ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" грудня 2010 р. Справа № 5/215
За позовом: Заступника прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" в особі філії Рівненського обласного управління
До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-Межирічі"
про стягнення 845570,28 грн. Суддя Войтюк В.Р.
Секретар судового засідання: Бренчук Г.В.
Представники:
Від позивача : ОСОБА_1
Від відповідача : ОСОБА_2
Від прокуратури: ОСОБА_3
СУТЬ СПОРУ: Заступник прокурора Рівненської області в інтересах держави в особі Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" в особі філії Рівненського обласного управління звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-Межирічі" про стягнення з урахуванням зміни вимог 859576,28 грн. заборгованості по кредитному договору з підстав зазначених у позовній заяві (а/с 2-6).
Представники прокуратури та позивача підтримали вимоги в повному обсязі.
Відповідач позов визнав у повному обсязі (а/с.88).
Пояснив наявність заборгованості відсутністю коштів.
Заслухавши пояснення сторін, давши оцінку доказам, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з огляду на таке.
Статтею 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.36 1 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокуратурою інтересів громадян або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Однією із форм представництва є звернення до суду з позовами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб.
Підставою представництва інтересів держави в судах є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних і інших державних інтересів, внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або державою.
Відкрите акціонерне товариство "Державний ощадний банк України" є державним банком, який створений відповідно до розпорядження Президента України від 20.05.1999 року № 106 "Про акціонування Державного спеціалізованого комерційного ощадного банку України" та згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 876 від 21.05.1999 року, шляхом перетворення Державного спеціалізованого комерційного ощадного банку України у Державний ощадний банк України з організаційно-правовою формою - відкрите акціонерне товариство, який зареєстровано Національним банком України 26 травня 1999 р. за № 4 і назву якого змінено на Відкрите акціонерне товариство "Державний ощадний банк України". ВАТ "Державний ощадний банк України" є одним з найбільших банків, засновником якого є держава в особі Кабінету Міністрів України та 100% акцій у статутному капіталі якого належить державі.
Згідно ст.7 Закону України "Про банки і банківську діяльність" та Статуту банку, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.02.2003 року за № 261, держава здійснює та реалізує повноваження власника щодо акцій, які їй належать у статутному капіталі банку, через органи управління - наглядову раду банку, яка здійснює контроль за діяльністю Банку з метою збереження залучених у вклади грошових коштів, забезпечення їх повернення вкладникам і захисту інтересів держави як акціонера державного банку. Відповідно до критеріїв, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 15 травня 2003 року № 695 „Про визначення критеріїв віднесення підприємств (організацій) до таких, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави", ВАТ "Державний ощадний банк України" належить до підприємств (організацій), що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави.
ВАТ "Ощадбанк" відіграє важливу соціальну роль для держави і суспільства в цілому, оскільки задовольняє потреби значної частини громадян України в гарантованому заощадженні та накопиченні коштів, здійснює в межах державної програми соціальної підтримки обслуговування верств населення, як правило, з найнижчими доходами, які не мають альтернативної можливості отримувати банківські послуги, є уповноваженим банком, який обслуговує поточні рахунки із соціальним режимом використання оптового ринку електричної енергії та кошти Пенсійного фонду України.
Неодержання прибутку банком від виконання банківських операцій (кредитування) може призвести до порушення фінансового стану установи, акції якої повністю належать державі, а відтак призведе до зменшення надходжень до бюджету в якості платежів та податків, що в свою чергу негативно вплине на можливості кредитування вітчизняного виробника, розвитку ощадної справи, всебічного банківського обслуговування юридичних та фізичних осіб.
У зв'язку з цим, прокуратурою області обгрунтовано подається даний позов.
Установлено, що 18 березня 2008 року між ВАТ "Державний ощадний банк України" в особі Рівненського обласного управління та ТзОВ "Прогрес-Межирічі" було укладено договір відновлюваної кредитної лінії № 34, за умовами якого Відповідач отримав в Рівненському обласному управлінні ВАТ "Державний ощадний банк України" кредит в сумі 800 000,00 з відсотковою ставкою 17,0 % річних, з терміном погашення не пізніше 17 березня 2009 р.
Відповідно до Додаткової угоди № 1 від 17.03.2009, до договору відновлюваної кредитної лінії № 34 від 18.03.2009р. остаточний термін повернення кредиту встановлено не пізніше 17.09.10 р., ліміт кредитування зменшено до 700 000,00 грн. та відсоткову ставку встановлено в розмірі 23 % річних.
У відповідності із п. 4.3.1. та п. 4.3.3 кредитного договору, позичальник зобов'язувався належним чином виконувати всі умови договору та взяті на себе обов`язки, а також точно в строки обумовлені кредитним договором погашати кредит та своєчасно у визначені договором строки сплачувати плату (відсотки) за користування кредитом, а у випадку неналежного виконання взятих на себе зобов'язань по цьому договору на першу вимогу банку сплатити штрафні санкції, як це передбачено в договорі, а також в повному обсязі всі інші платежі та відшкодувати спричинені збитки.
На підставі п. 6.1.1 кредитного договору за порушення взятих на себе зобов'язань по поверненню суми кредиту та своєчасній сплаті відсотків за користування кредитом позичальник зобов'язався сплатити на користь банку пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ за кожний день прострочення.
Взяті на себе зобов'язання ТзОВ "Прогрес-Межирічі" не виконало, що в свою чергу призвело до утворення простроченої заборгованості.
Керуючись п. 2.3. кредитного договору ТзОВ "Прогрес-Межирічі " та поручителям було надіслано 04.03.10 р. лист № 101, 01.07.10 р. лист № 258-260 та 29.09.10 р. лист № 357-361 про заборгованість перед банком.
Згідно до вимог ч.1 ст. 1054 ЦК, за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.
Відповідно до п.1 ст. 216 ГК України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Згідно до п. 6.1.1. зазначеного кредитного договору, за порушення взятих на себе зобов'язань по поверненню суми Кредиту та своєчасній сплаті відсотків за користування Кредитом Відповідач зобов'язується сплатити на користь Позивача пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, яка діяла в період, за який сплачується пеня, від суми платежу за кожний день прострочення.
Крім того, згідно до ч.1. ст. 193 ГК України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно до ст. 526 ЦК України, зобов'язання повинно виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Заборгованість Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-Межирічі" перед ВАТ "Державний ощадний банк України" в особі Рівненського обласного управління становить 859576,28 грн., в тому числі залишок заборгованості по кредиту - 700000 грн.; нараховані відсотки - 22238,90 грн.; прострочені відсотки у розмірі 93088,46 грн.; нарахована пеня по відсотках 6822,89 грн., нарахована пеня по сумі основного боргу - 37 426,03 грн. , що підтверджується актом звірки від 23.12.2010 р.(а.с.86).
Згідно ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Ці дані встановлюються такими засобами:
письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів;
поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово.
Статтею ст.33 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Судові витрати по справі слід покласти на відповідача згідно ст.49 ГПК України.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст.49,82-84 Господарсько процесуального кодексу, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-Межирічі" (34700, с.Великі Межирічі, Корецького району, ідентифікаційний код 33522690) на користь Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" в особі філії Рівненського обласного управління (33000, м.Рівне, вул.С.Петлюри,16, ЄДРПОУ 093333401)- 700000,00 грн. залишку позики, 22238,90 грн. нарахованих відсотків, 93088,46 грн. прострочених нарахуваних та несплачених відсотків, 37426,03 грн. нарахованої та несплаченої пені по сумі основного боргу, 6822,89 грн. нарахованої та несплаченої пені по відсотках.
3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-Межирічі" (34700, с.Великі Межирічі", Корецького району, ідентифікаційний код 33522690) до Державного бюджету України 8595,76 грн. державного мита.
4.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес-Межирічі" (34700, с.Великі Межирічі", Корецького району, ідентифікаційний код 33522690) до Державного бюджету України 236 грн.00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
5. Видати накази після набрання судовим рішення законної сили.
Суддя Войтюк В.Р.
Повний текст рішення підписане: "27" грудня 2010 року.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2010 |
Оприлюднено | 03.09.2015 |
Номер документу | 49248052 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні