захисту в адміністративних судах підлягають порушені права, свободи та законні інтереси особи в публічно-правових відносинах. При цьому визначальним для вирішення питання про обґрунтованість вимог особи у розв'язанні публічно-правового спору є встановлення факту порушення відповідних прав, свобод чи інтересів такої особи. У свою чергу, порушення прав, свобод та інтересів особи наявне тоді, коли сталися зміни стану суб'єктивних прав та обов'язків особи, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов'язку в публічно-правових відносинах. Відповідні зміни або перешкоди можуть бути створені протиправними рішеннями, діями або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень.

Згідно з частиною другою ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Таким чином, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Як нормативний, так і ненормативний правовий акт завжди виражають волю волевиявлення уповноваженого суб'єкта права, його владні приписи; мають офіційний характер, обов'язковий до виконання; спрямовані на регулювання суспільних відносин; встановлюють правову норму чи конкретне правовідношення; оформляються у визначеній формі; є юридичними фактами, що спричиняють певні правові наслідки.

Ненормативні (індивідуальні) акти - породжують права і обов'язки у тих конкретних суб'єктів, яким вони адресовані, у конкретному випадку.

Правові акти індивідуальної дії своїми приписами мають породжувати права і обов'язки конкретних осіб, на яких спрямована їхня дія. У такому випадку реалізується компетенція видавця цього акту як суб'єкта владних повноважень, уповноваженого управляти поведінкою іншого суб'єкта і відповідно інший суб'єкт зобов'язаний виконувати його вимоги.

Тобто, особливою відмінністю правового акту від інших управлінських актів є наявність в ньому змісту управління певної особи шляхом встановлення прав і обов'язків для інших суб'єктів.

Як вбачається із матеріалів справи, позивач у своєму адміністративному позові просить визнати нечинним розрахунок відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозволу на спецводокористування (а.с. 7-8).

Проте, вказаний розрахунок не є ні нормативним актом, ні актом індивідуальної дії та не породжує жодних прав чи обов'язків для позивача, а тому не може бути предметом судового оскарження. Цей розрахунок є додатком до претензії № 967 від 26.07.2013 року, а тому не є самостійним актом суб'єкта владних повноважень.

Суд апеляційної інстанції не приймає до уваги посилання апелянта, що ним оскаржується не розрахунок, а дії посадових осіб відповідача під час його складення, оскільки з адміністративного позову вбачається, що такі вимоги у ньому відсутні.

З огляду на викладене, суд першої інстанції обґрунтовано закрив провадження у справі за позовною вимогою про визнання нечинним розрахунку, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування оскаржуваної постанови, суд апеляційної інстанції не вбачає.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 199, 204, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд -

ухвалив:

апеляційну скаргу Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» - залишити без задоволення, а ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2013 року про закриття провадження у справі № 813/6362/13-а - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення.

На ухвалу протягом двадцяти днів з дня її складення у повному обсязі може бути подана касаційна скарга безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий: О.М. Гінда

Судді: О.Б. Заверуха

В.В. Ніколін

Ухвала у повному обсязі складена та підписана 06.12.2013 року.

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2013
Оприлюднено17.12.2013
Номер документу36031620
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/6362/13-а

Ухвала від 13.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 20.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 20.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 03.12.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гінда О.М.

Ухвала від 03.12.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гінда О.М.

Постанова від 07.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 07.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні