ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2011 р. Справа № 48938/09/9104
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді - Носа С. П.,
суддів - Шавеля Р. М., Ліщинського А. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Славутського міського управління праці та соціального захисту населення на постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 10 квітня 2009 року в справі за позовом ОСОБА_1 до Славутського міського управління праці та соціального захисту населення про стягнення недоплаченої разової щорічної грошової допомоги до 5-ого травня учаснику бойових дій, -
В С Т А Н О В И Л А:
16 березня 2009 року, Славутським міськрайонним судом Хмельницької області зареєстровано позовну заяву ОСОБА_1 до Славутського міського управління праці та соціального захисту населення про стягнення недоплаченої разової щорічної грошової допомоги до 5-ого травня учаснику бойових дій за 2008 рік у розмірі 2095 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» позивачу, щорічно до 5-го травня, повинна виплачуватись разова грошова допомога в розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком, як учаснику бойових дій, але всупереч вимогам вищевказаного Закону та ч. 3 ст. 22 Конституції України таку допомогу позивачу у 2008 році виплачено не в повному обсязі.
Постановою Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 10 квітня 2009 року позов задоволено. Зобов'язано Управління праці та соціального захисту населення Славутської міської ради Хмельницької області виплатити ОСОБА_1 2095 грн. недоплаченої разової щорічної грошової допомоги до 5-ого травня за 2008 рік.
Зазначену постанову мотивовано тим, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» внесено зміни до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в частині розміру щорічних виплат до 5-ого травня особам, на яких поширюється дія цього Закону. Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року такі зміни визнано неконституційними. Оскільки позивачем у 2008 році разову щорічну грошову допомогу до 5-ого травня отримано в розмірі меншому, ніж передбачено Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а згідно ст. 17-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» особи, які не отримали разової грошової допомоги до 5-ого травня мають право звернутись за отриманням такої до 30 вересня відповідного року, в якому здійснюється виплата такої допомоги, то до спірних правовідносин слід застосувати рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року.
Не погоджуючись з прийнятою постановою, відповідачем - Славутським міським управлінням праці та соціального захисту населення, подано апеляційну скаргу до Львівського апеляційного адміністративного суду, в якій висловлено прохання скасувати оскаржувану постанову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що судом першої інстанції не надано належної оцінки положенням Бюджетного кодексу України, зокрема ст. ст. 23, 51.
Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з'явились, про дату, час і місце апеляційного розгляду були повідомлені належним чином, а тому, колегія суддів, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України, вважає можливим проведення розгляду справи за їхньої відсутності, в порядку письмового провадження, за наявними у справі матеріалами та на основі наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню з наступних підстав.
Згідно з ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти дише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановлено, що позивач є учасником бойових дій, який відповідно до вимог ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щорічно до 5-ого травня наділений правом на одержання грошової допомоги у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком, обов'язок щодо виплати якої, за правилами ст. 171 цього ж Закону, покладено на органи праці та соціального захисту населення.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», виплату щорічної разової допомоги за 2008 рік було визначено в сталих розмірах. Зокрема, у 2008 році позивачем отримано 310 грн.
Згідно із положеннями ч. 2 ст. 6 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Частиною 2 ст. 95 Конституції України встановлено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. Відтак, у разі якщо застосування пільг, компенсацій і гарантій для певних категорій громадян, у тому числі, виплата грошової допомоги ветеранам війни, потребує фінансування за рахунок коштів Державного бюджету України, його обсяги не можуть визначатись будь-яким іншим законом.
Конституційним Судом України у пункті 3 мотивувальної частини рішення від 3 жовтня 1997 року № 4-зп (справа про набуття чинності Конституцією України) зазначено, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше.
Отже, за наявності декількох законів, норми яких по-різному регулюють конкретну сферу суспільних відносин, під час вирішення спорів у цих відносинах суди повинні застосовувати положення закону з урахуванням дії закону в часі за принципом пріоритету тієї норми, яка прийнята пізніше.
З огляду на наведене, Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» фактично змінено положення Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», який діяв у часі раніше, а отже пріоритетними в даному випадку є положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», що невраховано судом першої інстанції.
Крім того, судом першої інстанції невраховано, що на час виплати позивачу одноразової грошової допомоги у розмірі визначеному Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», таку виплату проведено у відповідності до його норм, а Рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року, яке відповідно до Конституції України є обов'язковим до виконання на всій території України, прийнято поза вказаним терміном і зворотної дії в часі не має, а тому дії відповідача кореспондують вимогам ч. 2 ст. 19 Конституції України.
Водночас, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що грошова допомога є разовою, виплачується щорічно до 5-ого травня і чинним законодавством не передбачено можливості повторної виплати чи доплати такої допомоги при подальшій зміні розміру такої.
Узагальнюючи викладене, колегія суддів переконана, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на неповно, необ'єктивно і всебічно не з'ясованих обставинах, прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги її спростовують.
Керуючись ст. ст. 158-163, 195, 197, п. 3 ч. 1 ст. 198, ст. 202, ч. 2 ст. 205, ст. 207, ст. 254 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Славутського міського управління праці та соціального захисту населення задовольнити.
Постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 10 квітня 2009 року в справі № 2а-178/09 - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Славутського міського управління праці та соціального захисту населення про стягнення недоплаченої разової щорічної грошової допомоги до 5-ого травня учаснику бойових дій - відмовити.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі.
Постанова може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України, протягом двадцяти днів з дня набрання постановою законної сили.
Головуючий суддя: С. П. Нос
Судді: Р. М. Шавель
ОСОБА_2
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2011 |
Оприлюднено | 21.08.2015 |
Номер документу | 48541299 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Нос С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні