КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 823/769/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Чубар Т.М.
Суддя-доповідач: Борисюк Л.П.
ПОСТАНОВА
Іменем України
02 грудня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді суддів при секретаріБорисюк Л.П., Петрика І.Й., Собківа Я.М. Чайка О.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2014 року у справі за позовом Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання дій протиправними, -
ВСТАНОВИВ:
В березні 2013 року Приватна виробничо-комерційна фірма «СЕВ-Сервіс 2000» звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду із позовом до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби в якому просила визнати дії відповідача по проведенню зустрічної звірки Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником - Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року, за наслідками якої (звірки) було складено довідку «Про результати проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012 щодо документального підтвердження господарських відносин із постачальником - Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року» протиправними.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2013 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби по проведенню зустрічної звірки Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000», результати якої оформлені довідкою від 13.12.2012 № 1102/22-12/31078365.
Відповідач, не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначав, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просив скасувати постанову суду та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2013 року апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби залишено без задоволення.
Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2013 року залишено без змін.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просив їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову, оскільки вважав, що постанову та ухвалу було прийнято з порушенням норм матеріального права.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 квітня 2014 року касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби було задоволено частково.
Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2013 року скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
При цьому, судом касаційної інстанції зазначено, що при новому розгляді даного спору щодо визнання протиправними дій відповідача по проведенню зустрічної звірки, судами має бути встановлено, чи є оскаржувані дії відповідача такими, що породжують для позивача настання будь-яких юридичних наслідків і безпосередньо впливають на його права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2014 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області по проведенню зустрічної звірки Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником - Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач», та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року, за наслідками якої (звірки) було складено довідку «Про результати проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012 щодо документального підтвердження господарських відносин із постачальником - Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року».
Відповідач, не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з'явилися. Про причини своєї неявки суд не повідомили.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності представників сторін.
Згідно ст. 41 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.
Як вбачається з матеріалів справи, головним державним податковим ревізором-інспектором Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області Шакулею В.М. на підставі службового посвідчення серії ЧК № 107029 та згідно з п. 73.5 статті 73 Податкового кодексу України складено довідку № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012 про проведення зустрічної звірки Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» (код 31078365) з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» (код 36803875) та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року.
Згідно з висновками даної довідки, звіркою Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин з постачальником Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» у грудні 2010 року на суму 23 545 грн. та з платником податків-покупцем Приватним підприємством «Кіровоградвуглеснаб» (код 37051443) на суму 23 944 грн. 90 коп.
Позивач вважає протиправними дії посадових осіб відповідача по складанню довідки про проведення зустрічної звірки Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» та обґрунтовує свої доводи тим, що відповідач не мав достатніх підстав для проведення зустрічної звірки, оскільки: по-перше, співставлення даних бухгалтерських документів позивача та його контрагента в підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, відповідачем під час проведення зустрічної звірки не проводилося; по-друге, в довідці № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012 відповідачем не зазначено підстави проведення зустрічної звірки; по-третє, з даної довідки не вбачається ініціатора зустрічної звірки.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем було порушено законодавчо встановлений порядок та спосіб проведення зустрічної звірки, передбачений п. 73.5 статті 73 Податкового кодексу України та Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1232 від 27.12.2010.
З таким висновком суду колегія суддів не може погодитися, виходячи з наступного.
Згідно з пунктом 61.1 статті 61 Податкового кодексу України, податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності зарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
В статті 62 Податкового кодексу України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом: 1) ведення обліку платників податків; 2) інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби; 3) перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, в порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Згідно зі статтею 72 Податкового кодексу України, для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла, зокрема, від платників податків, податкових агентів, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Національного банку України, банків, інших фінансових установ, органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів, підрозділів податкової служби та митних органів.
Відповідно до пункту 73.1 статті 73 Податкового кодексу України, інформація, визначена у статті 72 цього Кодексу, безоплатно надається органам державної податкової служби періодично або на окремий письмовий запит органу державної податкової служби у терміни, визначені пунктом 73.2 цього Кодексу.
У пункті 73.3 статті 73 Податкового кодексу України передбачено, що органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Відповідно до абзацу 3 пункту 73.3 статті 73 цього Кодексу, письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин, зокрема, у разі проведення зустрічної звірки.
Згідно з абзацом 1 пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України, з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог вказаної вище норми Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 затверджено Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок (далі - Порядок).
Відповідно до п. 2 Порядку, зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Згідно з пунктом 6 Порядку, у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту), орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.
Пунктом 7 Порядку визначено, що за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що підставою для проведення зустрічної звірки платника податків є встановлення, під час перевірки іншого платника податків сумнівів стосовно факту здійснення операцій між цими суб'єктами господарювання або ж розбіжностей задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.
Відповідно до п. 4.6 таких рекомендацій, за результатами проведення зустрічної звірки складається Довідка про результати проведення зустрічної звірки у двох примірниках та реєструється в Журналі реєстрації довідок/актів не пізніше останнього робочого дня терміну, відведеного для проведення зустрічної звірки відповідно до пункту 3.2 або 4.5 Методичних рекомендацій.
Відповідно до п. 5.1. Методичних рекомендацій, електронні копії підписаного керівником (заступником керівника) органу ДПС супровідного листа про результати проведення зустрічної звірки, складеної Довідки/Акта, інших документів та наданих суб'єктом господарювання матеріалів не пізніше наступного робочого дня від дати їх складання надсилаються до органу ДПС - ініціатора за допомогою ІС «Зустрічні звірки».
У разі не підтвердження господарських відносин із суб'єктом господарювання зазначені матеріали (один примірник складених працівниками органу ДПС Довідки/Акта та належним чином завірені копії отриманих від суб'єкта господарювання матеріалів) одночасно із направленням електронних копій надсилаються органу ДПС - ініціатору поштою із повідомленням про вручення, при цьому отримана від суб'єкта господарювання інформація та її документальне підтвердження залишається органу ДПС - виконавцю.
З огляду на зазначене, проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору податковим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.
Таким чином, дії з проведення зустрічних звірок платника та оформлення такої звірки довідкою, з зазначенням висновків про відсутність реальності здійснення господарських операцій з контрагентами не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 23 червня 2014 року в адміністративній справі № К/800/65796/13.
Виходячи з вищевикладеного, колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції про протиправність дій відповідача по проведенню зустрічної звірки Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» з питань документального підтвердження господарських відносин із постачальником - Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач», та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року, за наслідками якої (звірки) було складено довідку «Про результати проведення зустрічної звірки приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» № 1102/22-12/31078365 від 13.12.2012 щодо документального підтвердження господарських відносин із постачальником - Товариством з обмеженою відповідальністю «ТПК «Техномашпостач» та платниками податків-покупцями, їх реальності та повноти відображення в обліку за грудень 2010 року».
Згідно зі ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції не відповідає нормам матеріального права, доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції, викладені у зазначеній постанові, у зв'язку з чим є підстави для її скасування з ухваленням нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2014 року - задовольнити.
Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 28 травня 2014 року - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову Приватної виробничо-комерційної фірми «СЕВ-Сервіс 2000» до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання дій протиправними відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя суддя суддя Л.П. Борисюк І.Й. Петрик Я.М. Собків
Повний текст постанови складено та підписано - 05.12.2014
Головуючий суддя Борисюк Л.П.
Судді: Петрик І.Й.
Собків Я.М.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2014 |
Оприлюднено | 10.12.2014 |
Номер документу | 41754789 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Борисюк Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні