41/157
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
07.10.09 р. Справа № 41/157
Суддя господарського суду Донецької області Гончаров С.А.
при секретарі судового засідання Говор О.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Прокурора Слов'янського району в інтересах держави в особі Слов'янської районної державної адміністрації, м. Слов'янськ
до відповідача: Відкритого акціонерного товариства „Донецькоблгаз”, м. Донецьк
про стягнення в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, коштів у сумі 2585,14 грн.
При участі представників:
від позивача: Дика Г.О. – довіреність від 13.05.2009 №01-38-0467
від відповідача: не з'явились
в засіданні брали участь: прокурор Фальченко І.В. – посвідчення № 3061
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Слов'янського району звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Слов'янської районної державної адміністрації до Відкритого акціонерного товариства „Донецькоблгаз” про стягнення в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, коштів у сумі 2585,14 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що відповідач станом на 08.12.2008 року в порушення ст. 168 Земельного кодексу України, не маючи спеціального дозволу, на території Хрестищанської сільської ради за межами населеного пункту на земельній ділянці загальною площею 0,173 га земель сільськогосподарського призначення, проводив земляні роботи з прокладення трубопроводу та тим самим знімав ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту).
Прокурором зазначено, що згідно до розрахунку розміру шкоди, проведеного згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженого постановою КМУ від 25.07.2007 року № 963, сума шкоди, заподіяна відповідачем Слов'янській районній державній адміністрацій державній адміністрації, склала 2585,14 грн.
Відповідач про день та час розгляду справи був повідомлений належним чином, але відзиву на позовну заяву не подав, не використав своє право на участь у судовому засіданні, представника в судове засідання не направив. Враховуючи, що наявних в матеріалах справи документів та пояснень достатньо для прийняття рішення, суд вважає за можливе відповідно до ст.75 ГПК України вирішити спір по суті.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:
Державним інспектором, головним спеціалістом Північного регіонального відділу Управління з контролю за використанням та охороною земель в Донецькій області 08.12.2008 року проведено перевірку відповідача відповідно до вимог статей 6, 10 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” з питання дотримання вимог земельного законодавства при проведенні земляних робіт на території Хрестищанської сільської ради, результати якої викладені в акті перевірки від 08.12.2008 року.
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що позивачем проводяться по прокладці газопроводу високого тиску на земельній ділянці загальною площею 0,9710 га на землях Хрестищанської сільської ради, фонд сільськогосподарського призначення, при цьому підстелююча порода під чорнозем, а саме суглинок, вигорнута із траншеї та перемішана з чорноземом. Фактів надання дозволів на зняття родючого шару ґрунту в цьому випадку не надавалося, що є порушенням ст.ст. 91, 96 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України „Про охорону земель”.
За результатами перевірки Управлінням з контролю за використанням та охороною земель в Донецькій області відповідачу 08.12.2008 року видано припис № 021282, яким відповідачу приписано усунути порушення чинного земельного законодавства.
Згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963, головним спеціалістом Північного регіонального відділу Управління з контролю за використанням та охороною земель в Донецькій області було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) відповідачем без спеціального дозволу на земельній ділянці із земель сільськогосподарського призначення, розташованої у Слов'янському районі на території Хрестищенської сільської ради, відповідно до якого загальний розмір заподіяної шкоди склав 2585,14 грн.
Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Згідно статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані, зокрема, додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі.
Статтею 168 Земельного кодексу України передбачено, що ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель.
Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст.ст. 96, 168 Земельного кодексу України та ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 08.12.2008 року.
У відповідності до вимог ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за невиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту.
Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963, було розраховано розмір шкоди, заподіяної відповідачем внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу на земельній ділянці із земель сільськогосподарського призначення, розташованої у Слов'янському районі на території Хрестищенської сільської ради, яка дорівнює 2585,14 грн.
Методика спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (п. 1 Методики).
Сума збитків в розмірі 2585,14 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена прокурором до стягнення.
Як зазначалось та вбачається з матеріалів справи відповідачем вчинене порушення на землях резервного фонду Хрестищенської сільської ради, за межами населеного пункту.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Таким чином, Слов'янська районна державна адміністрація є особою, яка відповідно до закону здійснює права власника земельної ділянки, щодо якої відповідачем вчинене порушення.
В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
З огляду на наведені приписи законодавства та обставини справи, зарахування сум шкоди повинно здійснюватись до спеціального фонду місцевого бюджету Хрестищенської сільської ради.
Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 40, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 96, 168, 211 Земельного кодексу України, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги задовольнити.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Донецькоблгаз” (83050, м. Донецьк, вул. Р.Люксембург, 23а, ЄДРПОУ 20316969, р/р 26000190494001 ЗАТ КБ „Приватбанк” МФО 335548) на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Хрестищенської сільської ради (рахунок 33111331700348, одержувач: місцевий Слов'янський район Хрестищенська сільська рада 24062100, ЗКПО 34686605 гудку У Донецькій області, МФО 834016) кошти у сумі 2585,14 грн. в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Донецькоблгаз” (83050, м. Донецьк, вул. Р.Люксембург, 23а, ЄДРПОУ 20316969, р/р 26000190494001 ЗАТ КБ „Приватбанк” МФО 335548) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 102,00 грн.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Донецькоблгаз” (83050, м. Донецьк, вул. Р.Люксембург, 23а, ЄДРПОУ 20316969, р/р 26000190494001 ЗАТ КБ „Приватбанк” МФО 335548) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.
Суддя Гончаров С.А.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2009 |
Оприлюднено | 16.10.2009 |
Номер документу | 5009011 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Гончаров С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні