Справа №: 398/3419/14-а
ПОСТАНОВА
Іменем України
"14" січня 2015 р. Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області в складі :
головуючого Крімченко С.А.
при секретарі Куліковій В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Олександрії справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м.Олександрії та Олександрійському районі про визнання дій неправомірними та зобов язання вчинити певні дії,-
встановив :
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до відповідача і просить :
- дії Управління Пенсійного Фонду м. Олександрії та Олександрійського району Кіровоградської області, які пов`язані з нарахуванням та виплатою державної та додаткової пенсії за шкоду, причинену здоров`ю, внаслідок Чорнобильської катастрофи за період з 2012 року у розмірах, менших ніж установлено ст.50, 54 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи», визнати неправомірними;
- зобов`язати Управління Пенсійного Фонду м. Олександрії та Олександрійському районі Кіровоградської області здійснити перерахунок та виплату призначеної позивачу державної пенсії за віком з 2012 року, виходячи із розмірів мінімальної пенсії за віком з урахуванням вимог ст.49, 54 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи»;
- зобов`язати Управління Пенсійного Фонду м. Олександрії та Олександрійського району Кіровоградської області здійснити перерахунок та виплату призначеної позивачу додаткової пенсії за шкоду причинену здоров`ю, установив її в розмірі 100% пенсії за віком з 2012 року, виходячи із розмірів мінімальної пенсії за віком з 2012 року, відповідно от.49, 50 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи».
Позов мотивує тим, що він перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду м. Олександрії Кіровоградської області і отримує пенсію як учасник ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, є інвалідом І групи. Вважає, що органами Пенсійного фонду грубо порушуються його права на отримання пенсії в повному обсязі, оскільки при проведенні пенсійних виплат не враховуються і не беруться до уваги фактичні дані матеріалів пенсійної справи щодо характеру його праці, виконуваних ним обов`язків, у зв`язку з чим розмір пенсії є значно меншим від того, який йому належить за законом.
Неодноразово він звертався до Управління Пенсійного Фонду м. Олександрії Кіровоградської області з проханням перерахувати йому виплати по пенсії, але кожного разу чув у відповідь необгрунтовану відмову. Працівники не звертали уваги на діюче законодавства та всіляко ігнорували його.
Він був призваний на військові збори і виконував роботи в зоні радіоактивного випромінювання ЧАЕС з 01 по 10 жовтня 1986 року, що підтверджено первинною довідкою на його ім`я в/ч 18576, архівною довідкою ЦАМО та відповідним записом в військовому квитку .
Тривалість робочого дня в довідці зазначено не було, тому оплата праці проведена з урахуванням 6 годин (норма роботи в зоні ЧАЕС відповідно до постанови Держкомпраці СРСР від 7 травня 1986 року №153 (10-43) і становить 683, 81 крб.
Заробітна плата за весь фактично відпрацьований час ділиться на число відпрацьованих днів, а одержана сума множиться на 25,4.
При переведенні оплати праці в місячну норму (множенням на 25,4) оплата праці за роботу в зоні іонізуючого випромінювання на ЧАЕС, для обчислення пенсії становить 2481,25 грн.
Коефіцієнт заробітної плати: 2481, 25 грн. :179, 00 = 13, 861732.
Заробітна плата для обчислення пенсії: 928,81 грн. * 13, 861732 = 12874, 915 грн. Розмір пенсії з урахуванням втрати працездатності 60% (1 група інвалідності), яка
пов`язана з виконанням обов`язків військової служби, згідно розрахунків становить: 12874, 915 грн.*60% = 7724, 949 грн. - основний розмір пенсії.
7724, 949 грн. + 447, 00 грн. (додаткова пенсія) +447, 00 грн. (підвищення, як інваліду війни) + 70, 00грн. (цільова грошова допомога) +134, 10 грн. (державна соціальна допомога) = 8823, 05 грн. повинна бути законно нарахована йому пенсія, як учаснику ліквідації наслідків ЧАЕС.
Щомісячна недоплата йому пенсії становить 4661 грн. 43 коп.
Нарахування та виплата основної та додаткової пенсії повинно проводитися відповідно до ст. ст.49, 50, 54 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи».
В судовому засіданні позивач підтримав позов і просить його задоволити, уточнив період , за який необхідно провести перерахунок пенсії, а саме з 01.01.2012 року по 01.01.2015 року.
Представник відповідача позов не визнав, просить відмовити в його задоволенні. Мотивував тим, що з 01.01.2012 року пенсію позивачу перераховано відповідно до постанови Кабінету Міністрів України за № 1210 від 23.11.2011 року „Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, згідно якої заробітна плата за роботу в зоні відчуження по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС перерахована з урахуванням середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески, за 2006 рік, що застосовується для обчислення пенсії відповідно до Закону України „Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та збільшено додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров`ю відповідно до Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи до розміру 50% від прожиткового мінімуму для осіб які втратили працездатність для інвалідів 1 групи.
Після перерахунку осучаснена заробітна плата за дні роботи в зоні відчуження для обчислення пенсії з 01.10.1986 року по 07.10.1986 року становить: 5 105,86 грн.
В той же час підпунктом 4 пункту 3 Постанови № 1210 визначено, що у разі коли особа пропрацювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986-1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами зони відчуження. У такому разі заробітна плата за весь фактично відпрацьований час ділиться на число відпрацьованих днів, а одержана сума множиться на 25,4. Якщо дні роботи припали на вихідні і святкові дні, розрахунок заробітної плати проводиться у такому ж порядку, як і за роботу у робочі дні, а доплата за вихідні і святкові дні, нарахована за фактично відпрацьований час, з урахуванням установленої кратності додається до суми обчисленої заробітної плати.
Так, відповідно до положень Постанови № 1210 розрахунок пенсії позивача становить:
Розрахунок заробітку:
0,00264 : 7 днів х 25,4 + 0,00026 = 0,00984, (де 0,00264 - заробітна плата за період роботи у зоні відчуження; 7 днів - кількість відпрацьованих днів у зоні відчуження; 0,00026 - доплата за вихідні та святкові дні);
Розрахунок індивідуального коефіцієнта заробітної плати:
0,00984 : 0,00179 = 5,49721 (де 0,00179 - середня заробітна плата по народному господарству за 1986 рік);
Розрахунок заробітної плати для обчислення пенсії:
928,81 X 5,49721 = 5 105,86 грн. (де 928,81 грн. - середній заробіток за 2006 рік);
Розрахунок пенсії:
5 105,86 X 60% = 3 063,52 грн., (де 60% - втрата працездатності).
Крім того, пунктом 13 Постанови № 1210 визначено, що щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, відповідно до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, особам, що належать до категорії 1 з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, з урахуванням змін, внесених Постановою КМУ від 25.03.2014 року за № 112 „Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань пенсійного забезпечення, виплачується у таких розмірах до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність:
інвалідам І групи - 474,50 грн.;
інвалідам II групи - 379,60 грн,;
інвалідам III групи - 284,70 грн.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши сторони, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.
Встановлено, що позивач ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС і віднесений до першої категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, є інвалідом І групи довічно та отримує пенсію по інвалідності 1 групи відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Розмір пенсії позивача згідно наданого розрахунку в запереченні на позов станом на 01.07.2014 року складає 4224 грн. 87, з яких: 3063 грн. 52 коп. - основний розмір пенсії; 474,50 грн. - додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю; 474.50 грн. грн. - підвищення інваліду війни 1 групи; 70 грн. - щомісячна державна допомога; 142.35 грн. - державна соціальна допомога на догляд.
Позивач протягом 2012-2014 років звертався до управління ПФ України в м.Олександрії та Олександрійському районі та прокуратуру м.Олександрії з питань неправильного нарахування йому пенсії. В судовому засіданні зазначав, що ПФ України в м.Олександрії та Олександрійському районі не перевіряв надані підприємством довідки для розрахунку пенсії, проводив нарахування пенсії не відповідно до Закону України "Про статут і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 року.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 49 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4 встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Згідно зі статтею 50 Закону України "Про статут і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, у розмірах:
- інвалідам І групи - 100 процентів мінімальної пенсії за віком;
- інвалідам II групи - 75 процентів мінімальної пенсії за віком;
- інвалідам III групи - 50 процентів мінімальної пенсії за віком.
Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, та щомісячна компенсація сім`ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи виплачуються повністю незалежно від заробітку, пенсії чи іншого доходу (ст. 53 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи").
Відповідно до частини 4 статті 54 вищезазначеного Закону, яка визначає підстави та умови призначення державних пенсій особам, віднесеним до категорії 1 та у зв`язку з втратою годувальника, в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:
по І групі інвалідності - 10 мінімальних пенсій за віком;
по II групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком;
по III групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до ст. 53 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, та щомісячна компенсація сім`ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи виплачуються повністю незалежно від заробітку, пенсії чи іншого доходу.
Судом встановлено, що нарахування та виплата пенсії позивачу з 01.01.2012 року здійснювалась згідно положеньпостанови Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 року, якою встановлено розмір мінімальної пенсії по інвалідності в залежності від групи інвалідності та статусу, а також встановлені розміри додаткової пенсії до прожиткового мінімуму в залежності від групи інвалідності та категорії особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.
З 01 січня 2014 року набрав чинності Закон України „Про Державний бюджет України на 2014 рік", яким і визначено, зокрема, доходи і видатки Державного бюджету України у 2014 році.
Проте, положеннями цього Закону не передбачено інших умов для реалізації положень Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ніж ті, які визначені останнім. Зміни, зокрема, до ст.50,54 Закону в частині визначення розмірів державної та додаткової пенсії особам не вносилися, не делеговано права на встановлення розмірів таких виплат і Кабінету Міністрів України.
Водночас, Верховною Радою України 31 липня 2014 року (набрав чинності 03 серпня 2014 року) було прийнято Закон України №1622-VIІ „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2014 рік , яким доповнено „Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік"пунктом 6-7 та встановлено, що норми і положення статей 50 та 54 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Проте, на виконання наданого зазначеним вище Законом права, нормативні акти Кабінетом Міністрів України з приводу встановлення розмірів мінімальної пенсії по інвалідності в залежності від групи інвалідності та статусу, а також встановлені розміри додаткової пенсії до прожиткового мінімуму в залежності від групи інвалідності та категорії особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи не приймалися.
Тому відповідачем безпідставно застосовувалася постанова Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 рокупри виплаті позивачу державної та додаткової пенсії.
Розмір мінімальної пенсії за віком передбачено частиною 1 статті 28 Закону України „Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення" іншого нормативно-правового акту, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, не існує.
Згідно із ч. 4 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» вад 16.01.2014 року не містить жодної норми, яка б обмежувала у 2014 році пряме застосування Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», якими визначено розмір державної пенсії та додаткової пенси за шкоду, завдану здоров`ю.
Таким чином, виходячи із пріоритетності законів над підзаконними актами, в тому числі Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» над постановою Кабінету Міністрів України № 1210 від 23.11.2011 року «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яка істотно зменшує розмір пенсії позивача по відношенню до розміру пенсії визначеної законом, суд приходить до висновку, що слід застосовувати норму, яка має вищу юридичну силу, а саме норми Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Судові витрати віднести на рахунок Державного бюджету.
Керуючись ст.ст. 9, 162, 163, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, ст. 19, 22, 64 Конституції України ст.ст. 48-67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", суд,-
Постановив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у м.Олександрії та Олександрійському районі про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення певних дій задовольнити.
Визнати дії управління Пенсійного фонду України у м. Олександрії та Олександрійському районі Кіровоградської області щодо невиплати ОСОБА_1 пенсії у розмірі відповідно до положень ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 01.01.2012 р. протиправними.
Зобов`язати управління Пенсійного фонду України у м. Олександрії та Олександрійському районі Кіровоградської області зробити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до положень ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі не нижче десяти мінімальних пенсій за віком - основна пенсія та додаткової пенсії у розмірі не нижче 100% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2012 року по 01.01.2015 року.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Олександрійський міськрайонний суд шляхом подачі протягом 10 днів з дня проголошення постанови апеляційної скарги.
Суддя
Суд | Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2015 |
Оприлюднено | 03.10.2022 |
Номер документу | 42419022 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Ковальова О. Б.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Іванов С.М.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні