cpg1251 номер провадження справи 5/29/14-30/23/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.06.2014 Справа № 908/1183/14
За позовом:
1. Запорізької міської ради (69105, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
2. Виконавчого комітету Запорізької міської ради (69105, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське" (69002, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 91)
про внесення змін до договору оренди
Суддя Кагітіна Л.П.
За участю представників сторін та учасників процесу:
від позивача-1 - Шеремет З.В., довіреність № 01/02-17/02188 від 15.08.2013 р.;
від позивача-2 - Шеремет З.В., довіреність № 01/02-17/01358 від 15.05.2014 р.;
від відповідача - Деревянко Д.В., довіреність № б/н від 01.10.2013 р.;
До господарського суду Запорізької області звернулися Запорізька міська рада та Виконавчий комітет Запорізької міської ради з позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002 р., укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське", а саме:
1) змінити п. 1.6 договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002 р. за № 1801, укладеного між Виконавчим комітетом Запорізької міської ради та ТОВ "Південно-Дніпровське", щодо земельної ділянки площею 0,3691 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, пр. Леніна, 15, для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування, виклавши його в такій редакції: " 1.6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 2484264,46 грн. (два мільйони чотириста вісімдесят чотири тисячі двісті шістдесят чотири грн. 46 коп.) в цінах 2013 року."
2) змінити п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002 р. за № 1801, укладеного між Виконавчим комітетом Запорізької міської ради та ТОВ "Південно-Дніпровське", щодо земельної ділянки площею 0,3691 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, пр. Леніна, 15, для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування, виклавши його в такій редакції: " 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 74527,93 грн. (сімдесят чотири тисячі п'ятсот двадцять сім грн. 93 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".
Позовні вимоги з посиланням на приписи ст.ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 288.1, 288.5 Податкового кодексу України, ст.ст. 18, 20 Закону України «Про оцінку землі», обґрунтовані тим, що законодавством та умовами договору, укладеного між сторонами передбачена можливість внесення змін до договору, у зв'язку з чим і на виконання рішення Запорізької міської ради № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» було направлено відповідну пропозицію від 09.04.2013 р. вих.№01/02-21/01091 про укладення додаткового договору до договору оренди земельної землі та примірники додаткового договору. Відсутність відповіді орендаря на пропозицію, на думку позивачів, є підставою для звернення до суду за захистом своїх порушених прав, які полягають в неотриманні місцевим бюджетом орендної плати за користування земельною ділянкою в належному розмірі.
Ухвалою від 09.04.2014р. справу № 908/1183/14 прийнято до провадження суддею Проскуряковим К.В., справі привласнено номер провадження 5/29/14, судове засідання призначене на 19.05.2014р.
Згідно Протоколу перерозподілу справи між суддями від 21.05.2014 р. у зв'язку із самовідводом судді Проскурякова К.В. справу № 908/1183/14 для розгляду по суті призначено судді Кагітіній Л.П.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.05.2014 р. справу №908/1183/14 прийнято суддею Кагітіною Л.П. до свого провадження, присвоєно справі номер провадження № 5/29/14-30/23/14, розгляд якої призначено на 05.06.2014 р. У сторін витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи по суті.
На підставі ст. 77 ГПК України, у зв'язку з нез'явленням представника відповідача та за його клопотанням розгляд справи відкладався до 24.06.2014 р.
За письмовим клопотанням представника позивача-1 та позивача-2, який одноособово представляв їх інтереси, та представника відповідача фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася.
Представник позивачів у судовому засіданні в повному обсязі підтримав вимоги позовної заяви. Наголошує на тому, що недоотримання місцевим бюджетом коштів з орендної плати за користування відповідачем земельною ділянкою порушує права територіальної громади м. Запоріжжя. Вказує, що рішення міської ради, на підставі якого визначається розмір орендної плати є чинним і у судовому порядку не оскаржувалось, тому є обов'язковим для виконання на території України.
За доводами позивачів, 26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. №16» «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» яким встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати для всіх земельних ділянок, за виключенням перелічених нижче у рішенні № 37, використовується коефіцієнт 3. Тому, на думку позивачів, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди має розраховуватись: 2484264,46 х 1% х 3 = 74527,93 грн., де: 74527,93 - розмір орендної плати; 2484264,46 х 1% - розмір земельного податку, визначений згідно з вимогами Податкового кодексу України (нормативна грошова оцінка х ставку податку); 3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.
Представник відповідача у судовому засіданні 24.06.2014 р. підтримав доводи, викладені у відзиві на позов. Відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими посилаючись при цьому на норми ст.ст. 5, 632, 651 ЦК України та умови укладеного між сторонами Договору. На думку відповідача, в даному випадку, зважаючи те, що Договір укладено до набрання чинності діючого Цивільного кодексу України його положення не можуть застосовуватися до правовідносин сторін за даним Договором. Також вказує, що внесення змін до Договору можливі, якщо така можливість передбачена законом або договором, а в даному випадку п. 3.3 договору оренди землі від 01.11.2002 р. не передбачено права позивачів вимагати збільшення розміру орендної плати, за умовами договору розмір орендної плати може бути змінений лише за згодою сторін. Крім того, за доводами відповідача, позов подано позивачами з перевищенням повноважень, визначених в рішенні № 37 від 26.06.2012 р., оскільки відповідно до п. 3 рішення міська рада доручила провести претензійно-судову роботу з орендарями земельних ділянок, визначених в пунктах 2, 3, 8, 9, 10 додатку з метою приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до даного рішення, проте, не шляхом внесення змін до нього у судовому порядку.
В судовому засіданні 24.06.2014 р. справу розглянуто в межах встановленого строку, прийнято і оголошено на підставі ст. 85 ГПК України вступну і резолютивну частини рішення.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
08.11.2002 р., на підставі рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради №232/32 від 25.07.2002 р., між Виконавчим комітетом Запорізької міської ради (орендодавцем, позивачем-2 у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Південно-Дніпровське» (орендарем, відповідачем у справі) було укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір), за умовами якого орендодавцем передано, а орендарем прийнято в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3691 га, яка знаходиться: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 15, для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування, який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 08.11.2002 р. за № 1801.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 804490,36 грн. в цінах 2002 року (п. 1.6 Договору).
Відповідно до п. 2.1 Договору договір укладається на термін до 25.07.2051 року.
За змістом п. 3.1 Договору, орендна плата встановлена за один календарний рік та у розмірі 8044,90 грн. (вісім тисяч сорок чотири грн. 90 коп.)за загальну площу земельної ділянки і вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок фінансового відділу Комунарської райадміністрації 33213810900005 в відділенні Держказначейства у Комунарському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 25216341, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
За умовами п. 3.3 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.
Згідно з п. 7.1 Договору зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягання згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку.
Обставини справи свідчать, що з моменту укладення Договору відповідачем прийнято у строкове платне користування земельну ділянку кадастровий номер 2310100000:03:035:0038 загальною площею 0,3691 га, яка знаходиться за адресою: пр. Леніна, 15 у м. Запоріжжі для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування, що сторонами не заперечується.
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Діпромісто» (п.1); затвердити базову вартість 1 м 2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя» таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п.10).
27.07.2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжі", яким було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в місті Запоріжжія.
26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», згідно з яким розмір орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя. крім нижче наведених у рішенні пунктів, використовується коефіцієнт "3".
Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012 р. в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності 01.01.2013 р. як зазначено в п.5 цього рішення.
Згідно Витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка 1 м 2 земельної ділянки площею 5944,00 м 2 (спірна земельна ділянка) становить 796,64 грн., нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 4735228,16 грн.
26.04.2013 р. Запорізькою міською радою було направлено ТОВ «Південно-Дніпровське» письмову пропозицію за № 01/02-21/01091 щодо внесення змін до п. 3.1 Договору. Направлення письмової пропозиції підтверджується копією поштового повідомлення про вручення кореспонденції 08.05.2013 р. уповноваженому представнику відповідача та квитанцією щодо сплати направлення поштового повідомлення (арк. справи 18). За доводами позивачів, станом на час звернення до суду відповідач на запропоновані міською радою зміни до договору оренди землі не відреагував, додаткову угоду не підписав.
Позовні вимоги про внесення змін до пунктів 1.6 та 3.1 договору оренди землі від 08.11.2002 р. за № 1801, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та ТОВ «Південно-Дніпровське», є предметом судового розгляду у даній справі.
Дослідивши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, вислухавши представників сторін, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" № 161-ХІV від 06.10.1998 року визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 13 вищезазначеного закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17).
Як визначено у пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).
Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.
Згідно з п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Базою оподаткування відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем (ч. 288.4); розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (288.5.1).
Підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 в редакції Закону № 1166-VII від 27.03.2014р., в раніше дійчій редакції розмір орендної плати не міг бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.
Відповідно до ст. 274.1. Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.
При цьому, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" № 1378-ІV від 11.12.2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Пунктом 2 частини 1 статті 13 цього ж Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Враховуючи вищенаведені положення законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру нормативної грошової оцінки землі.
Так, рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 року № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто", затверджено базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 року, значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки.
Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011 року № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення м. Запоріжжя" було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя.
Рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 року № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", змінено коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати і «на всі земельні ділянки крім пунктів, наведених нижче, розповсюджується коефіцієнт "3".
Виходячи з положень чинного законодавства мінімальний граничний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюється Податковим кодексом України, при цьому затвердження ставок земельного податку, а отже і розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки, відноситься до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради. Тому прийняття радою рішення про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог цього рішення в частині визначення розміру орендної плати.
В матеріалах справи міститься Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виданий Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, щодо земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 15, площею 3691,00 м2 за кадастровим номером 2310100000:03:035:0038. Відповідно до цього витягу станом на 15.02.2013 року нормативна грошова оцінка вказаної ділянки становить 2484264,46 грн.
Таким чином, розмір орендної плати для вказаної земельної ділянки складає: 2484264 х 1% х 3 = 74527,93 грн., де: 74527,93 - розмір орендної плати; 2484264,46 х 1% - розмір земельного податку, визначений згідно з вимогами Податкового кодексу України (нормативна грошова оцінка х ставку податку); 3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.
Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Згідно з п. 34 ст. 26 вказаного Закону України виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до чинного законодавства.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада, в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
Таким чином, з аналізу вищенаведених норм законодавства, вбачається, що рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, яким встановлено орендну плату за земельну ділянку, що є предметом договору оренди землі від 08.11.2002 року, в розмірі 3 відсотків від її нормативної грошової оцінки, прийняте Запорізькою міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.
Станом на час вирішення спору судом згадане рішення в установленому законом порядку не скасовано, не змінено і не визнано недійсним, а відтак, в силу приписів ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов'язковим для виконання на відповідній території.
Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку. Вказані обставини передбачені сторонами у п. 35 Договору оренди землі.
За приписами статті 651 Цивільного кодексу України, як норми загальної, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Згідно ч. 3 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Матеріалами справи доведено, що пропозицію щодо зміни умов п. 3.1 Договору шляхом укладення додаткового договору до нього було направлено позивачем на адресу відповідача 26.04.2013 р. Відповіді на пропозицію відповідачем не надано.
Таким чином, сторони не дійшли взаємної згоди про внесення змін до договору оренди землі.
Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Також, згідно з п. 7.1 Договору зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягання згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку.
Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, в даному випадку за рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Такі ж висновки наведені у постановах Вищого господарського суду України - від 28.07.2011 р. у справі № 5005/2715/211 (11/224-10), від 02.08.2011 р. у справі № 6/474-10, від 05.08.2011 р. у справі № 5005/431/2011, від 09.08.2011 р. у справі № 41/81пд, від 13.03.2013 р. у справі № 5009/2275/12. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010 року у справі №2-1/10068-2008 та від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10.
Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГК України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Відтак, оскільки розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 3.1 Договору, не відповідає розміру орендної плати, затвердженому вищевказаним рішенням Запорізької міської ради, а умовами спірного договору оренди землі від 08.11.2002 року передбачено внесення змін до нього в судовому порядку у разі зміни розміру орендної плати, суд дійшов висновку, що наявні достатні підстави для зміни договору в частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.
Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до вимог статті 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Позивач-1 та позивач-2 довели суду, що розмір орендної плати за договором не відповідає затвердженому Запорізькою міською радою згідно рішення № 37 від 26.06.2012 року розміру орендної плати, що розповсюджується на вся земельні ділянки м. Запоріжжя, крім встановлених у цьому рішенні, що в свою чергу впливає на формування доходної частини державного бюджету міста, а також обґрунтував підстави для внесення змін до договору оренди землі в цій частині. Відповідач не довів відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі. Всі викладені у відзиві заперечення спростовуються вищенаведеним.
За таких обставин, суд знаходить позовні вимоги Запорізької міської ради та Виконавчого комітету Запорізької міської ради про внесення змін до пунктів 1.6 та 3.1 договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002 р. за № 1801, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та ТОВ «Південно-Дніпровське», щодо земельної ділянки площею 0,3691 га, розташованої на пр. Леніна, 15 в м. Запоріжжі, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, у зв'язку із чим слід викласти вказані пункти Договору в такій редакції:
- « 1.6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 2484264 грн. 46 коп. (два мільйони чотириста вісімдесят чотири тисячі двісті шістдесят чотири грн. 46 коп.) в цінах 2013 року»;
- «п. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 74527 грн. 93 коп. (сімдесят чотири тисячі п'ятсот двадцять сім грн. 93 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».
Відповідно до приписів ст. 49 ГПК витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, оскільки спір виник внаслідок його неправильних дій.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4 5 , 4 6 , 22, 33, 34, 49, 64, 75, 82, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Запорізької міської ради та Виконавчого комітету Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Південно-Дніпровське» про внесення змін до пунктів 1.6 та 3.1 договору оренди земельної ділянки задовольнити повністю.
Внести зміни до п. 1.6 договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002 р. за №1801, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Південно-Дніпровське» щодо земельної ділянки площею 0,3691 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, пр. Леніна, 15, для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування, виклавши його в такій редакції: « 1.6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 2484264 грн. 46 коп. (два мільйони чотириста вісімдесят чотири тисячі двісті шістдесят чотири грн. 46 коп.) в цінах 2013 року»;
Внести зміни до п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002 р. за №1801, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Південно-Дніпровське» щодо земельної ділянки площею 0,3691 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 15, для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування, виклавши його в такій редакції: «п. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 74527 грн. 93 коп. (сімдесят чотири тисячі п'ятсот двадцять сім грн. 93 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Південно-Дніпровське» (69002, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 91, код ЄДРПОУ 31522657) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915) 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя Л.П. Кагітіна
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання. Рішення оформлене у повному обсязі та підписане згідно із вимогами ст. 84 ГПК України 30.06.2014 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2014 |
Оприлюднено | 07.07.2014 |
Номер документу | 39509805 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Кагітіна Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні