Постанова
від 03.03.2014 по справі 913/2724/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

03.03.2014р. справа №913/2724/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді (доповідача): Будко Н.В.

Суддів: М'ясищева А.М., Сгара Е.В.

Секретар: Прожерін О.О.

За участю представників сторін:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: Азізян Л.С. по дов.;

від третьої особи: не з'явився.

Розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Луганської міської ради, м. Луганськ

на рішення господарського суду Луганської області від 21.01.2014р. (повний текст від 25.01.2014р.) у справі №913/2724/13 (суддя Рябцева О.В.)

за позовом Луганської міської ради, м. Луганськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі», м. Київ

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Ленінської об'єднаної державної податкової інспекції у м. Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області, м. Луганськ

про стягнення 1651712,94грн.

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Луганська міська рада, м. Луганськ, звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі», м. Київ, про стягнення заборгованості з орендної плати за землю в сумі 1 641 338,32грн. за період з 01.12.2011р. по 31.07.2013р. та пені в розмірі 10 374,62грн. за період з 01.01.2012р. по 30.06.2012р.

Ухвалою від 21.11.2013р. господарський суд Луганської області в порядку ст.27 ГПК України залучив до участі у справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Ленінську об'єднану державну податкову інспекцію у м. Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області, м. Луганськ.

Рішенням від 21.01.2014р. у справі №913/2724/13 господарський суд Луганської області у задоволенні позову відмовив у повному обсязі з посиланням на приписи ст. 35 ГПК України, оскільки Київським апеляційним господарським судом та Вищим господарським судом України при розгляді справи №3/222-22/79 за позовом прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до ТОВ «Мега-груп-профі» про стягнення боргу з орендної плати було встановлено, що для розрахунку розміру орендної плати повинен застосовуватись функціональний коефіцієнт 0,5 при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки на період будівництва об'єкта. За висновком суду першої інстанції, матеріали справи свідчать, що на даний час об'єкт нерухомості відповідачем не побудований, а відтак у позивача не було підстав змінювати встановлений судами коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки з 0,5 до 2,5.

Не погодившись з винесеним рішенням позивач, Луганська міська рада, звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та заявлені позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник посилається на те, що органом, уповноваженим державою визначати розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки є Управління Держземагентства у м. Луганськ Луганської області, а за умовами договору саме відповідач повинен звертатись до органу, уповноваженого орендодавцем, за отриманням відповідної довідки, та самостійно обчислювати розмір орендної плати. За твердженням апелянта, в матеріалах справи наявні відповідні довідки, надані Управлінням Держземагентства у м. Луганськ Луганської області на вимогу суду, функціональний коефіцієнт спірної земельної ділянки у яких визначений в розмірі 2,5. Зазначені довідки жодним чином не оскаржені та не спростовані, проте, за висновком апелянта, невмотивовано не прийняті судом першої інстанції до уваги.

Крім того, апелянт наголошує, що господарський суд безпідставно застосував до спірних правовідносин приписи ст. 35 ГПК України та послався на висновки судів у справі №3/222-22/79, оскільки предметом спору у вказаній справі була заборгованість за період з грудня 2008 року по квітень 2010 року, а факти, встановлені рішеннями судів при розгляді даної справи мають силу лише в межах заявленого періоду, проте не на майбутнє.

Вищевикладене, на думку заявника, призвело до прийняття незаконного та необґрунтованого рішення суду, що є підставою для його скасування.

Представники позивача та третьої особи у судове засідання не з'явились з невідомих підстав, про час та місце його проведення були повідомлені належним чином. Враховуючи, що ухвалою про порушення апеляційного провадження від 17.02.2014р. явка представників сторін не визнавалась обов'язковою, апеляційний господарський суд вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності вказаних представників за наявними у справі матеріалами.

Судовий процес в апеляційній інстанції фіксувався за допомогою технічних засобів фіксації в порядку, передбаченому ст. 81-1 ГПК України.

Відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі розгляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі рішення Луганської міської ради від 31.10.2007р. №25/34 між Луганською міською радою (орендодавцем) і Товариством з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі» (орендарем) було укладено договір оренди землі від 15.11.2007р. (зареєстрований, про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Ленінського району м. Луганська вчинено запис від 15.11.2007р. за № 040740200263), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове (49 років) платне користування земельну ділянку площею 18,0161га під будівництво та розміщення будівель торговельного комплексу та благоустрій території, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, кв. Острая Могіла.

У пункті 3 договору відображено, що земельна ділянка вільна від забудови та некапітальних споруд, має ґрунтове покриття, зелені насадження на земельній ділянці присутні. На земельній ділянці інженерні комунікації відсутні.

Згідно п. 4 договору, на момент його укладення нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 51605497,00грн., а нормативна грошова оцінка земельної ділянки без застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки становить 20642126,73грн. Після набрання чинності договором оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 21.12.2000р. №22/4 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного органом уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну (і) довідку (и) орендарю у тижневий термін після звернення орендаря до вказаного органу.

Пунктом 8 договору сторони визначили, що річна орендна плата встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного) у гривнях, що діє на момент укладання договору.

Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений КМУ. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться (п.9 договору).

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, яка проводиться у порядку, визначеному у п.9 даного договору, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбуваються протягом терміну дії договору оренди (п.10).

Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі настання випадку(ів), передбаченого(их) законами України (п.13).

У разі зміни розміру земельного податку протягом терміну дії договору, пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення відповідних змін в договір. Про зміну земельного податку орендодавець письмово повідомляє орендаря (п.14).

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення (п.15).

Відповідно до п.16 договору, на момент укладення договору розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, визначеної рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007р. №25/34, складає 1290137,43грн. У подальшому розмір річної орендної плати розраховується орендарем самостійно з урахуванням форми розрахунку розміру орендної плати, положень договору оренди землі та на підставі відповідної довідки, наданої органом, уповноваженим орендодавцем. Розрахунок розміру орендної плати за землю надається на підпис в орган, уповноважений орендодавцем.

Згідно з матеріалами справи, зазначена у договорі земельна ділянка була передана орендарю за актом приймання-передачі від 16.11.2007р.

В подальшому, 22.02.2008р. на підставі рішення Луганської міської ради №29/20 від 25.01.2008р. сторонами було укладено договір про внесення змін до вищевказаного договору (зареєстрований 04.03.2008р. за №040840200035), яким, зокрема, пункт 8 викладено в наступній редакції: «Річна орендна плата до моменту завершення будівництва та введення в експлуатацію торговельного комплексу встановлюється у розмірі 125 відсотків від земельного податку (річного) у гривнях, що діє на момент укладання договору оренди землі, та становить 645068,71грн. без ПДВ на рік. Щомісячна орендна плата станом на момент укладання договору оренди землі та до моменту завершення будівництва та введення в експлуатацію торговельного комплексу становить 53755,72грн., яка згідно з чинним законодавством України сплачується без ПДВ.

Річна орендна плата починаючи з наступного місяця після введення торговельного комплексу в експлуатацію встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного у гривнях), що на момент укладення договору оренди становить 1290137,43грн. без ПДВ на рік. Щомісячна орендна плата починаючи з наступного місяця після введення торговельного комплексу в експлуатацію відповідно становитиме 107511,45грн. та сплачується без ПДВ згідно з чинним законодавством України».

Крім того, 11.06.2013р. на підставі рішення Луганської міської ради №31/177 від 26.12.2012р. сторонами було укладено договір про внесення змін до договору оренди землі, яким доповнено п. 4 розділу «Об'єкт оренди» новим абзацом наступного змісту: «З моменту набрання чинності договором про внесення цих змін і до 31.12.2012 включно, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 18,0161га становить 17160335,25грн. (з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі - 0,5 «Інші землі. Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво»), а з 01.01.2013р. до введення в експлуатацію в установленому законодавством порядку закінченого будівництвом об'єкту, але не більш ніж на один рік з моменту набрання чинності договору про внесення цих змін, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 18,0161га дорівнює сумі, яка розраховується органом, уповноваженим Луганською міською радою, з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі - 0,5 «Інші землі. Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво», згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007р. № 28/10. Після закінчення терміну дії цих змін, але не пізніше введення об'єкту в експлуатацію, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 18,0161га, в тому числі коефіцієнт функціонального використання визначається (змінюється) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007р. №28/10, або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного органом, уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку орендарю».

Пункт 8 договору також викладено у новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3,5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і складає з моменту набрання чинності договору про внесення цих змін і до 31.12.2012р. включно річний розмір орендної плати за земельну ділянку площею 18,0161га становить 600611,73грн. (з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі - 0,5 «Інші землі. Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво»), а з 01.01.2013р. до введення в експлуатацію в установленому законодавством порядку закінченого будівництвом об'єкту, але не більш ніж на один рік з моменту набрання чинності договору про внесення цих змін, орендна плата за використання земельної ділянки площею 18,0161га дорівнює сумі, яка розраховується органом, уповноваженим Луганською міською радою, з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі - 0,5 «Інші землі. Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво», згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007р. № 28/10. У подальшому розмір річної орендної плати розраховується орендарем самостійно на підставі довідки, наданої органом, уповноваженим орендодавцем».

Згідно наявних в матеріалах справи довідок про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2011-2013 роки, виданих Департаментом Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, нормативна грошова оцінка наданої ТОВ «Мега-груп-профі» в оренду земельної ділянки складає 4 762 547,68грн. та 952 509,54грн. з 11.06.2013р. із застосуванням функціонального коефіцієнту 2,5 та 0,5 з 11.06.2013р. відповідно.

На підставі викладеного позивачем за період з 01.12.2011р. по 31.07.2013р. нараховано 1 720 634,67грн. орендної плати за користування ТОВ «Мега-груп-профі» земельною ділянкою площею 18,0161га за адресою: м. Луганськ, кв. Острая Могила, виходячи з наступного розрахунку:

Орендна плата за грудень 2011 року: 4 762 547,68грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *18,0161 *1,25 (договірний коефіцієнт, встановлений рішенням Луганської міської ради №29/20 від 25.01.2008р.)/365 днів *31 день = 91 091,73грн.

Орендна плата за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.: 4 762 547,68грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *18,0161 *1,25 (договірний коефіцієнт, встановлений рішенням Луганської міської ради №29/20 від 25.01.2008р.) = 1 072 531,69грн.

Орендна плата за період з 01.01.2013р. по 31.05.2013р.: 4 762 547,68грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *18,0161 *1,25 (договірний коефіцієнт, встановлений рішенням Луганської міської ради №29/20 від 25.01.2008р.)/365 * 151 день = 443 704,89грн.

Орендна плата за період з 01.06.2013р. по 10.06.2013р.: 4 762 547,68грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *18,0161 *1,25 (договірний коефіцієнт, встановлений рішенням Луганської міської ради №29/20 від 25.01.2008р.)/365 * 10 днів = 29 384,40грн.

Орендна плата за період з 11.06.2013р. по 31.07.2013р.: 952 509,54грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *18,0161 *3,5 (договірний коефіцієнт, встановлений рішенням Луганської міської ради №31/177 від 26.12.2012р. та договором про внесення змін від 11.06.2013р.)/365 * 51 день = 83921,93грн.

Оскільки за даними орендодавця станом на 01.12.2011р. за відповідачем обліковувалась переплата у розмірі 79 296,35грн., 10.10.2013р. Луганська міська рада звернулась до господарського суду Луганської області з вимогами про стягнення заборгованості з орендної плати в сумі 1 641 338,32грн. та просила стягнути з ТОВ «Мега-груп-профі» пеню за несвоєчасне внесення орендної плати за землю в сумі 10 374,62грн. за період з 01.01.2012р. по 30.06.2012р.

При цьому, відповідач спростовує заявлені до нього позовні вимоги, посилаючись на наявні в матеріалах справи рішення Київського апеляційного господарського суду від 01.09.2011р. та Вищого господарського суду України від 06.12.2011р. у справі №3/222-22/79 за позовом прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до ТОВ «Мега-груп-профі» про стягнення заборгованості з орендної плати за землю в сумі 522206,68грн. та пені в розмірі 25857,33грн., якими встановлено невмотивований розрахунок міською радою розміру орендної плати за землю із застосуванням коефіцієнту 2,5, а також зважаючи на наявні в матеріалах справи податкові декларації орендної плати за земельну ділянку.

Як вже зазначалось вище, господарський суд Луганської області у задоволенні заявленого позову відмовив у повному обсязі.

Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, апеляційний господарський суд не може повністю погодитись з таким висновком виходячи з наступного.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, ст.1 Закону України «Про оренду землі», право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

В статті 14 Податкового кодексу України дано визначення понять, що використовуються у цьому Кодексі. Так, земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п. 14.1.72 ст. 14 ПК України). Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 ПК України). Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п. 14.1.147 ст. 14 ПК України).

Відповідно до п.п. 288.5.1, 288.5.2 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно п. 274.1 ст.274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Статтями 525, 526 ЦК України передбачено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні положення містить ст. 193 ГК України.

Згідно ст. 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату.

Пунктами 4 та 8 договору (з урахуванням змін і доповнень від 22.02.2008р. та від 11.06.2013р.) сторони визначили розмір річної орендної плати та розмір нормативної грошової оцінки наданої відповідачу в оренду земельної ділянки, разом з цим, відповідно до п.16 договору, на момент укладення договору розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, визначеної рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007р. №25/34, складає 1290137,43грн. У подальшому розмір річної орендної плати розраховується орендарем самостійно з урахуванням форми розрахунку розміру орендної плати, положень договору оренди землі та на підставі відповідної довідки, наданої органом, уповноваженим орендодавцем. Розрахунок розміру орендної плати за землю надається на підпис в орган, уповноважений орендодавцем .

З матеріалів справи вбачається, що розмір орендної плати у спірному періоді розраховувався позивачем на підставі довідок, виданих Департаментом Луганської міської ради з питань земельних ресурсів.

Водночас, на вимогу суду до матеріалів справи було надано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, видані Управлінням Держземагентства у м. Луганську Луганської області (т.2, а.с. 10-13), відомості яких дещо відрізняються від даних Департаменту Луганської міської ради з питань земельних ресурсів.

Апеляційний господарський суд вважає за необхідне зазначити, що при розрахунку розміру орендної плати за надану відповідачу в користування земельну ділянку необхідно керуватись саме даними Управління Держземагентства у м. Луганську Луганської області з огляду на таке.

Згідно з п.п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

В матеріалах справи наявне рішення Луганської міської ради від 28.12.2007р. №28/10, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Луганська (набрала чинності з 01.03.2008р.), а рішенням Луганської міської ради від 27.08.2010р. №69/27 «Про деякі питання щодо укладення договорів оренди землі» визначені істотні умови договорів оренди землі.

Як на час укладання договору оренди земельної ділянки, так і на час виникнення спору, обов'язковим елементом визначення розміру орендних платежів є нормативна грошова оцінка земельної ділянки (ст. 5 Закону України «Про оцінку земель»), яка у відповідності до положень статті 18 цього закону, проводиться не рідше ніж на 5-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися як зміна розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності (ст.5 ЦК України). Так як зміна нормативної грошової оцінки землі проведена у межах правових норм, що діяли на момент укладення договору оренди землі, не може оцінюватися як зміна правових норм, що регулюють відносини з орендної плати землі, а тому розповсюджуються як на відносини, що склалися, так і на відносини, що виникають у майбутньому.

Ініціатива щодо приведення у відповідність умов договору обов'язковим умовам, встановлених у визначеному законом порядку, може виходити як від орендодавця, так і від орендаря. Аналогічного висновку дійшов Вищий господарський суд Украйни у постанові від 25.04.2013р. у справі №5009/3430/12.

Крім того, правова позиція про те, що відповідно до ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.24 Закону України «Про плату за землю», ст.ст.628, 632 ЦК України законодавча зміна нормативної грошової оцінки землі може бути підставою для зміни розміру орендної плати в односторонньому порядку, якщо це погоджено сторонами у договорі, викладена у постановах судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 20.08.2013р. у справі №3-21гс13, від 03.12.2013р. у справі № 3-34гс13, і відповідно до приписів ст.111-28 ГПК України є обов'язковою для всіх судів України (пунктом 16 договору оренди від 15.11.2007р. зі змінами і доповненнями на орендаря покладений обов'язок самостійно обчислювати розмір орендної плати).

Відповідно до п.1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011р. № 445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Відповідно до ч.6 п.4 зазначеного Положення, Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.

Згідно ст.ст.13, 23 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

При цьому, з наданих Держземагентством відомостей вбачається, що за період з 01.12.2011р. по 10.06.2013р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховувалась із застосуванням функціонального коефіцієнту 2,5 з посиланням на рішення Луганської міської ради №28/10 від 28.12.2007р. про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Луганськ та Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, зареєстрованого у Мін'юсті 05.04.2006р. за №388/12262, а з 11.06.2013р. згідно внесених до договору змін - із застосуванням функціонального коефіцієнту 0,5.

З наведеного вбачається, що при розрахунку розміру належної до сплати відповідачем орендної плати необхідно брати до уваги відомості Управління Держземагентства у м. Луганську Луганської області.

Так, згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.12.2011р., 01.01.2012р. та 01.01.2013р. розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 180161кв.м. за адресою: м. Луганськ, кв. Острая Могила (користувач - ТОВ «Мега-груп-профі») складає 85801676,25грн., станом на 31.07.2013р. - 17160335,25грн.

Виходячи з викладеного, розрахунок розміру орендної плати за спірну земельну ділянку повинен здійснюватись наступним чином:

Орендна плата за грудень 2011 року: 85801676,25грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *1,25 (договірний коефіцієнт)/365 днів * 31 день = 91 090,82грн.

Орендна плата за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.: 85801676,25грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *1,25 (договірний коефіцієнт) = 1 072 520,95грн.

Орендна плата за період з 01.01.2013р. по 31.05.2013р.: 85801676,25грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *1,25 (договірний коефіцієнт)/365 днів * 151 день = 443 700,45грн.

Орендна плата за період з 01.06.2013р. по 10.06.2013р.: 85801676,25грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *1,25 (договірний коефіцієнт)/365 днів * 10 днів = 29 384,14грн.

Орендна плата за період з 11.06.2013р. по 31.07.2013р.: 17160335,25грн. (нормативна грошова оцінка) *1% *3,5 (договірний коефіцієнт)/ 365 днів * 51 день = 83 921,09грн.

Всього за період з 01.12.2011р. по 31.07.2013р. за розрахунком судової колегії розмір належної до сплати ТОВ «Мега-груп-профі» орендної плати за землю складає 1 720 617,45грн. Оскільки за даними позивача станом на 01.12.2011р. за орендарем обліковувалась переплата в розмірі 79 296,35грн., розмір належної до сплати орендної плати за вказаний період складає 1 641 321,10грн.

Матеріалами справи підтверджено, а відповідачем не спростовано факту відсутності здійснення орендних платежів за землю у спірному періоді. При цьому, ТОВ «Мега-груп-профі» посилається на встановлений Київським апеляційним господарським судом та Вищим господарським судом України факт невмотивованого застосування Луганською міською радою коефіцієнту функціонального використання спірної земельної ділянки в розмірі 2,5.

Апеляційний господарський суд вважає безпідставними вказані твердження відповідача, а застосування судом першої інстанції до даних правовідносин приписів ст. 35 ГП України - необґрунтованими, оскільки по-перше, предметом розгляду справи №3/222-22/79 було стягнення з ТОВ «Мега-груп-профі» заборгованості з орендної плати за землю та пені за період з 01.12.2008р. по 30.04.2010р., в той час як предметом розгляду даного спору є заборгованість з орендної плати та пеня, що виникли за період з 01.12.2011р. по 31.07.2013р. По-друге, апеляційний господарський суд вважає безпідставним твердження господарського суду Луганської області про те, що у позивача були відсутні підстави змінювати встановлений судами коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки 0,5, оскільки згадані рішення судів у справі № 3/222-22/79 висновків про встановлення такого коефіцієнту не містять. Натомість, в матеріалах справи наявна постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 18.11.2011р. у справі №2а-12267/11/2670 за позовом ТОВ «Мега-груп-профі» до Управління Луганської МР з питань земельних ресурсів, Луганської ОДА про визнання дій та бездіяльності неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, якою відмовлено позивачу у задоволенні позову про застосування з 2011 року коефіцієнту функціонального використання спірної земельної ділянки в розмірі 0,5 та зобов'язання Управління нерухомим майном Луганської МР видавати ТОВ «Мега-груп-профі» довідки для розрахунку орендної плати із зазначенням саме коефіцієнту 0,5.

Таким чином, в матеріалах справи відсутні відомості щодо встановлення судами коефіцієнту функціонального використання спірної земельної ділянки в розмірі 0,5 в період з 01.12.2011р. по 10.06.2013р., навіть за умови, що об'єкт нерухомості відповідачем не побудований, в той час як згідно відомостей органу, спеціально уповноваженого державою на видачу витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки для розрахунку орендної плати, такий коефіцієнт у вказаному періоді встановлено в розмірі 2,5 та змінено на 0,5 згідно рішення Луганської МР №31/177 від 26.12.2012р. та договору про внесення змін від 11.06.2013р з 11.06.2013р.

Інших обґрунтувань відсутності доказів сплати орендної плати у встановленому порядку і розмірі ніж розбіжності при розрахунку у зв'язку із застосуванням орендарем та орендодавцем різних функціональних коефіцієнтів відповідачем до матеріалів справи не надано.

Враховуючи викладене, апеляційний господарський суд вважає частково обґрунтованими заявлені позивачем позовні вимоги в розмірі 1 641 321,10грн. за період з 01.12.2011р. по 31.07.2013р.

Що стосується позовних вимог в частині стягнення пені в розмірі 10 374,62грн. за період з 01.01.2012р. по 30.06.2012р., апеляційний господарський суд зазначає наступне.

Так, відповідно до п.15 укладеного між сторонами договору оренди, у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення.

Статтями 14.1.162, 129.4, 129.5 Податкового кодексу України визначено, що пенею є сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки. Пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті. Зазначений розмір пені застосовується щодо всіх видів податків, зборів та інших грошових зобов'язань, крім пені, яка нараховується за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності, що встановлюється відповідним законодавством.

Разом з цим, статтею 232 ГК України визначено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано, а приписами ст. 258 ЦК України встановлено спеціальну позовну давність в 1 рік відносно вимог про стягнення пені.

З матеріалів справи вбачається, що з відповідним позовом позивач звернувся до суду 10.10.2013р. (штамп реєстрації вхідної кореспонденції господарського суду Луганської області), в той час як вимоги про стягнення пені в розмірі 10 374,62грн. заявлені ним за період з 01.01.2012р. по 30.06.2012р.

Таким чином, заявлені позивачем вимоги в частині стягнення пені задоволенню не підлягають, оскільки заявлені поза межами строків, встановлених чинним законодавством України.

З огляду на наведене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що всупереч вимогам ст. 43 ГПК України, рішення господарського суду Луганської області від 21.01.2014р. у справі №913/2724/13 не ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді матеріалів та обставин справи, які мають суттєве значення для вирішення спору, не повністю відповідає нормам матеріального та процесуального права, тому підлягає частковому скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог в частині стягнення з відповідача 1 641 321,10грн. заборгованості з орендної плати. Доводи заявника апеляційної скарги в цій частині судовою колегією прийнято до уваги, натомість інші посилання апелянта спростовуються приписами чинного законодавства, тому апеляційним господарським судом до уваги не приймаються.

Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги відповідно до с. 49 ГПК України підлягають віднесенню на відповідача пропорційно задоволеній частині вимог.

Приймаючи до уваги викладене, керуючись ст.49, ст. 99, ст.101, ст.102, ст.103, ст.104, ст.105 ГПК України, Донецький апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Луганської міської ради, м. Луганськ, на рішення господарського суду Луганської області від 21.01.2014р. (повний текст від 25.01.2014р.) у справі №913/2724/13 - задовольнити частково.

Рішення господарського суду Луганської області від 21.01.2014р. (повний текст від 25.01.2014р.) у справі №913/2724/13 - частково скасувати.

Позивні вимоги Луганської міської ради, м. Луганськ, до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі», м. Київ, про стягнення заборгованості з орендної плати за землю в сумі 1 641 338,32грн. та пені в розмірі 10 374,62грн. - задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі», м. Київ, на користь Луганської міської ради, м. Луганськ, заборгованість з орендної плати за землю в сумі 1 641 321,10грн.

В іншій частині рішення залишити без змін.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі», м. Київ, на користь Луганської міської ради, м. Луганськ, 32 826,42грн. судового збору за подання позовної заяви та 16 413,21грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

Господарському суду Луганської області видати відповідні накази.

Головуючий суддя (доповідач): Н.В. Будко

Судді: А.М. М'ясищев

Е.В. Сгара

Надруковано примірників - 6

1-у справу

1-позивачу

1-відповідачу

1-третій особі

1-господарському суду

1-ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.03.2014
Оприлюднено05.03.2014
Номер документу37439544
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2724/13

Ухвала від 14.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 03.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 21.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 26.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Постанова від 17.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 23.05.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 03.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 17.02.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

Ухвала від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні