ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" вересня 2014 р. Справа № 926/980/14
За позовом прокурора м. Чернівці
до відповідачів:
1. Чернівецької міської ради
2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°»
про визнання незаконним та скасування рішень органу місцевого самоврядування, визнання договору недійсним та повернення земельної ділянки площею 0,0060 га
суддя Байталюк В. Д.
представники сторін:
від позивача - Коцюба Т. С.;
від відповідача-1 - Баланецький О. Д., довіреність від 02.06.2014 № 01/02-18/602,
Шведик О. І., довіреність від 22.05.2014 № 01/02-18/563;
від відповідача-2 - Лопух С. В., довіреність від 28.07.2014.
СУТЬ СПОРУ: Прокурор м. Чернівці звернувся з позовом до Чернівецької міської ради та товариства з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°», м. Чернівці, про:
1. визнання незаконним та скасування пункту 5 додатку до рішення 50 сесії Чернівецької міської ради V скликання № 1280 від 30.03.2010 «Про надання дозволу юридичним та фізичним особам на складання проектів відведення земельних ділянок для укладення строкового платного сервітуту на розміщення малих архітектурних форм літніх торгових майданчиків» відповідно до якого другому відповідачу надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 0,0055 га на умовах договору встановлення земельного сервітуту терміном на 5 років для розміщення тимчасової споруди (літнього торгового майданчика) на вул. О. Доброго, 1;
2. визнання незаконним та скасування пункту 2 рішення 51 сесії Чернівецької міської ради V скликання прийнято рішення № 1327 «Про встановлення строкового платного сервітуту на земельні ділянки для розміщення літніх майданчиків» від 29.04.2010 якого товариству з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» затверджено проект відведення земельної ділянки на вул. О. Доброго, 1, площею 0,0060 га для укладення строкового платного сервітуту під розміщення малої архітектурної форми, літнього майданчика терміном на 5 років;
3. визнання недійсним договору встановлення земельного сервітуту від 27.05.10 № 1, укладений між Чернівецькою міською радою та ТОВ «Квінто і К°»;
4. повернення Чернівецькій міській раді товариством з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» земельної ділянки розміром 0,0060 га по вул. Доброго, 1 в місті Чернівці, вартістю 153728 грн., кадастровий номер 7310136600:01:003:0039.
Позов мотивується тим, що зазначені рішення першого відповідача суперечать статтям 8, 26 та 98 Земельного кодексу України, а також статтям 401 та 404 Цивільного кодексу України, що згідно з частиною другою статті 144 Конституції України, частиною третьою статті 152 Земельного кодексу України та частиною десятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є підставою для визнання їх незаконними у судовому порядку.
У зв'язку з тим, що на підставі вказаних рішень укладено договір встановлення земельного сервітуту № 1 від 27.05.2010, він відповідно до статей 16, 203, 215 Цивільного кодексу України, статей 20, 207 Господарського кодексу України та статті 152 Земельного кодексу України підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка - поверненню територіальній громаді.
Відповідачі проти позову заперечують з підстав, викладених у їхніх письмових відзивах по позов.
Крім того, другий відповідач подав заяву про застосування строку позовної давності, оскільки при прийнятті оскаржуваних рішень першого відповідача прокурор був присутній на сесіях Чернівецької міської ради.
Ухвалою від 01.09.2014 за клопотанням першого відповідача продовжено строк розгляду спору до 12.09.2014 року, а розгляд справи відкладено на 12.09.2014.
У судових засіданнях, які відбулися у ході розгляду справи, прокурор, який приймав участь у її розгляді, позов підтримав, а представники відповідачів проти задоволення позову заперечували.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову з наступних підстав .
Проведеною прокуратурою м. Чернівці перевіркою на предмет законності прийнятих Чернівецькою міською радою рішень встановлено, що 50 сесією Чернівецької міської ради V скликання 30.03.2010 прийнято рішення № 1280 «Про надання дозволу юридичним та фізичним особам на складання проектів відведення земельних ділянок для укладення строкового платного сервітуту на розміщення малих архітектурних форм літніх торгових майданчиків», пунктом 5 додатку якого товариству з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 0,0055 га на умовах договору встановлення земельного сервітуту терміном на 5 років для розміщення тимчасової споруди (літнього торгового майданчика) на вул. О. Доброго, 1 в м. Чернівцях.
29 квітня 2010 року 51 сесією Чернівецької міської ради V скликання прийнято рішення № 1327 «Про встановлення строкового платного сервітуту на земельні ділянки для розміщення літніх майданчиків», пунктом 2 якого товариству з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» затверджено проект відведення земельної ділянки на вул. О. Доброго, 1, площею 0,0060 га для укладення строкового платного сервітуту під розміщення малої архітектурної форми, літнього майданчика терміном на 5 років.
27 травня 2010 року на виконання пункту 4 рішення 51 сесії Чернівецької міської ради V скликання № 1327 відповідачі у справі уклали між собою договір встановлення земельного сервітуту № 1, зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Чернівці 28.04.2011 за № 7310136600:01:003:0039:5:01, відповідно до умов якого відносно земельної ділянки, площею 0,0060 га, що розташована в м. Чернівцях на О. Доброго, 1, кадастровий номер 7310136600:01:003:0039, яка відноситься до земель житлової та громадської забудови з цільовим призначенням: землі роздрібної торгівлі та комерційних послуг (код 1.11.3), в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» був встановлений сервітут на право розміщення малої архітектурної форми (літнього майданчика) строком до 27.05.2015 за умови забезпечення функціонування літнього майданчика з 01 березня по 01 листопада.
В пункті 3.1 договору сторони передбачили, що річна плата за земельний сервітут розрахована відповідно до чинного законодавства у вигляді орендної плати за рік в розмірі 6917,76 грн.
Наведені пункти зазначених рішень Чернівецької міської ради прийнято з порушенням вимог чинного законодавства з наступних підстав.
Згідно із статтею 98 Земельного кодексу України, право земельного сервітуту - це право власника або землекористувача земельної ділянки на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками).
Статтею 401 Цивільного кодексу України встановлено, що право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом.
Відповідно до статті 404 Цивільного кодексу України, право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв'язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо.
Особа має право вимагати від власника (володільця) сусідньої земельної ділянки, а в разі необхідності - від власника (володільця) іншої земельної ділянки надання земельного сервітуту.
Викладене достеменно свідчить про те, що право подавати вимогу на платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками) наділений лише власник або землекористувач земельної ділянки для задоволення своїх потреб, які не можуть бути задоволені іншим способом.
Отже, ініціатором встановлення земельного сервітуту може бути власник або користувач земельної ділянки, у яких є потреба у використанні суміжної (сусідньої) земельної ділянки, щоб усунути недоліки своєї ділянки, зумовлені її місцем розташування або природним станом.
Однак, як випливає з оскаржуваних рішень та заяв товариства з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» від 18.03.2010 та 20.04.2010 (а. с. 17, 23) про розміщення літнього майданчика та затвердження проекту відведення земельної ділянки для обслуговування літнього майданчика, а також укладання строкового платного сервітуту, другий відповідач звернувся до Чернівецької міської ради не з метою усунення недоліків нерухомого майна або земельної ділянки, що перебувають у його власності або користуванні, а з метою укладення договору встановлення платного земельного сервітуту для обслуговування літнього торгового майданчика, тобто для здійснення комерційної діяльності на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді м. Чернівці. Дана обставина підтверджується також й доданими прокуратурою м. Чернівці до позовної заяви висновками відділу охорони культурної спадщини та департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, а також управління Держкомзему у м. Чернівці.
Окрім того, згідно з планом зовнішніх меж земельної ділянки, наданої другому відповідачу для укладання строкового платного сервітуту для обслуговування літнього майданчика (додаток № 5 до оскаржуваного договору - а. с. 38) не межує ані з майном, ані із земельною ділянкою другого відповідача і відповідно не може виправити їх недоліки, внаслідок чого виключає можливість встановлення земельного сервітуту.
Згідно з пунктом «в» статті 12 Земельного кодексу України, пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільські, селищні, міські ради здійснюють надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.
Статтею 134 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
В контексті викладеного суд дійшов висновку, що в даному випадку право користування оспорюваною земельною ділянкою відповідно до вимог чинного законодавства підлягає продажу на аукціоні та не може надаватися в користування без конкурсу на умовах сервітуту.
Частиною другою статті 123 Земельного кодексу України визначено, що особа зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Розглядом справи встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» із такою заявою до Чернівецької міської ради не зверталось.
Згідно зі статтею 39 Земельного кодексу України, використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно- господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Положеннями статті 71 Земельного кодексу України передбачено, що до земель дорожнього господарства належать землі під проїзною частиною, узбіччям, земляним полотном, декоративним озелененням, резервами, кюветами, мостами, тунелями, транспортними розв'язками, водопропускними спорудами, підпірними стінками і розташованими в межах смуг відведення іншими дорожніми спорудами та обладнанням, а також землі, що знаходяться за межами смуг відведення, якщо на них розміщені споруди, що забезпечують функціонування автомобільних доріг.
Статтею 18 Закону України «Про автомобільні дороги» визначено, що складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, стоянки таксі, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі, майданчики для паркування.
Межі вулиці за її шириною визначаються «червоними лініями». Розташування будь-яких об'єктів, будівель, споруд або їх частин у межах «червоних ліній» вулиці не допускається .
Генеральним планом міста Чернівці, визначення якому надано в статті 1 Закону України «Про планування і забудову територій», затвердженим рішенням сесії Чернівецької міської ради від 04.11.2004, під спірною земельною ділянкою передбачено вулицю (дорогу) та визначено червоні лінії (межі вулиці).
Статтею 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Відповідно до приписів пункту 1.6 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Мін'юсту від 07.02.2002 за № 7/52, чинного на момент прийняття оскаржуваних рішень, тимчасові споруди не реєструються як об'єкт нерухомості.
Отже, розміщення на земельній ділянці, яка знаходиться в межах «червоних ліній», малої архітектурної форми (літнього майданчика) другого відповідача (в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» - тимчасової споруди) законодавством України заборонено.
При цьому, чинним законодавством України, що регулює земельні відносини, не встановлена заборона на передачу юридичним чи фізичним особам в користування земельних ділянок, які знаходяться в межах «червоних ліній», а лише встановлено заборону (обмеження) розміщення на них будівель, споруд тощо.
Згідно статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, ухвалені першим відповідачем рішення, які оскаржуються, суперечать вищевказаним вимогам законодавства та порушують інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів.
За приписом статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а незаконна передача у користування спірних земельних ділянок порушує інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів.
Відповідно до статті 19 Закону України «Про прокуратуру» предметом нагляду за додержанням і застосуванням законів в числі інших є також й відповідність актів, які видаються всіма органами, підприємствами, установами, організаціями та посадовими особами, вимогам Конституції України та чинним законам.
В цьому аспекті суд вважає, що з урахуванням усіх обставин справи, пред'являючи даний позов, прокурор м. Чернівці правильно визначив свій процесуальний статус позивача, у зв'язку з чим твердження відповідачів про відсутність порушення інтересів держави суд визнає хибними.
Частиною третьою статті 152 Земельного кодексу України передбачено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
У частині десятій статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Крім того, частиною першою статті 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Одними із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання правочину недійсним, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункти 2, 10 частини другої статті 16 ЦК України).
При ухваленні спірних пунктів зазначених рішень та укладеного договору встановлення земельного сервітуту Чернівецька міська рада діяла з порушенням зазначених норм чинного законодавства та всупереч інтересам територіальної громади.
Згідно з частиною першою статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Оскільки оскаржений договір, укладений на підставі ухвалених Чернівецькою міською радою оспорюваних незаконних рішень, не відповідає наведеним вимогам Цивільного та Земельного кодексів України, він також підлягає визнанню недійсним.
Початок перебігу позовної давності визначається відповідно до правил статті 261 Цивільного кодексу України, згідно частини першої якої перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Згідно статті 9 Закону України «Про прокуратуру» прокурори областей, міст Києва і Севастополя, районні, міжрайонні, міські та інші прирівняні до них прокурори, їх заступники мають право брати участь у засіданнях Рад відповідного рівня, їх виконавчих комітетів, інших органів місцевого самоврядування.
Таким чином, участь у засіданнях Рад є правом, а не обов'язком працівників прокуратури.
Про порушення вимог земельного законодавства та порушення інтересів держави при прийнятті оскаржуваних рішень прокуратурі міста Чернівці стало відомо не під час участі заступника прокурора у засіданні Ради, а лише в червні 2014 року після витребування документів відповідно до статей 8, 20 Закону України «Про прокуратуру» на підставі яких були прийняті рішення Чернівецькою міською радою та укладено договір встановлення платного земельного сервітуту та проведення перевірки (а. с. 133 - 137).
У зв'язку з цим, суд вважає заяву другого відповідача про застосування строку позовної давності безпідставною.
За таких обставин суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір з урахуванням ступеня вини кожного відповідача у виникненні спору, суд вважає за необхідне стягнути наступним чином: за часткове скасування оскаржуваних рішень судовий збір стягнути з Чернівецької міської ради; за вимогу про визнання недійсним договору встановлення земельного сервітуту судовий збір стягнути з відповідачів рівними частинами; за повернення земельної ділянки Чернівецькій міській раді судовий збір стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°».
На підставі викладеного, керуючись статтями 82, 84, 85 господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити.
2. Визнати незаконним та скасувати пункт 5 додатку до рішення 50 сесії Чернівецької міської ради V скликання № 1280 від 30.03.2010 «Про надання дозволу юридичним та фізичним особам на складання проектів відведення земельних ділянок для укладення строкового платного сервітуту на розміщення малих архітектурних форм літніх торгових майданчиків» відповідно до якого товариству з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0055 га на умовах договору встановлення земельного сервітуту терміном на 5 років для розміщення тимчасової споруди (літнього торгового майданчика) на вул. О. Доброго, 1 в м. Чернівцях.
3. Визнати незаконним та скасувати пункт 2 рішення 51 сесії Чернівецької міської ради V скликання № 1327 від 29.04.2010 «Про встановлення строкового платного сервітуту на земельні ділянки для розміщення літніх майданчиків» згідно якого товариству з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» затверджено проект відведення земельної ділянки на вул. О. Доброго, 1, площею 0,0060 га для укладення строкового платного сервітуту під розміщення малої архітектурної форми, літнього майданчика терміном на 5 років.
4. Визнати недійсним договір встановлення земельного сервітуту від 27.05.2010 № 1, укладений між Чернівецькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°».
5. Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» (м. Чернівці, вул. О. Кобилянської, 3, ідентифікаційний код 36191873) протягом п'ятнадцяти днів з дня набрання даного рішення законної сили повернути Чернівецькій міській раді (м. Чернівці, площа Центральна, 1, ідентифікаційний код 04062216) земельну ділянку площею 0,0060 га, розташовану на вул. О. Доброго, 1 в місті Чернівцях, вартістю 153728,00 грн., кадастровий номер 7310136600:01:003:0039.
6. Стягнути з Чернівецької міської ради (м. Чернівці, площа Центральна, 1, ідентифікаційний код 04062216) в дохід державного бюджету судовий збір в розмірі 3045,00 грн.
7. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Квінто і К°» (м. Чернівці, вул. О. Кобилянської, 3, ідентифікаційний код 36191873) в дохід державного бюджету судовий збір в розмірі 1827,00 грн.
Повне рішення складено 12.09.2014.
Суддя В. Байталюк
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2014 |
Оприлюднено | 15.09.2014 |
Номер документу | 40437729 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні