ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" серпня 2014 р.Справа № 924/1084/14
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю. В., розглянувши матеріали справи
за позовом Заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави в особі Хмельницької обласної ради, м. Хмельницький
до товариства з обмеженою відповідальністю "Ринок Будтранс-А", м. Хмельницький
про визнання недійсним договору оренди нежитлових приміщень та зобов'язання повернути нежитлові приміщення
за участю представників сторін:
від позивача - Присяжний В.В. за довіреністю
від відповідача - не з'явився
від прокуратури - Рибачук О.Г. старший прокурор відділу
встановив:
Прокурор, в інтересах позивача просить суд:
- Визнати недійсним укладений 6 серпня 2013 року між Хмельницькою обласною радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Ринок Будтранс - А" договір оренди нежитлових приміщень загальною площею 2 378, 8 кв. м., що знаходиться по вул. Геологів, 8 / 1 А, в м. Хмельницькому;
- Зобов'язати ТОВ "Ринок Будтранс - А" повернути Хмельницькій обласній раді нежитлові приміщення загальною площею 2 378, 8 кв. м., (з яких: 339, 2 кв. м. - адміністративна будівля, 1 912, 9 кв. м. - склад, 126, 7 кв. м. - гаражі), що розташовані по вул. Геологів, 8 / 1 А, в м. Хмельницькому.
Обгрунтовуючи заяву, прокурор вказує, що спірний договір укладено в супереч вимогам п. 20 ст. 43 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" яким передбачено, що питання управління об'єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст, районів у містах вирішуються виключно на пленарних засіданнях районної, обласної рад. Однак, незважаючи на те, що об'єкт оренди спірного договору відноситися до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Хмельницької області, голова обласної ради підписав даний договір одноособово, без погодження чи рішення сесії ради, яка уповноважена розпоряджатися таким майном. При цьому, прокурор вказує, що користуючись наданим Рішенням сесії Хмельницької облради № 3 від 25 вересня 1998 року правом, в період між сесіями обласної ради вирішувати питання передачі в оренду юридичним або фізичним особам об'єктів спільної власності територіальних громад з подальшим затвердженням на сесії, подальшого затвердження спірного договору не здійснювалось.
Також прокурор посилається на те, що в порушення законодавства спірний договір оренди укладено без оголошення та проведення конкурсу.
Представники позивача та прокуратури в судовому засіданні позов підтримали, наполягали на його задоволенні.
Відповідач свого представника в судове засідання не направив, письмового відзиву на позов не подав. Повідомляючи відповідача про час та місце судового розгляду справи, йому направлено ухвалу про порушення провадження у справі, за адресою, вказаною у позові. Однак, дана кореспонденція повернута поштою, з відміткою - „За закінченням терміну зберігання". Відповідно до спеціального витягу з ЄДРПОУ № 19143376, зробленим судом в силу ст. 17 та 22 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", вищевказана адреса відповідача є його реєстраційною адресою, повідомлення за якою є належним повідомленням учасника процесу про судовий розгляд справи.
Про належність повідомлення відповідача в такий спосіб свідчить правова позиція ВГС України, викладена у п. 3.9.1. постанови Пленуму ВГС України від 26 грудня 2011 року № 18 „Про деякі питання практики застосування ГПК України судами першої інстанції", де вказано, що за змістом статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною , а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Таким чином, суд, в порядку ст. 75 ГПК України розглядає справу за наявними матеріалами.
З матеріалів справи вбачається.
Відповідно до рішення Хмельницької обласної ради № 17 - 6 / 2011 від 19 жовтня 2011 року „Про затвердження Переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області, управління якими здійснює Хмельницька обласна рада" затверджено перелік об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області, управління якими здійснює облрада. Згідно додатку до вказаного рішення складські приміщення, площею 2 378, 8 м. кв., розташованих у м. Хмельницький, вул. Геологів, 8 є об'єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області.
Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 3 серпня 2011 року складські приміщення, гаражі, площею 2 378, 8 м. кв., розташованих у м. Хмельницький, вул. Геологів, 8 відносяться до комунальної власності громад сіл, селищ міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради.
Згідно наказу Управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів від 12 вересня 2012 року адреса складських приміщень та гаражів, площею 2 378, 8 кв. м. по вул. Геологів, 8 м. Хмельницький змінена на вул. Геологів, 8 / 1А м. Хмельницький.
6 серпня 2013 року між Хмельницькою обласною радою (в особі голови - Дерикота М.В) та ТОВ „Ринок Будтранс А" підписано договір оренди не житлового приміщення, згідно якого орендодавець (позивач) передає, а орендар (відповідач) приймає в тимчасове платне користування складські приміщення та гаражі, які знаходяться за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 8 / 1А, загальною площею 2 378, 8 кв. м. (339, 2 кв. м. - адміністративна будівля, 1 912, 9 кв. м. - склад, 126, 7 кв. м. - гаражі). Термін дії договору починається з 6 серпня 2013 року по 1 листопада 2027 року (п. 1.3.). Власником орендованого майна залишаються територіальні громади сіл, селищ, міст області (п. 1.4.).
Загалом, договір містить розділи: 1 - предмет договору, 2 - орендна плата та умови розрахунків, 3 - використання амортизаційних нарахувань, 4 - права та обов'язки орендаря, 5 - права та обов'язки орендодавця, 6 - відповідальність, 7 - строк дії та умови зміни, розірвання договору. Договір підписаний сторонами та скріплений їх печатками. Зі сторони орендодавця договір підписаний Дерикотом М. (голова ради). Договір посвідчено приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу (містяться підпис та відбиток печатки нотаріуса), зареєстровано в реєстрі за № 625.
6 серпня 2013 року сторони підписали акт прийому - передачі, за яким Хмельницька обласна рада в особі голови - Дерикота М.В. передає, а орендар (відповідач) приймає не житлові приміщення, загальною площею 2 378, 8 кв. м. (339, 2 кв. м. - адміністративна будівля, 1 912, 9 кв. м. - склад, 126, 7 кв. м. - гаражі) які знаходяться за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 8 / 1А. Зі сторони орендодавця акт підписано головою ради Дерикотом М.В.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 6 серпня 2013 року, проведено реєстрацію права користування (оренди) будівлею, орендарем якої є відповідач, орендодавцем позивач, підставою виникнення речового права є договір оренди № 625, об'єкт оренди - складські приміщення та гаражі, площею 2 378, 8 кв. м., по вул. Геологів, 8 / 1А, у м. Хмельницький.
Заслухавши пояснення представника позивача, доводи прокуратури, дослідивши додані докази та давши їм оцінку в сукупності, судом враховується таке.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, договір є основною підставою виникнення цивільних прав та обов'язків. Договір за своєю правовою природою є правочином, який відповідно до ст. 202 Цивільного кодексу України є дією особи, спрямованою на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Обґрунтовуючи позов прокурор посилається на те, що спірний договір оренди укладений з порушенням вимог чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону , або вчинене з метою, яка за відомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним із них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Згідно ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Підстави недійсності правочинів передбачені ст. 215 Цивільного кодексу України. Загальною підставою визнання правочину недійсним є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Згідно з частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 Цивільного кодексу України: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до чинного законодавства України питання щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні обласних рад вирішуються на засіданнях обласної ради, або уповноваженими посадовими особами з подальшим затвердженням рішень цих осіб відповідною радою. Так, згідно пунктів 19, 20 ч. 1 ст. 43 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання:
- вирішення за дорученням відповідних рад питань про продаж, передачу в оренду, концесію або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку;
- вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до п. 3 рішення 3 - ї сесії Хмельницької обласної ради № 3 від 25 вересня 1998 року „Про делегування окремих повноважень обласної ради обласній державній адміністрації" з доповненнями (по п. 3 даного рішення), внесеними відповідно до рішення п'ятої сесії Хмельницької обласної ради від 25 лютого 1999 року № 16 правомочності щодо розпорядження об'єктами спільної власності територіальних громад, у тому числі виконання усіх майнових операцій: передачі їх у постійне або тимчасове користування юридичним або фізичним особам , здачі в оренду , продажу і купівлі, використання як застави, вирішення питання їхнього відчуження, визначення в угодах та договорах умов використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду, здійснюється виключно за рішенням ради . Відповідно до доповнень до вказаного пункту рішення ради голові облради або за його дорученням уповноваженому органу або особі надано право погоджувати передачу в оренду територію, розміщені на ній приміщення, майно об'єктів спільної власності територіальних громад, що перебуває в управлінні обласної ради, крім цілісних майнових комплексів.
Вказані нормативні вимоги свідчать про те, що передача в оренду об'єкту оренди за спірним договором (який є об'єктом спільної власності територіальних громад Хмельницької області, а тому перебуває в управлінні обласної ради) належить до виключної компетенції обласної ради. Голова ж ради наділений повноваженнями лише щодо погодження передачі в оренду, дозвіл на яке може надаватись лише радою.
Як вбачається з поданих матеріалів справи будь - які рішення обласної ради щодо надання дозволу на передачу відповідачу в оренду приміщення, загальною площею 2 378, 8 кв. м. (339, 2 кв. м. - адміністративна будівля, 1 912, 9 кв. м. - склад, 126, 7 кв. м. - гаражі) які знаходяться за адресою: м. Хмельницький, вул. Геологів, 8 / 1А , чи щодо подальшого затвердження радою такого дозволу - не приймались.
Слід також вказати, що відповідно до абз. 11 ч. 4 ст. 9 Закону України „Про оренду державного та комунального майна" орендодавець відмовляє в укладенні договору оренди в разі, якщо орган, уповноважений управляти майном (в даному випадку обласна рада), не дає згоди на укладення договору оренди.
Зазначені обставини свідчать про те, що підписавши спірний договір одноособово, без рішення ради чи подальшого узгодження радою, голова ради Дерикот М.В. діяв всупереч вищевказаним нормам Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" та положенням місцевого нормативного акту - рішення 3 - ї сесії Хмельницької обласної ради № 3 від 25 вересня 1998 року. Порушення ж цивільного законодавства при укладенні договору, в силу ст. ст. 203, 215 ЦК України є підставою для визнання недійсним останнього.
Також, судом відмічається, що обласна рада, укладаючи господарські договори діє як господарюючий суб'єкт - юридична особа, на якого поширюються відповідні норми регулювання. Згідно ст. 80 ЦК України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.
За ч.ч. 1, 2 ст. 92 ЦК України юридична особа набуває цивільних прав та обов'язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону. Порядок створення органів юридичної особи встановлюється установчими документами та законом. Згідно ч. 2 ст 207 ЦК України правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства, та скріплюється печаткою.
Таким чином, підписавши спірний договір без погодження з радою, голова ради (особа, уповноважена від імені ради), враховуючи обсяг наданих йому повноважень (щодо погодження оренди майна територіальних громад), які закріплені у рішенні обласної ради від 25 вересня 1998 року № 3 діяв з перевищенням повноважень. Згідно ж ст. 203 ЦК України, вчинення правочину особою без необхідного обсягу цивільної дієздатності (відсутність повноважень) є підставою визнання вказаного правочину недійсним.
Згідно ст. 216 ЦК України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування. За таких обставин, вимоги прокурора щодо повернення орендованого майна є обґрунтованими і також підлягають задоволенню.
Таким чином, доводи прокурора є обґрунтованими, підтвердженими доданими доказами, а відтак позов судом задовольняється.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат судом враховується, що спір виник внаслідок неправильних дій обох сторін. Згідно ж ст. 49 ГПК України якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. За таких обставин судові витрати покладаються судом на обидві сторони в рівних частках.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, суд-
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним укладений 6 серпня 2013 року між Хмельницькою обласною радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Ринок Будтранс - А" договір оренди нежитлових приміщень загальною площею 2 378, 8 кв. м., що знаходиться по вул. Геологів, 8 / 1 А, в м. Хмельницькому.
Зобов'язати ТОВ "Ринок Будтранс - А" повернути Хмельницькій обласній раді нежитлові приміщення загальною площею 2 378, 8 кв. м., (з яких: 339, 2 кв. м. - адміністративна будівля, 1 912, 9 кв. м. - склад, 126, 7 кв. м. - гаражі), що розташовані по вул. Геологів, 8 / 1 А, в м. Хмельницькому.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Ринок Будтранс - А" (м. Хмельницький, вул. Геологів, 8 / 1 А, код 38481827) в дохід Державного бюджету України (отримувач коштів УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача 38045529, банк отримувача ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку 815013, рахунок 31218206783002, код класифікації 22030001) 1218 грн. судового збору.
Стягнути з Хмельницької обласної ради (м. Хмельницький, майдан Незалежності, Будинок рад) в дохід Державного бюджету України (отримувач коштів УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача 38045529, банк отримувача ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку 815013, рахунок 31218206783002, код класифікації 22030001) 1218 грн. судового збору.
Повний текст складено 15 серпня 2014 року.
Суддя Ю.В. Гладюк
Віддрук. 4 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу
3 - відповідачу (м. Хмельницький, вул. Геологів, 8/1 А).
4 - прокуратурі області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2014 |
Оприлюднено | 19.08.2014 |
Номер документу | 40173061 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладюк Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні