Постанова
від 02.04.2014 по справі 805/2258/14
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 квітня 2014 р. Справа №805/2258/14

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови: 11 год. 20 хв.

Донецький окружний адміністративний суд в складі:

головуючого - судді Козаченка А. В.

при секретарі Широбокові І. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Повного товариства "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)" до Реєстраційної служби Маріупольського міського управління юстиції Донецькій області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Нілової А.О., Державної реєстраційної служби України про скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Повне товариство "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)" звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Реєстраційної служби Маріупольського міського управління юстиції Донецькій області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Нілової А.О., Державної реєстраційної служби України про скасування рішення.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що з 01.02.2012р. внаслідок невиконаного договору позики, він набув права власності на квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1.

28.01.2014р., на підставі ухвали Жовтневого міського суду від 02.10.2010р. та нотаріально засвідченої заяви боржника про підтвердження факту несплати боргу за мировою угодою, позивач звернувся до Реєстраційної служби Маріупольського міського управління юстиції Донецької області з заявою про реєстрацію права власності на квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1.

Рішенням відповідача 2 № 10506186 від 31.01.2014р. у державній реєстрації права власності на квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, відмовлено с посиланням на те, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме: неможливо встановити факт переходу права власності до заявника на підставі ухвали суду від 02.10.2006р.

Позивач вважає відмову в державній реєстрації права власності на спірний об'єкт неправомірною, просив, з урахуванням уточнених позовних вимог, скасувати рішення № 10506186 від 31.01.2014р. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Представник позивача до судового засідання не з'явився, через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи без його участі.

Представники відповідачів до судового засідання не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, заяв про відкладення розгляду справи через канцелярію суду не надавав.

Відповідач 2 до судового засідання не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, через канцелярію суду надав письмові заперечення, згідно змісту яких просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до Положення про Державну реєстраційну службу України, затвердженого указом Президента України від 6 квітня 2011 року N 401/201 (далі-Положення), Державна реєстраційна служба України (Укрдержреєстр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України та входить до системи органів виконавчої влади. Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади міста Києва, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності. Укрдержреєстр у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства юстиції України, іншими актами законодавства України, дорученнями Президента України та Міністра юстиції України.

Таким чином, відповідач 1 є суб'єктом владних повноважень, на якого чинним законодавством України покладені обов'язки щодо державної реєстрації прав власності на нерухоме майно та їх обтяжень.

Судом встановлено, що позивач, Повне товариство "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)", є юридичною особою, ЄДРПОУ 31132301.

В технічному паспорті на квартиру АДРЕСА_1, вбачається, що, станом на 17.08.2012р., зазначено власника квартири - ОСОБА_4 (а.с. 45-46).

Вищевказане підтверджується також Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об*єктів нерухомого майна (а.с. 50-52).

Відповідно до договору від 08.04.2008р. (а.с. 19-20), ОСОБА_4, іпотекодавець, він же боржник, зайняв у Повного товариства "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)", іпотекодержателя, згідно договору позики №2767 від 08.04.2008р. відповідну суму коштів, яку іпотекодавець зобов'язується повернути до 08.04.2009р. іпотекодержателю. Для забезпечення виконання в повному обсязі своїх зобовязань іпотекодавець заставив квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1.

Ухвалою Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 02.12.2010р. було затверджено мирову угоду, відповідно до якої ОСОБА_4 визнає право власності Іпотекодержателя - ПТ «ОФТЕХ-ЗАСТАВА» (Семушина-Мартинюк) на квартиру АДРЕСА_1 та погоджується з тим, що дана мирова угода є підставою для реєстрації права власності ПТ «ОФТЕХ-ЗАСТАВА» (Семушина-Мартинюк) на квартиру АДРЕСА_1 в Маріупольському БТІ: з 01.02.2012р. у разі невиконання ним зобов'язань по п. 2 цієї мирової угоди; з першого дня місяця наступного за трьома місяцями поспіль, в які ОСОБА_4 не вносив щомісячні платежі, тобто у разі невиконання ним п.п. 3,4 цієї мирової угоди; ОСОБА_4 погоджується з тим, що у разі невиконання ним умов цієї мирової угоди та реєстрації ПТ «ОФТЕХ-ЗАСТАВА» (Семушина-Мартинюк) права власності на квартиру АДРЕСА_1, дана мирова угода є підставою для звернення ПТ «ОФТЕХ-ЗАСТАВА» (Семушина-Мартинюк) до суду з вимогою про виселення усіх мешканців квартири № АДРЕСА_1.

Суд звертає увагу, що сторонами не надано доказів щодо зміни або скасування вищевказаної ухвали суду.

Нотаріально засвідченою заявою від 27.01.2014р, ОСОБА_4 повідомив, що грошові кошти, які він мав виплатити згідно ухвали Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 02.12.2010р. по справі № 6-326 2010р. ним не вносилися.

28.01.2014р. позивач звернувся до Реєстраційної служби Маріупольського міського управління юстиції Донецької області з заявою № 5162016 (а.с. 32) про реєстрацію права власності на квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1. Вищевказану заяву було прийнято, про що свідчить картка прийому заяви № 10368270 (а.с. 49).

Відповідно положень наказу N 607/5 від 02.04.2013р. зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02 квітня 2013р. за N 534/23066 "Про заходи щодо взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб", на нерухоме майно загальною площею понад 5000 кв. метрів, а також у випадку подання рішення суду, що набрало законної сили, про зобов'язання органу державної реєстрації прав та/або державного реєстратора речових прав на нерухоме майно органу державної реєстрації прав вчинити дії щодо реєстрації, скасування реєстрації речових прав на нерухоме майно або скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно з відповідною заявою або без неї щодо вищезазначених речових прав державна реєстрація речових прав на нерухоме майно, скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно проводяться державними реєстраторами прав на нерухоме майно Укрдержреєстру відповідно до додатка до цього наказу.

З урахуванням положень вищезазначеного наказу, заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 904849 від 19.04.2013р .була перенаправлена від відповідача 1 до відповідача 2 по справі.

Рішенням відповідача 2 № 10506186 від 31.01.2014р. у державній реєстрації права власності на квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, відмовлено с посиланням на те, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме: неможливо встановити факт переходу права власності до заявника на підставі ухвали суду від 02.10.2006р.

З приводу спірних відносин суд зазначає наступне. Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обтяжень та правочинів щодо нерухомості регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" вiд 01.07.2004р. №1952-IV (далі за текстом - Закон України №1952) та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011р. №703 (далі за текстом - Порядок №703).

Згідно ст. 3 Закону України №1952-IV, державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Державна реєстрація прав є публічною, проводиться органом державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом. Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться за місцем розташування об'єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє відповідний орган державної реєстрації права власності та інших речових прав, крім випадків, установлених абзацами другим і третім частини п'ятої цієї статті. Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місця розташування об'єкта нерухомого майна.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України №1952, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно.

Згідно ч.1 ст. 19 Закону України №1952, державна реєстрація прав проводиться разом з іншим на підставі: рішень судів, що набрали законної сили.

Відповідно до ч.1, ч.3, ч.7 ст.16 Закону України №1952, заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.

Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.

Державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.

У відповідності до вимог статті 15 Закону України №1952 державна реєстрація прав на нерухоме майно та їх обтяжень проводиться згідно встановленого порядку.

Згідно п.1 Порядку №703, цей Порядок визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Відповідно до п.2 Порядку №703 державну реєстрацію прав шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) проводять орган державної реєстрації прав та нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно (далі - нотаріус).

Згідно п.4 Порядку №703 у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, які розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду або їх окремі частини, квартиру, житлове та нежитлове приміщення.

У разі коли законодавством встановлено вимогу щодо прийняття в експлуатацію об'єкта нерухомого майна, державна реєстрація права власності на нього проводиться після прийняття такого об'єкта в експлуатацію в установленому законодавством порядку.

Відповідно до п.10 Порядку №703, заявник разом із заявою про державну реєстрацію подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для такої реєстрації документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.

Згідно п.12 Порядку №703, під час розгляду заяви про державну реєстрацію і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); повноважень заявника; відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Пунктом 16 Порядку №703 передбачено, що за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або рішення про відмову в такій реєстрації.

Згідно п.23 Порядку №703, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно п.27 Порядку №703, документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, у тому числі разом з іншим є: рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 92 Порядку №703 передбачено, що під час розгляду заяви про державну реєстрацію, відповідно до якої державну реєстрацію прав у Державному реєстрі прав заявлено вперше, державний реєстратор використовує дані Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна для цілей справляння державного мита та/або перенесення записів про обтяження речових прав на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації права власності або іншого речового права на таке майно.

Відповідно до ч.1, ч.4 ст.24 Закону України №1952, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено також у разі, якщо: подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Як вже було зазначено вище, рішенням відповідача 2 № 10506186 від 31.01.2014р. у державній реєстрації права власності на квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, відмовлено с посиланням на те, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме: неможливо встановити факт переходу права власності до заявника на підставі ухвали суду від 02.10.2006р.

Натомість суд зазначає, що зі змісту ухвали Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 02.12.2010р., яка не змінена та не скасована на час розгляду справи, чітко вбачається: що ОСОБА_4 визнає право власності Іпотекодержателя - ПТ «ОФТЕХ-ЗАСТАВА» (Семушина-Мартинюк) на квартиру АДРЕСА_1 та погоджується з тим, що дана мирова угода є підставою для реєстрації права власності ПТ «ОФТЕХ-ЗАСТАВА» (Семушина-Мартинюк) на квартиру АДРЕСА_1 в Маріупольському БТІ, з 01.02.2012р. у разі невиконання ним зобов'язань по п. 2 цієї мирової угоди; тобто вищевказана ухвала містить відомості про перехід права власності від боржника до позивача у разі несплати боржником фінансових зобов'язань за мировою угодою.

Разом з тим, із заяви від 27.01.2014р. вбачається, що боржник визнає факт невиконання зобов'язань за мировою угодою.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону України № 2453-VI від 07.07.2010р. "Про судоустрій і статус суддів" судове рішення, яким закінчується розгляд справи в суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України. Обов'язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається процесуальним законом. Судові рішення інших держав є обов'язковими до виконання на території України за умов, визначених законом, відповідно до міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Таким чином, у відповідача 2 виник обов'язок зареєструвати право власності на вищевказане нерухоме майно за позивачем.

На підставі наведеного, суд вважає, що відповідачем 2 неправомірно було відмовлено в реєстрації права власності на підставі ухвали Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 02.12.2010р. та заяви від 27.01.2014р.

Таким чином, виходячи з вищенаведених правових норм та досліджених обставин, суд вважає, що відповідачем не доведений факт правомірності винесення оскаржуваного рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, у зв'язку з чим позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При цьому, враховуючи вимоги п.1 ч.2 чт.162 КАС України, суд вважає необхідним та достатнім способом захисту прав позивача обрати саме скасування рішення Державної реєстраційної служби України № 10506186 від 31.01.2014р. та зобов*язання державного реєстратора Державної реєстраційної служби України зареєструвати право власності Повного товариства "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)" на квартиру АДРЕСА_1.

Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, на користь позивача підлягає стягненню з Державного бюджету України сплачений ним судовий збір у розмірі 73, 08 грн.

Керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Повного товариства "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)" до Реєстраційної служби Маріупольського міського управління юстиції Донецькій області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Нілової А.О. Державної реєстраційної служби України про скасування рішення - задовольнити.

Скасувати рішення Державної реєстраційної служби України про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень № 10506186 від 31.01.2014р.

Зобов*язати державного реєстратора Державної реєстраційної служби України зареєструвати право власності Повного товариства "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)" на квартиру АДРЕСА_1.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Повного товариства "Ломбард ОФТЕХ-ЗАСТАВА (ОСОБА_1, ОСОБА_2)" витрати по сплаті судового збору у розмірі 73, 08 гривень.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена її вступна та резолютивна частини 02.04.2014р.

Постанова в повному обсязі виготовлена 07.04.2014р.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Постанова в адміністративній справі може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання через Донецький окружний адміністративний суд апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Козаченко А.В.

Дата ухвалення рішення02.04.2014
Оприлюднено28.04.2014
Номер документу38379298
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/2258/14

Ухвала від 20.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 16.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Постанова від 04.02.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 08.09.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 16.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 08.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 02.04.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Козаченко А.В.

Постанова від 02.04.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Козаченко А.В.

Ухвала від 02.04.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Козаченко А.В.

Ухвала від 12.03.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Козаченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні