ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"07" липня 2015 р. м. Київ К/800/2847/15
головуючого - судді Васильченко Н.В.,
суддів: Леонтович К.Г., Калашнікової О.В.,
секретаря - Яроша Д.В.,
за участю представників: позивача Гончар О.І., відповідача Андрущак О.Л., Дубаневич О.З.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за касаційною скаргою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2014 року у справі №2а/0270/5692/12 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування постанови, визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИЛА:
У грудні 2012 року товариство з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" звернулося в суд з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якому просило: визнати протиправною та скасувати постанову №2750-ЦД-1-Е від 14.11.2012 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів; визнати протиправною бездіяльність, зобов'язати відповідача скасувати реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв'язку з припиненням діяльності відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".
Позовні вимоги мотивовані тим, що товариством з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" вчинені всі дії, передбачені Порядком скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій від 20 жовтня 1999 року N211, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 листопада 1999 р. за N 788/4081, що набрав чинності 17.11.1999 року, шляхом направлення всіх документів по скасуванню реєстрації випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2014 року, позовні вимоги задоволені.
Не погоджуючись з ухваленими у справі рішеннями Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
В письмових запереченнях на касаційну скаргу товариство з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, вивчивши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій було встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" створене в результаті реорганізації відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" (ЄДРПОУ - 03567291) згідно рішень загальних зборів акціонерів від 22.09.2009 року та 30.04.2005 року шляхом перетворення та є правонаступником всіх його прав та обов'язків, що підтверджується копією статуту.
Згідно витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних-осіб підприємців 06.09.2005р. внесений запис про припинення юридичної особи - відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".
Позивач, як правонаступник ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш", 22.09.2005р. звернувся до відповідача із заявою про скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".
Заява оформлена відповідно до Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №222 від 30.12.1998р., зареєстрованим Міністерством юстиції України 24.03.1999 року №180/3473. До заяви був наданий пакет документі, перелік яких встановлений Порядком №222, що підтверджується вхідним штампом на заяві позивача.
Листом від 12.12.2005 року №11/02/19582 позивача повідомлено, що у скасуванні реєстрації випуску акцій відмовлено у зв'язку із порушенням під час викупу акцій вимог п.1.7. Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30.12.1998 року №221(в ред., чинній на 26.02.2003 року) та ч.2 ст.28 Закону України "Про господарські товариства".
Задовольняючи позов ТОВ "Іллінціагромаш", суди першої та апеляційної інстанцій помилково виходили з того, що рішення відповідача, яке оскаржується, є протиправним та підлягає скасуванню, виходячи з наступного.
Згідно обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності постанови відповідача №2750-ЦД-1-Е від 14.11.2012 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів, а також, щодо законності вимоги про зобов'язання відповідача скасувати реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій вказаного товариства у зв'язку з припиненням діяльності.
У відповідності до Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР (далі - Закон № 448/96-ВР) державне регулювання ринку цінних паперів це здійснення державою комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням і порушенням у цій сфері.
Відповідно п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону № 448/96-ВР одним із основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування.
Положення наведеної статті свідчать про те, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у відповідності до закону наділена повноваженнями здійснювати контроль за обігом цінних паперів та їх похідних на території України.
Згідно ст. 8 Закону № 448/96-ВР Комісія має право, зокрема, надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулятивним організаціям обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства, накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
Відповідно статті 6 Закону № 448/96-ВР Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку розробляє і затверджує з питань, що належать до її компетенції, акти законодавства, обов'язкові для виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, учасниками ринку цінних паперів, їх об'єднаннями, контролює їх виконання.
Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - ДКЦПФР) від 30.12.1998р. № 222 було затверджено Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій, що зареєстроване в Міністерстві юстиції України 24.03.1999 за №180/3473(чинне на момент подачі документів Позивачем до Комісії) (даді- Порядок № 222).
Відповідно до пункту 1 Порядку №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р., у разі ліквідації акціонерного товариства на підставі рішення вищого органу товариства, суду або арбітражного суду здійснюється скасування реєстрації випусків акцій.
Відповідно п. 3.1 Порядку правонаступник подає до реєструвального органу протягом семи робочих днів з дня державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - правонаступника товариства або останнього з них встановлений цим пунктом пакет документів.
Таким чином, обов'язок щодо скасування реєстрації випусків акцій у зв'язку з припиненням акціонерного товариства шляхом перетворення (реорганізації) покладений на товариство-правонаступника.
Як було встановлено судами заявою від 22.09.2005, вихідний №3, правонаступник ВАТ "Іллінціагромаш" ТОВ "Іллінціагромаш" надав до Комісії пакет документів на скасування реєстрації випуску акцій ВАТ. ДКЦПФР отримано ці документи 26.09.2005.
На час виникнення спірних правовідносин(на час подачі ТОВ документів) процедура скасування реєстрації випуску акцій здійснювалася відповідно до вимог двох нормативних документів: Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 № 222 ( у редакції, чинній станом на 16.11.1999) зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.03.1999 за № 180/3473 (далі - Порядок); Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням Державної КОМІСІЇ з цінних паперів та фондового ринку від 30.12.1998 № 221 (у редакції, чинній станом на 26.02.2003) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.03.1999 за № 137/3430 (далі Положення).
Пакет документів на скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінціагромаш", наданий правонаступником ТОВ "Іллінціагромаш" був розглянутий Департаментом корпоративних відносин ДКЦПФР і у скасуванні реєстрації випуску акцій правонаступнику було відмовлено листом від 12.12.2005 № 11/02/19582.
Підставами відмови було те, що порядок обміну та умови викупу акцій, зазначені у протоколі загальних зборів акціонерів ВАТ "Іллінціагромаш" від 30.04.2005 не відповідають вимогам вищезазначеного Положення.
Абзацом "а" пункту 8 розділу І Порядку № 222 передбачено, що Комісія відмовляє в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у разі, зокрема: невідповідності поданих документів вимогам чинного законодавства.
Колегія вважає за необхідне зазначити, що висновок судів першої та апеляційної інстанцій, стосовно того, що лист Департаменту корпоративних відносин Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.12.2005 року №11/02/19582, за своєю суттю не є відповідним рішенням (розпорядженням) НКЦПФР не відповідає нормам матеріального права, оскільки нормативні документи ДКЦПФР (Порядок №222 та Положення) на той час не передбачали форми документу про відмову у скасуванні реєстрації випуску акцій. Форма відмови у скасуванні реєстрації випуску акцій з'явилася у Порядку №222, згідно рішення Комісії від 14.07.2005 № 398 та які набули чинності 09.10.2005. Однак, ВАТ всі дії щодо реорганізації вчинило до набуття чинності цього Порядку, пакет документів до ДКЦПФР теж надало 22.09.2005р., до набуття ним чинності, тому і розглядалися ці документі згідно Порядку у редакції від 16.11.1999р.
Пунктом 1.7 Положення передбачено, що з метою захисту прав акціонерів акціонерне товариство, що прийняло рішення про реорганізацію, зобов'язане здійснити оцінку та викуп акцій акціонерів, які вимагають цього, у випадку, коли ці акціонери не голосували за прийняття загальними зборами рішення про реорганізацію і звернулися до товариства з письмовою заявою.
Викуп акцій здійснюється за ціною, що визначається за домовленістю сторін, але не нижчою за номінальну вартість акцій. Ця ж норма закладена і у частині 2 статті 28 Закону України "Про господарські товариства", який був чинний на той час: "Акція може бути придбана також па підставі договору з її власником або держателем за ціною, що визначається сторонами, або за ціною, що склалася па фондовому ринку, а також в порядку спадкоємства громадян чи правоиаступпицтва юридичних осіб та з інших підстав передбачених законодавством".
Відповідно до частини 2 статті 79 Закону України "Про акціонерні товариства" добровільне припинення акціонерного товариства здійснюється за рішенням загальних зборів у порядку, передбаченому цим Законом, з дотриманням вимог, встановлених Цивільним кодексом України та іншими актами законодавства. Інші підстави та порядок припинення акціонерного товариства визначаються законодавством.
Натомість, у протоколі загальних зборів акціонерів ВАТ "Іллінціагромаш" від 30.04.2005 (сторінки 4, 5) у прийнятих рішеннях по восьмому, дев'ятому та десятому питаннях зазначено, що збори вирішили затвердити оцінку та обов'язковий викуп акцій у акціонерів за ціною, що дорівнює номінальній вартості однієї акції - 0,25 коп.
Таким чином, загальні збори прийняли рішення по цих питаннях з порушенням вимог ч.2 ст. 28 Закону України "Про господарські товариства" та п. 1.7 Положення.
Відповідно до абзацу 1 протоколу загальних зборів акціонерів ВАТ "Іллінціагромаш" від 20.04.2005 ВАТ налічує 97 власників цінних паперів, які володіють 748360 акціями, з них 96 акціонерів-фізичних осіб, яким належить 299343 штуки акцій, що складає 39,99987% від загальної кількості акцій та 1 акціонер-юридична особа, якій належить 449 017 акцій, що складає 60,0013% від загальної кількості акцій.
Проте, згідно абз. 3 п.1.1 Статуту ТОВ "Іллінціагромаш", затвердженого зборами засновників ТОВ "Іллінціагромаш" протоколом №1 від 30 серпня 2005 року у ТОВ 3 засновники, один з яких юридична особа ТОВ "Люстдорф" та 2-оє фізичних осіб.
Згідно ч.4 ст.87 Закону України "Про акціонерні товариства" розподіл часток (паїв) підприємницького товариства - правонаступника відбувається із збереженням співвідношення кількості акцій, що було між акціонерами у статутному капіталі акціонерного товариства, що перетворилося
Відповідно п. 7 розділу І Порядку № 222 акціонерне товариство, що прийняло рішення про припинення діяльності товариства шляхом його реорганізації, зобов'язано здійснити обмін акцій на частки у статутному фонді товариств, що створюються під час реорганізації, та викуп акцій до їх державної реєстрації.
Разом з тим, позивач не надав доказів виконання цього пункту порядку.
Також, колегія вважає за необхідне зазначити, що згідно обставин справи встановлених ухвалою ВАС України від 13.02.2013 року у справі К/9991/61344/12 у зв'язку з виявленням в діях ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш", правонаступником якого є ТОВ "Іллінціагромаш", порушення вимог підпункту 1.1 пункту 1, частини 2 розділу 3 Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 30.12.1998 №222, та на підставі виявлення в діях ТОВ "Іллінціагромаш" порушення вимог підпункту 3.1, пункту 3, частини 2 розділу 3 Порядку, рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1075 від 09.08.2011 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери" вирішено, зокрема, зобов'язати ТОВ "Іллінціагромаш" у строк до 09.10.2011 усунути порушення вимог вказаних норм.
Постановою Вінницького територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 162-ВІ від 07.11.2011 в зв'язку з невиконанням попереднього рішення вирішено застосувати до ТОВ "Іллінціагромаш" санкцію у вигляді штрафу у розмірі 17000 грн.
Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 37 від 12.01.2012 зобов'язано ТОВ "Іллінціагромаш" у строк до 12.03.2012 усунути порушення вимог зазначених вище норм.
За результатом розгляду скарги ТОВ "Іллінціагромаш" на постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів № 162-ВІ від 07.11.2011 рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 260 від 07.02.2012 вирішено залишити її без змін, а скаргу без задоволення.
Зазначене свідчить про неодноразове вжиття заходів відповідачем щодо припинення правопорушення з боку позивача.
Крім того, постановою Вінницького окружного адміністративного суді від 26 квітня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 13 вересня 2012 року та ухвалою ВАС України від 13 лютого 2013 року по справі К/9991/61344/12, відмовлено в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення НКЦПФР № 260 від 07.02.2012 "Про розгляд скарги ТОВ "Іллінціагромаш" від 14.11.2011 № 35/3 на постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів від 07.11.2011 № 162-ВІ", а також відмовлено у визнанні протиправним та скасуванні рішення НКЦПФР № 37 від 12.01.2012 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери", також відмовлено у визнанні протиправним та скасуванні рішення ДКЦПФР № 1075 від 09.08.2011 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери".
Викладене свідчить про те, що позивачем після 12.12.2005 року не було вчинено жодних дій для усунення порушення законодавства про цінні папери, зокрема не поданий повний пакет документів, зміст яких відповідає чинному законодавству, до Комісії для скасування реєстрації випуску акцій.
Зважаючи на порушення товариством з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" вимог п.3.1 глави 3 розділу III Порядку та у зв'язку із невиконанням вимог викладених у рішенні ДКЦПФР від 09.08.2011 №1075, відповідачем було прийняте рішення №37 від 12.01.2012 року, яким зобов'язано позивача усунути встановлені порушення до 12.03.2012 року.
У зв'язку із невиконанням позивачем вищезазначеного рішення, відповідачем прийнята оскаржувана постанова №2750-ЦД-1-Е від 14.11.2012 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що з огляду на наявність у позивача встановленого законом, зокрема на час проведення реорганізації, обов'язку дотримання встановленого законом порядку скасування реєстрації випуску акцій, яке ним не виконано, а також беручи до уваги, що оскаржувана постанова винесена на підставі не виконання рішення відповідача №37 від 12.01.2012 року, яке в свою чергу було прийняте через невиконання позивачем вимог рішення ДКЦПФР № 1075 від 09.08.2011 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери", яке визнане судовим рішенням, що набрало законної сили, таким, що є правомірним, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги дають підстави для висновку, що судами першої та апеляційної інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконних рішень, тому касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення судів першої і апеляційної інстанції підлягають скасуванню.
Колегія суддів дійшла думки, що суди першої та апеляційної інстанції повно та всебічно дослідили обставини справи вірно встановили характер спірних правовідносин, але невірно застосували норми матеріального права до їх вирішення.
Відповідно до ст.229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.
Керуючись статтями 220, 221, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
п о с т а н о в и л а:
Касаційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку задовольнити.
Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 грудня 2014 року у справі №2а/0270/5692/12 скасувати, ухвалити по справі нове рішення.
В задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування постанови, визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236 - 239-1 КАС України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2015 |
Оприлюднено | 16.07.2015 |
Номер документу | 46803248 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Васильченко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні