Постанова
від 27.02.2014 по справі 818/9122/13-а
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КОПІЯ

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 лютого 2014 р. Справа №818/9122/13-a

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Воловика С.В.

за участю секретаря судового засідання - Шевець Ю.П.,

представника позивача - Расторгуєвої В.Б.

представників відповідача - Фесенка О.М., Коваленка Д.С.

представників третіх осіб - Семьонової Т.О., Супруна Є.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в місті Суми адміністративну справу № 818/9122/13-a

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" в особі Охтирського управління бурових робіт

до Департаменту екології, паливно-енергетичного комплексу та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації

треті особи Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області, Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми",

про визнання протиправними і скасування рішень та зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" в особі Охтирського управління бурових робіт (далі - позивач, Охтирське УБР ПАТ "Укрнафта") звернулось з адміністративним позовом до Департаменту екології, паливно-енергетичного комплексу та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Департамент), треті особи Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області, Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми", в якому просить суд:

- визнати неправомірними дії відповідача щодо невидачі позивачу дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році;

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 02-20/729 від 09.09.2013 р. про відмову видати дозвіл і ліміти на утворення та розміщення відходів у 2014 році;

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 01-20/1410 від 13.11.2013 р. про відмову видати дозвіл і ліміти на утворення та розміщення відходів у 2014 році;

- зобов'язати відповідача видати позивачу дозвіл та ліміти на утворення і розміщення відходів у 2014 році.

Позовні вимоги Охтирське УБР ПАТ "Укрнафта" обґрунтовує наступним. Позивач, 28.05.2013 р. звернувся в Центр надання адміністративних послуг м. Суми з заявою про отримання дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів у 2014 році, але отримав відмову у реєстрації заяви в зв'язку з ліквідацією державного органу, який надавав відповідні дозволи і ліміти. 29 серпня 2013 року Охтирське УБР ПАТ "Укрнафта" повторно звернулось до відповідача з заявою про отримання дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів у 2014 році, за результатами розгляду якої, згідно рішення № 02-20/729 від 09.09.2013 р., у видачі дозволу було відмовлено в зв'язку з не внесенням змін до Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р. та відсутністю відповідних повноважень у Департаменту. Після внесення відповідних змін до згаданого Порядку, позивач 07.11.2013 р. знову звернувся до відповідача з заявою про отримання дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів у 2014 році, за результатами розгляду якої, згідно рішення № 01-20/1410 від 13.11.2013 р., у видачі дозволу було відмовлено в зв'язку з закінченням термінів подачі документів.

На переконання Охтирського УБР ПАТ "Укрнафта", враховуючи положення Конституції України, Закону України "Про відходи" (зі змінами та доповненнями), Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р. (зі змінами та доповненнями), Департамент зобов'язаний був надати позивачу дозвіл та ліміти на утворення і розміщення відходів у 2014 році, в зв'язку з чим, дії відповідача щодо невидачі згаданих дозволу та лімітів є неправомірними, а рішення від 09.09.2013 року і від 13.11.2013 р. підлягають скасуванню.

З вищезазначених підстав, в судовому засіданні представник Охтирського УБР ПАТ "Укрнафта" позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Департамент екології, паливно-енергетичного комплексу та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації з позовними вимогами не погодився, в запереченні на адміністративний позов (а.с. 32-36) зазначив, що відповідно до Розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації № 180-ОД від 13.05.2013 р. виконання повноважень у сфері екології та природних ресурсів покладено на Департамент. Разом з тим, відповідач не є правонаступником прав та обов'язків територіальних органів Міністерства екології та природних ресурсів України, зокрема Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області.

Порядок видачі дозволу на розміщення відходів визначається Порядком розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р. До 30 жовтня 2013 року (до моменту набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України № 748 від 07.08.2013 р.) повноваження щодо видачі дозволу на розміщення відходів належали територіальним органам Міністерства екології та природних ресурсів України, зокрема Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в Сумській області, в зв'язку з чим у відповідача не було нормативних і фактичних шляхів реалізації повноважень щодо видачі дозволу на розміщення відходів, що свідчить про обґрунтованість і правомірність рішення № 02-20/729 від 09.09.2013 р.

Також, правомірним і обґрунтованим відповідач вважає і рішення № 01-20/1410 від 13.11.2013 р., оскільки на виконання приписів п. 12 згаданого Порядку, власники відходів, які утворюють та розміщують їх на своїй території, до 1 червня поточного року подають заяви про одержання дозволу на розміщення відходів у наступному році, а в даному випадку, позивачем заява була подана лише 07 листопада 2013 року.

Враховуючи наведені обставини, відмовляючи позивачу у видачі дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році, а також приймаючи рішення № 02-20/729 від 09.09.2013 р. і № 01-20/1410 від 13.11.2013 р., відповідач діяв у відповідності з положеннями Конституції України, Закону України "Про відходи" та Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р., в зв'язку з чим, в судовому засіданні представники Департаменту просили суд в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Представник Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області в судовому засіданні зазначив, що згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 159 від 13.03.2013 р. територіальні органи Міністерства охорони навколишнього природного середовища були ліквідовані як юридичні особи публічного права без правонаступництва. При цьому, згаданою Постановою було установлено, що територіальні органи, які ліквідуються, продовжують виконання своїх повноважень до 17 травня 2013 року. Тобто, фактично, після 17 травня 2013 року, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області не мало правових підстав для видачі дозволів на утворення і розміщення відходів у 2014 році.

Представник Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми", в судовому засіданні пояснив, що, дійсно 28 травня 2013 року Охтирським УБР ПАТ "Укрнафта" була подана заява та пакет документів для отримання дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році. Але, враховуючи ліквідацію Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області, а також не внесення змін до Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р. в частині надання повноважень щодо видачі дозволів обласним державним адміністраціям, у прийнятті зазначеної заяви було відмовлено.

Заслухавши повноважних представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає за необхідне адміністративний позов Охтирського УБР ПАТ "Укрнафта" задовольнити частково, виходячи з наступного.

В судовому засіданні встановлено, що позивачем 28 травня 2013 року до Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми" була подана заява про надання дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів у 2014 році (а.с. 19). В реєстрації вказаної заяви третьою особою було відмовлено через ліквідацію Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області та не внесення змін до Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р. в частині надання повноважень щодо видачі дозволів Департаменту екології, паливно-енергетичного комплексу та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації.

29 серпня 2013 року Охтирським УБР ПАТ "Укрнафта" вдруге була подана заява та пакет документів для отримання дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів у 2014 році (а.с. 22). За результатами розгляду зазначеної заяви, 09 вересня 2013 року Департаментом було прийняте рішення № 02-20/729 (а.с. 42) про відмову у видачі дозволу на розміщення відходів у 2014 році. Підставою для відмови відповідач визначив те, що згідно Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р., видача дозволів і погодження лімітів на утворення та розміщення відходів здійснюється територіальними органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища. Оскільки станом на 09 вересня 2013 року зміни до зазначеного Порядку в частині передачі повноважень щодо видачі дозволів і погодження лімітів на утворення та розміщення відходів обласним державним адміністраціям, не внесені, у відповідача відсутні правові підстави для видачі дозволу і погодження лімітів на утворення та розміщення відходів позивачу.

07 листопада 2013 року позивачем втретє була подана заява та пакет документів для отримання дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів у 2014 році (а.с. 24). За результатами розгляду цієї заяви відповідачем 13 листопада 2013 року було прийняте рішення № 01-20/1410 (а.с. 25) яким Охтирському УБР ПАТ "Укрнафта" відмовлено у видачі дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів в зв'язку з закінченням термінів подачі документів.

Отже, стверджуючи про неправомірність дій Департаменту щодо невидачі дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році та протиправність рішень № 02-20/729 від 09.09.2013 р. і № 01-20/1410 від 13.11.2013 р. про відмову у видачі дозволу і лімітів на утворення та розміщення відходів у 2014 році, Охтирське УБР ПАТ "Укрнафта" зазначає на порушенні відповідачем Закону України "Про відходи" та Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р.

Проте, надаючи правову оцінку обставинам справи, суд не може погодитись з указаними доводами позивача, з огляду на нижченаведене.

Постановою Кабінету Міністрів України № 159 від 13.03.2013 р. були ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства охорони навколишнього природного середовища за переліком згідно з додатком. При цьому, установлено, що територіальні органи, які ліквідуються, продовжують виконання своїх повноважень до 17 травня 2013 року.

Згідно п. 8 розділу І Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні" до Закону України "Про відходи" були внесені зміни, зокрема в частині положень, які стосуються передачі повноважень від територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласним, Київській, Севастопольській міським державним адміністраціям, органам виконавчої влади Автономної Республіки Крим.

На виконання п. 1 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні", зміни до Закону України "Про відходи" набирають чинності з дня, наступного за днем їх опублікування, крім положень, які стосуються передачі повноважень від територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласним, Київській, Севастопольській міським державним адміністраціям, органам виконавчої влади Автономної Республіки Крим, які набирають чинності через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом, тобто з 19 травня 2013 року.

В той же час, правила розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, у тому числі небезпечних, на території України визначаються Порядком розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р., який є спеціальним нормативним актом, що регулює спірні правовідносини.

Так, згідно п. 12, 13 зазначеного Порядку (в редакції, яка діяла до 30 жовтня 2013 року) власники відходів, які здійснюють лише їх розміщення, до 1 квітня, а власники відходів, які утворюють та розміщують їх на своїй території, до 1 червня поточного року подають до органів Мінекоресурсів на місцях заяви на одержання дозволу на розміщення відходів у наступному році.

Органи Мінекоресурсів на місцях розглядають заяви і до 1 липня видають дозволи на розміщення відходів або надсилають власникам відходів повідомлення з викладенням причин відмови у видачі дозволів, встановлюючи термін повторного подання необхідних документів.

Постановою Кабінету Міністрів України № 748 від 07.08.2013 р. "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України", яка набрала чинності 30 жовтня 2013 року, до Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р, були внесені зміни, і повноваження щодо видачі дозволів на розміщення відходів були закріплені за обласними держадміністраціями.

При цьому, можливості видачі дозволу на розміщення відходів після 1 липня поточного року, а також доведення до власників відходів лімітів на утворення і розміщення відходів після 1 жовтня поточного року, ні Порядком розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, ні Постановою Кабінету Міністрів України № 748 від 07.08.2013 р. "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України", не передбачено.

Виходячи з системного аналізу вказаних нормативних актів, до 17 травня 2013 року повноваження щодо видачі дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів належали територіальним органам Міністерства охорони навколишнього природного середовища, зокрема Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в Сумській області. В той же час, у Департаменту екології, паливно-енергетичного комплексу та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації, вказані повноваження виникли з 30 жовтня 2013 року, з дня набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України № 748 від 07.08.2013 р. "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України". Тобто, фактично, в період з 18 травня 2013 року по 30 жовтня 2013 року був відсутній державний орган, який би мав нормативно закріплені повноваження щодо видачі дозволів та лімітів на утворення і розміщення відходів.

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, враховуючи наведені обставини, суд доходить висновку, що відмовляючи Охтирському УБР ПАТ "Укрнафта" у видачі дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році, Департамент діяв у відповідності до ст. 19 Конституції України, Закону України "Про відходи" та Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 р. Рішення відповідача № 02-20/729 від 09.09.2013 р. і № 01-20/1410 від 13.11.2013 р. про відмову видати позивачу дозвіл і ліміти на утворенні та розміщення відходів у 2014 році з підстав відсутності нормативного закріплення відповідних повноважень та закінчення термінів подачі документів, відповідають ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства, в зв'язку з чим адміністративний позов Охтирського УБР ПАТ "Укрнафта" в частині визнання неправомірними дій щодо невидачі дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році та скасування рішень № 02-20/729 від 09.09.2013 р. і № 01-20/1410 від 13.11.2013 р., не підлягають задоволенню.

Стосовно позовних вимог Охтирського УБР ПАТ "Укрнафта" про зобов'язання відповідача видати дозвіл та ліміти на утворення і розміщення відходів у 2014 році варто зазначити наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, УБР ПАТ "Укрнафта", з метою дотримання законодавства про охорону навколишнього природного середовища, своєчасно були вжиті всі необхідні заходи для отримання дозволу та лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році. Але, через невизначеність законодавства та відсутність в період з 18 травня по 30 жовтня 2013 року уповноваженого державного органу, вказані дозволи та ліміти позивачу видані не були. Відсутність у Охтирського УБР ПАТ "Укрнафта" дозволів і лімітів на утворення і розміщення відходів у 2014 році, призведе до порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та притягнення останнього до відповідальності.

Згідно ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

На виконання ст. 8 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Частиною 7 статті 9 згаданого Кодексу встановлено, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

Враховуючи положення вказаних норм, на переконання суду, Охтирське УБР ПАТ "Укрнафта" не може нести відповідальність за невизначеність законодавства та відсутність відповідного уповноваженого державного органу, в зв'язку з чим, з метою захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги про зобов'язання відповідача видати дозвіл та ліміти на утворення і розміщення відходів у 2014 році.

Таким чином, з огляду на наведені обставини, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов Охтирського УБР ПАТ "Укрнафта" підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" в особі Охтирського управління бурових робіт до Департаменту екології, паливно-енергетичного комплексу та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації, треті особи Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області, Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми" про визнання протиправними і скасування рішень та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

Зобов'язати Департамент екології, паливно-енергетичного комплексу та природних ресурсів Сумської обласної державної адміністрації (40030, м. Суми, пл. Незалежності, 2, код 38136517) видати Публічному акціонерному товариству "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5, код 00135390) в особі Охтирського управління бурових робіт (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Київська, 164а) дозвіл та ліміти на утворення і розміщення відходів у 2014 році згідно заяви від 07 листопада 2013 року реєстраційний номер 1078.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя (підпис) С.В. Воловик

З оригіналом згідно

Суддя С.В. Воловик

повний текст постанови складений 04.03.2014 р.

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2014
Оприлюднено11.03.2014
Номер документу37504698
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/9122/13-а

Ухвала від 05.11.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Постанова від 27.02.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 21.05.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 05.11.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 29.10.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 21.08.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 21.05.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 15.04.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 27.02.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 13.02.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні