cpg1251
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2014 року справа № 823/769/13-а
м. Черкаси
10 год. 26 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Чубар Т.М.,
при секретарі - Шепель А.М.,
за участю представника позивача приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» Шульгіна Є.Г. - за довіреністю № 12/05/14 від 12.05.2014р.,
представника відповідача державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області Ведули М.Ю. - за довіреністю № 751/23-01-10-016 від 13.01.2014р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання дій протиправними,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулася приватна виробничо-комерційна фірма «СЕВ-Сервіс 2000», в якому просить визнати дії державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби по проведенню зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником - товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач», та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року, за наслідками якої (звірки) було складено довідку «Про результати проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012р. щодо документального підтвердження господарських відносин із постачальником - товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року» протиправними.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, обґрунтовуючи їх тим, що відповідач не мав достатніх підстав для проведення зустрічної звірки, оскільки: по-перше, співставлення даних бухгалтерських документів позивача та його контрагента в підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, відповідачем під час проведення зустрічної звірки не проводилося; по-друге, в довідці № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012р. відповідачем не зазначено підстави проведення зустрічної звірки; і, по-третє, з даної довідки не вбачається ініціатора зустрічної звірки.
Представник відповідача проти заявленого адміністративного позову заперечує, мотивуючи це тим, що підставою для проведення зустрічної звірки був лист щодо надання інформації та матеріалів щодо встановлених правочинів з ознаками нікчемності від Бориспільської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області № 1116/23-1 від 12.04.2011р., яка саме і була ініціатором проведенні зустрічної звірки. З боку контрагента позивача під час проведення зустрічної звірки досліджувався акт перевірки Бориспільської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області на предмет достовірності декларування податку на додану вартість. Форма запиту на проведення зустрічної звірки, в свою чергу, є примірною та заповняється залежно від наявних даних про платника податків та/або суб'єкта господарювання, виду здійснених господарських операцій та їх документального підтвердження. Недотримання органом державної податкової служби - ініціатором примірної форми не є підставою для відмови державної податкової служби - виконавцем у здійсненні зустрічної звірки. Таким чином, податковим органом правомірно проведено зустрічну звірку позивача, а висновки, зроблені за її результатами, є об'єктивними.
Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що головним державним податковим ревізором-інспектором державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області Шакулею В.М. на підставі службового посвідчення серії ЧК № 107029 згідно із п. 73.5 статті 73 Податкового кодексу України складено довідку № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012р. про проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» (код 31078365) з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» (код 36803875) та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року.
Згідно з висновками даної довідки звіркою приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин з постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» у грудні 2010 року на суму 23 545 грн., та з платником податків-покупцем приватним підприємством «Кіровоградвуглеснаб» (код 37051443) на суму 23 944 грн. 90 коп.
Вирішуючи спір, з огляду на аргументацію позивача, суд враховує, що відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 73.5 статті 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок регламентовано Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1232 від 27.12.2010р. (далі по тексту - Порядок).
Так, відповідно до п. 2 Порядку зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту (п. 3 Порядку).
Згідно п. 4 Порядку орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання здійснюється органами державної податкової служби (як ініціаторами, так і виконавцями) (п. 5 Порядку).
Пунктом 6 Порядку визначено, що у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку. За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення (п. 7 Порядку).
Отже, зустрічна звірка органом державної податкової служби (виконавцем), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, проводиться лише за умови надходження запиту про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Саме надходження запиту є підставою для проведення зустрічної звірки. При цьому на виконавця покладений обов'язок обліку запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання.
Як вбачається зі змісту довідки № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012р., складеної за результатами зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» (код 31078365) з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» (код 36803875) та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року, остання не містить підстави проведення зустрічної звірки, як-то надходження запиту на проведення зустрічної звірки від органу державної податкової служби-ініціатора.
Представник відповідача в судовому засіданні зазначив, що підставою для проведення зустрічної звірки послугувало надходження до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області листа щодо надання інформації та матеріалів щодо встановлених правочинів з ознаками нікчемності від Бориспільської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області № 1116/23-1 від 12.04.2011р., згідно якого Бориспільська ОДПІ на виконання наказу ДПА України «Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів» № 266 від 18.04.2008р. направляє акт про результати проведення документальної невиїзної перевірки № 262/23-1/36803875 від 30.03.2011р. товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач», код за ЄДРПОУ 36803875, з питань достовірності визначення показників декларації з податку на додану вартість за грудень 2010 року для подальшого відпрацювання по ланцюгу постачання.
Суд погоджується з твердженням представника позивача, що вищезазначений лист Бориспільської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області щодо надання інформації не є запитом на проведення зустрічної звірки від органу державної податкової служби-ініціатора в розумінні статті 73 Податкового кодексу України та Порядку, що свідчить про відсутність у відповідача законних підстав для проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» (код 31078365) з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» (код 36803875) та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року.
Щодо посилання представника відповідача на примірну форму запиту на проведення зустрічної звірки суд зазначає наступне. Дійсно згідно п. 3.1 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України № 236 від 22.04.2011р., форма запиту є примірною та заповнюється залежно від наявних даних про платника податків та/або суб'єкта господарювання, виду здійснених господарських операцій та їх документального підтвердження. Недотримання органом державної податкової служби - ініціатором примірної форми запиту не є підставою для відмови органом державної податкової служби - виконавцем у здійсненні зустрічної звірки.
Разом з тим, як зазначалось вище, п. 3 Порядку чітко визначено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.
Тим же п. 3.1 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України № 236 від 22.04.2011р., в свою чергу, регламентовано, що з метою забезпечення результативності та оперативності проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби - ініціатор повинен максимально чітко та повно навести у запиті інформацію щодо здійснених господарських операцій платника податків із суб'єктом господарювання та навести повний і чіткий перелік питань, дослідити які необхідно при проведенні зустрічної звірки для з'ясування реальності здійснених операцій та повноти їх відображення в обліку платника податків.
Лист щодо надання інформації Бориспільської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області № 1116/23-1 від 12.04.2011р. не містить жодних посилань на необхідності проведення зустрічної звірки з вказівкою на положення статті 73 Податкового кодексу України та положення Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1232 від 27.12.2010р. Не зазначено в ньому і інформації щодо здійснених господарських операцій платника податків із суб'єктом господарювання з наведенням повного і чіткого переліку питань, дослідити які необхідно при проведенні зустрічної звірки для з'ясування реальності здійснених операцій та повноти їх відображення в обліку платника податків.
Не надано відповідачем і доказів реєстрації листа Бориспільської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області № 1116/23-1 від 12.04.2011р. в журналі обліку запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання.
Окрім того, суд вважає за необхідне зазначити, що, як зазначалось вище, зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
В той же час, як вбачається зі змісту довідки № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012р. для проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» (код 31078365) з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» (код 36803875) та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року відповідачем використано акт про результати проведення документальної невиїзної перевірки № 262/23-1/36803875 від 30.03.2011р. товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач», код за ЄДРПОУ 36803875, з питань достовірності визначення показників декларації з податку на додану вартість за грудень 2010 року. Жодних бухгалтерських документів товариства з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» за грудень 2010 року на рахунок співставлення з бухгалтерськими документами позивача в підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, відповідачем під час проведення зустрічної звірки не досліджувалось.
З огляду на викладене, у спірних правовідносинах відповідачем було порушено законодавчо встановлений порядок та спосіб проведення зустрічної звірки, передбачений п.73.5 статті 73 Податкового кодексу України та Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1232 від 27.12.2010р.
Спірні дії суб'єкта владних повноважень суперечать матеріальному інтересу, який має платник податків у податкових правовідносинах, і який полягає у належній фіксації податковим органом обставин господарської діяльності платника податків, неухильному дотриманні органом управління визначених законом процедур реалізації владних управлінських функцій, здійснення таких процедур лише в разі наявності визначених законом підстав тощо.
За таких обставин, з урахуванням вимог ч. 2 статті 19 Конституції України, згідно якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області по проведенню зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником - товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач», та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року, за наслідками якої (звірки) було складено довідку «Про результати проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012р. щодо документального підтвердження господарських відносин із постачальником - товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року».
Стягнути з Державного бюджету України на користь приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп. судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Т.М. Чубар
Повний текст постанови виготовлений 30 травня 2014 року.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2014 |
Оприлюднено | 05.06.2014 |
Номер документу | 39036106 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Т.М. Чубар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні