Постанова
від 13.12.2013 по справі 917/1473/13
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" грудня 2013 р. Справа № 917/1473/13

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Сіверін В. І. , суддя Медуниця О.Є. , суддя Терещенко О.І.

при секретарі Новіковій Ю.В.

за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_1 (адвокат, угода від 17.07.2013 року);

відповідача - Чернявський І.В. (довіреність №01-16/250 від 06.11.2013 року)

третьої особи - не з 'явилась

розглянувши апеляційну скаргу позивача (вх. №3183П/1-38) на рішення господарського суду Полтавської області від 04.10.2013 року

за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3, м.Комсомольськ, Полтавська область

до Комсомольської міської ради, м.Комсомольськ, Полтавська область

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділ Державного агенства земельних ресурсів України в м.Комсомольськ Полтавської області, м.Комсомольськ, Полтавська область

про визнання недійсним пункту 1 рішення двадцять дев'ятої сесії шостого скликання Комсомольської міської ради Полтавської області від 22.01.2013 року,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ФОП ОСОБА_3, звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом до Комсомольської міської ради, в якому просив суд визнати недійсним пункт 1 рішення двадцять дев'ятої сесії шостого скликання Комсомольської міської ради Полтавської області від 22.01.2013 року "Про поновлення договору дії оренди землі ФОП ОСОБА_3" в частині, а саме: наступні слова "до 01.05.2013 - із застосуванням понижуючого коефіцієнта на період будівництва; з 01.05.2013 року - без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва. Цільове призначення згідно з Українським класифікатором цільового використання - землі іншої комерційної діяльності (код 1.11.6)".

Рішенням господарського суду Полтавської області від 04.10.2013 року в позові відмовлено повністю.

Позивач із вказаним рішенням місцевого господарського суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить це рішення скасувати та прийняти нове, яким позов задовольнити.

Позивач надав суду письмові пояснення, в яких зазначає мотиви, на підставі яких вважає висновки суду першої інстанції помилковими. Зокрема, як зазначає, позивач, та обставина, що позивач не скористався можливістю врегулювання розбіжностей при укладенні додаткової угоди не може бути підставою для відмови в позові.

Крім того, позивачем надано письмове клопотання про долучення до матеріалів справи копію акту вибору земельної ділянки від 15.09.2006 року.

Відповідача надав суду письмові пояснення, в яких зазначає про те, що вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим. Просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги позивача та залишити рішення господарського суду Полтавської області від 04.10.2013 року без змін.

В судовому засіданні відповідач надав письмове клопотання про приєднання до матеріалів справи витягу з Державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (6-зем).

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, вислухавши пояснення представників сторін та перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне.

12.05.2008 р., на підставі рішення 22 сесії Комсомольської міської ради 5 скликання від 20.03.2008 року, між Комсомольською міською радою Полтавської області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 був укладений договір оренди землі №58/08, за умовами якого Комсомольська міська рада (Орендодавець) надає, а ФОП ОСОБА_3 (Орендар) приймає у строкове платне користування земельну ділянку (землі комерційного використання - землі іншої комерційної діяльності), що розташована в АДРЕСА_1 площею 0,0720 га (кадастровий № 5310200000:50:027:0286) для розташування кафе з громадським туалетом (а.с.12).

В договорі сторони погодили строк дії договору, розмір орендної плати та порядок її обчислення, права та обов'язки сторін, відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору, а також інші умови, які необхідні для даного виду договорів.

Згідно відмітки на останньому аркуші договору, він зареєстрований у Комсомольському міському відділі Полтавської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах".

В подальшому, на підставі рішень Комсомольської міської ради від 19.05.2010 р та 23.09.2010 року, між сторонами укладались додаткові угоди про поновлення дії та внесення змін до зазначеного договору (зокрема, додаткові угоди №1/10 від 14.06.2010 р., №2/10 від 22.11.2010 р.).

Останнім рішенням двадцять дев'ятої сесії Комсомольської міської ради шостого скликання від 22.01.2013 року "Про поновлення дії договору оренди землі ФОП ОСОБА_3", Комсомольська міська рада вирішила поновити дію договору оренди землі ФОП ОСОБА_3 на земельну ділянку по АДРЕСА_1, площею 0,0720 га для розташування кафе з громадським туалетом строком до 01.01.2015 року, в тому числі у період:

-до 01.05.2013 року із застосуванням понижуючого коефіцієнта на період будівництва;

-з 01.05.2013 року без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва (а.с.15 ).

На підставі даного рішення 12.02.2013 року між позивачем та відповідачем було укладено Додаткову угоду № 3/13 до договору оренди землі № 58/08 від 12.05.2008 р., якою сторони продовжили строк дії договору оренди до 01.01.2015 року (а.с.72).

В пункті 2 сторони узгодили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі із застосуванням понижуючого коефіцієнта на період будівництва - до 01.05.2013 року та без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва - з 01.05.2013 року.

Позивач не погодився з рішенням Комсомольської міської ради від 22.01.2013 року в частині визначення орендної плати за земельну ділянку до 01.05.2013 року-із застосуванням понижуючого коефіцієнта на період будівництва, а з 01.05.2013 року-без застосування понижуючого коефіцієнта на період будівництва, та звернувся до суду з позовною заявою про визнання недійсним пункту 1 рішення Комсомольської міської ради від 22.01.2013 року.

До повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст відповідно п. "а" ст.12 Земельного кодексу України належить розпорядження землями територіальної громади. Аналогічні повноваження встановлені у п.34 ч.1 ст. 26 та ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно ст. 21 вищенаведеного Закону (в редакції на день укладення договору оренди) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю".)

Згідно ст. 13 Закону України «Про плату за землю» (був чинний на момент укладення первинного договору оренди), єдиною підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, є договір оренди такої земельної ділянки. Стаття 19 вищенаведеного Закону встановлювала, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем і орендарем.

Законом України "Про оцінку земель" визначаються правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до ст..20 Закону України «Про оцінку земель», за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується сільською, селищною, міською радою відповідно до ст.23 цього закону.

Згідно пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 зазначеного вище Кодексу орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII вищевказаного кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку або визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності

Формування розміру орендної плати земельної ділянки здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. № 213 та відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11.

Показники нормативної грошової оцінки земель визначаються за категоріями, шляхом зонування території населених пунктів на відповідні зони за рівнем облаштування, розміщенням від центру населеного пункту та громадських центрів, інженерної інфраструктури та визначення розрахункового доходу, який зумовлюється місцем розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній та місцевій системах виробництва й розселення, рівнем облаштування його території та якістю земель з урахуванням природно-кліматичних, інженерно-геологічних, архітектурно-ландшафтних та історико-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, економічного стану, функціонального призначення та екологічних обмежень використання земель.

При цьому на величину грошової оцінки земель населених пунктів впливають коефіцієнти, які застосовуються до базової вартості одного квадратного метра землі. Це, зокрема, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6б-зем, 2-зем) відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики. Коефіцієнт функціонального використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки різного функціонального використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою (п.3.5 Методики).

Виходячи з вищенаведеного колегія суддів вважає, що розмір орендної плати, яку позивач повинен сплачувати за договорами оренди землі, залежить від умов договору оренди, зокрема, від функціонального призначення земельної ділянки, що визначається сторонами саме при укладенні договору оренди.

Рішенням 17 сесії 5 скликання Комсомольська міська рада від 22.11.2007 року затвердила технічну документацію з нормативно грошової оцінки земель міста Комсомольська Полтавської області (а.с.39).

Рішенням Комсомольської міської ради від 20.03.2008 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу і визначено її призначення - землі комерційного використання - землі іншої комерційної діяльності (а.с.32).

За умовами договору оренди від 12.05.2008 р. позивач отримав земельну ділянку для розташування кафе з громадським туалетом, а тому коефіцієнт функціонального використання земельних ділянок під час укладання договорів оренди визначався між сторонами як для земель комерційного використання - землі іншої комерційної діяльності, тобто - 2,5.

Зокрема, в пунктах 2 та 14 вказаного договору визначено, що земельна ділянка передається в оренду для розташування кафе з громадським туалетом.

Таким чином, вже в первинному договорі оренди визначено, що цільове призначення земельної ділянки - здійснення комерційної діяльності, а не здійснення будівництва.

Отже, підстави використання земельної ділянки, на які посилається позивач, у договорі відсутні.

Згодом, рішенням 48 сесії Комсомольської міської ради 5 скликання від 19.05.2010 року «Про продовження дії договорів оренди землі» договір оренди позивачу продовжено на строк з 01.01.2011 року до 01.01.2013 року (а.с.34) для розташування кафе з громадським туалетом без застосування коефіцієнта, визначеного для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво.

Також, рішенням Комсомольської міської ради від 23.09.2010 року позивачу продовжено договір оренди для розташування кафе з громадським туалетом строком до 01.01.2013 року без застосування коефіцієнта, визначеного для земель зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво (а.с.37).

В матеріалах справи міститься лист від 03.12.2013 року №01-05/1162 Відділу Держземагенства у м.Комсомольську, де зазначено, що відповідно до витягу з державної статистичної звітності (за даними форми 6-зем), земельні ділянки, які перебувають у користуванні позивача віднесені до земель комерційного призначення.

Таким чином, оскаржуване рішення Комсомольської міської ради не встановлює та не змінює нормативну грошову оцінку землі, а посилання позивача на той факт, що на земельній ділянці ведеться будівництво і необхідно застосовувати інший коефіцієнт функціонального використання не обґрунтовані.

Таким чином, колегія суддів вважає, що під час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем не було порушено вимог законодавства, а пункт 1 рішення двадцять дев'ятої сесії шостого скликання Комсомольської міської ради Полтавської області 22.01.2013 року не суперечить законодавству, у зв'язку з чим підстави для його скасування, визначені частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України - відсутні.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків господарського суду Харківської області.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення господарського суду Полтавської області від 04.10.2013 року у справі № 917/1473/13 прийняте при належному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та у відповідності до норм матеріального та процесуального права і підстави для його скасування відсутні, в зв'язку з чим апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 99, 101, 102, п. 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Полтавської області від 04.10.2013 року у справі № 917/1473/13 залишити без змін.

Дана постанова набирає законної сили з дня її підписання і може бути оскаржена протягом 20 днів до Вищого господарського суду України.

Головуючий суддя Сіверін В.І.

Суддя Медуниця О.Є.

Суддя Терещенко О.І.

Повний текст постанови по справі №917/1473/13 підписано 10.12.2013 року.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.12.2013
Оприлюднено18.12.2013
Номер документу36059072
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1473/13

Ухвала від 25.10.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 21.11.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 07.11.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Медуниця О.Є.

Ухвала від 22.10.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Сіверін В. І.

Ухвала від 29.08.2013

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 10.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Ухвала від 13.08.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дунаєвська Н.Г.

Постанова від 01.04.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

Ухвала від 20.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

Ухвала від 06.02.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні