41/466
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 41/466
21.09.09
За позовомВідкритого акціонерного товариства «Вінницяоблпаливо»
ДоДержавного територіально-галузевого об'єднання «Південно-Західна Залі залізниця»
Державне підприємство "Донбасантрацит"
Третя особа,відповідачаяка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Товариство з обмеженню відповідальністю "Тера-Нова"
Простягнення 774, 00 грн.
Суддя Спичак О.М.
В засіданнях приймали участь представники сторін :
від позивача : не з'явився;
від відповідача -1: Майданик В.В. –дов. № 345-НЮ від 03.02.2009 року;
від відповідача 2: не з'явився;
від третьої особи : не з'явився;
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Відкрите акціонерне товариство «Вінницяоблпаливо»звернулося до Господарського суду м. Києва з позовом до Державного територіально-галузевого об'єднання «Південно-Західна залізниця», Державного підприємства "Донбасантрацит" про стягнення солідарно з відповідачів недостачі в розмірі 774, 00 грн.
Крім того, позивач просив покласти на відповідачів судові витрати пов'язані з розглядом з даної справи.
Ухвалою від 09.07.2009 року було порушено провадження по справі, залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача – Товариство з обмеженою відповідальністю «Тера-Нова»та призначено її розгляд на 17.08.2009 року.
Представник позивача в судове засідання 17.08.2009 року не з'явився, проте через канцелярію суду подав документи на вимогу ухвали суду.
В судовому засіданні 17.08.2009 року представник відповідача 1 подав відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позовних вимог заперечує в повному обсязі.
Представник відповідача 2 в судове засідання 17.08.2009 року не з'явився, вимоги ухвали про порушення провадження у справі не виконав, про причину неявки суд не повідомив, про день та час проведення судового засідання був повідомлений належним чином.
В судове засідання 17.08.2009 року представник третьої особи не з'явився, проте через канцелярію суду подав відзив на позовну заяву.
У зв'язку з неявкою представників позивача, відповідача –2, третьої особи та необхідністю витребування додаткових доказів по справі, ухвалою суду від 17.08.2009 року розгляд справи відкладено на 04.09.2009 року.
В судовому засіданні 04.09.2009 року представник позивача надав усні пояснення по суті спору, відповідно до яких просив позов задовольнити.
Представники відповідача - 2 та третьої особи в судове засідання 04.09.2009 року не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, про час та дату проведення судового засідання були повідомленні належним чином.
Представник відповідача –1 в судове засідання також не з'явився, проте через канцелярію суду надав клопотання про відкладення розгляду справи.
У зв'язку з неявкою представників відповідачів-1, 2 та третьої особи в судове засідання, ухвалою суду від 04.09.2009 року розгляд справи відкладено на 21.09.2009 року.
В судове засідання 21.09.2009 року представник позивача не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та дату проведення судового засідання був повідомлений належним чином.
Представник відповідача –1 в судовому засіданні 21.09.2009 року надав усні заперечення на позов.
Представник відповідача - 2 в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та дату проведення судового засідання був повідомлений належним чином.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, однак на адресу суду направив заяву про розгляд справи за відсутностю уповноваженого представника та зауважив, що нестача вугілля могла виникнути з вини перевізника Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця".
Відповідно до ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в матеріалах справи доказами.
В судовому засіданні 21.09.2009р. на підставі ст. 85 ГПК України за згодою представника відповідача оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника відповідача, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
13 грудня 2006 року між Відкритим акціонерним товариством «Вінницяоблпаливо»(надалі - Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Тера - Нова" (надалі - Постачальник) укладено договір № 1.146 (надалі- Договір), згідно якого постачальник зобов'язаний відвантажити, а покупець прийняти та оплатити вугілля.
Відповідно до п. 2.2 Договору, покупець розраховується з постачальником за отримане вугілля шляхом перерахування коштів на рахунок постачальника з відстрочкою платежу –10 банківських днів з моменту прибуття вугілля на станцію призначення, підтвердження постачальником права власності, отримання рахунку та податкової накладної в оригіналі.
П. 3.1 Договору сторони погодили, що поставка вугілля здійснюється залізничним транспортом по рознарядці, термінах та реквізитах, вказаних покупцем.
Приймання по кількості і якості товару, що поставляється по даному Договору, відбувається відповідно до вимог чинного законодавства та інструкції " Про порядок приймання продукції виробничо - технічного призначення й товарів народного споживання по кількості", затвердженої постановою від Держарбітражу при СМ СРСР від 15.06.65 № П6 й Інструкції " Про порядок приймання продукції виробничо - технічного призначення й товарів народного споживання по якості", затвердженої постановою від Держарбітражу при СМ СРСР від 25.04.66 №77 (п. 3.5 Договору).
Згідно до п. 3.8 Договору, при проведенні комерційного переважування, у випадку невідповідності даних про вагу між відвантажувальними документами й показаннями тензометричних ваг понад норму недостачі (1%), при відсутності виявлення слідів розкрадання вугілля з вагонів, "Покупець" зобов'язаний протягом 24 годин з моменту виявлення такої невідповідності, повідомити та викликати телеграмою представника "Постачальника" для спільної перевірки фактичної кількості вугілля. Вивантаження даної партії вугілля до прибуття представника "Постачальника" або "Вантажовідправника" не проводиться і забезпечується охоронність даної партії вугілля до прибуття одного з них. У випадку неявки представника "Постачальника" або "Вантажовідправника" протягом 3 днів з моменту отримання повідомлення або відмови від участі в прийманні вугілля, приймання вугілля даної партії проводиться згідно комерційного акту або акту загальної форми. У випадку порушення даного пункту, претензії по кількості і якості вугілля не приймаються.
На виконання п. 2.2. Договору позивач, на підставі виставленого рахунку № СФ-0000008 від 31.01.2009 року в порядку календарної черговості перерахував на розрахунковий рахунок постачальника кошти на загальну суму 69 000, 00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями № 726 від 30.01.2009 року на суму 40 000, 00 грн. та № 755 від 04.02.2009 року на суму 29 000, 00 грн.
29.01.2009 року за залізничною накладною № 51476736 у вагоні № 66932658 зі станції Красний луч Донецької залізниці був відправлений вантаж –вугілля (вологе) марки Антрацит АМ. Відправником вантажу є Державне підприємство "Донбасантрацит" - відповідач –2, одержувачем –позивач, постачальником –Товариство з обмеженою відповідальністю "Тера Нова"-третя особа.
Вага вантажу згідно накладної становить 69 тонн.
Як вбачається з матеріалів справи, на станції Знам'янка Одеської залізниці на 150 тонних вагах згідно Актів загальної форми № № 4304, 4309 від 31.01.2009 року було здійснено комісійну перевірку та переважування вагону № 66932658. Зазначені обставини зафіксовані в комерційному акті БК № 047835/90/1 від 01.02.2009 року.
При перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти.
Відповідно до п. 2 Правил складання актів, комерційні акти складаються для засвідчення певних обставин, зокрема, невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах; псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу. Дані в комерційних актах зазначаються на підставі перевізних документів та виявлених обставин.
Зі змісту вказаного вище комерційного акту вбачається, що на підставі актів загальної форми станції Знам'янка Одеської залізниці №№ 4304, 4309 від 31.01.2009 року виявлені поглиблення на поверхні вантажу, вагон відчеплено на вагову перевірку.
При перевірці було виявлено, що завантаження в вагоні нижче бортів на 500 мм. Згідно документів значиться, що завантаження навалом нижче бортів, розмір відносно висоти бортів не зазначено. На поверхні вантажу захисне маркування відсутнє. На поверхні вантажу наявні поглиблення праворуч за рухом потягу над над 1-2 люками довжиною 2300 мм., шириною 2000 мм., глибиною 200 мм. над 4, 5, 6, 7 люками довжиною 6000 мм., шириною 1000 мм., глибиною 300 мм. Течі вантажу немає. Люки та двері закриті щільно. Каток не застосовувався. На поверхні вантажу захисне маркування відсутнє. В місцях поглиблення доступ до вантажу усунено шляхом нанесення маркування вапном.
При переважуванні виявилось вага брутто 89700кг., тара з бруса 23800 кг., нетто 65900 кг., що складає різницю ваги проти документів в сторону зменшення на 3100 кг. Перевірка проводилась двічі. Недостача підтвердилась. Недостаючий вантаж у вагоні вміститися міг.
Згідно статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника.
У відповідності до п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. N 644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2 % маси, зазначеної в перевізних документах (вологе вугілля).
На підтвердження розміру заявлених до стягнення збитків позивач додає до матеріалів справи копії договору № 1.146 від 13.12.2006 року, рахунок № СФ-0000008 від 31.01.2009 року, платіжні доручення № 755 від 04.02.2009 року, № 726 від 30.01.2009 року та довідку Державного підприємства "Донбасантрацит" № 301/17 від 15.04.2009 року про вартість вугілля з розрахунку за 1 тонну.
З урахуванням вищевикладеного, позивач обраховує втрату вантажу з урахуванням норми природної втрати і граничного розходження в масі вантажу у розмірі 774, 00 грн. та просить суд стягнути її з відповідачів солідарно.
Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а недостача підлягає до стягнення з відповідача-1 з наступних підстав.
Відповідно до статті 110 Статуту залізниць України залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.
Згідно до статті 111 Статуту залізниць України залізниця звільняється від відповідальності за втрату, нестачу, псування або пошкодження вантажу, якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі і завантаженому засобами відправника, та якщо не має ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення.
Додана до матеріалів справи накладна № 51476736 свідчить про те, що завантаження вантажу проводилось засобами вантажовідправника - відповідача - 2.
Із зазначених у залізничній накладній № 51476736 /графа 1, 4/ даних вбачається, що відправником були застосовані додаткові заходи по збереженню при перевезенні вугілля і вказано, що вантаж розміщено і закріплено згідно Технічних умов правильно (графа 1); вантаж марковано вапном (графа 4).
Згідно п. 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу затверджених Наказом Міністерства транспорту України N 542 від 20.08.2001 року з метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню відправником наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.
У Пункті 3.2 Роз'яснення ВГСУ “Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею»№ 04-5/601 від 29.05.2002 року зазначено, що у відповідності до статті 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування, а обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника та вантажоодержувача при перевезенні вантажів залізницею, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць (частина 3 п.3.2).
Обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника та вантажоодержувача при перевезенні вантажів залізницею, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць (стаття 129 Статуту).
Як вже було встановлено судом, спірний вантаж був маркований вапном. Проте, з дослідженого комерційного акту вбачається, що в місцях поглиблення маркування відсутнє.
Такий опис стану вантажу свідчить про явно видимий характер нестачі останнього, який може бути виявлений візуально та без застосування додаткових вимірювальних пристроїв чи дій.
Судом не приймаються до уваги посилання Державного територіально –галузевого об'єднання “Південно - західна залізниця” на те, що “наявність поглиблення та відсутність захисного маркування у місці поглиблення свідчить не про виїмку вугілля при транспортуванні, а підтверджує просипання, просідання та вивітрювання вугілля під час руху вагону”, оскільки в судовому засіданні судом досліджено комерційний акт, який містить відомості про те, що в місці поглиблення відсутнє захисне маркування, течі вантажу немає, встановлений доступ до вантажу, який був усунений шляхом нанесення маркування вапном.
Вищевикладеними обставинами встановлюється та підтверджується, що виїмка та нестача вантажу відбулась саме під час перевезення та з вини перевізника.
Згідно статті 113 Статуту за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
Проте, всупереч зазначеній статті Статуту, відповідач -1 не довів належними та допустимими доказами того, що нестача прийнятого до перевезення вантажу виникла не з його вини.
Пунктом статті 114 Статуту передбачено, що залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме за втрату чи нестачу –у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його нестачі.
Відшкодування збитків може бути покладено на відповідача лише при наявності передбачених законом умов, сукупність яких створює склад правопорушення, яке є підставою для цивільної відповідальності відповідно до статті 623 Цивільного кодексу України.
Обов'язковими умовами покладення відповідності на винну сторону є наявність збитків, протиправність дій цієї особи, причинного зв'язку між діями особи та збитками, які складають об'єктивну сторону правопорушення, та вини особи, внаслідок дій якої спричинено збитки.
Тобто збитки - це об'єктивне зменшення будь-яких майнових благ сторони за договором, що обмежує його інтереси, як учасника певних господарських відносин і проявляється у витратах, зроблених кредитором, втраті або пошкодженні майна, а також не одержаних кредитором доходів, які б він одержав, якби зобов'язання було виконано боржником.
Отже зменшення майнових благ внаслідок неправомірних дій наступає об'єктивно, тобто незалежно від волевиявлення сторони, як наслідок невиконання зобов'язань.
Обов'язковою умовою покладення відповідальності має бути безпосередній причинний зв'язок між неправомірними діями і збитками. Збитки є наслідком, а невиконання зобов'язань –причиною.
Відсутність хоча б одного з елементів складу правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов'язань (виключає його відповідальність).
Ціна однієї тонни вугілля на підставі довідки вантажовідправника № 301/17 від 15.04.2009 року (без врахування залізничного тарифу) становить 450, 00 грн. в т. ч. ПДВ.
Загальна сума нестачі з урахуванням суми норм природної втрати і граничного розходження визначення маси нетто становить: 774, 00 грн. в т.ч. ПДВ. (450, 00 грн. х 1, 72 т (3,1-(69х 2%:100 %= 1,38)).
Отже, проаналізувавши вищезазначене, суд дійшов висновку, що позивачем доведено безпосередній причинний зв'язок між понесеними збитками у вигляді дійсної вартості нестачі вантажу та неналежним виконанням відповідачем - 1 своїх обов'язків.
Таким чином, позовні вимоги в частині стягнення з відповідача - 1 збитків у сумі 774, 00 грн., що виникли під час перевезення вантажу, підлягають задоволенню повністю.
Статтею 920 ЦК України передбачено, що у разі порушення зобов'язань, які випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не передбачено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Враховуючи наведене, позов визнається обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в частині стягнення вартості втраченого вантажу з відповідача -1, як перевізника, а в частині вимог до відповідача - 2, як відправника, позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки з матеріалів справи вбачається, що відправник виконав свої зобов'язання в повному обсязі та належним чином.
Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України, держмито та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача - 1.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст.ст. 32, 33, 34, 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Державного територіально –галузевого об'єднання “Південно-західна залізниця” (01034, м. Київ, вул. Лисенка, 6; код 04713033) на користь Відкритого акціонерного товариства “Вінницяоблпаливо” (21021, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 122; код 01880670) 774 (сімсот сімдесят чотири) грн. 00 коп. збитків, 102 (сто дві) грн. державного мита та 315 (триста п'ятнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно –технічне забезпечення судового процесу.
3. В позові до Державного підприємства "Донбасантрацит" відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 ГПК України.
Суддя О.М.Спичак
Дата підписання рішення
01.10.2009р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2009 |
Оприлюднено | 05.10.2009 |
Номер документу | 4801070 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Спичак О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні