cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" грудня 2013 р.Справа № 924/1295/13
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., розглянувши матеріали справи:
за позовом Прокурора Хмельницького району в інтересах держави
за участю третіх осіб, Які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
1) Хмельницької районної ради, м. Хмельницький
2) Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області, м. Хмельницький
до 1) Терешовецької сільської ради, с. Терешівці Хмельницького району Хмельницької області
2) Відкритого акціонерного товариства "Хмельницькрибгосп", смт. Меджибіж Летичівського району Хмельницької області
про - визнання недійсним рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.1999р. №9;
- визнання недійсним державного акту від 27.11.2000р. І-ХМ №000345 на право постійного користування земельною ділянкою, площею 322,61 га., виданий на підставі рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.99р. №9.
Представники сторін:
позивача (прокуратури): Худенко І.О. - прокурор відділу прокуратури м. Хмельницького
відповідача-1- Терешовецької сільської ради: Коцюбинський М.А. - сільський голова
Мініх І.М. - представник за довіреністю 3160 від 01.11.13р.
відповідача-2 - ВАТ „Хмельницькрибгосп": не з'явився
третя особа - Хмельницька районна рада: не з'явився
третя особа - Держсільгоспінспекція у Хмельницькій області : Сторчай Н.П. - представник за довіреністю від 21.01.13р.
за участю посадової особи: Малик Т.М. - секретар Терешовецької сільської ради
В судовому засіданні відповідно до ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: прокурор Хмельницького району в інтересах держави звернувся з позовом до Терешовецької сільської ради, с. Терешівці Хмельницького району Хмельницької області та Відкритого акціонерного товариства "Хмельницькрибгосп", смт. Меджибіж Летичівського району Хмельницької області про визнання недійсним рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.1999р. №9 та визнання недійсним державного акту від 27.11.2000р. І-ХМ №000345 на право постійного користування земельною ділянкою, площею 322,61 га., виданого на підставі рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.99р. №9.
В обґрунтування позову зазначає, що ВАТ „Хмельницькрибгосп" використовує земельну ділянку водного фонду, площею 322,61га. на території Терешовецької сільської ради Хмельницького району на підставі державного акта на право постійного користування землею від 27.11.00р. І -ХМ №000345, виданого на підставі рішення Терешовецької сільської ради від 28.12.99р. №9.
Вказує, що на даний час спірне рішення відсутнє як в архівному відділі Хмельницької РДА, так і в Терешовецькій сільській раді.
Проте, прокурор вважає, що рішення Терешовецької сільської ради від 28.12.99р. №9 є незаконним, оскільки відповідно до приписів ч.3 ст.19 Земельного кодексу України надавати земельні ділянки за межами населених пунктів, зокрема, із земель лісового і водного фонду, у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього кодексу можуть районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні, яких є район, Ради народних депутатів.
Таким чином, Терешовецька сільська рада, прийнявши оскаржуване рішення, перевищила свої повноваження, оскільки право прийняття зазначеного рішення на той час належало Хмельницькій районній раді.
Порушення при прийнятті потягли за собою порушення щодо видачі державного акта на право постійного користування зазначеною у ньому земельною ділянкою.
Зазначає, що про вказане порушення органи прокуратури було повідомлено Державною інспекцією сільського господарства, яка не наділена правом самостійного звернення з позовом, тому даний позов для захисту інтересів держави подається прокурором.
Усну заяву представника ВАТ „Хмельницькрибгосп" про застосування строків позовної давності, прокурор вважає безпідставною та необґрунтованою, про що зазначає у письмових поясненнях від 23.12.13р., оскільки відповідно до приписів ст.261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Посилається на п.4.1. Постанови Пленуму ВГС України „Про деякі питання практики застосування давності у вирішенні господарських спорів", в якому передбачено, що у разі, коли згідно із законом позивачем у справі виступає прокурор, позовна давність обчислюється від дня, коли про порушення або про особу, яка його допустила, довідався або мав довідатися відповідний прокурор.
Так, прокурор вказує, що про порушення законодавства, що стало підставою для подання даного позову прокурор дізнався 03.10.13р. з інформації контролюючого органу - Держсільгоспінспекції у Хмельницькій області, викладеній у клопотанні №4/2-3172 від 03.10.13р.
Оскільки Державній сільськогосподарській інспекції у Хмельницькій області не надано право на звернення до суду та усунення виявлених порушень, даний позов було подано прокурором. Отже початок перебігу позовної давності слід обраховувати з моменту, коли органи прокуратури дізналися про порушення допущені сільською радою при прийнятті оскаржуваного рішення.
З огляду на вищезазначене, просить в задоволенні заяви відповідача-2 про застосування строку позовної давності відмовити.
Крім того, прокурор надав письмові пояснення від 23.12.13р., в яких вказує на неможливість подати в матеріали справи оспорюване рішення Терешовецької сільської ради від 28.12.99р., оскільки дане рішення Терешовецькою сільською радою не приймалося, відсутнє воно в архівному відділі Хмельницької РДА. Не подано дане рішення і відповідачем - ВАТ „Хмельницькрибгосп".
Таким чином, вказує, що спірний державний акт виданий без відповідного рішення, проте, на задоволенні позовних вимог прокурор наполягає.
Відповідач-1 - Терешовецька сільська рада, у письмових поясненнях від 24.10.13р. проти позовних вимог не заперечує. Сільський голова повідомив суду, що оскаржуване рішення приймалося в 1999р., проте протоколи засідань ради та інші архівні документи, а також документи, які підтверджують передачу вказаних документів до архівного відділу Хмельницької РДА втрачені.
У письмових поясненнях від 23.12.13р. зазначає, що всі рішення ради та її виконавчого комітету за період 1999р. - 2000 р. передано до архівного відділу Хмельницької РДА.
Однак, відповідач-1 подав акт прийому документів №13 від 15.08.13р., з якого вбачається, що до архівного відділу передано одну справу за 1999р. з рішенням сільської ради „Про затвердження бюджету села" за грудень 1999р.
Відповідач зазначає, що інші рішення сільською радою не приймалися, тому, відповідно, до архіву не передавалися.
Щодо визнання недійсним державного акта на право постійного користування землею серія І-ХМ №00545 від 27.12.00р., то Терешовецька сільська рада визнає, що даний державний акт видано без рішення сільської ради, тобто без належних правових підстав, тому не заперечує проти визнання його недійсним.
Крім того, в судове засідання з'явилась посадова особа - секретар Терешовецької сільської ради, Малик Т.М., якою підписано оспорюваний державний акт. У судовому засіданні та в письмових поясненнях від 23.12.13р. повідомила, що працювала секретарем Терешовецької сільської ради в період з 1995р. по липень 1999р. З липня 1999р. по березень 2001р. - працювала сільським головою.
В зв'язку із зміною секретаря сільської ради в 2010р. акт передачі справ постійного зберігання не проведено, тому в опис справ включено тільки наявні справи, які збереглися в сільській раді.
З огляду на значний термін часу, не може згадати і підтвердити наявність спірного рішення №9 від 28.12.99р. Спірний державний акт вважає виданим без належних правових підстав.
Відповідач-2 - ВАТ „Хмельницькрибгосп", письмового відзиву на позовну заяву не подав, проте, його повноважний представник, присутній в судових засіданнях від 12.11.13р. та 03.12.13р.проти позову заперечував, наполягав на закінченні строків позовної давності, тому просив у позові відмовити.
В дане судове засідання представник ВАТ „Хмельницькрибгосп", незважаючи на те, що був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, не з'явився, причини неявки не повідомив, витребуваного судом в ухвалах від 10.10.13р., від 24.10.13р., від 31.10.13р., від 12.11.13р., від 11.12.13р. оригіналу оспорюваного рішення Терешовецької сільської ради №9 від 28.12.99р. не подав.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Хмельницька районна рада правом участі повноважного представника в судовому засіданні не скористалася, 30.10.13р. на адресу суду надійшло клопотання, в якому Хмельницька районна рада просить розглянути даний спір без участі її представника.
У вирішенні даного спору повністю покладається на думку суду.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна сільськогосподарська інспекція в Хмельницькій області у письмових поясненнях по суті спору та її повноважний представник в судовому засіданні позовні вимоги прокурора підтримав, вважаючи спірне рішення Терешовецької сільської ради від 28.12.99р. №9 незаконним, оскільки відповідно до приписів ч.3 ст.19 Земельного кодексу України надавати земельні ділянки за межами населених пунктів, зокрема, із земель лісового і водного фонду, у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього кодексу можуть районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні, яких є район, Ради народних депутатів.
Також посилається на ст.23 Земельного кодексу України, відповідно до якого право користування землею посвідчується відповідним державним актом, тому при визнанні недійсним рішення на підставі якого видано зазначений акт підлягає визнанню недійсним і сам акт. Оскільки необхідною умовою видачі акту на право постійного користування була наявність відповідного правомочного рішення уповноваженого органу, то відсутність такого рішення, його неправомірність є порушенням виключного передбаченого Конституцією України права цього органу на здійснення права власності від імені українського народу, яке підлягає захисту.
Зазначення в клопотанні №05/3-37926 вх. -13 від 03.10.13р. факту того, що спірний акт на право постійного користування землею Терешовецької сільської ради народних депутатів зареєстрований у Книзі записів державних актів під №4, а не №3, як вказано в самому акті пояснює механічною помилкою при складанні тексту цього клопотання.
Прокурор надав суду копію листа ДП „Хмельницький інститут землеустрою", в якому повідомляється, що технічна документація щодо передачі земельної ділянки в постійне користування ВАТ „Хмельницькрибгосп" на території Терешовецької сільської ради фахівцями інституту землеустрою не розроблялася, тому відповідно в архіві інституту вона відсутня.
Також прокурором подано лист Управління Держземагенства в Хмельницькій області №4-1-5/8632 від 18.11.13р., з якого слідує, що земельна ділянка, площею 322,61га., яку використовує ВАТ „Хмельницькрибгосп" на підставі державного акту на право постійного користування землею, виданого 27.11.00р. серія Ш-ХМ №000345 за рішенням Терешовецької сільської ради від 28.12.99р. відноситься до категорії земель водного фонду. Отже, згідно існуючих на даний час картографічних матеріалів, що наявні в Управлінні, частина цієї земельної ділянки, площею 79,48га. знаходиться поза межами населених пунктів Терешовецької сільської ради, а частина земельної ділянки, площею 243,13 га. - на території Летичівського району.
Розглядом матеріалів справи встановлено.
Відкрите акціонерне товариство „Хмельницькрибгосп" - зареєстроване як суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа та внесене до ЄДРПОУ, що підтверджується витягом з ЄДРПОУ №17329295 від 08.10.13р.
Терешовецька сільська рада Хмельницького району Хмельницької області - зареєстрована як юридична особа та внесена до ЄДРПОУ, що підтверджується витягом з ЄДРПОУ від 07.12.09р.
Як вбачається із наявного в матеріалах справи державного акта на право постійного користування землею №03 серія І-ХМ №000345 від 27.11.2000р., Відкритому акціонерному товариству „Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство", смт. Меджибіж Летичівського району Хмельницької області передано у постійне користування 322,61 га. землі в межах згідно із планом землекористування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
При цьому, підставою для видачі цього державного акта зазначено рішення Терешовецької сільської ради Хмельницького району №9 від 28.12.99р.
Даний державний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею №03.
Згідно плану зовнішніх меж користування, що є частиною оскаржуваного Державного акта постійного користування, вищезазначеним Державним актом ВАТ „Хмельницькрибгосп" передано в постійне користування землі водного фонду, а саме став „Анас-Верх", площею 322,6053га.
На підставі листів-вимог прокуратури Хмельницької області №05/3-655 вих.13 від 05.09.13р. та прокуратури Хмельницького району №115-115-13 від 30.08.13р., Державною сільськогосподарською інспекцією в Хмельницькій області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні ВАТ „Хмельницькрибгосп" на праві постійного користування земельних ділянок водного фонду, розташованих на території Хмельницького району.
За результатами здійснення вказаної перевірки, 03.10.13р. Державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області направила до прокуратури Хмельницького району клопотання №4/2-3172 про вжиття заходів відповідного реагування щодо виявлених нею порушень земельного законодавства.
Зокрема, за результатами проведеної Інспекцією перевірки встановлено факт надання у постійне користування 322,61га. землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ВАТ „Хмельницькрибгосп", відповідно до рішення Терешовецької сільської ради №9 від 28.12.99р.
Оскільки передані землі є землями водного фонду Інспекція вказує на перевищення Терешовецькою сільською радою своїх повноважень та порушення приписів ст.ст.11, 17, 19,78,79 Земельного кодексу України, так як право надання в користування земельних ділянок водного фонду належить районним радам народних депутатів, тобто в даному випадку - Хмельницькій районній раді.
Листом (Вих. №4-1-5/8632 від 18.11.13р.) Управління Держземагенства у Хмельницькому районі Хмельницької області повідомило прокуратуру Хмельницького району про те, що земельна ділянка, площею 322,61 га., яку використовує ВАТ „Хмельницькрибгосп" на підставі державного акта на право постійного користування землею, виданого 27.11.00р. серія І-ХМ №000345, за рішенням Терешовецької сільської ради від 28.12.99р. №9, відноситься до категорії земель - землі водного фонду. Дана земельна ділянка водного фонду розташована за межами населених пунктів Терешовецької сільської ради, площею 79,48 га., решта площі - 243,13га. знаходиться на території Летичівського району.
Згідно листа ДП „Хмельницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" №705 від 26.11.13р., вказане підприємство технічної документації щодо передачі земельної ділянки в постійне користування ВАТ „Хмельницькрибгосп" на території Терешовецької сільської ради не розробляло, тому відповідно в архіві інституту вона відсутня.
Листами №66 від 04.10.13р. та №422/01-07 від 17.12.13р. архівний відділ Хмельницької РДА повідомив прокуратуру про те, що Терешовецька сільська рада не передавала на постійне зберігання протоколи сесій та протоколи засідань виконкомів з рішеннями включно по 1998р. За 1999р. протоколи сесій та засідань виконкомів з рішеннями на зберігання не передавалися. За 2000р. жоден протокол сесії та рішення, Терешовецька сільська рада на державне зберігання не передавала.
Як вбачається із листа Терешовецької сільської ради Хмельницького району №203 від 07.10.13р., в архіві Терешовецької сільської ради відсутнє рішення сесії №9 від 28.12.99р. Протоколи та рішення сесій за 1999-2000р.р. відсутні в зв'язку з їх втратою.
Вважаючи вказане рішення та державний акт незаконними, прокурор звернувся з позовом про їх скасування.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно із приписами ст.1 Закону України „Про прокуратуру", прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, органами державного і господарського управління та контролю, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими Радами, їх виконавчими органами, військовими частинами, політичними партіями, громадськими організаціями, масовими рухами, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами.
Відповідно до ст.36-1 цього Закону, представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
При цьому, судом враховуються приписи п.1 Постанови Пленуму ВГСУ від 23.03.12р. №7 „Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам " із змінами та доповненнями, в якому зазначається, що згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.
Так, прокурором в позовній заяві вказано, що здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, в тому числі, дотримання органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття та реалізації права на землю відноситься до компетенції органів Держсільгоспінспекції України та її територіальних органів, відповідно п.п.4, 6 Положення про державну інспекцію сільського господарства, затв. указом Президента України від 13.04.11р. №459/2011.
Проте, враховуючи, що вищезазначений орган не уповноважений звертатися до суду з позовними заявами, суд вважає правомірним подання даного позову безпосередньо прокурором.
Щодо оскаржуваного рішення Терешовецької сільської ради Хмельницького району №9 від 28.12.99р. судом враховується наступне.
Статті 13, 14 Конституції України передбачають, що земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, право власності на землю гарантується та набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За статтями 142-144 Конституції України, до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Відповідно до ст.3 Земельного кодексу України від 18.12.1990р. (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі Земельний кодекс України) розпоряджаються землею Ради народних депутатів, які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх.
Пунктом 1 ст.10 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Із змісту п.34 ст.26, а також п.9 ст. 33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні", слідує, що до повноважень місцевих рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, відноситься, зокрема, організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою, а до виключної компетенції міських рад віднесено вирішення питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до п.п.1.2.3. п.1.1.п.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.11р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб.
Згідно зі ч. ч. 1,2 ст.7 Земельного кодексу України, користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку. Тимчасове користування землею може бути короткостроковим - до трьох років і довгостроковим - від трьох до двадцяти п'яти років.
Частиною четвертою цієї статті передбачено, що у постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності.
Частиною 1 статті 11 Земельного кодексу України (від 18.12.1990р.) встановлено, що до відання районних Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.
Відповідно до ч.3 ст.19 Земельного кодексу України (від 18.12.1990р.) районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів із земель лісового і водного фонду у випадках передбачених статтями 77 і 79 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 79 Земельного кодексу України визначено, що землі водного фонду, що є в користуванні водогосподарських підприємств і організацій, можуть надаватися за рішенням районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Ради народних депутатів у тимчасове користування для сінокосіння і риборозведення.
Отже, із змісту статтей 11, 19, 79 Земельного Кодексу, передача земельних ділянок, за межами населених пунктів, водного фонду, віднесена була до компетенції районних рад народних депутатів, крім того, така передача земель можлива була здійснена лише у тимчасове користування.
Листом Управління Держземагенства у Хмельницькому районі Хмельницької області (вих. №4-1-5/8632 від 18.11.13р.), земельна ділянка, площею 322,61 га., яку використовує ВАТ „Хмельницькрибгосп" на підставі державного акта на право постійного користування землею, виданого 27.11.00р. серія І-ХМ №000345, за рішенням Терешовецької сільської ради від 28.12.99р. №9, відноситься до категорії земель - землі водного фонду. Дана земельна ділянка водного фонду розташована за межами населених пунктів Терешовецької сільської ради.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, Терешовецькою сільською радою народних депутатів Хмельницького району було видано ВАТ „Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" державний акт на право постійного користування земельною ділянкою І -ХМ №000345 від 27.11.00р., загальною площею 322,61га., акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №03. В акті зазначено, що землю надано в постійне користування для товарного сільськогосподарського виробництва, відповідно до рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.1999р. №9.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що передавши в постійне користування ВАТ „Хмельницькрибгосп" земельну ділянку площею 322,61га., рішенням №9 від 28.12.99р., Терешовецька сільської ради діяла всупереч вимог ч.2 ст.19 Конституції України, та з перевищенням наданих їй повноважень, визначених Земельним кодексом України, оскільки право на передання таких земельних ділянок в користування було віднесено до компетенції відповідної районної ради.
Разом з тим судом враховується, що рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.99р. №9, яке зазначено як підстава видачі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою 1-ХМ №000345 від 27.11.00р. загальною площею 322,61 га. в матеріалах справи відсутнє.
Із наявних в матеріалах справи листів архівного відділу Хмельницької РДА №66 від 04.10.13р. та №422/01-07 від 17.12.13р., письмового відзиву Терешовецької сільської ради та письмових пояснень посадових осіб Терешовецької сільської ради також слідує, що вищезазначене рішення відсутнє у сільській раді та не передавалося, тому. Відповідно, відсутнє і в архівній установі.
Крім того, в наданих письмових поясненнях від 23.12.13р., наданих головою Терешовецької сільської ради зазначено, що рішення від 28.12.99р. №9 на підставі якого видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою І-ХМ №000345 від 26.11.2000р. загальною площею 322,61га., цією сільською радою не приймалось.
Не надано оскаржуване рішення на неодноразову вимогу суду і прокурором та відповідачем-2 - ВАТ „Хмельницькрибгосп".
Вищезазначене в сукупності свідчить про те, що оспорюване рішення від 28.12.99р. №9 Терешовецькою сільською радою взагалі не приймалося і на даний час не об'єктивно існує.
Таким чином, з огляду на відсутність рішення Терешовецької сільської ради від 28.12.99р., суд дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог прокурора про визнання недійсним рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.99р. №9 необхідно відмовити.
Щодо вимог прокурора про визнання недійсним державного акту на право постійного користування землею серії І-ХМ №000345, площею 322,61 га., судом зазначається наступне.
Відповідно до ст.23 Земельного кодексу України, право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Пунктом 2.3. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ, що виникають із земельних відносин", державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій. У спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування.
Враховуючи, що підставою видачі спірного державного акта на право постійного користування землею ВАТ „Хмельницькрибгосп" серія І-ХМ №000345 від 27.11.00р. зазначено рішення Терешовецької сільської ради №9 від 28.12.99р., яке цією сільською радою не приймалося, і на даний час відсутнє, суд дійшов висновку, що спірний державний акт І-ХМ №000345 від 27.11.00р. виданий без будь-яких правових підстав, тому даний акт є незаконним та підлягає визнанню недійсним.
Щодо клопотання відповідача-2 ВАТ „Хмельницькрибгосп" про застосування строку позовної давності, судом враховується, що позовна давність, відповідно до ст. 256 Цивільного кодексу України - це строк, у межах якого особа може звернутись до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Згідно зі ч. 1 ст.261 Цивільного кодексу України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатись про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Відповідно до п.4.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування давності у вирішенні господарських спорів", у разі, коли згідно із законом позивачем у справі виступає прокурор, позовна давність обчислюється від дня, коли про порушення або про особу, яка його допустила, довідався або мав довідатись відповідний прокурор. Аналогічні положення містяться і в п.7 листа ВГСУ від 19.11.2013р. №01-06/1657/2013 "Про доповнення Інформаційного листа ВГСУ від 15.03.2011 №01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів".
Як вбачається з матеріалів справи, прокурор Хмельницького району дізнався про порушення, що стали підставою для звернення з даним позовом, лише після звернення Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області листом від 03.10.2013р. про результати проведення перевірки та виявлення в її ході порушення.
З огляду на зазначене, суд доходить висновку, що строк позовної давності в даному випадку прокуратурою не пропущено.
Згідно зі ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до приписів ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора в частині визнання недійсним державного акта серія І-ХМ №000345 від 27.11.00р. є законними, підтверджені наявними у справі доказами, тому підлягають задоволенню, натомість позовні вимоги в частині визнання недійсним рішення Терешовецької сільської ради Хмельницького району №9 від 28.12.99р. є безпідставними, тому задоволенню не підлягають.
У відповідності до ст.44-49 ГПК України, судові витрати у справі покладаються на Терешовецьку сільську раду Хмельницького району, оскільки спір виник внаслідок неправомірних дій останньої.
Керуючись ст.ст.1,12, 32, 33, 44, 49, 82-84, ст.115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора Хмельницького району в інтересах держави за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1) Хмельницької районної ради, м. Хмельницький 2) Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області, м. Хмельницький до 1) Терешовецької сільської ради, с. Терешівці Хмельницького району Хмельницької області 2) Відкритого акціонерного товариства "Хмельницькрибгосп", смт. Меджибіж Летичівського району Хмельницької області про - визнання недійсним рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.1999р. №9; - визнання недійсним державного акту від 27.11.2000р. І-ХМ №000345 на право постійного користування земельною ділянкою, площею 322,61 га., виданий на підставі рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.99р. №9 задовольнити частково .
Визнати недійсним державний акт від 27.11.2000р. І-ХМ №000345 на право постійного користування земельною ділянкою, площею 322,61 га., виданий на підставі рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.99р. №9.
В решті позовних вимог щодо задоволенні позовних вимог в частині визнання недійсним рішення Терешовецької сільської ради народних депутатів від 28.12.1999р. №9 відмовити.
Стягнути з Терешовецької сільської ради, с. Терешівці Хмельницького району Хмельницької області (код 04403870) в дохід державного бюджету України (по коду бюджетної класифікації 22030001, р/р 31218206783002 УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38045529, ГУ ДКУ у Хмельницькій області, МФО 815013, призначення платежу: „Судовий збір, код 03500128") - 1147,00 грн. (одна тисяча сто сорок сім грн. 00 коп.) судового збору.
Видати наказ.
Повний текст рішення складено 26.12.2013р.
Суддя О.Є. Танасюк
Віддрук. 7 прим.:
1 - до справи,
2 - в прокуратуру м. Хмельницького
3 - відповідачу -1- Терешовецькій сільській раді
4- відповідачу-2 - ВАТ „Хмельницькрибгосп"
5- третій особі - Хмельницькій районній раді (м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 122/2)
6- третій особі - Сільсьгоспінспекція в Хмельницькій області
7- Малик Тетяні Михайлівні (31326 Хмельницька область Хмельницький район, с. Терешівці вул. Центральна, 70) - з повідомленням
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2013 |
Оприлюднено | 31.12.2013 |
Номер документу | 36466310 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні