ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"29" січня 2015 р. м. Київ К/800/14193/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів:Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Гончар Л.Я. розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 вересня 2012 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2013 року у справі №2а-6268/12/2670 за позовом Публічного акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Державної казначейської служби України про визнання протиправними дій та відшкодування моральної шкоди, -
ВСТАНОВИЛА:
У травні 2012 року Публічне акціонерне товариство «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» (далі - ПАТ «ФК «Дисконт-Альфа») звернулось з позовом до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Державної казначейської служби України про визнання протиправними дії Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України щодо підготовки та направлення листа від 18.10.11р. №11/02/19932 до Державної податкової служби України відносно ознак дій щодо відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» та стягнення шкоди, пов'язаної з направленням зазначеного листа в сумі 5 000 грн.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 вересня 2012 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо підготовки та направлення листа від 18.10.11 №11/02/19932 до Державної податкової служби України відносно ознак дій щодо відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом Відкритим акціонерним товариством «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа». В іншій частині адміністративного позову відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2013 року постанову суду першої інстанції скасовано, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, Публічне акціонерне товариство «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» звернулось з касаційною скаргою, у якій просить скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанцій та залишити в силі рішення суду першої інстанції в частині задоволення позову, посилаючись на те, що при прийнятті зазначених судових рішень було порушено норми матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку було направлено лист №11/02/19932 від 18.10.2011 року до Директора департаменту боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом Державної податкової служби України, в якому повідомлялося про те, що ВАТ містить ознаки товариства, цінні папери якого можуть використовуватися для непродуктивного відпливу капіталів, ухилення від оподаткування, легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, затверджені Рішенням Комісії від 27.07.2010 №1159 "Щодо визначення ознак товариств (емітентів), цінні папери яких можуть використовуватися для непродуктивного відпливу капіталів, ухилення від оподаткування, легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом", а саме: випуск акцій здійснюється внаслідок реорганізації ТОВ, в результаті якої створюється акціонерне товариство (ВАТ); наявність фізичних осіб в числі учасників товариства, а саме: одним із засновників ВАТ є громадянин України - ОСОБА_4; активи сформовано більше ніж на 50% відсотків фінансовими інвестиціями та дебіторською заборгованістю, а саме: відповідно до балансу ТОВ на 30.09.2008 валюта балансу становить - 515 284, 90 тис.грн.; кількість учасників менше трьох осіб, а саме: засновниками ВАТ є ОСОБА_4 та ВАТ "Завод «Радар». З огляду на викладене, Комісія у своєму листі просила, в межах компетенції, здійснити відповідні дії у відношенні ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» та за наслідками повідомити Комісію.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку при підготовці та направленні листа №11/02/19932 від 18.10.2011р. до Державної податкової служби України діяла не в межах та не у спосіб, визначений Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» та Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму».
Між тим, суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні позову з тих підстав, що право Комісії надсилати матеріали до правоохоронних органів стосовно фактів правопорушень, за які передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність, закріплене в п.11 ч.1 ст.8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» та пп.42 п.6 Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 року №1063/2011.
Колегія суддів вважає передчасними такі висновки суду апеляційної інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до ст.5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Відповідно до ст.7 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» основними завданнями Комісії є, зокрема, здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування; координація діяльності державних органів з питань функціонування в Україні ринку цінних паперів та їх похідних.
Згідно з п.11 ч.1 ст.8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Комісія має право, зокрема, надсилати матеріали в правоохоронні органи стосовно фактів правопорушень, за які передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність, якщо до компетенції комісії не входить накладення адміністративних стягнень за відповідні правопорушення.
Згідно з ст.10 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» працівники правоохоронних органів сприяють уповноваженим особам Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у виконанні ними своїх службових обов'язків. На прохання уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку правоохоронні органи надають інформацію, яка є в їх розпорядженні і необхідна для забезпечення належного контролю за ринком цінних паперів.
Відносини, що виникають у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, регулюються Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму», іншими законами України, що регулюють діяльність суб'єктів фінансового моніторингу, а також нормативно-правовими актами Спеціально уповноваженого органу та інших державних органів, уповноважених здійснювати регулювання діяльності суб'єктів первинного фінансового моніторингу, прийнятих на виконання цього Закону.
Відповідно до частини 3 статті 5 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму» суб'єктами державного фінансового моніторингу є: Національний банк України, Міністерство фінансів України, Міністерство юстиції, України, Міністерство транспорту та зв'язку України, Міністерство економіки України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг; Спеціально уповноважений орган.
Згідно з п.6 ч.2 ст.14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму», суб'єкти державного фінансового моніторингу зобов'язані: інформувати Спеціально уповноважений орган з метою виконання покладених на нього завдань про виявлені порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму суб'єктами первинного фінансового моніторингу та заходи, вжиті для їх усунення.
Відповідно до п.4 ч.2 ст.18 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму», спеціально уповноважений орган відповідно до покладених на нього завдань у разі наявності достатніх підстав вважати, що фінансова операція або сукупність пов'язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, подає до правоохоронних органів, уповноважених приймати рішення згідно з кримінально-процесуальним законодавством, а також розвідувальних органів України для здійснення оперативно-розшукової діяльності відповідні узагальнені матеріали, додаткові узагальнені матеріали та одержує від них інформацію про хід їх розгляду.
Указом Президента України від 13.04.2011 року № 466/2011 затверджено Положення про Державну службу фінансового моніторингу України, згідно якого Державна служба фінансового моніторингу України (Держфінмоніторинг України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України (далі Міністр). Держфінмоніторинг України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
З урахуванням наведених правових положень, суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку про те, що Комісія, як суб'єкт державного фінансового моніторингу, у разі виявлення порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму суб'єктами первинного фінансового моніторингу та заходи, вжиті для їх усунення, зобов'язаний інформувати спеціально уповноважений орган яким є Держфінмоніторинг.
Суд апеляційної інстанції в основу правового обґрунтування своєї позиції поклав п.11 ч.1 ст.8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», відповідно до якого Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право надсилати матеріали в правоохоронні органи стосовно фактів правопорушень, за які передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність, якщо до компетенції комісії не входить накладення адміністративних стягнень за відповідні правопорушення.
Проте, у листі №11/02/19932 від 18.10.2011 року Комісія зазначила про наявність ознак товариства, цінні папери якого можуть використовуватися для непродуктивного відпливу капіталів, ухилення від оподаткування, легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом.
Тобто, відповідач повідомив Державну податкову службу України не про факти правопорушень, як це передбачено п.11 ч.1 ст.8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», а про ознаки товариства, цінні папери якого можуть використовуватися для непродуктивного відпливу капіталів, ухилення від оподаткування, легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом.
Крім того, в листі №11/02/19932 від 18.10.2011 року Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зазначає, що ВАТ «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» містить ознаки товариства, цінні папери якого можуть використовуватися для непродуктивного відливу капіталів, ухилення від оподаткування, легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, затверджені Рішенням Комісії від 27.07.2012 року №1159.
Однак, Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 червня 2011 року №833 «Про скасування деяких рішень Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку» було скасовано Рішення від 27 липня 2010 року № 1159 "Щодо визначення ознак товариств (емітентів), цінні папери яких можуть використовуватися для непродуктивного відпливу капіталів, ухилення від оподаткування, легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом".
Таким чином, посилання відповідача на Рішення Комісії від 27.07.2010 №1159 є безпідставним.
З урахуванням викладеного, судом першої інстанції винесено законне і обґрунтоване рішення, постановлене з дотриманням норм матеріального і процесуального права, яке скасоване помилково.
Згідно ст. 226 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.
Керуючись статтями 220, 222, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Фінансова компанія «Дисконт-Альфа» задовольнити частково.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2013 року скасувати, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 вересня 2012 року залишити в силі.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст.235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2015 |
Оприлюднено | 03.02.2015 |
Номер документу | 42519951 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Черпіцька Л.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні