Постанова
від 04.11.2014 по справі 924/757/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2014 року Справа № 924/757/14 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Грейц К.В., суддів :Бакуліної С.В. (доповідач), Глос О.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" на постановувід 23.09.2014 Рівненського апеляційного господарського суду у справі№ 924/757/14 господарського суду Хмельницької області за позовомЗаступника прокурора м. Хмельницького в інтересах держави доХмельницької міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачаТовариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" про - визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013 №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази; - визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014 №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази в судовому засіданні взяли участь представники : від позивача: від відповідача: від третьої особи: від прокуратури:не з'явились не з'явились не з'явились Гудименко Ю.В. (прокурор відділу Генеральної прокуратури України) В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Хмельницької області (суддя Магера В.В.) від 11.08.2014, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Павлюк І.Ю., судді - Бучинська Г.Б., Демидюк О.О.) від 23.09.2014, у справі № 924/757/14 задоволено позов заступника прокурора м.Хмельницького в інтересах держави до Хмельницької міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" про: - визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013 №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази; - визнання незаконним та скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014 №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази; - визнано незаконним та скасовано рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013 №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази; визнано незаконним та скасовано рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014 №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази; стягнуто з Хмельницької міської ради для зарахування до Державного бюджету України 2436,00 грн витрат по оплаті судового збору.

В касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити повністю, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.134 Земельного кодексу України, ст.ст.179, 181, 204 ЦК України, ст.6 Європейської конвенції про захист прав і основоположних свобод людини та ст.1 Протоколу №1 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини.

Відзиву на касаційну скаргу сторони не надіслали.

Заслухавши заперечення на касаційну скаргу прокурора відділу Генеральної прокуратури України, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Прокурор в інтересах держави звернувся до суду із позовом, відповідно до якого просить визнати незаконним та скасувати рішення сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013 №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази; також просить визнати незаконним та скасувати рішення сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014 №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м. Хмельницькому під будівництво виробничої бази. Позовні вимоги вмотивовані посиланням на те, що спірні рішення прийняті на підставі договору купівлі-продажу рухомого майна від 31.01.2013 №386, проте передача в оренду ТОВ "Трансформатор сервіс" земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому не відповідає вимогам законодавства.

Судами встановлено таке.

31.01.2013 між Публічним акціонерним товариством Комерційний банк "Приватбанк" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" (покупець) укладено договір купівлі-продажу рухомого майна, який посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_5 та зареєстрований в реєстрі за №241, згідно п.1.1 якого продавець - ПАТ КБ "Приватбанк", зобов'язується передати покупцю - ТОВ "Трансформатор сервіс", у власність, а ТОВ "Трансформатор сервіс" зобов'язується прийняти у власність рухоме майно, а саме: асфальтовану площадку розміром 6241,00 кв.м з відповідною частиною бордюрів, огороджену залізобетонною та металевою на бетонних стовпах огорожею з металевими воротами, що розташована за адресою: м.Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 4/1 (площадка), і зобов'язується сплатити його вартість за ціною та на умовах, встановлених цим договором (а.с.18-19).

12.03.2013 директор ТОВ "Трансформатор сервіс" звернувся до міського голови м.Хмельницького із заявою від 12.03.2013 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 0,6542 га під будівництво виробничої бази, що розташована у м.Хмельницькому, Старокостянтинівське шосе, 4/1 та винесення на розгляд сесії міської ради рішення про надання в оренду земельної ділянки (а.с.53).

Рішенням двадцять п'ятої сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013 №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3) (витяг), надано Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази (а.с.12).

Рішенням тридцять сьомої сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014 №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6), затверджено проекти землеустрою та вирішено передати в оренду, зокрема, Товариству з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" земельну ділянку площею 6542 кв.м по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 у м.Хмельницькому під будівництво виробничої бази (а.с.13-15).

11.06.2014 між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ТОВ "Трансформатор сервіс" (орендар) укладено договір оренди землі №528-01-2014/5969402 (далі - договір оренди землі), згідно п.1 якого, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення 37-ї сесії міської ради від 30.04.2014 №65 із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться в м.Хмельницькому, по вул.Старокостянтинівське шосе, 4/1 (а.с.37-38).

Відповідно до п.2 договору оренди землі, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6542 кв.м (кадастровий номер 6810100000:16:007:0385), в тому числі зелені насадження площею 754 кв.м.

Задовольняючи позовні вимоги суди правомірно виходили із такого.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, встановлених законом, приймають рішення, що є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян (ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

У відповідності з п.1 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" земля належить на праві комунальної власності територіальній громаді міста, а згідно ст.12 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальної громади і вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону входить в компетенцію лише міської ради.

Частина 1 ст.134 Земельного кодексу України передбачає, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті, якою визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Згідно ст.135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Даною статтею, зокрема, встановлено порядок проведення таких торгів.

Статтею 136 Земельного кодексу України встановлено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також, підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості) (ч.4 ст.136 Земельного кодексу України).

Вищенаведеними нормами законодавства визначено порядок та підстави набуття права на оренду земельної ділянки, при цьому, право на оренду земельної ділянки набувається згідно вимог ст.134 Земельного кодексу України лише на конкурентних засадах (земельних торгах).

За приписами ст.21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Судами встановлено, що за договором купівлі-продажу рухомого майна від 31.01.2013 ТОВ "Трансформатор сервіс" прийнято у власність рухоме майно, а саме: асфальтовану площадку розміром 6241,00 кв.м з відповідною частиною бордюрів, огороджену залізобетонною та металевою на бетонних стовпах огорожею з металевими воротами, що розташована за адресою: м.Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 4/1.

Статтею 181 ЦК України унормовано, що до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Режим нерухомої речі може бути поширений законом на повітряні та морські судна, судна внутрішнього плавання, космічні об'єкти, а також інші речі, права на які підлягають державній реєстрації. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.

Частиною 1 ст.182 ЦК України встановлено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Згідно з нормами чинного законодавства, зокрема, положеннями ст.182 ЦК України, основною умовою для визначення статусу нерухомого майна будь-якого об'єкта нерухомості (у тому числі й тих об'єктів, правовий статус яких законодавчими актами не визначений: асфальтовані чи бетонні площадки, під'їзні колії, автомобільна дорога, автомобільні платформи, спортивні споруди тощо) є державна реєстрація прав на нього (дана позиція узгоджується з позицією Верховного суду України, що зазначена в його листі від 01.07.2013 "Аналіз Верховним судом України деяких питань застосування судами законодавства про право власності при розгляді цивільних справ").

Згідно ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав, на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч.3. ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

В силу п.1, ч.1 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав, на нерухоме майно та їх обтяжень" обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право власності на нерухоме майно.

За оцінкою судів даних інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна станом на 07.05.2014 1 у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні відомості про право власності, інші речові права, іпотеки, обтяження об'єкта нерухомого майна за адресою Хмельницька обл., м.Хмельницький, вул.Старокостянтинівське шосе, буд.4/ (а.с.17).

Враховуючи встановлені судами обставини, касаційна інстанція погоджується з висновком судів про те, що ні Хмельницькою міською радою, ні ТОВ "Трансформатор сервіс" не доведено факту наявності нерухомого майна на спірній земельній ділянці, відтак відсутні підстави щодо застосування п.1 ч.2 ст.134 Земельного кодексу України та інших норм права та підстав, які б надавали право та можливість передання у користування вказаної земельної ділянки без проведення земельних торгів, а тому, оскаржені рішення тридцять сьомої сесії Хмельницької міської ради від 30.04.2014 №65 "Про припинення права користування земельними ділянкам, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність, постійне користування, оренду громадянам, юридичним особам" (п.5 додатку 6) та рішення двадцять п'ятої сесії Хмельницької міської ради від 12.06.2013 №32 "Про припинення права користування земельними ділянками та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, оренду юридичним особам, громадянину та втрату чинності пункту рішення сесії міської ради" (п.6 додатку 3), є такими, що не відповідають закону та підлягають скасуванню.

Перевіривши у відповідності до частини 2 статті 111 5 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що господарські суди, в порядку статей 43, 99, 101 ГПК України, розглядаючи справу, розглянули всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, дослідили подані сторонами в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази, вірно застосували норми матеріального та процесуального права, відтак їх висновки про задоволення позовних вимог є обґрунтованими та відповідають чинному законодавству.

Твердження заявника про порушення і неправильне застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження та суперечать матеріалам справи, в зв'язку з чим підстав для скасування прийнятих у справі рішень колегія суддів не вбачає.

Керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 8 , п.1 ч.1 ст.111 9 , ст.111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансформатор сервіс" залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 23.09.2014 у справі № 924/757/14 залишити без змін.

Головуючий-суддя К.Грейц

Судді С.Бакуліна

О.Глос

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення04.11.2014
Оприлюднено10.11.2014
Номер документу41222818
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/757/14

Ухвала від 28.07.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 12.06.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 10.07.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 24.06.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Постанова від 04.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 24.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 23.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Павлюк І. Ю.

Ухвала від 22.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Павлюк І. Ю.

Рішення від 11.08.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні