ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2014 року Справа № 910/25072/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддів:Є.Борденюк І.Вовка, С.Могил розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуУправління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації на постановувід 14.05.2014 Київського апеляційного господарського суду у справі№ 910/25072/13 за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Санта-Р" доУправління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації простягнення 15 716,50 грн В судове засідання прибули представники: позивачаПоложенцева Т.В. (дов. від 14.01.2014), відповідачаШуман С.І. (дов. від 19.11.2013 № 1-35/2522) Заслухавши суддю-доповідача - Є. Борденюк , пояснення представників сторін та перевіривши матеріали справи, Вищий господарський суд України
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Санта-Р" звернулось до господарського суду з позовом до Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації про стягнення 15 716,50 грн, з яких: 13 844,96 грн боргу, 1 234,67 грн 3 % річних, 636,87 грн інфляційних втрат.
Позовні вимоги мотивовані порушенням відповідачем зобов'язань щодо оплати виконаних позивачем робіт за укладеним між сторонами договором від 01.11.2010 № 113.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 13.02.2014 (суддя С.Ковтун) у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі з огляду на наступне.
01.11.2010 між Управлінням освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації (замовником) та ТОВ "Санта-Р" (підрядником) укладений договір № 113 (далі - Договір), відповідно до п. 1.1 якого підрядник зобов'язується у 2010 році виконати роботи по аварійному ремонту мережі ЦО та ГВП (внутрішня мережа) в СЗШ № 128 (початкова) по вул. Плеханова, 6 Дніпровського району, згідно з ДБН, технічних умов та правил, перелік, обсяги, вартість яких наведений у кошторисі, який є невід'ємною частиною даного Договору.
Згідно з п. 2 Договору вартість доручених підряднику робіт становить 13 844,96 грн.
Підрядником виконані, а замовником прийняті роботи на суму 13 844,96 грн, що підтверджується підписаним сторонами актом виконаних будівельних робіт від 19.11.2010.
09.12.2010 Дніпровською районною у місті Києві державною адміністрацією прийняте розпорядження № 639 про припинення шляхом ліквідації Управління освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації. З 10.12.2010 почала діяти ліквідаційна комісія.
08.06.2012 до Єдиного державного реєстру внесений запис про припинення Управління освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації (код ЄДРПОУ 26063920).
Розпорядженням Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації № 9 від 04.01.2011 "Про затвердження положення про Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації" затверджене положення про Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації.
04.01.2011 проведена державна реєстрація Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи № 778602.
За приписами ч. 1 ст.104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
Отже, ліквідація юридичної особи є способом її припинення, який не передбачає правонаступництва.
Позивачем не доведено, що Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації (код 37397216) є правонаступником Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації (код 26063920).
А тому, з огляду на наведене вище, місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що у відповідача відсутні зобов'язання за Договором, отже позовні вимоги є необґрунтованими.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 14.05.2014 (В. Рябуха, Л. Кондес, Л. Ропій) рішення Господарського суду міста Києва від 13.02.2014 скасоване та прийняте нове рішення, яким позовні вимоги задоволенні у повному обсязі.
Постанова мотивована наступним.
31.12.2010 позивач звернувся до відповідача з вимогою № 221 про сплату 13 844,96 грн боргу за Договором.
Листом від 10.01.2011 №1-35-1250/12 голова ліквідаційної комісії повідомив позивача, що заборгованість буде сплачена повністю протягом 2011 року. А у листі 12.01.2011 №1-35/237 в.о. начальника управління поінформував позивача, що правонаступником управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації по укладених договорах за 2008-2010 роки є управління освіти Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації.
На час розгляду справи у суді заборгованість перед позивачем не погашена.
Відповідно до п.4 рішення Київської міської ради від 09.09.2010 № 7/4819 "Про питання організації управління районами в місті Києві" припинено шляхом ліквідації виконавчих органів районних в місті Києві рад.
Дніпровською районною у місті Києві державною адміністрацію видане розпорядження від 09.12.2010 № 639 "Про ліквідацію управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації", відповідно до п.1 якого припинено шляхом ліквідації управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації. Визначено, що виплату грошових сум кредиторам провадити у порядку черговості, відповідно до проміжного ліквідаційного балансу (п.6.9 розпорядження від 09.12.2010 № 639).
Згідно з повідомленням державного реєстратора від 08.06.2012 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесений запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації.
Відповідно до п. 40 рішення Київської міської ради від 30.12.2010 № 573/5385 "Про бюджет міста Києва на 2011 рік", з метою забезпечення сталого фінансування та виконання бюджетних зобов'язань, взятих виконавчими органами районних в місті Києві рад (районними в місті Києві державними адміністраціями), їх структурними підрозділами, що ліквідуються згідно з рішенням Київської міської ради від 09.09.2010 №7/4819, встановлено, що районні в місті Києві державні адміністрації та їх структурні підрозділи, яким передаються функції ліквідованих виконавчих органів районних в місті Києві рад, є правонаступниками прав та обов'язків за бюджетними зобов'язаннями тих виконавчих органів районних в місті Києві рад (районних в місті Києві державних адміністрацій), їх структурних підрозділів, функції яких їм передаються згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 03.12.2010 №1057 "Про затвердження рекомендаційного переліку управлінь, відділів, інших структурних підрозділів та граничної чисельності працівників районних в місті Києві державних адміністрацій" та положеннями про ці управління та відділи, затвердженими в установленому порядку.
Згідно з Положенням про Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації (затвердженого розпорядженням від 04.01.2011 №9 Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації), Управління освіти (відповідач) є структурним підрозділом Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації.
04.01.2011 проведена державна реєстрація Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації (відповідач), що вбачається з виписки з ЄДР серія АГ №217027 та довідки з ЄДР серії АБ № 905573.
Враховуючи умови договору щодо строків оплати (п.3.1 Договору) та дату прийняття розпорядження "Про ліквідацію управління освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації" (09.12.2010), обов'язок сплатити грошові кошти в сумі 13 844,96 грн по договору виник у відповідача раніше (24.11.2010), ніж прийняте розпорядження про ліквідацію управління освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації.
Факт припинення управління освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації шляхом ліквідації не може бути причиною для ухилення від сплати боргу його правонаступником - Управлінням освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації.
Відповідно до ст.2 Бюджетного кодексу України (в редакції від 13.10.2010, що діяла на дату укладання договору) бюджетне зобов'язання - будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.
Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації є структурним підрозділом районної держадміністрації, що утворюється розпорядження голови Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації, є підзвітним та підконтрольним голові районної держадміністрації та Головному управлінню освіти і науки Київської міської державної адміністрації. Управління утримується за рахунок коштів бюджету міста Києва (п.1.1, 1.7 Положенням про Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації).
Згідно зі ст.2 Закону України "Про джерела фінансування органів державної влади" органи державної влади здійснюють свою діяльність виключно за рахунок бюджетного фінансування в межах, передбачених законом України про державний бюджет України на відповідний рік.
Відповідно до ст.47 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.
Зобов'язання за договором від 01.11.2010 №113 є бюджетним, а правонаступником такого бюджетного зобов'язання є Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації (відповідач), тому, у відповідача виник обов'язок по оплаті заборгованості в сумі 13 844,96 грн за виконані позивачем роботи за вказаним договором.
Таким чином, висновок місцевого господарського суду про те, що відповідач не є правонаступником Управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації є неправильним.
Відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках державного бюджету України, не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання (п. 5 оглядового листа Вищого господарського суду України від 18.02.2013 №01-06/374/2013).
Отже, з урахування зазначеного вище, апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що позов ТОВ "Санта-Р" про стягнення з Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації 13 844,96 грн основного боргу є обґрунтованим та таким, що підлягає до задоволення.
Крім того, апеляційним господарським судом визнаний правомірним наведений у позовній заяві розрахунок суми інфляційних втрат у розмірі 636,87 грн та 3 % річних у розмірі 1 234,67 грн.
Щодо звернення відповідача 27.01.2014 до суду місцевого господарського суду з заявою про застосування строку позовної давності, апеляційним судом зазначено наступне.
Як вбачається з листа від 10.01.2011 №1-35-1250/2 (у відповідь на претензію позивача від 30.12.2010 №221) відповідач визнав існування у нього заборгованості в сумі 13 844,96 грн, чим перервав строк позовної давності, отже строк позовної давності почав свій перебіг з 11.01.2011, а тому позовні вимоги заявлені у межах строку позовної давності (24.12.2013).
Звертаючись до суду з касаційною скаргою, відповідач посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції при ухвалені оскаржуваного судового рішення норм права, просить постанову скасувати, а рішення місцевого господарського суду залишити без зміни.
Перевіряючи юридичну оцінку встановлених судом фактичних обставин справи та їх повноту, Вищий господарський суд України дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає до задоволення частково, виходячи з такого.
Відповідно до положень ст. 81 ЦК України юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права.
Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.
Цивільним кодексом України встановлюється порядок створення, організаційно-правові форми, правовий статус юридичних осіб приватного права.
Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюється Конституцією України за Законом.
Відмова рішеннями у справі у задоволенні позовних вимог про стягнення боргу з юридичної особи публічного права з посиланням на ліквідацію юридичної особи з правовим обґрунтуванням нормами Цивільного кодексу України, є помилковим.
Характерною ознакою функціонування органів державної влади та органів місцевого самоврядування є їх безперервність, а, отже, і правонаступництво функцій ліквідованих структур новоствореними.
Однак, зважаючи на те, що рішення про ліквідацію управління освіти Дніпровської районної у м. Києві державної адміністрації та створення ліквідаційної комісії, прийняте Дніпровською районною у м. Києві державною адміністрацією та покладання на ліквідаційну комісію обов'язків з розгляду кредиторських вимог, які визнані ліквідатором, але залишені без задоволення, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що при розгляді цього спору, господарським судам необхідно було з'ясувати ступінь відповідальності органу (його правонаступника), який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, визначив повноваження ліквідаційної комісії, обумовивши тим самим власну відповідальність за наслідки виконання рішення. А тому судам попередніх інстанцій слід було з'ясувати питання про можливість залучення до справи іншого відповідача (ст. 24 ГПК України).
Передчасними є і висновок господарського суду апеляційної інстанції про те, що заборгованість за договором підряду є бюджетним зобов'язанням, оскільки ознакою бюджетного зобов'язання є бюджетне асигнування укладення договору, яке матеріалами справи не доведене (ст. 1 Бюджетного кодексу України). Пунктом 15 ст. 1 Бюджетного кодексу України передбачені і власні надходження бюджетних установ.
Виходячи з наведеного, рішення і постанова прийняті при неповному з'ясуванні обставин справи, а тому підлягають до скасування з направленням справи на новий розгляд.
Керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації задовольнити частково.
Рішення Господарського суду міста Києва від 13.02.2014 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 14.05.2014 скасувати.
Справу направити на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.
Судді: Є. Борденюк
І. Вовк
С. Могил
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2014 |
Оприлюднено | 10.07.2014 |
Номер документу | 39676018 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Борденюк Є.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні