Постанова
від 23.12.2013 по справі 825/4338/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 825/4338/13-а

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2013 року Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Житняк Л.О.

за участі секретаря Сугакової Т.В.

представника позивача Лапоши Д.Ю.

представника відповідача Кравцова В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Державної фінансової інспекції в Чернігівській області до Макошинської селищної ради про зобов'язання виконати пункт вимог, -

В С Т А Н О В И В:

25.11.2013 Державна фінансова інспекція в Чернігівській області (далі - ДФІ в Чернігівській області) звернулась до суду з адміністративним позовом до Макошинської селищної ради про зобов'язання виконати п. 9 вимог Сосницької міжрайонної державної фінансової інспекції (далі - Сосницька МДФІ) від 06.09.2013 № 6-18/1465 про усунення порушень виявлених ревізією.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги повністю, посилаючись на обставини, зазначені у позові з наданням додаткових пояснень.

Представник відповідача проти позову заперечив та просив у його задоволенні відмовити, пояснивши що спірний пункт вимоги не відповідає вимогам чинного законодавства. Електронною поштою відповідач надіслав до суду письмові заперечення проти позову (вх. від 04.12.2013 № 23061, а.с. 47,48-50).

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до п. 7.3.6.2 Плану роботи Держфінінспекції в Чернігівській області на II квартал 2013 року та на підставі направлень на проведення ревізії від 27.06.2013 № 96, від 22.07.2013 № 114, працівниками Сосницької МДФІ проведено планову ревізію селищного бюджету Макошинської селищної ради за період з 01.06.2011 по 01.07.2013.

Ревізію проведено з 27.06.2013 по 23.08.2013 у відповідності до питань програми ревізії та робочого плану з відома селищного голови Макошинської селищної ради Кравцова В.М. та в присутності головного бухгалтера Ярина В.Г. Ревізію було призупинено з 02.07.2013 по 19.07.2013 та поновлено з 22.07.2013, про що Макошинська селищна рада була повідомлена листами від 02.07.2013 № 6-18/1038 та від 22.07.2013 № 6-18/1133.

Ревізію Макошинської селищної ради проведено Сосницькою МДФІ у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулюють проведення ревізій органами державного фінансового контролю, а саме: Закону України від 26.01.1993 № 2939-XII "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" та Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550.

Так, в ході проведення ревізії виявлено ряд порушень чинного законодавства з боку Макошинської селищної ради, які були викладені в Акті ревізії від 28.08.2013 № 6-24/15 (а.с. 13-36), що підписаний селищною головою Кравцовим В.М. та головним бухгалтером Яриною В.Г. без заперечень та зауважень (другий примірник Акту ревізії вручено селищному голові Кравцову В.М. 02.09.2013).

На підставі встановлених ревізією порушень, керуючись п. 7 ст. 10 Закону України від 26.01.1993 № 2939-XII "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (зі змінами), Сосницькою МДФІ пред'явлено до Макошинської селищної ради вимогу від 06.09.2013 № 6-18/1465 про усунення порушень виявлених ревізією із встановленням строку для вжиття заходів з виконання до 02.10.2013 (а.с. 9-12), де відповідно до спірного п. 9 вимоги вимагається:

- укласти договори оренди землі з Чернігівським приватним підприємством "Завод "Сільгоспмаш" та СТОВ ім. Шевченка. В іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні орендної плати, у порядку встановленому законодавством України.

Отже, ревізією надходження коштів від надання в оренду земель несільськогосподарського призначення та оформлення користувачами земельних ділянок договірних відносин на право їх використання встановлено, що на території смт. Макошино в 2011-2013 роках використовувались земельні ділянки для промислової та іншої господарської діяльності Чернігівським приватним підприємством "Завод "Сільгоспмаш" та СТОВ ім. Шевченка без дозволу та без одержання документа, що посвідчує право на неї, та його державну реєстрації, договори оренди земельних ділянок не укладено та не проведено державну реєстрацію.

Відповідно до поданої відповідної заяви Чернігівське приватне підприємство "Завод "Сільгоспмаш" просило надати дозвіл на виготовлення технічної документації щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 3,8 га під будівлями за адресою смт. Макошино, вул. Леніна, 70.

На підставі рішення Макошинської селищної ради від 04.03.2011 (4 сесія 6 скликання) на території селищної ради (в межах населеного пункту смт. Макошино) було надано дозвіл на виготовлення технічної документації щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 3,8 га під будівлями за адресою смт. Макошино, вул. Леніна, 70.

При цьому, під час проведення ревізії органом фінансового контролю було направлено запит до відділу Держкомзему в Менському районі та отримано відповідь про вартість згідно Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Макошино одного квадратного метра земельної ділянки за адресою смт. Макошино, вул. Леніна, 70, яка використовується Чернігівським приватним підприємством "Завод "Сільгоспмаш" в промислових цілях і становить в 2011-2013 роках - 25,57 грн. за 1 м2.

Крім того, в Акті ревізії вказано, що рішенням Макошинської селищної ради від 27.05.2011 (6 сесія 6 скликання), розглянувши технічну документацію із землеустрою щодо передачі в оренду земельних ділянок СТОВ ім. Шевченка на території селищної ради (в межах населеного пункту смт. Макошино) для розміщення і обслуговування виробничого комплексу, передано в оренду земельну ділянку площею 4,0165 га (40165 м2).

Згідно укладених договорів оренди від 20.06.2011 термін дії договору становить 1 рік. На період з 01.07.2012 по 01.07.2013 договори оренди земельних ділянок не переукладались та продовження дії договору не розглядалось.

Проведено розрахунок орендної плати, враховуючи площу, зазначену в заяві, та вартості одного квадратного метра відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Макошино, виготовленої Державним підприємством "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", яким визначено суму недоотриманого доходу бюджету Макошинської селищної ради від оренди землі: від Чернігівського приватного підприємства "Завод "Сільгоспмаш" в сумі 65 587,05 грн. та від СТОВ ім. Шевченка в сумі 19 948,02 грн., що є порушенням ст. 124, ст. 125, ст. 206 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768, ст. 288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755, п. 4 ч. 1 ст. 69 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456, ст. 1, ст. 6 Закону України від 06.10.1998 № 161 "Про оренду землі", ст. 42 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні".

Таким чином, органом фінансового контролю прийшов до висновку про те, що за 2011-2013 роки Чернігівським приватним підприємством "Завод "Сільгоспмаш" та СТОВ ім. Шевченка земельні ділянки використовувались для виробничої діяльності без укладання відповідних договорів оренди на землю та акту прийому-передачі землі, що є порушенням ст.ст. 1, ст. 17 Закону України від 06.10.1998 № 161 "Про оренду землі" (зі змінами), ст. 206 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768, у зв'язку з чим селищним бюджетом Макошинської селищної ради недоотримано доходів від оренди земельних ділянок, на підставі чого завдано матеріальної шкоди (збитків) селищному бюджету на загальну суму 85 535,07 грн.

Перевіряючи правомірність зобов'язання виконати п. 9 вимоги Сосницької МДФІ від 06.09.2013 № 6-18/1465 про усунення порушень виявлених ревізією, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Статтею 2 вказаного Закону визначено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ст. 6 Закону).

Крім того, земельним законодавством України визначений порядок відшкодування збитків завданих, внаслідок самовільного використання землі (постанова Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 та ін.), а також відповідальність за самовільний захват землі.

При цьому, в силу ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Кодексу).

Згідно ст. 206 Кодексу використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Стаття 288 Податкового кодексу України визначає підставу для нарахування орендної плати за земельну ділянку, платника орендної плати, об'єкта оподаткування, розмір та умови внесення орендної плати. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 Податкового кодексу України.

Крім того, суд враховує п. 4 ч. 1 ст. 69 Бюджетного кодексу України, яким встановлено, що до доходів загального фонду місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належить плата за землю, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування.

В ході судового розгляду встановлено, що на протязі останніх двох років Макошинська селищна рад неодноразово зверталась до керівництва СТОВ ім. Шевченка та Чернігівського приватного підприємства "Завод "Сільгоспмаш" з проханням упорядкувати відносини землекористування (листи до СТОВ ім. Шевченка за вих. № 03-07/518 від 28.11.2012, № 03-07/59 від 19.02.2013, № 02-09/363 від 12.09.2013, № 02-09/499 від 19.11.2013, листи до ЧПП "Завод "Сільгоспмаш" за вих. № 03-07/60 від 19.02.2013, № 02-09/364 від 12.09.2013, № 02-09/500 від 19.11.2013). Також, 07.12.2012 вих. № 03-08/519, 18.01.2013 вих. № 03-08/14 Макошинська селищна рада направила до прокуратури району відомості про стан справ у галузі землекористування на території ради. Крім того, 02.09.2011 за вих. № 405, № 406 відповідачем були направлені листи з проханням надати допомогу у вирішенні даного питання до Менської державної податкової інспекції та Державної інспекції контролю за використанням земель в Чернігівській області.

При цьому також встановлено, що рішення Макошинської селищної ради від 04.03.2011 (4 сесія 6 скликання) щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо передачі в оренду Чернігівського приватного підприємства "Завод "Сільгоспмаш" земельної ділянки площею 3,8 га під будівлями за адресою смт. Макошино, вул. Леніна, 70, відмінено, про що відповідачем було повідомлено ДФІ в Чернігівській області. Додатково додавши листи Чернігівського відділення Фонду державного майна, якими повідомлено про відсутність за вищезазначеною адресою будівель, які перебувають у власності чи оренді Чернігівського приватного підприємства "Завод "Сільгоспмаш".

Дослідивши фактичні обставини справи, перевіривши підстави проведення ревізії, судом встановлено, що позивач діяв відповідно до вимог ч. 2 ст. 15 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", оскільки законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються. А згідно п. 10 ст. 10 Закону органу державного фінансового контролю надається право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Тобто, враховуючи, що земельні ділянки є майном у розумінні Цивільного кодексу України та активами у розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", орган державного фінансового контролю, реалізуючи повноваження у сфері державного фінансового контролю, уповноважена перевіряти у підконтрольних установах з питання щодо використання і збереження земельних ділянок.

При цьому суд встановив, що позивач, реалізуючи вищезазначені повноваження щодо використання і збереження земельних ділянок, належним чином не дослідив в ході проведення ревізії належність права користування або власності на будівлі (земельна ділянка площею 3,8 га під будівлями за адресою смт. Макошино, вул. Леніна, 70), а також не врахував, що рішення Макошинської селищної ради від 04.03.2011 (4 сесія 6 скликання) щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо передачі в оренду Чернігівського приватного підприємства "Завод "Сільгоспмаш" земельної ділянки площею 3,8 га під будівлями за адресою смт. Макошино, вул. Леніна, 70, відмінено.

Отже, за відсутності обґрунтованих доводів та заперечень позивача в цій частині, суд прийшов до висновку про відсутність підстав для зобов'язання Макошинської селищної ради виконати п. 9 вимог Сосницької МДФІ від 06.09.2013 № 6-18/1465 про усунення порушень виявлених ревізією в частині укладення договорів оренди землі з Чернігівським приватним підприємством "Завод "Сільгоспмаш", в іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні орендної плати в сумі 65 587,05 грн., у порядку встановленому законодавством України.

Щодо зобов'язання відповідача виконати п. 9 вимог Сосницької МДФІ від 06.09.2013 № 6-18/1465 про усунення порушень виявлених ревізією в частині укладення договорів оренди землі з СТОВ ім. Шевченка, в іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні орендної плати в сумі 19 948,02 грн., у порядку встановленому законодавством України, суд визнав таку позовну вимогу доведеною та підтвердженою належними доказами.

Так, судом встановлено, що передбачені чинним законодавством заходи не привели до усунення виявлених ревізією порушень. Сума недоотриманої орендної плати в добровільному порядку відповідачем не сплачена. Тобто, оскільки встановлено порушення відповідачем вищезазначених норм Земельного кодексу України, які відповідачем в судовому порядку не оскаржувались, суд визнає, що недоотримана орендна плата в сумі 19 948,02 грн. виникла саме внаслідок бездіяльності відповідача.

Зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд вважає, що обставини, на які посилається відповідач у своїх письмових запереченнях як підставу своїх правомірних дій, не знайшли свого обґрунтування в ході судового розгляду та не підтверджуються матеріалами справи в частині недоотриманої Макошинською селищною радою орендної плати в сумі 19 948,02 грн.

Враховуючи викладене, оскільки встановлено, що станом на час розгляду справи в суді чинний п. 9 вимоги відповідачем не виконаний, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ДФІ в Чернігівській області про зобов'язання Макошинської селищної ради виконати п. 9 вимог Сосницької МДФІ від 06.09.2013 № 6-18/1465 про усунення порушень виявлених ревізією в частині укладення договорів оренди землі з СТОВ ім. Шевченка, в іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні орендної плати в сумі 19 948,02 грн., у порядку встановленому законодавством України - підлягають задоволенню. Відповідно в іншій частині позову необхідно відмовити.

Судові витрати по справі згідно ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача не стягуються.

Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Позов задовольнити частково.

Зобов'язати Макошинську селищну раду (ід.код 04412484) виконати п. 9 вимог Сосницької міжрайонної державної фінансової інспекції від 06.09.2013 № 6-18/1465 про усунення порушень виявлених ревізією в частині укладення договорів оренди землі з СТОВ ім. Шевченка, в іншому випадку стягнути з осіб, винних у недоотриманні орендної плати в сумі 19 948,02 грн., у порядку встановленому законодавством України.

В іншій частині позову відмовити.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2013
Оприлюднено25.12.2013
Номер документу36249513
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/4338/13-а

Постанова від 16.12.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 09.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 01.09.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 18.08.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 18.08.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 04.08.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 21.07.2016

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 19.05.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 24.05.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 01.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні