ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
07.09.10 Справа № 13/31
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого судді Орищин Г.В.
суддів Галушко Н.А.
ОСОБА_1
розглянувши апеляційні скарги державного територіально-галузевого об»єднання «Львівська залізниця» за №94-ю від 16.04.2010р. та за №149-ю від 01.06.2010р.
на рішення господарського суду Львівської області від 01.04.2010 року
та на додаткове рішення господарського суду Львівської області від 28.04.2010 року
у справі № 13/31
за позовом закритого акціонерного товариства «Трест Дніпродорбуд», м.Дніпропетровськ
до відповідача державного територіально-галузевого об»єднання «Львівська залізниця», м.Львів
про стягнення 176 056,80грн.
за зустрічним позовом державного територіально-галузевого об»єднання «Львівська залізниця», м.Львів
до відповідача закритого акціонерного товариства «Трест Дніпродорбуд», м.Дніпропетровськ
про стягнення 298 929,07грн.
за участю представників сторін:
від позивача ОСОБА_2
від відповідача ОСОБА_3, ОСОБА_4
Права і обов'язки сторін, передбачені ст. 22 ГПК України, право заявляти відводи, представнику та прокурору роз'яснено.
Оскаржується рішення господарського суду Львівської області від 01.04.2010 року у справі № 13/31, яким задоволено позов закритого акціонерного товариства «Трест Дніпродорбуд», присуджено до стягнення з державного територіально-галузевого об»єднання «Львівська залізниця»на користь позивача 64173,07грн. плати за користування дорогами, 104744,88грн. збору за зберігання вагонів, 2962,85грн. збору за переведення стрілок, 4176грн. штрафу за не очищення вагонів, 1760,57грн. державного мита, 118 витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, 17250грн. витрат за проведення експертизи, а також додаткове рішення господарського суду Львівської області від 28.04.2010 року у справі №13/31, яким відмовлено в задоволенні зустрічного позову державного територіально-галузевого об»єднання «Львівська залізниця»до закритого акціонерного товариства «Трест Дніпродорбуд»про стягнення 298 929,07грн. боргу за перевезення вантажів та зберігання вагонів.
Рішення мотивовано тим, що факт погодження стягнених з позивача сум спростований висновком судово - почеркознавчої експертизи № 2907 від 19.02.2010р., грошові кошти, всупереч п.1.3. Правил розрахунків за перевезення вантажів, списані з позивача вже після видачі йому вантажів, відтак, суд , з посиланням на стс.ст. 62, 119 Статуту залізниць, пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, ст.ст.319, 526 ЦК України, прийшов до висновку про необхідність задоволення первісних позовних вимог у повному обсязі.
Додаткове рішення мотивовано тим, що матеріалами справи підтверджено факт оплати ДЗАТ «Трест Дніпродорбуд»за період з 25.08.2008р. по 02.05.2009р. 390 000грн., зокрема, по станції Глибока-Буковинська - 337 477,20грн., що підтверджується випискою по розрахунку відповідача за зустрічним позовом та актом звірки розрахунків від 02.04.2009р., відтак, прийшов до висновку про відсутність предмета спору за зустрічним позовом, що є підставою для відмови в такому позові.
Дане рішення оскаржується ДТГО «Львівська залізниця», оскільки, на його думку, прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним з»ясуванням обставин справи, з невідповідністю висновків суду матеріалам та обставинам справи, просить таке скасувати, і прийняти нове рішення, яким в задоволенні первісного позову -відмовити, а зустрічний позов задоволити.
Зокрема, зазначає, що задовольняючи первісний позов, суд виходив з того, що списання нарахованих платежів відбулося в неузгодженому порядку, однак, мав би задоволити вимоги по зустрічному позову щодо стягнення з вантажоодержувача (відповідача за зустрічним позовом) платежів за фактично надані йому послуги. Натомість, як зазначає скаржник, суд відмовляючи у задоволенні зустрічного позову виходив з того, що залізниці вже оплачено платежі за надані послуги, що підтверджується актом звірки. Однак, судом не дано оцінки документам, долученим залізницею до матеріалів справи, зокрема, випискам з книг прибуття; актам загальної форми, які підписані представниками сторін, в яких відображено час затримки вагонів на місцях загального користування та підтверджується факт затримки вантажів; пам»яткам про користування вагонами, які підписані сторонами, в яких відображено фактичний час подачі вагонів під вивантаження після їх затримки на місцях загального користування; приміткою пам»ятки про користування вагонами, якою встановлено, що при одночасній подачі та забиранні вагонів на під»їздну колію переведення стрілок проводиться 6 раз; пам»яткам №№9-54, якими підтверджено кількість переведень стрілок (270 раз); актами загальної форми, якими підтверджено факт подачі залізниці неочищених вагонів, які підписані представниками позивача за первісним позовом без заперечень.
Також скаржник зазначає, що позивач за первісним позовом заперечуючи факт погодження стягнення платежів за надані послуги з перевезення вантажів у вигляді підписання відомостей плати за користування вагонами та накопичувальних карток повноважними особами, не заперечує факт надання залізницею таких послуг.
Представник скаржника в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.
Відповідач заперечив доводи скаржника з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу та усними поясненнями представників в судовому засіданні. Зокрема, зазначив, що факт безпідставного списання з особового рахунку позивача нарахованих платежів за надані послуги підтверджується матеріалами справи, зокрема, висновком експерта; а позовні вимоги за зустрічним позовом вважає безпідставними та такими, що спростовуються актом звірки розрахунків від 02.04.2009р.
З матеріалів справи та апеляційної скарги вбачається наступне:
26.08.2008р. між ДТГО «Львівська залізниця»(залізниця - по договору, відповідач - за первісним позовом) та ДЗАТ «Трест Дніпродорбуд»(вантажовласник - по договору, позивач - за первісним позовом) укладено договір № 240-08 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, відповідно до умов якого залізниця зобов'язалась надавати вантажовласнику послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, та, в міру надання послуг, списувати відповідні суми з особового рахунку позивача на підставі фінансових документів(перевізних документів, накопичувальних відомостей плати за користування вагонами, контейнерами і т.ін.), а вантажовласник - здійснювати попередню оплату за надані послуги, шляхом внесення грошових коштів на свій особовий рахунок (а.с.14-15, том І).
За цим договором залізниця надає вантажовласнику послуги на станціях Глибока-Буковинська за умовами наявності коштів на його особовому рахунку (п.7.1.договору).
Відповідно до п.3.3.-3.4. договору, залізниця не пізніше третього робочого дня після списання надає вантажовласнику через станцію перелік списаних сум. По закінченню кожного місяця залізниця надає вантажовласнику витяг з його особового рахнку і податкову накладну. Не рідше одного разу на місяць вантажовласник і залізниця провадять звірку розрахунків, результати якої оформляються актом.
З метою створення можливості отримання вантажів позивача, між позивачем за первісним позовом та відкритим акціонерним товариством В«ЧернівціоблпаливоВ» укладено договір №08/09-2 від 02.09.2008р., згідно якого ВАТ В«ЧернівціоблпаливоВ» надавало позивачу в користування підвищений шлях при станції Глибока-Буковинська, що належить підприємству ВАТ В«ЧернівціоблпаливоВ» , а позивач - зобов'язувався оплачувати надані послуги. При цьому вагони, які прибували на адресу вантажоодержувача - позивача на станцію Глибока-Буковинська Львівської залізниці, подавалися та прибиралися локомотивом залізниці на підВ»їзну колію ВАТ "Чернівціоблпаливо" в рамках договору про подачу та забирання вагонів від 15.06.2004р., укладеного між підприємством ВАТ "Чернівціоблпаливо" та ДТГО «Львівська залізниця»(а.с.17-22, том І).
Для визначення порядку використання підвищеного шляху під час отримання вантажів позивача, між сторонами укладено угоду про порядок роботи на під'їзній колії ВАТ В«ЧернівціоблпаливоВ» при станції Глибока - Буковинська Львівської залізниці від 02.09.2008р., яка в свою чергу, також була погоджена із начальником вищезазначеної залізничної станції.
Протягом вересня-жовтня 2008 року по станції Глибока-Буковинська позивачем було отримано й вивантажено 287 вагонів із сипучими інертними матеріалами.
На початку жовтня 2008р. відповідачем з особового рахунку позивача знято кошти у вигляді добору за вагони, що прибували на адресу позивача у вересні.
Позивач вважаючи, що нараховані залізницею плата за користування вагонами, збір за зберігання вагонів на коліях станції, інші збори, були необґрунтовано підвищені та списані безпідставно, звернувся з позовом про стягнення з залізниці безпідставно списаних коштів, зокрема, 64173,07грн. плати за користування вагонами в сумі, 104744,88грн. плати за зберігання вагонів, 2962,85грн. збору за переведення стрілок, 4176грн. штрафу за неочищення вагонів.
Дана позовна заява прийнята до провадження.
До прийняття рішення за первісним позовом, залізницею подано зустрічну позовну заяву до ДЗАТ «Трест Дніпродорбуд»про стягнення 298 929,07грн. боргу, яка ухвалою господарського суду Львівської області від 11.06.2009р. прийнята до розгляду сумісно із первісним позовом.
Зустрічні позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскільки позивач за первісним позовом заперечує факт списання платежів за надані послуги з перевезення вантажів, однак, не заперечує факт надання залізницею таких послуг, відповідно, залізниця заявила зустрічні позовні вимоги про стягнення 93 702,49грн. плати за користування вагонами, 144 497,50грн. збору за зберігання вантажів, надання яких підтверджується матеріалами справи.
Судова колегія, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши подані сторонами докази на відповідність їх фактичним обставинам і матеріалам справи, вважає, що підстави для задоволення апеляційної скарги та, відповідно, скасування оскаржуваного рішення - відсутні, з огляду на наступне:
Оформлення документів, пов»язаних з перевезенням вантажів та нарахування платежів за надані послуги проводиться в порядку, передбаченому Статутом залізниць України, Правилами користування вагонами та контейнерами (затверджених Наказом Мінтрансу №113 від 25.02.1999р., зареєстрованих в Мін'юсті 15.03.1999р. №165/3458), Правилами зберігання вантажів (затверджених Наказом Мінтрансу №644 від 21.11.2000р., зареєстрованих в Мін'юсті 24.11.2000р. №866/5087), Правилами розрахунків за перевезення вантажів (затверджених Наказом Мінтрансу №644 від 21.11.2000р., зареєстрованих в Мін'юсті 24.11.2000р. №864/5085), Тарифного керівництва №1 (затверджених Наказом Мінтрансу №551від 15.11.1999р., зареєстрованих в Мін'юсті 01.12.1999р. №828/4121).
Відповідно до ст.119 Статуту залізниць України, за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
Відповідно до п.2 Правил користування вагонами і контейнерами, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станції відправника та призначення за В«відомістю плати за користування вагонами (контейнерами)В» форми ГУ- 46 (додаток 1), яка складається на підставі В«пам'яток про користування вагонами (контейнерами)В» форми ГУ- 45 (додаток 2), В«актів за затримку вагонівВ» форми ГУ- 23а (додаток 3), В«актів загальної форми ГУ- 23 (додаток 6)В» .
Пункт 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, передбачає, що залізниця списує відповідні суми (провізну плату, додаткові збори, штрафи) на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами, контейнерами і актів виконаних робіт за двома підписами сторін.
Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред'явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов'язаний підписати відомість із зауваженнями.
Пунктами 8, 12 названих Правил передбачено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника . В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Відтак, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами ( п. 3 названих Правил).
З наведеного вбачається, що у разі затримки вагонів на станції призначення з причин, які залежать від вантажовласника, залізниця складає акт відповідної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Як вбачається з матеріалів справи, залізниця на підставі документів, які оформлені у зв'язку з затримкою вагонів, а також оформлені на підтвердження факту нарахування відповідних платежів (акти загальної форми, відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки), які підписані представниками, зокрема, вантажовласника, нарахувала відповідні платежі та списала їх в порядку, передбаченому п.2.3. Правил розрахунків за перевезення вантажів, та умовами договору.
Однак, як правильно встановлено висновком місцевого господарського суду, що факт погодження вантажовласником (позивачем за первісним позовом) причин та часу затримки вагонів, засвідчення фактів повернення неочищених вагонів, а також сум, що підлягають сплаті, спростовується висновком судово-почеркознавчої експертизи №2907 від 19.02.2010р., зокрема, п.2 якого встановлено, що підписи від імені представника позивача ОСОБА_5 на актах загальної форми: №100 від 16.09.2008р., №101 від 16.09.2008р., №103 від 17.09.2008р., №105 від 18.09.2008р., №106 від 18.09.08р., №110 від 18.09.2008р., №113 від 19.09.2008р., №116 від 20.09.2008р., №117 від 20.09.2008р., №119 від 20.09.2008р., №121 від 20.09.08р., №122 від 21.09.2008р., №125 від 22.09.2008р., №126 від 22.09.2008р., №129 від 22.09.2008р., №131 від 23.09.2008р., №133 від 23.09.08р., №134 від 23.09.2008р., №136 від 24.09.2008р., №138 від 24.09.2008р., №139 від 25.09.2009р., №148 від 28.09.2008р., №149 від 28.09.2008р., №152 від 29.09.2008р., №154 від 30.09.2008р., №157 від 30.09.2008р. , №159 від 01.10.2008р., №160 від 01.10.2008р., №161 від 03.10.2008р. виконані не представниками позивача ОСОБА_5 та ОСОБА_6, а іншою особою з намаганням їм наслідувати; п.п.4-8 висновку експертизи, встановлено, що підписи представників підприємства позивача на накопичувальних картках зборів за роботи та штрафи, пов'язані з перевезенням вантажів, виконанні не тими особами, що в них зазначені, а невстановленими особами.
Відтак, судова колегія зазначає, що матеріалами справи доведено відсутність погодження з боку позивача щодо стягнення з нього спірної суми, яка становить суму позовних вимог, тому колегія суддів погоджується з висновком суду про те, що відсутні підстави для застосування відповідальності вантажовідправника - ВАТ В«Трест ДніпродорбудВ» .
За таких обставин місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог ДЗАТ В«Трест ДніпродорбудВ» до ДТГО «Львівська залізниця».
Що стосується зустрічних позовних вимог, то судова колегія зазначає, що місцевий суд дійшов вірного висновку про відсутність заборгованості відповідача за зустрічним позовом, оскільки згідно виписки по рахунку ДЗАТ «Трест Дніпродорбуд»за період з 25.08.2008р. по 02.04.2009р. перераховано 390 000грн., а згідно акту звірки розрахунків від 02.04.2009р. по станції Глибока-Буковинська залізницею було стягнуто 337477,20грн., відтак, судова колегія зазначає, що матеріалами справи підтверджено факт оплати ДЗАТ «Трест Дніпродорбуд»всіх платежів за вищевказаний період, відтак, заявлена до стягнення сума зустрічних позовних вимог в розмірі 298 929,07грн. входить до складу фактично списаних залізницею платежів.
З огляду на викладене, судова колегія, прийшла до висновку про обгрунтованість оскаржуваного рішення як такого, що прийнято відповідно до обставин та матеріалів справи з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд -
П О С Т А Н О В И В:
Рішення господарського суду Львівської області від 01.04.2010р. та додаткове рішення господарського суду Львівської області від 28.04.2010р. у справі №13/31 залишити без змін, а апеляційну скаргу державного територіально-галузевого об»єднання «Львівська залізниця» - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Справу повернути в місцевий господарський суд.
Головуючий суддя Орищин Г.В.
суддя Галушко Н.А.
суддя Краєвська М.В.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2010 |
Оприлюднено | 28.09.2015 |
Номер документу | 50936308 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Орищин Г.В.
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Чоха Любов Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні