Постанова
від 23.09.2014 по справі 924/757/14
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" вересня 2014 р. Справа № 924/757/14

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий суддя Павлюк І. Ю.

суддя Бучинська Г.Б. ,

суддя Демидюк О.О.

при секретарі Ільчук Н.О.

за участю представників сторін:

від позивача (прокурор): Кондратюк А.С.

від відповідача: Демчук Л.Г. - представник за довіреністю від 14.04.2011р. №02-15-542

від третьої особи: Місяць А.П. - представник за довіреністю від 28.03.2014р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс", м.Хмельницький та Хмельницької міської ради, м.Хмельницький

на рішення господарського суду Хмельницької області

від 11.08.14 р. у справі № 924/757/14 (суддя Магера В.В.)

за позовом заступника прокурора м.Хмельницького в інтересах держави

до Хмельницької міської ради, м.Хмельницьки

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс", м.Хмельницький

про - визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази;

- визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 11.08.2014р. у справі №924/757/14 позов заступника прокурора м.Хмельницького в інтересах держави до Хмельницької міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" про визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази; визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази, задоволено.

Визнано незаконним та скасовано рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази.

Визнано незаконним та скасовано рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази.

Стягнуто з Хмельницької міської ради для зарахування до Державного бюджету України 2436,00грн. витрат по оплаті судового збору.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржене рішення скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог заступника прокурора м.Хмельницького в інтересах держави відмовити.

Мотивуючи апеляційну скаргу, ТОВ "Трансформатор сервіс" зазначає, зокрема, наступне:

- вважає рішення місцевого господарського суду незаконним та необґрунтованим, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права та процесуального права;

- зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення місцевий господарський суд залишив поза увагою доводи ТОВ "Трансформатор сервіс" про те, що згідно договору купівлі-продажу від 31.01.2013р. ТОВ "Трансформатор сервіс" є власником асфальтованої площадки розміром 6241,00м.кв., що знаходиться за адресою: м.Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 4/1. Разом з тим, ТОВ "Трансформатор сервіс" є орендарем земельної ділянки за тією ж адресою площею 6542кв.м. згідно договору оренди землі №528-01-2014/5969402 від 11.06.2014р.. Зазначені договори є чинними, в передбаченому законом порядку недійсними не визнавалися, і наразі ніким не оскаржуються. При цьому, згідно ст.204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним;

- обґрунтовує те, що в рішенні господарського суду Хмельницької області зазначено, що в ході розгляду справи ні відповідачем, ні третьою особою не доведено факту наявності нерухомості на спірній земельній ділянці, однак зазначена позиція суду є хибною та такою, що суперечить матеріалам справи, оскільки ст.181 ЦК України поділяє речі на рухомі та нерухомі. До нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі. Дія ч.1 ст.181 ЦК України безпосередньо поширюється на асфальтобетонне покриття (асфальтна площадка), яка, згідно договору купівлі-продажу від 31.01.2013р., належить на праві власності ТОВ "Трансформатор сервіс". Зазначену асфальтну площадку неможливо вільно перемістити в просторі без її знецінення та зміни призначення, а отже, за своєю правовою природою така річ є нерухомою. Відсутність законодавчого регулювання механізму державної реєстрації права власності на асфальтобетонне покриття як нерухомої речі не може бути підставою для свавільного обмеження права власності (володіння, користування, розпорядження) на такі об'єкти, оскільки це буде прямо суперечити принципу верховенства права (ст.8 Конституції України), та його складового елементу - принципу правової визначеності;

- вказує, що розширене трактування і застосування положень ч.1 ст.181 ЦК України в розрізі віднесення асфальтобетонного покриття до рухомих речей є не правовим та таким, що суперечить як Цивільному кодексу України, так і ст.6 Європейської конвенції про захист прав та основоположних свобод людини від 04.11.1950р.. При цьому скаржником зазначено, що чинне законодавство України та жодні спеціальні нормативно-правові акти не відносять асфальтні площадки до рухомих речей, а зазначене в оскаржуваному рішенні суду твердження, що такий об'єкт є типом покриття доріг та елементом благоустрою не підтверджене посиланням на будь-яку правову норму;

- вважає, що спірні рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 та рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 - є законними, оскільки прийняті з дотриманням норм п.1 ч.2 ст.134 Земельного кодексу України, згідно якої не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Також, не погоджуючись з прийнятим рішенням, Хмельницька міська рада звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржене рішення скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог заступника прокурора м.Хмельницького в інтересах держави відмовити.

Мотивуючи апеляційну скаргу, Хмельницька міська рада зазначає, зокрема, наступне:

- вважає, що рішення місцевого господарського суду прийняте з порушенням норм чинного законодавства;

- зазначає, що місцевим господарським судом безпідставно не взято до уваги ту обставину, що оскаржувані рішення Хмельницької міської ради прийняті в межах повноважень та у спосіб, передбачений законом. Так, відповідно до ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів місцевого самоврядування визнаються незаконними в судовому порядку з мотивів їх невідповідності Конституції України та чинному законодавству, зокрема, згідно ст.19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією або законом України. У відповідності до ст.12 Земельного кодексу України, ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення земельних питань відноситься виключно до повноважень міської ради, в тому числі розпорядження землями територіальних громад;

- покликається на ту обставину, що ТОВ "Трансформатор сервіс" набуло право власності на майно на підставі правочину та враховуючи приписи ст.328 ЦК України, Хмельницькою міською радою були прийняті оскаржувані рішення в межах повноважень та в спосіб, що передбачено Конституцією або законом України, а тому немає жодних обґрунтованих підстав для їх скасування.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 28.08.2014р. апеляційні скарги прийнято до спільного провадження та призначено їх розгляд на 23.09.2014р..

Згідно розпорядження голови Рівненського апеляційного господарського суду від 22.09.2014р., у зв'язку із тимчасовою непрацездатністю судді Миханюк М.В., визначено колегію у складі суддів: головуючий суддя - Павлюк І. Ю., суддя Бучинська Г.Б., суддя Демидюк О.О..

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 22.09.2014р. апеляційну скаргу у даній справі прийнято до провадження колегією суддів у новому складі.

Заступник прокурора м.Хмельницького у письмовому відзиві від 04.09.2014р. №101-192-14 та представник прокуратури в судовому засіданні 23.09.2014р. заперечили проти доводів та вимог апеляційних скарг. Вважають рішення господарського суду Хмельницької області від 11.08.2014р. у справі №924/757/14 законним та обґрунтованим, а тому просять залишити його без змін, а апеляційні скарги - без задоволення.

В судовому засіданні 23.09.2014р. представником ТОВ "Трансформатор сервіс" заявлено усне клопотання про відкладення розгляду апеляційних скарг у зв'язку із подачею до реєстраційної служби документів для реєстрації прав на нерухоме майно, а саме: асфальтовану площадку розміром 6241,00кв.м. з відповідною частиною бордюрів, огороджену залізобетонною та металевою на бетонних стовпах огорожею з металевими воротами, що розташована за адресою: м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 4/1, яке колегією суддів відхилено як необґрунтоване та не підкріплене жодними доказами.

Заслухавши пояснення прокурора, представників відповідача та третьої особи, обговоривши доводи апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, перевіривши повноту з'ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, відповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, судова колегія вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 31.01.2013р. між Публічним акціонерним товариством Комерційний банк "Приватбанк" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" (покупець) укладено договір купівлі-продажу рухомого майна, який посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_4 та зареєстрований в реєстрі за №241, згідно п.1.1 якого, продавець - ПАТ КБ "Приватбанк" зобов'язується передати покупцю - ТОВ "Трансформатор сервіс" у власність, а ТОВ "Трансформатор сервіс" зобов'язується прийняти у власність рухоме майно, а саме: асфальтовану площадку розміром 6241,00кв.м. з відповідною частиною бордюрів, огороджену залізобетонною та металевою на бетонних стовпах огорожею з металевими воротами, що розташована за адресою: м.Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 4/1 (площадка), і зобов'язується сплатити його вартість за ціною та на умовах, встановлених цим договором (а.с.18-19).

12.03.2013р. директор ТОВ "Трансформатор сервіс" звернувся до міського голови м.Хмельницького із заявою від 12.03.2013р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 0,6542га під будівництво виробничої бази, що розташована у м.Хмельницькому, Старокостянтинівське шосе, 4/1 та винесення на розгляд сесії міської ради рішення про надання в оренду земельної ділянки (а.с.53).

Рішенням двадцять п'ятої сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) (витяг), надано Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази (а.с.12).

Рішенням тридцять сьомої сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6), затверджено проекти землеустрою та вирішено передати в оренду, зокрема Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельну ділянку площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази (а.с.13-15).

11.06.2014р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ТОВ "Трансформатор сервіс" (орендар) укладено договір оренди землі №528-01-2014/5969402 (далі - договір оренди землі), згідно п.1 якого, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення 37-ї сесії міської ради від 30.04.2014р. №65 із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться в м.Хмельницькому, по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 (а.с.37-38).

Відповідно до п.2 договору оренди землі, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6542кв.м. (кадастровий номер 6810100000:16:007:0385), в тому числі зелені насадження площею 754кв.м..

За вказаних обставин, заступник прокурора м.Хмельницького в інтересах держави, вважаючи спірні рішення Хмельницької міської ради такими, що прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, звернувся до господарського суду Хмельницької області з позовом до Хмельницької міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" про визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази. Також просить визнати незаконним та скасувати рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази (а.с.2-7).

Обґрунтовуючи позовну заяву, заступник прокурора м.Хмельницького в інтересах держави, посилаючись на те, що спірні рішення прийняті на підставі договору купівлі-продажу рухомого майна від 31.01.2013р. №386, однак передача в оренду ТОВ "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 в м.Хмельницькому не відповідає вимогам законодавства, а тому рішення сесії Хмельницької міської ради з цих питань підлягають визнанню судом незаконними. Зокрема зазначає, що відповідно до п.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування та діють в межах повноважень, визначених Конституцією, цим та іншими законами. У відповідності до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключною компетенцією міських рад є вирішення питань регулювання земельних відносин. Також, пунктом 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб органів місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. В силу ст.134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної або комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис) підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах). Не проводяться земельні торги у виключних випадках, передбачених ч.2 ст.134 Земельного кодексу України, зокрема, перебування на земельній ділянці об'єктів нерухомого майна, що перебувають у власності фізичних чи юридичних осіб. За приписами ст.182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації, аналогічні вимоги визначено у п.1 ч.1 ст.4, ч.3 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Як вже вказувалось, згідно договору купівлі-продажу від 31.01.2013р. ТОВ "Трансформатор сервіс" придбало в ПАТ КБ "Приватбанк" рухоме майно - асфальтовану площадку площею 6241кв.м. з відповідною частиною бордюрів, огороджену залізобетонною та металевою на бетонних стовпах огорожею з металевими воротами, що розташована по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 в м.Хмельницькому.

Аналізуючи зазначене та виходячи з юридичної природи асфальтобетонного покриття, та виходячи із ознак нерухомого майна, воно не є нерухомим майном. Асфальтне покриття не можна віднести до об'єктів нерухомості, воно належить до об'єктів благоустрою, тобто є типом покриття доріг і тротуарів, а не окремим об'єктом нерухомого майна. Даний об'єкт не відповідає головним ознакам нерухомості, а основним його призначенням є допоміжне обладнання відповідної частини земельної ділянки (дороги, тротуару) з метою задоволення потреб населення у покращенні можливостей її експлуатації за призначенням.

Отже, за таких умов, договір купівлі-продажу від 31.01.2013р., що став підставою для прийняття оскаржуваного рішення сесії Хмельницької міської ради, не посвідчує право ТОВ "Трансформатор сервіс" на нерухоме майно, що знаходиться по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 в м.Хмельницькому, а тому, Хмельницькою міською радою, у порушення вимог ст.134 Земельного кодексу України, без обов'язкового проведення земельних торгів передано в оренду земельну ділянку площею 6542кв.м., на якій відсутні об'єкти нерухомості, що належать на праві власності фізичним чи юридичним особам, яка підлягала продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).

Як вже зазначалося, рішенням господарського суду Хмельницької області від 11.08.2014р. у справі №924/757/14 позов задоволено (а.с.62-65).

Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ст.144 Конституції України, органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, встановлених законом, приймають рішення, що є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян (ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

У відповідності п.1 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", земля належить на праві комунальної власності територіальній громаді міста, а згідно ст.12 Земельного кодексу України, розпорядження землями територіальної громади і вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону входить в компетенцію лише міської ради.

Частина 1 ст.134 Земельного кодексу України передбачає, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті, якою визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Згідно ст.135 Земельного кодексу України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Даною статтею, зокрема, встановлено порядок проведення таких торгів.

Статтею 136 Земельного кодексу України встановлено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також, підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості) (ч.4 ст.136 Земельного кодексу України).

Вищенаведеними нормами законодавства визначено порядок та підстави набуття права на оренду земельної ділянки, при цьому, право на оренду земельної ділянки набувається згідно вимог ст.134 Земельного кодексу України лише на конкурентних засадах (земельних торгах).

За приписами ст.21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Як свідчать матеріали справи, заступник прокурора м.Хмельницького звернувся в інтересах держави до суду з позовом та просить визнати незаконним та скасувати рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази, також, визнати незаконним та скасувати рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542кв.м. по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази.

Як встановлено господарським судом Хмельницької області та підтверджується матеріалами справи, згідно договору купівлі-продажу рухомого майна від 31.01.2013р. ТОВ "Трансформатор сервіс" прийнято у власність рухоме майно, а саме: асфальтовану площадку розміром 6241,00кв.м. з відповідною частиною бордюрів, огороджену залізобетонною та металевою на бетонних стовпах огорожею з металевими воротами, що розташована за адресою: м.Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 4/1.

Статтею 181 ЦК України унормовано, що до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Режим нерухомої речі може бути поширений законом на повітряні та морські судна, судна внутрішнього плавання, космічні об'єкти, а також інші речі, права на які підлягають державній реєстрації. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.

Частиною 1 ст.182 ЦК України встановлено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Так, колегія суддів зазначає, що згідно з нормами чинного законодавства, зокрема положеннями ст.182 ЦК України, тощо, основною умовою для визначення статусу нерухомого майна будь-якого об'єкта нерухомості (у тому числі й тих об'єктів, правовий статус яких законодавчими актами не визначений: асфальтовані чи бетонні площадки, під'їзні колії, автомобільна дорога, автомобільні платформи, спортивні споруди тощо) є державна реєстрація прав на нього (дана позиція узгоджується з позицією Верховного суду України, що зазначена в його листі від 01.07.2013р. "Аналіз Верховним судом України деяких питань застосування судами законодавства про право власності при розгляді цивільних справ").

Згідно ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав, на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч.3. ст.3 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

В силу п.1, ч.1 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав, на нерухоме майно та їх обтяжень", обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право власності на нерухоме майно.

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна станом на 07.05.2014р., право власності, інші речові права, іпотеки, обтяження об'єкта нерухомого майна за адресою Хмельницька обл., м.Хмельницький, вул.Старокостянтинівське шосе, буд.4/1 у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомості відсутні (а.с.17).

Отже, враховуючи вищевказане, а також наявні у матеріалах справи відповідні докази, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду Хмельницької області про те, що ні Хмельницькою міською радою, а ні ТОВ "Трансформатор сервіс" не доведено факту наявності нерухомого майна на спірній земельній ділянці, відтак відсутні підстави щодо застосування п.1 ч.2 ст.134 Земельного кодексу України та інших норм права та підстав, які б надавали право та можливість передання у користування вказаної земельної ділянки без проведення земельних торгів, а тому, оскаржені рішення тридцять сьомої сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014р. №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) та рішення двадцять п'ятої сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013р. №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3), є такими, що не відповідають закону та підлягають скасуванню.

Господарський суд відповідно до приписів ст.43 ГПК України оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Наведена норма зобов'язує суд у кожному конкретному випадку оцінювати наявні докази в їх сукупності, з урахуванням повноти встановлення всіх обставин справи, які необхідні для правильного вирішення спору, на основі вичерпних та достеменно підтверджених висновків.

У відповідності до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно вимог ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

За змістом ст.36 ГПК України, письмовими доказами є документи i матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору; письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії.

При цьому, згідно ст.34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

З огляду на викладене, місцевий господарський суд дійшов правильного висновку, що позовні вимоги заступника прокурора м.Хмельницького в інтересах держави є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

Доводи Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" та Хмельницької міської ради, наведені в апеляційних скаргах, спростовуються наведеним вище, матеріалами справи та не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Хмельницької області від 11.08.2014р. у справі №924/757/14 прийняте з повним з'ясуванням всіх обставин, що мають значення для справи, дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для його скасування.

Керуючись ст.ст.101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд,-

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення господарського суду Хмельницької області від 11.08.2014р. у справі №924/757/14 залишити без змін, а апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс", м.Хмельницький та Хмельницької міської ради, м.Хмельницьки - без задоволення.

2. Справу 924/757/14 повернути до господарського суду Хмельницької області.

Головуючий суддя Павлюк І. Ю.

Суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Демидюк О.О.

Віддрук. прим.:

1 - до справи,

2 - заступнику прокурора м.Хмельницького (29001, м.Хмельницький, вул. Проскурівська, 63),

3 - Хмельницькій міській раді (29000, м.Хмельницький, вул.Гагаріна, 3),

4 - ТОВ "Трансформатор сервіс" (29000, м.Хмельницький, проспект Миру, 101-Б),

5 - прокуратурі Рівненської області (33028, м.Рівне, вул.16 Липня, 52),

6 - в наряд.

Дата ухвалення рішення23.09.2014
Оприлюднено30.09.2014
Номер документу40611724
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/757/14

Ухвала від 28.07.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 12.06.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 10.07.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 24.06.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Постанова від 04.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 24.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 23.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Павлюк І. Ю.

Ухвала від 22.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Павлюк І. Ю.

Рішення від 11.08.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні