Постанова
від 02.12.2014 по справі 908/1183/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2014 року Справа № 908/1183/14 Вищий господарський суду України в складі колегії

суддів:Грейц К.В. - головуючого (доповідача), Бакуліної С.В., Глос О.І., розглянувши матеріали касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське" на постановувід 14.10.2014 Харківського апеляційного господарського суду у справі Господарського суду Запорізької області № 908/1183/14 за позовом 1.Запорізької міської ради 2.Виконавчого комітету Запорізької міської ради доТовариства з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське" провнесення змін до договору оренди землі, за участю представників: позивача 1 - позивача 2 - не з'явились не з'явились відповідача -не з'явились

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 24.06.2014 у справі № 908/1183/14 (суддя Кагітіна Л.П.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 14.10.2014 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Сіверін В.І., судді Терещенко О.І., Бондаренко В.П.), задоволені позовні вимоги Запорізької міської ради (далі - позивач-1) та Виконавчого комітету Запорізької міської ради (далі - позивач-2) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське" (далі - відповідач) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Внесено зміни до п. п. 1.6, 3.1 договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002 за №1801, шляхом викладення їх в наступній редакції:

- "п. 1.6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2484264,46грн в цінах 2013 року";

- "п. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 74527,93грн, що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Відповідач з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити, посилаючись на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, а саме: ч.3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 43 Господарського процесуального кодексу України.

Зокрема, скаржник зазначає, що розмір орендної плати за умовами укладеного між сторонами договору може бути змінений лише за взаємною згодою сторін, у зв'язку з чим, зазначаючи про відсутність такої згоди орендаря, вказує на безпідставність задоволення позову.

Представники сторін не скористались своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні касаційної інстанції, про дату, час і місце якого були належним чином повідомлені ухвалою Вищого господарського суду України від 24.11.2014.

У відзиві на касаційну скаргу позивачі заперечили проти її задоволення.

Перевіривши доводи касаційної скарги, повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного та рішенні місцевого господарських судів, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що 01.11.2002 між Виконавчим комітетом Запорізької міської ради (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське" (далі - орендар) укладено договір оренди землі, зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 08.11.2002 за №1801, за яким орендодавець відповідно до рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.07.2002 №232/32 передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 15 (п.1.1 договору); в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3691 га (п.1.2 договору); цільове призначення земельної ділянки - для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування (п.1.3 договору); категорія земельної ділянки - землі комерційного використання (п.1.4 договору); грошова оцінка земельної ділянки: 804490,36грн в цінах 2002 року (п.1.6 договору); договір укладено на терміт до 25.07.2051 (п.2.1 договору); плата встановлена за один календарний рік у розмірі 8044,90 грн за загальну площу земельної ділянки і вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок фінансового відділу Комунарської районної державної адміністрації щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.3.1 договору); умови договору оренди про розмір орендної плати можуть переглядатися за угодою сторін (п.3.3 договору); зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін, у разі недосягання згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку (п.7.1 договору).

Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя" затверджено нову базову вартість 1м 2 землі в розмірі 190,18грн, а попереднє рішення від 15.06.2001 №17 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя" визнано таким, що втратило чинність.

26.06.2012 Запорізькою міською радою прийняте рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя", котрим встановлено коефіцієнти, на підставі яких визначається розмір орендної плати. Відповідно до першого рядка таблиці визначення коефіцієнтів для всіх земельних ділянок міста Запоріжжя, крім пунктів, наведених нижче, визначено коефіцієнт 3. Пунктом 2 вказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати в разі її невідповідності розміру, встановленому в цьому рішенні. Відповідно до пункту 5 це рішення набирає чинності з 01.01.2013. Вищевказане рішення оприлюднене 24.07.2012 в газеті "Запорізька Січ".

Згідно з витягом з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої відповідачеві за договором оренди для розташування комплексу по виробництву продуктів харчування, за кадастровим номером №2310100000:03:035:0038, з урахуванням коефіцієнтів індексації, станом на 15.03.2013 нормативна грошова оцінка 1 м 2 землі становить 673,06 грн, звідки, виходячи з загальної площі 3691 м 2 , нормативна грошова оцінки земельної ділянки складає 2484264,46 грн. Таким чином, розмір орендної плати в становить 74527,93грн (2484264,46 х 1% х 3).

Враховуючи зазначені зміни, Запорізька міська рада, з метою приведення договору оренди у відповідність до вимог чинного законодавства та діючих рішень ради, листом №01/02-32/02592 від 09.04.2013 з доданими розрахунком орендної плати на земельну ділянку та проектом додаткового договору в 2х примірниках звернулась до Товариства з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське" з пропозицією викласти п. 3.1 договору оренди землі від 08.11.2002 в новій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 74527грн 93коп, що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Відповідач на вищезазначену пропозицію відповіді не надав, додаткову угоду про внесення змін до договору оренди не підписав, що і стало підставою звернення Запорізької міської ради до Господарського суду Запорізької області з позовом про внесення змін до пунктів 1.6, 3.1 договору оренди земельної ділянки від 08.11.2002, вимоги якого обґрунтовані, зокрема, приписами ст. 142 Конституції України, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 288.1, 288.5 Податкового кодексу України.

Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку щодо наявності підстав для внесення змін до договору, з чим слід погодитись, враховуючи таке.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п. п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент подання позовної заяви, прийняття рішення судом першої інстанції та постанови апеляційною інстанцією) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі, втім, не може бути меншою розміру земельного податку (для земель сільськогосподарського призначення) та/або трикратного розміру земельного податку (для інших категорій земель).

За ч. 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Частинами 1, 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Частиною 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Отже, реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Запорізька міськрада прийняла рішення №37 від 26.06.2012, яким встановлено коефіцієнт для розрахунку орендної плати для земельних ділянок, в т.ч. відповідача, в значенні -3.

За ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Аналогічні приписи містяться і в пункті 7.1 договору оренди.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .

Таким чином, оскільки нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тобто, встановлюється уповноваженими органами державної влади або місцевого самоврядування і не може бути меншої, ніж визначено діючим законодавством, колегія суддів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а також встановлення державою граничного мінімуму розміру орендної плати за землю, не залежить від волевиявлення сторін договору, а є способом регулювання державою плати за землю, відтак є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної умовами договору, враховуючи, що рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинним та загальнообов'язковим на відповідній території.

Наведені вище приписи законодавства, спростовують доводи скаржника про неможливість внесення змін до договору оренди землі щодо розміру орендної плати інакше, ніж за згодою сторін. Не містить такої імперативної вказівки і п. 3.3 договору оренди, адже, в ньому йдеться про можливість перегляду розміру орендної плати за угодою сторін, а не про неможливість вирішення цього питання в судовому поряду у разі недосягнення сторонами згоди, при цьому, відповідно до п.7.1 договору разі недосягання згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку. Викладення судами попередніх інстанцій іншого тексту умови п. 3.3 договору не призвело до прийняття неправильного рішення.

При цьому, колегія суддів приймає до уваги п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", відповідно до якого у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Втім, докази скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012 відсутні.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини встановлені господарськими судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим підстав для скасування оскаржуваних судових актів та задоволення вимог касаційної скарги не вбачається.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Південно-Дніпровське" залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 14.10.2014 у справі Господарського суду Запорізької області № 908/1183/13 залишити без змін.

Головуючий суддя К.В. Грейц

Судді С.В. Бакуліна

О.І. Глос

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення02.12.2014
Оприлюднено05.12.2014
Номер документу41739119
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1183/14

Ухвала від 21.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Ухвала від 05.06.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

Ухвала від 19.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

К.В. Проскуряков

Постанова від 02.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 24.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Постанова від 14.10.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Окрема ухвала від 24.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Рішення від 24.06.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кагітіна Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні