Вирок
від 29.07.2015 по справі 576/3047/14-к
ГЛУХІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 576/3047/14-к

Провадження № 1-кп/576/18/15

В И Р ОК

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.07.15 року Глухівський міськрайонний суд Сумської області

в складі : головуючого судді ОСОБА_1

при секретарі судового засідання ОСОБА_2

з участю прокурора ОСОБА_3

обвинуваченого ОСОБА_4

захисника ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Глухові кримінальне провадження про обвинувачення

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Сумської області, Глухівського району, смт. Червоне, громадянина України, українця, освіта вища, не одруженого, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше працював головою ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», раніше не судимого,

-в скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України, -

В С Т А Н О В И В :

В судовому засіданні встановлено, що Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» є юридичною особою, державну реєстрацію якої проведено 12.08.1999 року виконавчим комітетом Глухівської міської ради (Ідентифікаційний код юридичної особи 24009307, юридична адреса: Сумська область, м. Глухів, вул. Тургенєва, 59).

Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» діє на підставі статуту (в новій редакції), що затверджений на загальних зборах Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» 15.03.2009, зареєстрований рішенням виконавчого комітету Глухівської міської ради від 23.04.2009 № 114, державну реєстрацію якого проведено 05.05.2009 виконавчим комітетом Глухівської міської ради (далі Статут).

Згідно із пунктом 1.1 Статуту, Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» у відповідності до Закону України «Про об`єднання громадян» є громадською організацією, яка створена шляхом об`єднання громадян для задоволення та захисту їх законних соціальних, економічних, творчих, національно-культурних та інших спільних інтересів.

Згідно із пунктом 2.1 Статуту, метою Клубу є задоволення та захист законних соціальних, економічних, творчих, спортивних інтересів членів Клубу та створення умов для всебічного розвитку авіаційних видів діяльності своїх членів та авіаційних видів спорту.

Згідно із пунктом 2.2 Статуту, основними завданнями Клубу зокрема є:

- забезпечення умов для оволодіння знаннями авіаційних норм і правил, практичними уміннями та навичками польотів на авіаційній техніці, при виконанні стрибків з парашутом;

- забезпечення умов для виконання польотів з забезпеченням виконання вимог безпеки польотів, правил використання повітряного простору та інших авіаційних норм і правил;

- забезпечення безпеки польотів повітряних суден спортивного призначення, повітряних куль, легких, дуже легких та надлегких повітряних суден, повітряних суден аматорської конструкції, парашутних стрибків та ефективного використання повітряного простору повітряними суднами даної галузі;

- здійснення контролю за діяльністю своїх членів по забезпеченню безпеки польотів в межах своїх повноважень;

- взаємодія з розробниками і виробниками авіаційної техніки і здійснення, в межах своїх повноважень, контролю на відповідність діючим нормативам якості повітряних суден і іншої спортивної авіаційної техніки з метою створення конкурентоздатних її зразків та забезпечення безпеки польотів;

Згідно із пунктом 2.3 Статуту, для досягнення мети Клубу серед своїх членів, Клуб зокрема здійснює діяльність за напрямком організації парашутної підготовки.

Згідно із пунктом 5.4 Статуту, безпосереднє виконання завдань Клубу та його господарську діяльність здійснює апарат Клубу, який складається із співробітників Клубу та очолюється головою ради ОСОБА_6 .

Згідно із пунктом 5.9 Статуту, до компетенції голови ради Клубу зокрема відноситься:

- затвердження внутрішніх положень, що регулюють роботу клубу та управління ним;

- координування авіаційно-спортивної та аматорської діяльності членів Клубу, які володіють та (або) використовують повітряні судна спортивного призначення, повітряні кулі, надлегкі повітряні судна та повітряні судна аматорської конструкції;

- розроблення внутрішніх та приймання участі у розробці та удосконаленні державних авіаційних нормативних Правил, а також розробленні, затвердженні та впровадженні методів контролю за виконанням цих правил членами та потенційними членами ОСОБА_6 ;

- здійснення керівництва поточною господарською діяльністю Клубу.

З часу утворення Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» в 1999 році і по даний час головою ради Клубу є ОСОБА_4 .

Таким чином, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» був уповноважений на виконання організаційно-розпорядчих функцій.

Відповідно до довідки АБ № 108251 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, виданої 07.05.2009 відділом статистки у Глухівському районі, керівником Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» є ОСОБА_4 ; організаційно-правова форма Клубу громадська організація; вид діяльності за КВЕД 91.33.0 Діяльність громадських організацій, не віднесених до інших групувань.

Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» не являється повітряним транспортним підприємством та ОСОБА_4 , обіймаючи посаду голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», не являється працівником повітряного транспорту, оскільки не перебуває у трудових відносинах з підприємством повітряного транспорту.

Обіймаючи посаду голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», ОСОБА_4 повинен суворо дотримуватися вимог чинного законодавства, нормативних актів, інструкціями з експлуатації парашутних систем і мотодельтаплану, а також внутрішніх документів Клубу з питань використання повітряного простору, проведення підготовки парашутистів та забезпечення безпеки під час здійснення парашутних стрибків.

Так, згідно із Повітряним Кодексом України:

Ст. 49 ч.3 особа авіаційного персоналу зобов`язана мати при собі свідоцтво під час провадження професійної діяльності і провадити таку діяльність згідно з умовами та обмеженнями, передбаченими свідоцтвом.

Ст. 47 на борту цивільного повітряного судна під час виконання польотів повинні бути:

1) реєстраційне посвідчення;

2) сертифікат льотної придатності або дозвіл на виконання польотів;

3) повний перелік бортової документації, що визначається авіаційними правилами України.

Ст. 118ч. 1 - експлуатант цивільного повітряного судна комерційної авіації зобов`язаний страхувати:

1) членів екіпажу повітряного судна та інший авіаційний персонал;

2) свою відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам;

3) осіб, які мають право перебувати на борту повітряного судна на законних підставах без придбання квитків.

Ст. 118ч. 2 - експлуатант або власник цивільного повітряного судна комерційної авіації зобов`язаний страхувати повітряні судна.

Ст. 118ч. 3 - авіаперевізник зобов`язаний страхувати свою відповідальність за шкоду, заподіяну пасажирам, багажу, вантажу і пошті.

Ст. 118ч. 4 - замовник авіаційних робіт зобов`язаний страхувати своїх працівників, працівників інших організацій, задіяних у виконанні авіаційних робіт, та осіб, які забезпечують технологічний процес під час виконання авіаційних робіт.

Ст. 118ч. 5 - експлуатант або власник повітряних суден авіації загального призначення, у тому числі легких, надлегких, аеростатичних та аматорських, зобов`язаний страхувати відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам.

Ст. 118ч. 6 - аеропорт та сертифіковані суб`єкти наземного обслуговування зобов`язані страхувати свою відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам.

Ст. 118ч. 7 - організації, що надають послуги з аеронавігаційного обслуговування, зобов`язані страхувати свою відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам.

Ст. 118ч. 8 - розробники, виробники цивільної авіаційної техніки, організації з технічного обслуговування, що мають право проводити випробувальні польоти, зобов`язані страхувати повітряні судна, членів екіпажу, інший авіаційний персонал та свою відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам. Це положення також застосовується до навчальних закладів під час виконання навчально-тренувальних польотів.

Відповідно до „Руководства по парашютной подготовке авиации ДОСААФ СССР (РПП-90), затвердженого 29.11.1990 заступником голови ЦК ДОСААФ СССР (мовою оригіналу):

Пункт 18 руководящий состав авиационной организации должен всемерно содействовать развитию парашютного спорта, рассматривая его, как один из важных

военно-прикладных видов спорта, способствующих подготовке допризывной молодежи

к службе в воздушно-десантных войсках, повышению знаний постоянного и

переменного летного состава по использованию парашюта как средства спасения в

аварийной обстановке, повышению физической закалки личного состава авиационных

организаций и росту спортивных достижений спортсменов-парашютистов.

Пункт 60 все прыжки с парашютом в авиации ДОСААФ выполняются с обязательным применением страхующих приборов. Высоты срабатывания приборов устанавливаются с таким расчетом, чтобы прибор на основном парашюте сработал на высоте не ниже 600 м над рельефом местности, и на запасном - на 300 м ниже, чем на основном, с учетом барометрического давления над площадкой приземления парашютистов.

Пункт 61 парашютистам, имеющим 50 и более прыжков с парашютом, освоившим управление телом в свободном падении, по усмотрению командира авиазвена парашютной подготовки (парашютной службы) разрешается выполнять прыжки с парашютом без установки страхующего прибора на запасном парашюте.

Згідно із розділом 9 „Керівництва з льотної експлуатації мотодельтаплана Т-2М 302.04.0000.000.000 РЛЭ, видання 2002 р. (мовою оригіналу):

«..... В штатной комплектации на мотодельтапланах Т-2М (Т-2М СХ) применение аварийно-спасательного оборудования не предусмотрено.

При выполнении специальных задач возможно использование для спасения членов экипажа при аварийном покидании мотодельтаплана в полете индивидуальной спасательной парашютной системы ПЛП-60 с прибором автоматического раскрытия ППК-У....

... Для спасения экипажа в аварийной ситуации на мотодельтаплане могут применяться парашютные системы аварийного спасения типа ВК8 или МВЕН, позволяющие производить снижение и приземление экипажа совместно с мотодельтапланом ...».

Даним Керівництвом з льотної експлуатації мотодельтаплана Т-2М виконання парашутних стрибків, окрім вищенаведених спеціальних рятувальних засобів для екіпажа не передбачено.

Відповідно до „Технического описания и руководства по эксплуатации №13967-76ТО на десантную парашютную систему Д-6, видання 1978 р. (мовою оригіналу):

Пункт 1.2 десантная парашютная системапредназначена для выполнения учебно-тренировочных и боевых прыжков из военно-транспортных самолетов Ан-12, Ан-22, Ан-26, Ил-76, с самолета Ан-2, выполняемая отдельными парашютистами или группами парашютистов с полным табельным вооружением и снаряжением или без него для десантников всех специальностей на скоростях всех полетов от 140 до 400 км/ч (38,9м/с) до 400 км/ч (111,1 м/с) с высот от 200 до 8000 м со стабилизацией в течение 3 с и болем...

Пункт 2.8.1 подгонка и надевание подвесной системы .. Затем приступите к регулировке лямок и подгонке подвесной системы по росту… Нагнитесь вперед и в таком положенипи подтяните ленты подтяга нижней части ранца к главной лямке так, чтобы зазор между телом парашютиста и ранцем был перекрыт лентами подтяга. После выпрямления парашютиста ленты подтяга не должны мешать сесть на подушку, нашитую на главную лямку подвестной системы.. Правильно подогнанная подвесная система не должна стеснять движения парашютиста, она должна плотно облегать тело и обеспечивать равномерное распределение нагрузки, возникающей при раскрытии стабилизирующего и основного куполов, по всему телу парашютиста…

Пункт 2.14.1 - срок службы парашютной системы - 12 лет с проведением войскового ремонта по Инструкции №00862.

Пункт 2.14.5 по истечению срока службы парашютной системы соответствующие ведомства, эксплуатирующие парашютные системы, принимают решение о дальнейшем использовании ее по другому назначению или утилизации.

Пункт 2.14.8 - срок службы прибора ППК-У-165А-Д или АД-3У-Д-165 определяется соответствующей документацией на них. Примечание .... 2. Установленный срок службы парашютной системы гарантируется при выполнении регламентных работ, соблюдении правил хранения и эксплуатации, изложенных в данном документе.

Пункт 2.15.2 - технический осмотр производите два раза в год и систематически перед каждой укладкой для определения категории парашютной системы .

Пункт 2.15.6 - регламентные работы с прибором ППК-У-165А-Д или АД-3У-Д-165 выполняйте в соответствии с технической документацией на него.

Пункт 2.15.7 - регламентные работы с двухконусным замком производите в объеме и в сроки, предусмотренные Инструкцией по проведению регламентных работ на двухконусных замках №038-63-10 (изд. 1975 г.).

Пункт 2.15.8 - занесите в паспорт парашютной системы сведения о проведении вышеописанных работ ... ».

Відповідно до «Инструкции №8109-69 по укладке, монтажу и эксплуатации парашютов запасных З-4 и З-5» технічного опису і інструкції з укладки, монтажу і експлуатації парашутів З-4 и З-5 (мовою оригіналу):

Пункт 9.1 срок службы парашюта - 12 лет с проведением войскового ремонта по инструкции №008-62.

Пункт 9.5 - по истечении срока службы соответствующие ведомства (эксплуатирующие парашюты) принимают решение о дальнейшем использовании парашюта или утилизации его для народного хозяйства... Примечание .... 3. Установленные сроки службы парашюта гарантируются при выполнении регламентных работ, условий хранения и основных правил эксплуатации. 4. В отдельных случаях на заводской ремонт могут быть направлены парашюты с истекшим сроком службы. Решение об отправке парашютов принимает комиссия из представителей эксплуатирующих организаций, ремонтного завода и организации-разработчика по результатам испытания ткани купола на приборе ПР-200 и внешнего осмотра парашютов.

Пункт 10.2 - технический осмотр проводится периодически, 2 раза в год, для определения категории парашюта и систематически перед каждой укладкой по методике, изложенной в настоящей инструкции.

Пункт 11.7 - парашюты, требующие ремонта, к эксплуатации не допускаются…

Пункт 11.12 - в паспорт парашюта записываются все случаи переукладки, передачи парашюта из одной войсковой части в другую, применения и ремонта парашюта согласно правилам, изложенным в паспорте.

Згідно із Парашутним кодексом Глухівського громадського дельтапланерного клубу „Авіакомпанія, затвердженого головою ради Клубу ОСОБА_4 01.02.2009 (мовою оригіналу):

Пункт 3.2 к прыжкам по программе первоначального обучения допускаются лица, прошедшие медосмотр у врача (фельдшера) ГОДК «Авиакомпания».

Пункт 4.1 - прыжки с парашютом выполняются с соблюдением мер безопасности, обеспечивающих сохранение здоровья парашютистов и окружающих.

Пункт 4.10 - минимальная высота прыжка для парашютистов первоначальной подготовки по Про грамме «Крыло» - 1000 метров....

Пункт 4.14 все парашютные прыжки выполняются с применением страхующих приборов на парашютной системе. Приборы ППКУ на запасных парашютах включаются инструктором или самим парашютистом на высоте 700 метров путем выдергивания гибкой шпильки. Приборы ППКУ на основных парашютах включаются на высоте 1000 метров путем выдергивания гибкой шпильки вытяжной веревки, инструктором или самим парашютистом. Включение приборов РХС модель 1200 и СУРКЕ8 производится инструктором на линии стартового осмотра.

Пункт 7.1 - прыжки с парашютом разрешается выполнять из всех видов ЛА (самолетов, вертолетов, аэростатов, мотодельтапланов и т. п.), инструкцией по эксплуатации которых предусмотрено выполнение парашютных прыжков..

Пункт 7.6 - после одевания парашютов парашютисты обязаны пройти стартовый контроль готовности у должностного лица, допущенного к данной работе приказом по ГОДК «Авиакомпания» ....

Пункт 7.11 - при выполнении прыжков с парашютом применение страхующих приборов на парашютной системе обязательно, независимо от типа парашюта ...

Пункт 9.1 - К эксплуатации парашютно-десантной техники относятся: применение ее по прямому назначению в соответствии с инструкциями по эксплуатации; ... проведение систематического контроля за техническим состоянием в течение всего срока эксплуатации и хранения; про ведение ремонта и выполнение регламентных работ ....

Пункт 9.4 - использование парашютов не по прямому назначению «ЗАПРЕЩАЕТСЯ».

Пункт 9.7 - технический осмотр парашютных систем ... в ГОДК «Авиакомпания» производится комиссией, утвержденной приказом по ГОДК «Авиакомпания».

Пункт 9.8 - технический осмотр парашютных систем проводится два раза в год и при каждой переукладке запасного парашюта.

Пункт 9.11 - произвести проверку и регламентные работы страхующим приборам с последующей записью в формуляре прибора и с записью в соответствующей графе формуляра парашюта.

Пункт 9.13 - произвести запись в формулярах парашютной системы Б разделе «Технический осмотр» или «Проведенные работы и доработки» или на свободной странице…»

Відповідно до Правил допуску до експлуатації злітно-посадкових майданчиків для польотів легких повітряних суден, затверджених наказом Державіаслужби України №205 від 01.12.2004:

Пункт 2.4.1 постійні злітно-посадкові майданчики (далі ЗПМ) для польотів легких повітряних суден підлягають унесенню до Журналу обліку та допуску до експлуатації постійних ЗПМ з видачею Посвідчення про допуск до експлуатації ЗПМ до початку експлуатації.

Згідно із Положенням про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 401 від 29.03.2002:

Пункт 56 користувачі повітряного простору, заінтересовані у провадженні діяльності, зазначеної у пункті 3 цього Положення, повинні подати відповідну заявку на використання повітряного простору.

Пункт 75 дозвіл на використання повітряного простору видається на

підставі відповідної заявки після отримання дозволу на виконання польотів.

Пункт 83 інформування відповідних органів управління Повітряних

Сил Збройних Сил та органів об`єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху, що здійснюють контроль за використанням повітряного простору України, про виконання польотів здійснюється:

- органами ОПР - під час обслуговування повітряного руху в межах контрольованого простору ОПР;

- користувачем повітряного простору за допомогою найзручнішого виду зв`язку, визначеного пунктом 57 цього Положення, - під час провадження діяльності з використання повітряного простору поза межами контрольованого простору ОПР.

Пункт 140 у межах зони з особливим режимом використання повітряного простору, крім її частини, що межує із забороненою зоною, польоти всіх типів повітряних суден та інші види діяльності провадяться лише з дозволу Генерального штабу Збройних Сил та Адміністрації Держприкордонслужби.

Обвинувачений ОСОБА_4 , працюючий на посаді директора Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», який є юридичною особою, внаслідок злочинно-недбалого ставлення до вимог безпеки під час організації парашутних стрибків не забезпечив їх виконання, хоча повинен був та міг їх виконати. Для вилучення фінансової вигоди експлуатував повітряні судна, в яких були відсутні сертифікати льотної придатності.

Так, 29 липня 2012 року близько 09 години 00 хвилин ОСОБА_7 прибула на аеродром Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» з метою здійснити парашутний стрибок. До цього ОСОБА_7 досвіду парашутних стрибків не мала. Відразу після прибуття до Клубу ОСОБА_7 разом з іншими учасниками парашутних стрибків заповнила за вказівкою ОСОБА_4 заяву студента-парашутиста, згідно із якою, зокрема вказала, що вона прослухала повний курс теоретичних та практичних занять по програмі початкового навчання парашутним стрибкам.

Після цього, близько 10 години 00 хвилин, розпочалися заняття по підготовці парашутистів, які тривали близько 5 годин. За вказівкою ОСОБА_4 дані заняття проводилися членом Клубу ОСОБА_8 . Незважаючи на те, що парашутні стрибки планувалося проводити з належного ОСОБА_4 мотодельтаплану Т-2М СХ, навчання студентів-парашутистів проводилося ОСОБА_8 , відповідно до програми навчально-тренувальних занять з парашутного спорту Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», яка 10.02.2009 року затверджена головою ради клубу ОСОБА_4 та 11.02.2009 року погоджена головою експертної комісії програмно-методичного забезпечення ОСОБА_9 . Підготовки з парашутних стрибків з мотодельтаплану Т-2М СХ вказаною програмою не передбачено.

29.07.2012 року близько 20.00 год. для виконання стрибка ОСОБА_7 була споряджена основним парашутом Д-6 № 8325822, 1983 р.в., укомплектованим страхуючим приладом ППК-У-165АД № С 17098/015, а також запасним парашутом З-5 № 9580110, 1995 р.в., без страхуючого приладу. Вказане спорядження було не придатне до експлуатації по причині закінчення термінів експлуатації та відсутності належним чином оформлених технічних паспортів.

Внаслідок злочинно-недбалого ставлення ОСОБА_4 до вимог безпеки під час організації парашутних стрибків в порушення п.п. 60, 61 «Руководства по парашютной подготовке авиации ДОСААФ СССР» (РПП-90), затвердженого 29.11.1990 року заступником голови ЦК ДОСААФ СССР, та п 4.14 Парашутного кодексу Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», затвердженого головою ради Клубу ОСОБА_4 01.02.2009 року, якими передбачено обов`язкове встановлення страхуючих приладів на основному та запасному парашутах, страхуючий прилад на запасний парашут, надітий на ОСОБА_7 , не був встановлений.

Далі, в порушення вимог пункту 2.8.1 та розділу 2.9 «Технического описания и руководства по експлуатации №13967-76ТО на десантную парашютную систему Д-6», ОСОБА_4 внаслідок недбалого ставлення до вимог безпеки під час парашутних стрибків, не провів огляд парашутної системи ОСОБА_7 перед посадкою її до мотодельтаплану та не перевірив правильність кріплень стрічок підтягу нижньої частини ранця парашуту Д-6 до підвісної системи, які перебували в ослабленому стані.

Стрибок здійснювався з мотодельтаплану Т-2М СХ (обліковий знак НОМЕР_1 , серійний номер НОМЕР_2 ). До 20.07.2010 року даний мотодельтаплан був на обліку Всеукраїнської асоціації «Аероклуб України» (облікове посвідчення № 0160/3, видане 31.07.2009 року, дійсне до 20.07.2010 року). Даний мотодельтаплан знаходиться у власності голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 , який і здійснював пілотування даного мотодельтаплану 29.07.2012 року під час стрибка ОСОБА_7 . При цьому внаслідок злочинно-недбалого ставлення ОСОБА_4 до вимог безпеки під час організації парашутних стрибків в порушення пункту 1.2 «Технического описания и руководства по експлуатации №13967-76ТО на десантную парашютную систему Д-6», яким не передбачено використання парашутної системи Д-6 для стрибків з мотодельтаплану, парашутний стрибок ОСОБА_7 здійснювався з належного ОСОБА_4 мотодельтаплану Т-2М СХ.

ОСОБА_7 загинула при приземленні під час першого парашутного стрибка 29.07.2012 року близько 20.40 год. на ділянці лісосмуги на відстані близько 1 км. в північно-західному напрямку від злітно-посадкового майданчика «Глухів».

Згідно із актом судово-медичної експертизи № 104-А від 16.10.2012 року, смерть ОСОБА_7 настала в результаті сполученої тупої травми голови, тулубу, кінцівок (декількох ділянок тіла), яка в своєму перебігу ускладнилася розвитком травматичного шоку та внутрішньою кровотечею.

Згідно із висновком інженерно-технічної експертизи дослідження причин та наслідків порушення вимог безпеки життєдіяльності №516/21 від 15.05.2014 року в досліджуваній ситуації дії голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 не відповідали вимогам статті 118 Повітряного кодексу України; пунктам 18, 60, 61 Керівництва з парашутної підготовки авіації ДОСААФ СРСР (2); пунктів 1.1. та 10.1 Керівництва з льотної експлуатації Мотодельтаплан Т-2М (3); пунктів 1.2, 2.8.1., 2.14.1, 2.14.5, 2.14.8, 2.15.2, 2.15.6, 2.15.7 і 2.15.8 Технічного опису та інструкції з експлуатації Системи парашутної десантної Д-6; пунктів 9.1, 9.5, 10.2, 11.7 та 11.12 розділу «Інструкція №8109-69 з укладки, монтажу і експлуатації парашутів запасних З-4 і З-5 Технічного опису та інструкції з укладки, монтажу і експлуатації парашутів З-4 та З-5; пунктів 4.1, 4.10, 4.14, 7.1, 7.6, 7.11, 9.1, 9.4, 9.7, 9.8, 9.11 та 9.13 Парашутного кодексу Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» в частині того, що не забезпечив належну підготовку парашутистів до самостійних стрибків і безпечне їх проведення в керуючому ним дельтапланерному клубі, під час першого стрибка його членом використовував не придатні для експлуатації парашутні системи Д-6 і З-5, і парашутний полуавтомат ППК-У-165А-Д у зв`язку з закінченням їх строку служби і не проведенням з ними регламентних робіт, не проконтролював регулювання стрічок підтягу нижньої частини ранця основного парашута і установку на запасному парашуті страхувального пристрою, скидання парашутистки «перворазника» здійснював з не призначеного для цього мотодельтаплана Т-2М СХ. В досліджуваній ситуації голова ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 мав технічну можливість запобігти настанню події, проте нею не скористався. Голова ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 зобов`язаний був в якості носіїв використовувати лише призначені для скидання парашутистів з парашутної десантної системою Д-6 літальні апарати (в нашому випадку літак Ан-2), повинен був перед польотом проконтролювати правильність підгонки і надягання підвісної системи клубного члена «перворазника» і оснастити його запасний парашут страхуючим парашутним напівавтоматом. Таким чином, в даній ситуації дії голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 не відповідали вимогам статті 118 Повітряного кодексу України (1), пунктів 18,60 і 61 керівництва з парашутної підготовки авіації ДОСААФ СРСР (2), пунктів 1.1. та 10.1 Керівництва з льотної експлуатації Мотодельтаплан Т-2М (3), пунктів 1.2, 2.8.1., 2.14.1, 2.14.5, 2.14.8, 2.15.2, 2.15.6, 2.15.7 і 2.15.8 Технічного опису та інструкції з експлуатації Системи парашутної десантної Д-6, пунктів 9.1, 9.5, 10.2, 11.7 та 11.12 розділу «Інструкція №8109-69 з укладки, монтажу і експлуатації парашутів запасних З-4 і З-5, пунктів 4.1, 4.10, 4.14, 7.1, 7.6, 7.11, 9.1, 9.4, 9.7, 9.8, 9.11 та 9.13 Парашутного кодексу Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» в частини того, що не забезпечив належну підготовку парашутистів до самостійних стрибків і безпечне їх проведення в керуючому ним дельтапланерному клубі, під час першого стрибка його членом використовував не придатні для експлуатації парашутні системи Д-6 і З-5, і парашутний полу автомат ППК-У-165А-Д у зв`язку з закінченням їх строку служби і не проведенням з ними регламентних робіт, не проконтролював регулювання стрічок подтяга нижньої частини ранця основного парашута і установку на запасному парашуті страхувального пристрою, скидання парашутистки - "перворазника" здійснював з не призначеного для цього мотодельтаплана Т-2М СХ, і з технічної точки зору знаходились в прямому (безпосередньому) причинно-наслідковому зв`язку з гибеллю ОСОБА_7 29 липня 2012 року.

Допитаний в судовому засіданні обвинувачений ОСОБА_4 свою вину в скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 387 КК України не визнав і суду пояснив, що він, будучи на посаді директора авіаційно-спортивного клубу, вже тривалий час не мав діючого льотного свідоцтва. Щоб отримати свідоцтво йому необхідно було їхати до Польші та заплатити за його отримання великі кошти, а він такої можливості не мав. Також, були відсутні сертифікати льотної придатності на літак «АН 2» та мотодельтаплан Т-2М СХ. Процедура отримання сертифікатів також коштувала дорого. Дозвіл на продовження строку служби парашута, на якому стрибала ОСОБА_7 , також давно сплив. Після закінчення строку придатності він разом з членами клубу зібралися, уважно оглянули парашути і прийняли рішення проте, що безпечно будить експлуатація їх в подальшому. Категорично не згоден з тим, що його діяльність була спрямована на отримання фінансової вигоди. 29 липня 2012 року він особисто керував мотодельтапланом і, знаходячись на висоті 800 метрів, під його керівництвом ОСОБА_7 здійснила стрибок. Він не згоден з тим, що інші люди піддавалися ризику. Особисто він не перевіряв надійність спорядження на ОСОБА_7 . Це виконували члени клуба ОСОБА_8 та ОСОБА_10 .. Він не бажав настання смерті дівчині. Як це сталося, пояснити не може.

Не зважаючи на фактичне не визнання своєї вини ОСОБА_4 у вчиненні злочину, передбаченого ч.2 ст. 387 КК України, його вина повністю підтверджується зібраними в процесі провадження досудового слідства та дослідженими в судовому засіданні доказами.

Свідок ОСОБА_10 суду пояснив, що він є членом Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія». 29 липня 2012 року зранку всі парашутисти, які повинні були виконувати стрибки займалися своїми справами та чекали покращення погоди. Парашути були готові і коли погода покращилась, він особисто допомагав потерпілій підганяти систему під її зріст. Її парашут системи Д6 складав ОСОБА_4 . Запасні парашути були також, але не кожному їх вистачало. Стверджує, що парашутні системи звичайно були перевірені. Чи своєчасно возив ОСОБА_4 парашутні системи на комісію, він не знає. Дівчина, яка загинула була «першоразницею». ОСОБА_7 до стрибка готували ОСОБА_8 та ОСОБА_4 .

Свідок ОСОБА_8 суду пояснив, що він є членом Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», де працює інструктором. 29 липня 2012 року ОСОБА_7 була присутня як на практичних так і на теоретичних заняттях. Після здачі заліку всі перейшли до парашутів. Парашут на ОСОБА_7 був одягнений, належним чином перевірений. Заняття проводились біля 5 годин. Дії парашутиста вивчаються в повітрі, в критичних ситуаціях та при приземленні. Всі бажаючі скоїти стрибок з парашута платили за стрибок та за проведення занять. Гроші йшли в касу клубу на паливо, оренду приміщення та аеродрому. На його думку ОСОБА_7 загинула через розгубленість та переляк.

Свідок ОСОБА_11 суду пояснив, що він працює на посаді заступника начальника УБОЗ УМВС України в Сумській області. ОСОБА_7 працювала разом з ним з 2008 року. Вона по сайту записалася на стрибки з парашуту. 29 липня 2012 року о 09 годині 00 хвилин керівник стрибків ОСОБА_4 роздав усім присутнім анкети, після заповнення яких він повідомив, що стрибки будуть проводитися з мотодельтаплану, сума буде складати по 250 грн. за стрибок. Гроші будуть прийняті після здійснення стрибків, під час отримання свідоцтва парашутиста. Приблизно о 09 годині 30 хвилин розпочалася підготовка до стрибків, а саме: вивчення технічних характеристик парашуту, імітація стрибків, падіння, вихід мотодельтаплану. Заняття проводив ОСОБА_8 . Крім нього, заняття більше ніхто з групою не проводив. ОСОБА_4 повідомив, що дуже сильний вітер і зі стрибками прийдеться почекати. В час, коли тривали заняття, та, коли всі чекали, що стихне вітер, ще один чоловік, приблизно шістдесяти років, складував парашути. На його думку, в час коли розпочалися стрибки, він не помітив, щоб вітер стих, він залишався таким, який і був впродовж дня. Основний парашут, як і всі учасники, ОСОБА_7 взяла із купи, де лежали парашути, які складав ОСОБА_10 . Спорядження ОСОБА_7 , як і всіх інших парашутистів, здійснював ОСОБА_10 , саме він допомагав їй застібати кріплення парашутів. Після цього, ОСОБА_7 сіла до мотодельтаплану та з ОСОБА_4 піднялася в небо. Після того, як вона вистрибнула з мотодельтаплану, всі побачили, що її парашут не відкрився і вона впала десь за три кілометра від злітно-посадкової смуги. він першим знайшов тіло. Працівники швидкої допомоги які приїхали, зафіксували смерть ОСОБА_7 .

Свідок ОСОБА_12 , допитаний судом в режимі відеоконференції, суду пояснив, що 29 липня 2012 року, він приїхав до м. Глухів на аеродром, щоб здійснити стрибок з парашутом. Підтвердив, що стрибки здійснювали з мотодельтаплану з застосуванням системи «Д-6».

Допитаний в судовому засіданні в якості спеціаліста ОСОБА_13 суду пояснив, що він працює головним інспектором по безпеці стрибків Управління авіації центрального комітету ОСО України. Його діяльність пов`язана з навчанням та підготовкою парашутистів. Здійснив близько 2500 стрибків. Громадська організація, яка діє на комерційній основі, типу Глухівської, керуючі документи для себе розробляють самі. Ці клуби працюють за своїми документами Уставами. Клуби переписують їх один у одного, іноді допрацьовують. Будь-яка організація, яка займається подібною діяльністю, не може гарантувати безпеку. У 1990 році Росія розробила «Руководство по парашутной подготовке авиации ДОСАФ СССР». В керівництві викладається основні положення з організації та проведення парашутної та парашутно-рятувальної підготовки особового складу авіації ДОСАФ, а також правила експлуатації, зберігання парашутного майна. Установка на парашуті страхового приладу має свої позитивні та негативні сторони. Є вірогідність несанкціонованого спрацювання приладу. Прилад може спрацювати від занадто високого атмосферного тиску, невірно встановленої на приладі висоти, порушення послідовності дій парашутиста при його підготовці, а в даному випадку при стрибку з мотодельтаплану. На його думку зачепитися за пряжку парашутної системи ОСОБА_7 не могла, це виключно. За 50 років експлуатації парашутної системи «Д-5» і «Д-6» доведені до досконалості. Стверджує, що всі новачки схильні до стресу, так вийшло і з ОСОБА_7 .. Вважає причиною гибелі ОСОБА_7 не спрацювання системи основного парашуту. В момент відділення від мотодельтаплану ОСОБА_7 мимоволі намагалася ухватитися за мотодельтаплан і тому спіймала під ліву руку стабілізуючу стрічку, що він бачив на фотознімках. Будучи в стані стресу, ОСОБА_7 себе не контролювала та не смикнула за кільце основного парашуту, хоча мала на це достатній час. 27 квітня 2012 року закінчився строк дозволу на використання парашутної системи ОСОБА_7 . Вважає, що коли виробився ресурс системи парашуту, із міркувань безпеки, систему використовувати не можна.

Також, вина ОСОБА_4 підтверджується і письмовими доказами, дослідженими в судовому засіданні:

-з протоколу огляду місця події та фототаблиці до неї від 29 липня 2012 року вбачається, що на ділянці грунтової дороги, що проходить паралельно вулиці Київський шлях, вздовж лісосмуги, на відстані 98 метрів у напрямку автодороги «Бачівськ-Глухів-Кіпті», в поперек дороги, розташовується труп ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . На трупі парашутне спорядження парашуту «Д-6». Для більшої зручності проведення огляду було виконано від`єднання парашутного спорядження від тіла трупу. При цьому з голови трупу знято шолом. З одягу на трупі: спортивна куртка з темного синтетичного трикотажу на замку, жіноча майка з блакитного синтетичного трикотажу, бюстгалтер, лосини, колготи, труси, чоботи, панчохи синього трикотажу. Грошей, цінностей та документів в одязі та на трупі не виявлено;

-планом-схемою до протоколу огляду місця події від 29 липня 2012 року;

-протоколом огляду місця події від 30 липня 2012 року на території перед вхідними воротами до цегляного гаражу, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 , виявлено мотодельтаплан. Мотодельтаплан складється з металевої рами, яка встановлена на три колеса. На металевій рамі прикріплено два сидіння. У задній частині мотодельтаплану встановлено двигун, до якого прикріплені дві лопасті жовтого кольору. Відстань між краями лопастей 172 см;

-протоколом огляду місця події від 30 липня 2012 року у ОСОБА_4 встановлено оригінали анкет студентів парашутистів, заповнених ними 28 липня 2012 року;

-протоколом огляду місця події від 30 липня 2012 року оглядом встановлено, що місцем події є приміщення стартового командного пункту ГДПК «Авіакомпанія», розташована за адресою: м. Глухів, вул. Київський шлях, 62. В даному приміщенні, зліва від входу, вздовж стіни розташовані стелажі в три полиці, на яких розміщені сумки з ранцями парашутів, зокрема парашутами «Д-6». На верхній полиці знаходяться запасні парашути «З-5» - 4 шт. та один навчальний запасний парашут «Д-6» в кількості 17 штук. Сумки прошиті;

- протокол огляду місця події від 30 липня 2012 року свідчить, що місцем огляду є цегляний гараж за адресою: м. Глухів, вул. Київський шлях. Під час огляду виявлено та вилучено: 5 зібраних парашутів «Д-6», один з них учбовий за № 9129021. Також, під час огляду виявлено та вилучено розібрані 32 парашути.

Під час огляду вилучені документи: 1) Технічне описання інструкції по експлуатації системи парашута «Д-6»; 2) Технічне описання інструкції по укладці монтажу і експлуатації парашутів «З-4», «З-5»; 3) Технічне описання № 9254-70 і Інструкція № 9255-70 по укладці і експлуатації тренувального керованого парашута «Д-1-59»; 4) Робоча програма навчально-тренувальних занять парашутного спорту для вікових груп: молоді 14-22 років, та дорослих 23-55 років;

-протоколом огляду місця події від 30 липня 2012 року встановлені паспорти на парашутну систему типу «Д-6». Паспорти являють собою книжки прямокутні форми 14х10 см. Обкладенка сірого кольору. Оглянуто паспорти на прилади для автоматичного розкривання парашуту «ППК-9». Дані паспорти у являють собою прямокутні книжки з паперу білого кольору розміром 15х21 см;

-ксерокопії свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи «Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія»;

-ксерокопії ліцензії Глухівському громадському дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» зі строком дії по 04.06.2014 року;

-посвідченням про допуск до експлуатації постійного злітно-посадкового майданчика № ЗПМ 18-044;

-анкетою студента-парашутиста ОСОБА_7 про проходження нею повного курсу теоретичних та практичних занять за програмою первинного навчання стрибків з парашутом та здача заліку;

-копією лікарського свідоцтва про смерть ОСОБА_7 , дата смерті: ІНФОРМАЦІЯ_3 . Причина смерті: травматичний шок. Множинні переломи ребер, хребта, кінцівок, інші уточнені травми із залученням декількох ділянок тіла: голови, тулубу, кінцівок. Лікар-судмедексперт ОСОБА_14 засвідчив, що смерть парашутиста настала внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з повітряним засобом пересування;

-свідоцтвом про смерть ОСОБА_7 серії НОМЕР_3 , актовий запис № 1877;

-протоколом обшуку від 16.08.2012 року;

-протоколом огляду місця події від 17.08.2012 року;

-протоколом огляду предметів від 08.08.2012 року, який свідчить, що оглянута цифрова відеокамера JVC Everio прямокутної форми розмірами 11,5х4,5 х5см, чорного кольору, із якої вийнято та оглянуто карту пам`яті. На ніжній стороні карти пам`яті знизу надпис барвником жовтого кольору «S616G1151 TFSI111200500»;

-протоколом перегляду відеозапису;

-протоколом про визнання документів про визнання доказів та приєднання їх до матеріалів справи;

-протоколом огляду документів від 30.08.2012 року;

-копіями паспортів на парашутну систему типу «Д-6» № НОМЕР_4 , № НОМЕР_5 , № НОМЕР_6 , № НОМЕР_7 , № НОМЕР_8 , № НОМЕР_9 , № НОМЕР_10 , № НОМЕР_11 , № НОМЕР_12 , № НОМЕР_13 , № НОМЕР_14 , № НОМЕР_15 ;

-заявами студентів-парашутистів за 29.07.2012 року та 28.07.2012 року;

-відомостями добровільних внесків парашутистів за 27.07.2012 року та 21.07.2012 року;

-заявами студентів-парашутистів за 2012 рік;

-ліцензією № 440925 на діяльність з підготовки спортсменів від 04.06.2009 року

-довідка АБ № 108251 з Єдиного державного реєстру підприємств та організації України;

-копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» № 623532 Серія АОО;

-довідкою № 2707/29-017 від 27.07.2009 року про взяття на облік платника податків «Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія», керівник ОСОБА_4 ;

-протоколом № 1 від 15.03.2009 року загальних зборів Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» про затвердження нової редакції Статуту клубу;

-Статутом громадської організації «Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія», зареєстрований рішенням виконкому Глухівської міської ради від 23 квітня 2009 року № 114;

-копією договору оренди будівлі № 15 від 21.03.2008 року з додатками. Термін дії договору до 01.03.2011 року;

-копією договору оренди будівлі №112 від 01.01.2007 року. Термін дії договору до 30.11.2009 року;

-копією договору оренди землі від 10.09.2008 року. Термін дії договору до 27.03.2018 року;

-копія рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради № 222 від 27.06.2008 року про надання дозволу на реконструкцію, будівництво Глухівському громадському дельтапланерному клубу «Авіакомпанія»;

-копією витягу нормативної оцінки землі;

-паспортом злітно-посадкового майданчику Глухів;

-копією інвентаризаційної справи будівлі по вул. Київський шлях, 60;

-копією інструкції по виконанню польотів на злітно-посадковому майданчику «Глухів»;

-протоколом ВКІБ.17.013 дослідження технічного стану парашутних систем «Д-6» науково-дослідним інститутом аеропружних систем міста Феодосія за 2009 рік;

-парашутним кодексом Глухівського громадському дельтапланерному клубу «Авіакомпанія», затвердженого у 2009 році ОСОБА_4 ;

-обліковими посвідченнями мотодельтаплану № 0160 від 26.11.198 року; від 12.02.2008 року; від 31.07.2009 року;

-копією формуляру Т-2 МСХ № 966519 на Надлегких літальний апарат і вхідні до нього системи:

-паспортом на страхуючий прилад ППК-9 № С170981015;

-паспортом на парашут «Д-6» № НОМЕР_16 ;

-посвідченням громадського тренера по парашутному спорту ОСОБА_4 ;

-робочою програмою навчально-тренувальних занять з парашутного спорту для вікових груп: молоді 14-22 років та дорослих 23-55 років;

-висновком судово-медичної експертизи № 104-А від 16.10.2012 року, згідно якого смерть ОСОБА_7 настала в результаті сполученої тупої травми голови, тулубу, кінцівок (декількох ділянок тіла), яка в своєму перебігу ускладнилася розвитком травматичного шоку та внутрішньою кровотечею.

-копією договору-оренди повітряного судна «АН-2» від 25.05.2009 року;

-актом прийому-передачі повітряного судна від 25.05.2009 року;

- керівництвом льотної експлуатації мотодельтаплану Т-2;

-копією свідоцтва пілота надлегкого повітряного судна ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , від 30.05.2006 року. Термін дії свідоцтва до 28.02.2010 року;

-копією страхового сертифікату від 23.07.2009 року;

-копією облікового посвідчення мотодельтаплану № НОМЕР_17 ;

-карткою фахівця ОСОБА_4 ;

-висновком судового експерта Донецького науково-дослідного інституту судових експертиз №516/21 від 15.05.2014 року проведеної інженерно-технічної експертизи, дослідження причин та наслідків порушення вимог безпеки життєдіяльності в досліджуваній ситуації дії голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 не відповідали вимогам статті 118 Повітряного кодексу України; пунктам 18, 60, 61 Керівництва з парашутної підготовки авіації ДОСААФ СРСР (2); пунктів 1.1. та 10.1 Керівництва з льотної експлуатації Мотодельтаплан Т-2М (3); пунктів 1.2, 2.8.1., 2.14.1, 2.14.5, 2.14.8, 2.15.2, 2.15.6, 2.15.7 і 2.15.8 Технічного опису та інструкції з експлуатації Системи парашутної десантної Д-6; пунктів 9.1, 9.5, 10.2, 11.7 та 11.12 розділу «Інструкція №8109-69 з укладки, монтажу і експлуатації парашутів запасних З-4 і З-5 Технічного опису та інструкції з укладки, монтажу і експлуатації парашутів З-4 та З-5; пунктів 4.1, 4.10, 4.14, 7.1, 7.6, 7.11, 9.1, 9.4, 9.7, 9.8, 9.11 та 9.13 Парашутного кодексу Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» в частині того, що не забезпечив належну підготовку парашутистів до самостійних стрибків і безпечне їх проведення в керуючому ним дельтапланерному клубі, під час першого стрибка його членом використовував не придатні для експлуатації парашутні системи Д-6 і З-5, і парашутний полуавтомат ППК-У-165А-Д у зв`язку з закінченням їх строку служби і не проведенням з ними регламентних робіт, не проконтролював регулювання стрічок підтягу нижньої частини ранця основного парашута і установку на запасному парашуті страхувального пристрою, скидання парашутистки «перворазника» здійснював з не призначеного для цього мотодельтаплана Т-2М СХ. В досліджуваній ситуації голова ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 мав технічну можливість запобігти настанню події, проте нею не скористався. Голова ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 зобов`язаний був в якості носіїв використовувати лише призначені для скидання парашутистів з парашутної десантної системою Д-6 літальні апарати (в нашому випадку літак Ан-2), повинен був перед польотом проконтролювати правильність підгонки і надягання підвісної системи клубного члена «перворазника» і оснастити його запасний парашут страхуючим парашутним напівавтоматом. Таким чином, в даній ситуації дії голови ради Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 не відповідали вимогам статті 118 Повітряного кодексу України (1), пунктів 18,60 і 61 керівництва з парашутної підготовки авіації ДОСААФ СРСР (2), пунктів 1.1. та 10.1 Керівництва з льотної експлуатації Мотодельтаплан Т-2М (3), пунктів 1.2, 2.8.1., 2.14.1, 2.14.5, 2.14.8, 2.15.2, 2.15.6, 2.15.7 і 2.15.8 Технічного опису та інструкції з експлуатації Системи парашутної десантної Д-6, пунктів 9.1, 9.5, 10.2, 11.7 та 11.12 розділу «Інструкція №8109-69 з укладки, монтажу і експлуатації парашутів запасних З-4 і З-5, пунктів 4.1, 4.10, 4.14, 7.1, 7.6, 7.11, 9.1, 9.4, 9.7, 9.8, 9.11 та 9.13 Парашутного кодексу Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» в частини того, що не забезпечив належну підготовку парашутистів до самостійних стрибків і безпечне їх проведення в керуючому ним дельтапланерному клубі, під час першого стрибка його членом використовував не придатні для експлуатації парашутні системи Д-6 і З-5, і парашутний полу автомат ППК-У-165А-Д у зв`язку з закінченням їх строку служби і не проведенням з ними регламентних робіт, не проконтролював регулювання стрічок подтяга нижньої частини ранця основного парашута і установку на запасному парашуті страхувального пристрою, скидання парашутистки - "перворазника" здійснював з не призначеного для цього мотодельтаплана Т-2М СХ, і з технічної точки зору знаходились в прямому (безпосередньому) причинно-наслідковому зв`язку з гибеллю ОСОБА_7 29 липня 2012 року.

Таким чином, у суду немає жодних підстав не довіряти зазначеним вище доказам, оскільки вони не викликають будь-яких сумнівів щодо їх достовірності, та у своїй сукупності відповідають фактичним обставинам справи.

Аналізуючи викладене, суд приходить до переконання, що вина ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України, за вищевикладених обставин доведена.

Дії ОСОБА_4 , які виразилися у неналежному виконанні своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки у вигляді настання смерті потерпілої ОСОБА_7 , суд кваліфікує за ч.2 ст. 367 КК України. як службова недбалість, тобто неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки.

Суд критично ставиться та не приймає до уваги доводи ОСОБА_4 про відсутність у нього факту недбалого ставлення до виконання своїх службових обов`язків, які були на нього покладені і які знаходяться в причинному зв`язку із зазначеними тяжкими наслідками, оскільки суд вважає, ці доводи надуманими та такими, що надані з метою уникнути відповідальності. Так, ОСОБА_4 , маючи прострочене пілотне посвідчення на своє ім`я, та не маючи діючого льотного свідоцтва, яке б надавало йому право керування літальними апаратами, використовував обидва: літак АН-2 та мотодельтаплан Т-2М СХ особисто керуючи ними при проведенні стрибків з парашутом. В продовж тривалого часу використовував для стрибків парашутні системи з закінченим ресурсом. До укладки парашутних систем були допущені члени клубу ОСОБА_8 та ОСОБА_10 , які не мали належним чином оформлених посвідчень тренерів з парашутного спорту, або інших діючих дозволів. Судом встановлено, що ОСОБА_4 ніяким чином не контролював правильність і підгонку надягання підвісної системи клубного члена ОСОБА_7 , а запасний парашут ОСОБА_7 не оснастив страхуючи парашутним напівавтоматом з причин обмеженої їх кількості. Паспорта на парашутні системи, які використовувались ОСОБА_4 не оформлялися належним чином, бо в них не фіксувалися відомості про проведення поточного ремонту та взагалі не вирішувалося питання про продовження строку експлуатації парашутних систем, що привело до того, що парашутна система ОСОБА_7 за три місяці, до 29.07.2012 року, використала свій ресурс. ОСОБА_4 , знаючи, що інструкція по експлуатації надлегкого мотодельтаплана Т-2М СХ не передбачає його використання для спортивних, любительських стрибків з парашутом, тим більше для стрибків «перворазників», 29 липня 2012 року організував стрибки з парашутом всіх бажаючих стрибнути з парашутом саме з мотодельтаплана Т-2М СХ, яким керував особисто. Таке несумлінне та недбале ставлення до своїх службових обов`язків стало причиною настання тяжких наслідків гибелі ОСОБА_7 . Досудовим слідством встановлено, що директор клуба ОСОБА_4 , саме для отримання фінансової вигоди експлуатував повітряні судна, у яких були відсутні сертифікати льотної придатності. Він і його клуб надавав послуги, які не відповідали вимогам безпеки, які спричинили загибель ОСОБА_7 при стрибку з парашутом. Надаючи подібні послуги, ОСОБА_4 недбало ставився до ведення документації. Анкети студента-парашутиста від 29.07.2012 року в тій частині, де він ставить відмітку про надання допуску до стрибку, і де ставиться його особистий підпис, жодна, залишилися не заповненою. 29 липня 2012 року, не зважаючи на несприятливі погодні умови, і, не виконавши обов`язкову вимогу проведення медичного огляду перед стрибками студентів парашутистів, піднімав їх в небо. Журнал, в якому повинні фіксуватися метеорологічні дані взагалі не вівся.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що ОСОБА_4 усвідомлює суспільно-небезпечний, протиправний характер своїх дій, але не визнає своєї вини лише тому, щоб уникнути відповідальності. На думку суду, якщо з об`єктивних обставин, ОСОБА_4 , як директор Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія», не мав можливості на законних підставах продовжувати свою діяльність пілота з оформленням необхідних дозволів та документів, така його діяльність не мала права на існування та була протизаконною.

Доводи ОСОБА_4 , в цілому, суд оцінює, як намагання уникнути кримінальної відповідальності за вчинений злочин, оскільки його покази спростовуються встановленими в процесі розгляду кримінального провадження обставинами, в тому числі і висновком судової інженерно-технічної експертизи та судово-медичної експертизи.

При призначенні ОСОБА_4 покарання суд враховує, згідно ст. 66 КК України, обставиною, яка пом`якшує покарання позитивна характеристика за місцем проживання.

Відповідно до ст. 67 КК України, обставини, які обтяжують покарання ОСОБА_4 , судом не встановлено.

Враховуючи обставини та тяжкість вчиненого злочину, обставини, які пом`якшують покарання, та відсутність обтяжуючих обставин, особу обвинуваченого ОСОБА_4 , який раніше не судимий, позитивно характеризується за місцем проживання, суд вважає, що ОСОБА_4 необхідно призначити покарання достатнє для його виправлення в межах санкції статті обвинувачення: за ч.2 ст. 367 КК України у виді позбавлення волі на певний строк з позбавленням права займатися діяльністю, пов`язаною зі здійсненням парашутних стрибків на певний строк, без сплати штрафу.

Міру запобіжного заходу ОСОБА_4 необхідно змінити з особистого зобов`язання на тримання під вартою, взявши його під варту з залу суду.

Цивільний позов на суму 121897 грн., який не був підтриманий потерпілими в судовому засіданні з причин їх неявки, залишити без розгляду.

Відповідно до ч.2 ст. 124 КПК України з ОСОБА_4 необхідно стягнути на користь держави процесуальні витрати на залучення експерта для проведення судової інженерно-технічної експертизи № 516/21 від 15.05.2014 року в сумі 3256 грн.

Речові докази по кримінальному провадженню:

-основний парашут «Д-6» № 8325822, 1983 року випуску, страхуючий прилад ППК-У-165АД № С 17098/015 та запасний парашут З-5 № 9580110, 1995 року випуску, які знаходять в камері схову речових доказів Глухівського МВ УМВС України в Сумській області необхідно знищити в зв`язку із закінченням строків експлуатації;

-анкети студентів-парашутистів від 29.07.2012 року та 28.07.2012 року;

-відомості добровільних внесків за 21.07.2012 року та 28.07.2012 року;

-заяви студентів парашутистів, які здійснювали парашутні стрибки в Глухівському громадському дельтапланерному клубі «Авіакомпанія» 28.07.2012 року та 29.07.2012 року;

-книжка коричневого кольору «Система парашютная десантная «Д-6» техническое описание и нструкция по Эксплуатации 13967 76 ТО», 1978 року;

-книжка коричневого кольору «Техническое описание и инструкция по укладке монтажу эксплуатации парашютов «З-4» и «З-5», 1972 року;

-робоча програма навчально-тренувальних занять з парашутного спорту, затверджена Головою ради клубу Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 10.02.2009 року;

-ліцензія Міністерства України у справах сім`ї, молоді та спорту, серія АВ № 440925, видана 30 червня 2009 року;

-паспорти на парашутні системи «Д-6» №№ НОМЕР_16 , 8307216, НОМЕР_18 , НОМЕР_6 , НОМЕР_7 , 8310601,8313620,8320020,8321401,8321814,8326208,8326619,8327210;

-паспорти на страхуючи прилади №№ С16183/06, П17580/541, Г090037/511, П51518/547, У09101/053, П39325, С17440/020, Г11018/517, Г08656/502, Х31088/142, С15015/024, П38313, Х12081, Г10777/509, С17098/015, С17519, П175489/540, Г07206/520;

-посвідчення про допуск до експлуатації постійного злітно-посадкового майданчика № ЗПМ 18-044;

-довідка АБ № 108251 з ЄДРПОУ, виготовлена на спеціальному бланку на 1-му арк.;

-свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00№ 623532 Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» виготовлено на спеціальному бланку;

-довідка про взяття на облік платника податків Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» від 27.07.2009 року № 2707Г29-017, на 1-му арк.;

протокол № 1 загальних зборів Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» від 15.03.2009 року;

-Статут Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» (в новій редакції);

-договір ореди від 21.03.2008 року нежитлової будівлі загальною площею 65,3 кв.м за адресою: м. Глухів, вул. Київський шлях, 62;

-договір оренди № 112 від 01.01.2007 нежитлового приміщення площею 38,8 кв.м за адресою: м. Глухів, вул. Ціолковського, 5;

-договір оренди землі від 10.09.2008 року між Глухівським громадським дельтапланерним клубом «Авіакомпанія» та Глухівським міським головою ОСОБА_15 ;

-договір про співпрацю від 24.07.2009 року між громадським дельтапланерним клубом «Авіакомпанія» та відділом УСБУ в Сумській області про передачу парашутів, на 1 арк.;

-рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради від 27.06.2008 року № 222 про створення командного пункту ЗПМ «Глухів» - на 1-му арк.;

-витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель від 29.01.2009 року на 1-му арк.;

-паспорт злітно-посадкового майданчика «Глухів»;

-інвентаризаційна справа Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» на будівлю за адресою: м. Глухів, вул.Київський шлях, 60, на 5-ти арк.;

-інструкція по виконанню польотів на злітно-посадковому майданчику «Глухів», затвердженого 27.03.2007 року головою Державної авіаційної адміністрації України ОСОБА_16 на 35 арк.;

наказ № 5 від 03.03.2006 року Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» про організацію пошуково-рятувального забезпечення польотів, на 1-му арк.;

-посвідчення громадського тренера по парашутному спорту ОСОБА_4 ;

-паспорти на страхуючі прилади №№ У36255/03, К24735, К30196, У15269, В31223/203, У20332,К29642, С17428, А38456, В31204/193, Х20563/119, Г08214/503, Х02119, Х02378, Х02378;

-протокол ВКИБ.170013» исследование технического состоянияпарашютных систем, утверждео гл.инженером ГПНИИ АУС 27.04.2009 года»;

-парашутний кодекс Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія»;

-облікове посвідчення №160 на мотодельтаплан Т-2М СХ;

-облікове посвідчення № НОМЕР_19 на мотодельтаплан Т-2М СХ;

-облікове посвідчення № 160/3 на мотодельтаплан Т-2М СХ;

-«формуляр сверхлегкого летательного аппартаТ-2МСХ № МД-0160»;

-заяви студентів-парашутистів за 2012 рік, всього 47 заяв, кожна на 1-му арк.;

-карту пам`яті «SP Silicon Power SD HC 16 Gb №S616G1151 TFSI 111200500, на якій знаходиться відеозапис ОСОБА_7 під час готування її до парашутного стрибка та відеозапис проведений під час огляду місця події 29.07.2012 року;

-оптичний диск «Mximus DVD-R 4.7 Gb №9КЕ010020514В12», на якому знаходиться копія відеозапису ОСОБА_7 під час готування її до парашутного стрибка та відеозапис, проведений під час огляду місця події 29.07.2012 року - необхідно зберігати при матеріалах кримінального провадження.

Керуючись ст. ст. 370, 371, 374, 395 КПК України, суд, -

З А С У Д И В :

ОСОБА_4 визнати винним у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України і призначити йому покарання у виді чотирьох років позбавлення волі з позбавленням права займатися діяльністю, пов`язаною зі здійсненням парашутних стрибків строком на два роки, без сплати штрафу.

Міру запобіжного заходу ОСОБА_4 змінити з особистого зобов`язання на тримання під вартою, взявши його під варту з залу суду.

Строк відбування покарання рахувати з моменту затримання, тобто з 29 липня 2015 року.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь держави процесуальні витрати на залучення експерта для проведення судової інженерно-технічної експертизи № 516/21 від 15.05.2014 року в сумі 3256 грн..

Речові докази по кримінальному провадженню:

-основний парашут «Д-6» № 8325822, 1983 року випуску, страхуючий прилад ППК-У-165АД № С 17098/015 та запасний парашут З-5 № 9580110, 1995 року випуску, які знаходять в камері схову речових доказів Глухівського МВ УМВС України в Сумській області знищити в зв`язку із закінченням строків експлуатації;

-анкети студентів-парашутистів від 29.07.2012 року та 28.07.2012 року;

-відомості добровільних внесків за 21.07.2012 року та 28.07.2012 року;

-заяви студентів парашутистів, які здійснювали парашутні стрибки в Глухівському громадському дельтапланерному клубі «Авіакомпанія» 28.07.2012 року та 29.07.2012 року;

-книжка коричневого кольору «Система парашютная десантная «Д-6» техническое описание и нструкция по Эксплуатации 13967 76 ТО», 1978 року;

-книжка коричневого кольору «Техническое описание и инструкция по укладке монтажу эксплуатации парашютов «З-4» и «З-5», 1972 року;

-робоча програма навчально-тренувальних занять з парашутного спорту, затверджена Головою ради клубу Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» ОСОБА_4 10.02.2009 року;

-ліцензія Міністерства України у справах сім`ї, молоді та спорту, серія АВ № 440925, видана 30 червня 2009 року;

-паспорти на парашутні системи «Д-6» №№ НОМЕР_16 , 8307216, НОМЕР_18 , НОМЕР_6 , НОМЕР_7 , 8310601,8313620,8320020,8321401,8321814,8326208,8326619,8327210;

-паспорти на страхуючи прилади №№ С16183/06, П17580/541, Г090037/511, П51518/547, У09101/053, П39325, С17440/020, Г11018/517, Г08656/502, Х31088/142, С15015/024, П38313, Х12081, Г10777/509, С17098/015, С17519, П175489/540, Г07206/520;

-посвідчення про допуск до експлуатації постійного злітно-посадкового майданчика № ЗПМ 18-044;

-довідка АБ № 108251 з ЄДРПОУ, виготовлена на спеціальному бланку на 1-му арк.;

-свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00№ 623532 Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» виготовлено на спеціальному бланку;

-довідка про взяття на облік платника податків Глухівський громадський дельтапланерний клуб «Авіакомпанія» від 27.07.2009 року № 2707Г29-017, на 1-му арк.;

протокол № 1 загальних зборів Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» від 15.03.2009 року;

-Статут Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» (в новій редакції);

-договір ореди від 21.03.2008 року нежитлової будівлі загальною площею 65,3 кв.м за адресою: м. Глухів, вул. Київський шлях, 62;

-договір оренди № 112 від 01.01.2007 нежитлового приміщення площею 38,8 кв.м за адресою: м. Глухів, вул. Ціолковського, 5;

-договір оренди землі від 10.09.2008 року між Глухівським громадським дельтапланерним клубом «Авіакомпанія» та Глухівським міським головою ОСОБА_15 ;

-договір про співпрацю від 24.07.2009 року між громадським дельтапланерним клубом «Авіакомпанія» та відділом УСБУ в Сумській області про передачу парашутів, на 1 арк.;

-рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради від 27.06.2008 року № 222 про створення командного пункту ЗПМ «Глухів» - на 1-му арк.;

-витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель від 29.01.2009 року на 1-му арк.;

-паспорт злітно-посадкового майданчика «Глухів»;

-інвентаризаційна справа Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» на будівлю за адресою: м. Глухів, вул.Київський шлях, 60, на 5-ти арк.;

-інструкція по виконанню польотів на злітно-посадковому майданчику «Глухів», затвердженого 27.03.2007 року головою Державної авіаційної адміністрації України ОСОБА_16 на 35 арк.;

наказ № 5 від 03.03.2006 року Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія» про організацію пошуково-рятувального забезпечення польотів, на 1-му арк.;

-посвідчення громадського тренера по парашутному спорту ОСОБА_4 ;

-паспорти на страхуючі прилади №№ У36255/03, К24735, К30196, У15269, В31223/203, У20332,К29642, С17428, А38456, В31204/193, Х20563/119, Г08214/503, Х02119, Х02378, Х02378;

-протокол ВКИБ.170013» исследование технического состояния парашютных систем, утверждено гл.инженером ГПНИИ АУС 27.04.2009 года»;

-парашутний кодекс Глухівського громадського дельтапланерного клубу «Авіакомпанія»;

-облікове посвідчення №160 на мотодельтаплан Т-2М СХ;

-облікове посвідчення № НОМЕР_19 на мотодельтаплан Т-2М СХ;

-облікове посвідчення № 160/3 на мотодельтаплан Т-2М СХ;

-«формуляр сверхлегкого летательного аппартаТ-2МСХ № МД-0160»;

-заяви студентів-парашутистів за 2012 рік, всього 47 заяв, кожна на 1-му арк.;

-карту пам`яті «SP Silicon Power SD HC 16 Gb №S616G1151 TFSI 111200500, на якій знаходиться відеозапис ОСОБА_7 під час готування її до парашутного стрибка та відеозапис проведений під час огляду місця події 29.07.2012 року;

-оптичний диск «Mximus DVD-R 4.7 Gb №9КЕ010020514В12», на якому знаходиться копія відеозапису ОСОБА_7 під час готування її до парашутного стрибка та відеозапис, проведений під час огляду місця події 29.07.2012 року - зберігати при матеріалах кримінального провадження.

На вирок може бути подана апеляція в апеляційний суд Сумської області протягом 30 днів з дня його проголошення, а обвинуваченим ОСОБА_4 в той же строк з моменту вручення їм копії вироку.

Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не буде подано. В іншому разі вирок набирає законної сили після ухвалення рішення апеляційного суду, якщо його не було скасовано.

Копію вироку негайно вручити обвинуваченому та прокурору, а інші учасники судового провадження мають право отримати в суді за їх заявою його копію.

Суддя Глухівського міськрайонного суду ОСОБА_1

СудГлухівський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення29.07.2015
Оприлюднено20.03.2023
Номер документу47580835
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —576/3047/14-к

Ухвала від 07.07.2016

Кримінальне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Зубар Валентин Васильович

Ухвала від 06.05.2016

Кримінальне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Зубар Валентин Васильович

Ухвала від 13.11.2015

Кримінальне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Жупанова О. О.

Ухвала від 04.11.2015

Кримінальне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Жупанова О. О.

Ухвала від 30.10.2015

Кримінальне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Тимощенко І. О.

Ухвала від 22.10.2015

Кримінальне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Тимощенко І. О.

Ухвала від 08.10.2015

Кримінальне

Апеляційний суд Сумської області

Демченко М. О.

Ухвала від 10.09.2015

Кримінальне

Апеляційний суд Сумської області

Демченко М. О.

Ухвала від 09.09.2015

Кримінальне

Апеляційний суд Сумської області

Демченко М. О.

Вирок від 29.07.2015

Кримінальне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Тимощенко І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні