18/399
КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01033, м.Київ, вул.Жилянська 58-б тел. 284-37-31
Іменем України
П О С Т А Н О В А
25.06.09 р. № 18/399
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого судді: Федорчук Р. В (доповідач по справі),
суддів:
Лобань О.І.
Ткаченка Б.О.
секретар судового засідання: Єрмак Л.В.
за участю представників сторін: згідно протоколу судового засідання від 25.06.2009 року.
розглянувши апеляційну скаргу закритого акціонерного товариства «Альфа-Банк»на рішення господарського суду Черкаської області від 26.03.2009 року
у справі № 18/399 ( суддя Васянович А.В.)
за позовом закритого акціонерного товариства «Альфа-Банк», м. Київ
до товариства з обмеженою відповідальністю «Комерційно –виробнича фірма «Аверс», с. Білозір'я
про стягнення 474 515 грн. 24 коп.,
в с т а н о в и в :
Рішенням господарського суду Черкаської області від 26.03.2009 року по справі № 18/399 в задоволенні позову закритого акціонерного товариства «Альфа-Банк»до товариства з обмеженою відповідальністю «Комерційно –виробнича фірма «Аверс»про стягнення 474 515 грн. 24 коп., відмовлено повністю (а.с. 119 –121).
Не погодившись із прийнятим рішенням, закрите акціонерне товариство «Альфа-Банк»подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Черкаської області від 26.03.2009 року по справі № 18/399 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача на користь позивача 475 515, 24 грн. та понесені судові витрати.
В обґрунтування вимог, викладених в апеляційній скарзі, скаржник посилався на те, що при винесенні оскаржуваного рішення місцевим господарським судом було порушено норми процесуального права та неповно з'ясовано усі обставини, що мають значення для справи, у зв'язку з чим оскаржуване рішення підлягає скасуванню з підстав, викладених у тексті скарги.
Відповідач заперечує проти апеляційної скарги з підстав викладених у відзиві на апеляційну скаргу від 01.06.2009 року, вважає її необґрунтованою, а оскаржуване рішення вважає законним та таким, що має бути залишеним без змін.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 27.04.2009 року, згідно ст. 98 ГПК України, апеляційна скарга була прийнята до апеляційного провадження та призначена до розгляду в судовому засіданні за участю уповноважених представників сторін.
04.06.2009 року за заявою представників сторін, строк розгляду справи колегією суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду в порядку ст. 69 ГПК України продовжувався.
У судовому засіданні представник позивача надав пояснення суду та підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі, вважає їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, а рішення господарського суду Черкаської області від 26.03.2009 року таким, що підлягає скасуванню з підстав викладених в апеляційній скарзі.
Представник відповідача в судовому засіданні надав пояснення суду та заперечив проти доводів викладених в апеляційній скарзі, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, а рішення господарського суду Полтавської області вважає законним, обґрунтованим та таким, що має бути залишеним без змін.
25.06.2009 року Київським міжобласним апеляційним господарським судом було проголошено вступну та резолютивну частини Постанови.
Відповідно до ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи, апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково наданими доказами, якщо заявник обґрунтував неможливість їх надання суду в першій інстанції з причин, що не залежали від нього, повторно розглядає справу.
Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а за їх відсутності –на підставі закону, що регулює подібні відносини, або виходячи із загальних засад і змісту законодавства України.
Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Як свідчать п. п. 2, 4 ч. 1 ст. 104 ГПК України підставою для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є, зокрема, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими та порушення або неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду, дослідивши наявні у справі матеріали, заслухавши пояснення учасників судового засідання, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом норм матеріального та процесуального права, при винесені оскаржуваного судового рішення, знаходить апеляційну скаргу такою, що підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи між ТОВ «Комерційно-виробнича фірма»«Аверс»та ЗАТ «Альфа-Банк»06.06.2008 року було укладено та нотаріально посвідчено договір оренди (найму) (а.с. 12 –17).
За умовами даного договору ТОВ «Комерційно-виробнича фірма»«Аверс»(орендодавець) надає, а ЗАТ «Альфа-Банк»(орендар) приймає у платне строкове користування (в оренду) нежитлове приміщення, що належить орендодавцю на праві власності, а саме: магазин на першому поверсі літ А-4, площею 195 кв. м., що розташоване в м. Черкаси, бул. Шевченка, 208.
Відповідно до п. 1.5. Договору оренди, метою оренди є розташування в ньому структурного підрозділу ЗАТ «Альфа-Банк».
Строк договору оренди (найму) складає 5 років та обчислюється з дати надання орендодавцем орендарю приміщення за Актом п. 8.2. Договору оренди.
Пунктом 2.1. Договору оренди передбачено, що орендоване приміщення має бути надане ЗАТ «Альфа-Банк»не пізніше 01.08.2008 року, з оформленням Акту приймання-передачі приміщення.
Відповідно до підписаного між ЗАТ «Альфа-Банк»та ТОВ «КВФ «Аверс»Акту приймання-передачі орендованого приміщення, приміщення передано 01.08.2008 року та не мало недоліків, в тому числі і з електропостачання.
Відповідно до вимог п.п. б п 10.4 постанови Правління Національного банку України від 31.08.2001 року № 375 «Про затвердження Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень»банк може відкривати відділення (як на балансі банку, так і на балансі філії) у разі наявності у банку та/або філії, новостворюваного відділення технічних та інших умов, потрібних для забезпечення функціонування відділення, здійснення ним відповідних операцій і їх належного обліку (у тому числі відповідне приміщення і програмне забезпечення, технічні можливості і характеристики якого забезпечують щоденне формування операційної та звітної інформації в розрізі відділень та доступ до цієї інформації Національного банку, спеціальне банківське обладнання, комп'ютерна техніка, комунікаційні засоби тощо) відповідно до вимог законодавчих актів України, нормативно-правових актів Національного банку, а також нормативно-правових актів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо порядку формування і ведення бази даних про вкладників - фізичних осіб та надання звітності.
З метою приведення орендованого приміщення, відповідно до вимог наведеної вище норми, між ЗАТ «Альфа-Банк»та компетентними юридичними особами були укладені наступні договори.
Між ЗАТ «Альфа-Банк»та ПП «Рустстрой»був укладений Договір підряду № 51/32/2008 від 30.06.2008 року на виконання робіт з модернізації (переобладнання, дообладнання) орендованого приміщення (а.с. 20 –27)
Згідно п.2.5. Договір підряду ЗАТ «Альфа-Банк»перерахував ПП «Рустстрой»аванс в розмірі 70 % від вартості комплексу робіт по модернізації, що становить 274 393 гривні 56 коп., про що свідчить меморіальний ордер № 23211 від 21.07.2008 року (а.с. 28).
Станом на листопад 2008 року ПП «Рустстрой»виконало роботи на загальну суму 267 841 гривня 20 коп., про що свідчать акт № 1 приймання виконаних підрядних робіт за листопад 2008 року та Довідка про вартість виконаних робіт, що складена за типовою формою № КБ-3 (а.с. 29 –38).
Також, між ЗАТ «Альфа-Банк»та ПП «Рустстрой»була укладена Додаткова угода № 1 від 09.09.2008 року до Договору підряду № 51/32/2008 від 30.06.2008 року на виконання робіт з модернізації (переобладнання, дообладнання) (а.с. 39).
Відповідно до умов вказаної додаткової угоди ПП «Рустстрой»провело додаткові роботи, що необумовлені технічним завданням, але необхідні для здачі орендованого приміщення в експлуатацію. Вартість відповідних робіт, згідно п. 2. Додаткової угоди до Договору підряду, становить 26 358 гривень. Зазначену суму ЗАТ «Альфа-Банк»перерахував ПП «Рустстрой», про що свідчить меморіальний ордер № 21440 від 19.09.2008 року (а.с. 40).
Станом на вересень 2008 року ПП «Рустстрой»виконало роботи на загальну суму 26 358 гривень, про що свідчать акт приймання виконання підрядних робіт за вересень 2008 року та Довідка про вартість виконаних робіт за вересень 2008 року, що складена за типовою формою № КБ-3 (а.с. 41 –43).
З метою розроблення, оформлення та погодження усієї необхідної проектної та виконавчої документації щодо поліпшення орендованого Приміщення між ЗАТ «Альфа-Банк»та ПП «АРТ-ЛЕНД»був укладений Договір № 55/32/2008 від 23.07.2008 року (а.с. 44 –50).
Додатком № 6 від 23.07.2008 року до Договору № 55/32/2008 від 23.07.2008 року (а.с. 51) визначено, що ЗАТ «Альфа-Банк»доручає ПП «АРТ-ЛЕНД»підготувати пакет документів та отримати дозволи на розміщення відділення ЗАТ «Альфа-Банк» у орендованому приміщенні. На підставі відповідного Додатку № 6 ЗАТ «Альфа-Банк»перерахував ПП «АРТ-ЛЕНД»50 % авансу у розмірі 25 500 гривень, про що свідчить меморіальний ордер № 22277 від 27.08.2008 року (а.с. 52).
Відповідно до доповнення № 1 до Додатку № 6 від 23.07.2008 року ПП «АРТ-ЛЕНД»отримав завдання на розробку робочої проектної документації щодо переобладнання орендованого приміщення (а.с. 53).
Згідно з актом № 1 здачі-приймання робіт (проектної документації), відповідні роботи на суму 25 500 гривень ПП «АРТ-ЛЕНД»виконало (а.с. 56).
З метою забезпечення орендованого приміщення охоронними засобами між ЗАТ «Альфа-Банк»та ТОВ «РОМСАТ КОМУНІКЕЙШИНЗ ІНТЕГРЕЙД»був укладений Договір № І-ВКС080911.01 від 11.09.2008 року на проектні, монтажні та пусконалагоджувальні роботи систем безпеки (а.с. 57 –60).
ЗАТ «Альфа-Банк»меморіальним ордером № 701 від 07.10.2008 року було здійснено передоплату відповідних робіт на суму 64 538 грн. 13 коп. (а.с. 61).
Відповідно до акту здачі –прийому робіт за договором № І-ВКС080911.01 від 11.09.2008 року роботи по вказаному вище договору виконані частково на суму 24 419 гривень 04 коп. (а.с. 62 –63).
Згідно додаткової угоди № 53 від 11.09.2008 року до Генерального договору № 1229/АО про підрядні роботи від 03.01.2007 року укладеного між ЗАТ «Альфа-Банк»та ТОВ «МКС» (а.с. 68), ТОВ «МКС» виконувало роботи по монтажу кабельних інформаційних системах.
Згідно акту виконаних робіт № 80006428 від 09.12.2008 року (а.с. 72), роботи виконані в повному об'ємі на суму 20 397 гривень 66 коп. та сплачені ЗАТ «Альфа-Банк», що підтверджується меморіальними ордерами № 779 від 09.12.2008 року (додаток № 24) та № 12736 від 19.12.2008 року (а.с. 70 –71).
Таким чином вищезазначені витрати стосовно підрядних робіт на виконання робіт з модернізації (переобладнання, дообладнання) орендованого приміщення, розробки робочої проектної документації щодо переобладнання орендованого приміщення, дообладнання приміщення необхідними комунікаційними засобами та охоронними засобами, є витратами, що пов'язані із поліпшенням орендованого приміщення ЗАТ «Альфа-Банк».
Відповідно до п. 2.7. Договору оренди від 06.06.2008 року орендар має право робити будь –які поліпшення приміщення за згодою орендодавця.
Відповідно до ч. 3 ст. 778 ЦК України, якщо поліпшення речі зроблено за згодою наймодавця, наймач має право на відшкодування вартості необхідних витрат або на зарахування їх вартості в рахунок плати за користування річчю.
Як свідчать погоджені письмово між ЗАТ «Альфа-Банк»та ТОВ «КВФ «Аверс»ескізні рішення фасадної частини орендованого приміщення та плани внутрішньої перебудови приміщення, погодження ТОВ «КВФ «Аверс»на проведення поліпшень отримано (а.с. 73 –75). Це вбачається з відповідних письмових відміток щодо погодження вказаних ескізів та планів внутрішньої перебудови. Зазначене узгоджується з п. 5.2.3. договору оренди.
Отже, обмежень щодо вартості поліпшень орендовано майна, договір оренди (найму) від 06.06.2008 року не містить, що не було враховано судом першої інстанції.
Крім того, Додаток № 1 до договору оренди від 06.06.2008 року являє собою план приміщення, яке передане в оренду, а погоджений план внутрішньої перебудови спірного приміщення містить весь комплекс необхідних поліпшень для потреб ЗАТ «Альфа-Банк».
Таким чином, орендодавець повністю погодив здійснення відповідних робіт, що направлені на перебудову (модернізацію) орендованого приміщення для потреб орендаря. Крім того, колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду враховує, що укладаючи договір оренди для використання орендованого приміщення під банківську установу, орендар знав про необхідність подальшого переобладнання вказаного приміщення саме з врахуванням специфіки діяльності банку, оскільки вказані вимоги до банківського приміщення містяться у Постанові Правління Національного банку України від 31.08.2001року № 375 і є загальновідомими. Самим підписанням вказаного договору оренди орендодавець фактично погодився на подальше переобладнання (поліпшення) орендованого приміщення. Зазначене вище, також не було враховано судом першої інстанції, що призвело до неправильного прийняття рішення по справі.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що проведені позивачем поліпшення майна на суму 364 515 гривень 24 коп., які підтверджуються актами виконаних робіт та меморіальними ордерами по сплаті цих робіт підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача.
Разом з цим, у орендованому приміщенні з вересня місяця 2008 року було відсутнє електропостачання, що підтверджується листом ВАТ «Черкасиобленерго» від 23.09.2008 року № 394, скерованого ТОВ «КВФ «Аверс»(а.с. 80).
Про даний факт також свідчить лист ПП «Рустстрой»№ 14 від 26.11.2008 року, в якому зазначено, що з вини власника приміщень –ТОВ «КВФ «Аверс», ПП «Рустстрой»не може виконати в повному об'ємі роботи по Договору підряду № 51/32/2008 від 30.06.2008 року на виконання робіт з модернізації (переобладнання, дообладнання) орендованого приміщення, оскільки відсутня подача електричної енергії (а.с. 81).
Відповідно до п. 5.2.4. Договору оренди від 06.06.2008 року ТОВ «КВФ «Аверс»зобов'язано надати право і можливість безперешкодного користування електроенергією, водопостачанням, опаленням і вентиляцією, каналізацією, у зв'язку з орендою приміщення, згідно технічних умов.
Оскільки ТОВ «КВФ «Аверс»порушило зобов'язання, встановлені Договором оренди від 06.06.2008 року, і унеможливило належне використання об'єкту оренди відповідно до цільового призначення орендованого приміщення, ЗАТ «Альфа-Банк»відповідно до п. 8.4. Договору оренди поставило питання про дострокове розірвання Договору оренди, про що свідчить повідомлення про розірвання договору оренди від 13.11.2008 року № 39070-11-б/б (а.с. 81).
ТОВ «КВФ «Аверс»листом № 122 від 21.11.2008 року прийняло вимогу ЗАТ «Альфа-Банк»щодо розірвання Договору оренди з 17.11.2008 року, тобто з дати отримання відповідної вимоги ЗАТ «Альфа-Банк»(а.с. 84).
Відповідно до п. 6 ст. 762 ЦК України наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає.
Орендоване приміщення ЗАТ «Альфа-Банк»не могло бути використане, оскільки була відсутня електроенергія, що унеможливлювало ні належне і повне проведення ремонтних робіт, а також функціонування відділення Банку, відповідно до вимог, що ставляться Положенням про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 31.08.2001 року № 375.
За умовами п. 3.1. Договору оренди орендна плата на місяць складала 55 000 гривень з ПДВ.
На підставі п. 3.1.1. вказаного Договору оренди ЗАТ «Альфа-Банк»перерахував ТОВ «КВФ «Аверс»110 000 гривень, як оплату першого та останнього місяця оренди, що підтверджується меморіальним ордером № 38285 від 18.06.2008 року (а.с. 85).
Відповідно п. 3.2. Договору оренди від 06.06.2008 року ЗАТ «Альфа-Банк»перерахував ТОВ «КВФ «Аверс»55 000 гривень, як оплату оренди за вересень 2008 року, що підтверджується меморіальним ордером № 8830 від 05.09.2008 року (а.с. 86).
Пунктом 8.2. Договору оренди (найму) від 06.06.2008 року строк оренди складає 5 (п'ять) років та обчислюється з дати надання приміщення за Актом.
Акт приймання-передачі орендованого приміщення від 01.08.2008 року, складений між ЗАТ «Альфа-Банк»та ТОВ «КВФ «Аверс»свідчить про те, що орендоване приміщення передано ЗАТ «Альфа-Банк»01.08.2008 року (а.с. 19).
Згідно ст. 509 ЦК України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Відповідно до ст. 526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Таким чином, колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що позивач має право на повернення сплаченої орендної плати за вересень 2008 року (55 000 гривень) та частину гарантійного внеску за останній місяць оренди у сумі 55 000 гривень, всього 110 000 гривень.
Підсумовуючи вищенаведене колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що ТОВ «КВФ «Аверс»зобов'язане відшкодувати ЗАТ «Альфа-Банк»вартість зроблених поліпшень орендованого приміщення на суму 364 515 гривень 24 копійки та сплаченої орендної плати у сумі 110 000 гривень, що разом складає 474 515 гривень 24 двадцять чотири копійки.
Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Представником позивача в розумінні ст. 33 ГПК України належним чином доведені обставини справи які викладені в апеляційній скарзі.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла до висновку, що рішення господарського суду Черкаської області від 26.03.2009 року прийняте за неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, за недоведеністю обставин, які місцевий господарський суд визнав встановленими та невідповідністю висновків, викладених в рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, тому зазначене рішення підлягає скасуванню на підставі ст. 104 ГПК України, а апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Керуючись ст. ст. 43, 99, 101 –105 ГПК України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу закритого акціонерного товариства «Альфа-Банк»на рішення господарського суду Черкаської області від 26.03.2009 року у справі № 18/399 задовольнити.
2. Рішення господарського суду Черкаської області від 26.03.2009 року у справі № 18/399 скасувати.
3. Прийняти по справі нове рішення, яким стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Комерційно-виробнича фірма»«Аверс»(код ЄДРПОУ 32291417) на користь закритого акціонерного товариства «Альфа-Банк»(код ЄДРПОУ 23494714) 474 515 гривень 24 копійки.
4. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Комерційно-виробнича фірма»«Аверс»(код ЄДРПОУ 32291417) на користь закритого акціонерного товариства «Альфа-Банк»(код ЄДРПОУ 23494714) 4 745, 16 грн. державного мита за розгляд позовної заяви, 118 грн. за інформаційне технічне забезпечення судового процесу та 2 372, 58 грн. в повернення державного мита за розгляд справи в суді апеляційної інстанції.
5. Доручити господарському суду Черкаської області видати відповідні виконавчі документи.
6. Постанова Київського міжобласного апеляційного господарського суду по даній справі набирає законної сили з дня її прийняття відповідно до ст. 105 ГПК України.
7. Постанова Київського міжобласного апеляційного господарського суду може бути оскаржено у касаційному порядку до Вищого господарського суду України відповідно до ст. 105 ГПК України.
8. Матеріали справи № 18/399 повернути до господарського суду Черкаської області.
Головуючий суддя: Федорчук Р. В
Судді:
Лобань О.І.
Ткаченко Б.О.
Суд | Київський міжобласний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2009 |
Оприлюднено | 22.10.2009 |
Номер документу | 5070882 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський міжобласний апеляційний господарський суд
Федорчук Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні