ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
"07" грудня 2010 р. Справа № 10/193
За позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській
області м.Рівне
до відповідача ОСОБА_1 акціонерного товариства «Рівнесільмаш»смт.Квасилів Рівненського району
Рівненської області
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача:
1. КП «Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації»м.Рівне
2. Міністерство промислової політики м.Київ
3. Квасилівська селищна рада Рівненського району Рівненської області смт.Квасилів Рівненського району Рівненської області
про визнання права державної власності
Суддя Павлюк І.Ю.
Представники сторін:
від позивача- Боліщук І.Ю., представник (довіреність №12 від 20.07.2010р.);
від відповідача - не з'явився;
від третьої особи 1 - ОСОБА_2, представник (довіреність №16/22 від 30.09.2010р.);
від третьої особи 2 - не з'явився;
від третьої особи 3 - не з'явився.
Відповідач, третя особа 2, третя особа 3 в судове засідання 07 грудня 2010р. не з'явилися, хоч про час і місце слухання справи були повідомлені у встановленому порядку. Отримання відповідачем та третіми особами ухвали суду стверджується повідомленнями відділення підприємства зв'язку, наявними в матеріалах справи (а.с.22-24).
СУТЬ СПОРУ: Позивач -Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області звернувся в господарський суд з позовом до ВАТ «Рівнесільмаш», треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача: КП «РОБТІ», Міністерство промислової політики, Квасилівська селищна рада Рівненського району Рівненської області про визнання права власності за державою Україна в особі РВ ФДМУ по Рівненській області на об'єкти незавершеного будівництва -житлові будинки №19, №21-А, що знаходяться за адресою: Рівненська область, Рівненський район, смт.Квасилів, вул.Молодіжна,54, Молодіжна,56 та перебувають на балансі ВАТ «Рівнесільмаш».
Відповідач - ВАТ «Рівнесільмаш» у відзиві на позов №1051 від 06.12.2010р. позовні вимоги визнав в повному обсязі.
Представник третьої особи -КП «РОБТІ»в судовому засіданні 07.12.2010р. позовні вимоги визнав повністю.
Третя особа -Міністерство промислової політики в судове засідання 07.12.2010р. не з'явилася, пояснень з приводу заявлених позовних вимог суду не надала.
Третя особа -Квасилівська селищна рада Рівненського району Рівненської області в судове засідання 07.12.2010р. не з'явилася, пояснень з приводу заявлених позовних вимог суду не надала.
Заслухавши пояснення присутніх представників позивача та третьої особи, дослідивши всі фактичні докази у справі, давши їм достатню і об'єктивну оцінку, суд прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Судом встановлено наступне.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначається правовий режим права власності.
Відповідно до статті 326 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.
У відповідності до ст. 1 Закону України «Про управління об'єктами державної власності», управління об'єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Згідно п.16 ст.6 цього Закону уповноважені органи управління приймають рішення про подальше використання державного майна, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі корпоратизації.
Погоджують передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, а також передачу об'єктів комунальної власності в державну власність; у випадках, передбачених законодавством, приймають рішення про передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук (п.18 ст.6) та виконують інші передбачені законодавством функції з управління об'єктами державної власності (п.38 ст.6).
Фонд державного майна України в силу приписів ч.і статті 7 цьго Закону зокрема, забезпечує захист майнових прав держави на території України відповідно до законодавства, а за її межами - відповідно до чинних міжнародних договорів у межах своїх повноважень.
Відповідно до Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.1994р. №412 відділення у межах своєї компетенції забезпечує виконання законів України, постанов Верховної Ради України, указів і розпоряджень Президента України, декретів, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України, наказів Фонду, рішень обласної ради народних депутатів, розпоряджень Представника Президента України в області. Регіональне відділення є державним органом, який створюється Фондом державного майна України і йому підпорядковується.
До основних завдань відділення, в числі інших, належить здійснення повноважень власника щодо майна, яке приватизується, відповідно до прийнятих ним рішень. Відділення згідно покладених на нього завдань і в межах своїх повноважень; здійснює продаж об'єктів приватизації, здійснює управління та розпоряджається майном підприємств, установ і організацій, що перебуває у державній власності та інші функції згідно з чинним законодавством (п.3 п.п. 5, 9 п.4 Положення).
Відкрите акціонерне товариство "Рівнесільмаш" створено у відповідності до Указу Президента України "Про корпоратизацію підприємств" шляхом перетворення заводу "Рівнесільмаш" у ВАТ "Рівнесільмаш". Засновником товариства виступило Міністерство машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії України, правонаступником прав та обов'язків якого є Міністерство промислової політики України. Інвентаризація і оцінка вартості майна проводилась комісією з корпоратизації, створеною наказом Мінмашпрому, яким в подальшому було затверджено акт оцінки вартості майна заводу "Рівнесільмаш".
Статутний фонд товариства становив 98 250 450 тис. крб., що зазначено в плані розміщення акцій відкритого акціонерного товариства "Рівнесільмаш", затвердженого 11.07.1995р. В плані вказаний також перелік об'єктів, залишкова вартість яких не включена до статутного фонду, в тому числі об'єкти незавершеного будівництва - житлові будинки№ 19, № 21-А.
У Положенні Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду державного майна України, Міністерства економіки України від 19 травня 1999р. № 908/68 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.1999 року за № 414/3707 вказано, що норми цього положення застосовуються при управлінні державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишилося у них на балансі.
Управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації згідно з пунктом 1.3 Положення здійснюють державні органи приватизації.
Відповідно до п. 1.4.1 цього Положення пріорітетним при обранні способу управління державним майном є спосіб його приватизації.
Згідно ст.4 Закону України "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва" рішення про приватизацію об'єктів незавершеного будівництва приймаються Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями, органами приватизації в Автономній Республіці Крим (далі - органи приватизації) на підставі переліку об'єктів, то підлягають приватизації.
Комісія з приватизації об'єктів незавершеного будівництва не утворюється, план їх приватизації не розробляється.
У ст.5 цього Закону вказано, що для включення об'єкта незавершеного будівництва державної форми власності до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, органи, які здійснюють управління відповідними об'єктами незавершеного будівництва, обов'язково подають органам приватизації документи, в тому числі погодження органу, уповноваженого управляти відповідним державним майном, або витяг з плану приватизації (розміщення акцій) підприємства (відкритого акціонерного товариства), до статутного капіталу якого не був включений відповідний об'єкт незавершеного будівництва.
Листом від 22.08.2007р. № 14/4-3-1531 Міністерство промислової політики України повідомило регіональне відділення ФДМУ по Рівненській області що не заперечує стосовно включення об"єктів державаної власності які знаходяться на балансі ВАТ "Рівнесільмаш" та не увійшли до його статутного фонду під час корпоратизації до Переліку об"єктів незавершеного будівництва, що підлягають приватизації, а саме: будівництво житлових будинків № 19, № 21, які знаходяться в смт. Квасилів.
Регіональне відділення ФДМУ по Рівненській області листом № 3833 від 07.11.2007р. зверталось до Рівненського обласного бюро технічної інвентаризації з проханням провести реєстрацію права державної власності, та виготовити витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно-незавершене будівництво житлових будинків № 19, № 21-а, що знаходяться на балансі ВАТ "Рівнесільмаш", за адресою: Рівненська область, Рівненський р-н, смт. Квасилів та не увійшли до статутного фонду товариства.
На що Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації листом № 1191 від 10.12.2007р. повідомило, що не може зарєструвати право державної власності на зазначені об"єкти, оскільки по-перше: право державної власності на об"єкти незавершеного будівництва не реєструється, що суперечить дійсності, оскільки Міністерство юстиції 10.05.2006р. видало лист № 19-32/1 "Щодо порядку державної реєстрації прав власності на об"єкти незавершеного будівництва", на який потім і зсилається ОБТІ, вказуючи другу причину відмови в реєстрації, зокрема необхідність подати до заяви дозвіл на проведення будівельньно-монтажних робіт, довідку про кадастровий номер земельної ділянки та відсутність точної адреси у будинків.
Листом № 4246 від 12.12.2007р. регіональне відділення в доповнення до свого листа від 07.11.2007р. № 3833 щодо виготовлення правовстановчих документів на нерухоме майно - вказаних житлових будинків, що знаходяться на балансі ВАТ "Рівнесільмаш" надіслало Рівненському ОБТІ копію державного акта на право користування землею (в якому вказано, що земля надана в користування заводу "Рівнесільмаш") та копію рішення Квасилівської селищної ради про присвоєння поштової адреси (зокрема стм. Квасилів, вул.Молодіжна,54, Молодіжна,56). Проте, ОБТІ ніяк не відрегувало.
Управління земельних ресурсів у Рівненському районі Рівненської області листом № 01-11-04/182 від 22.01.08 повідомило про присвоєння кадастроваих номерів земельним ділянкам за адресою: смт. Квасилів, вул. Молодіжна,54, Молодіжна,56.
Регіональне відділення зверталось із запитом до інспекції ДАБК у Рівненському районі про надання копії дозволів на виконання будівельних робіт по незавершеному будівництву житлових будинків №19, №21-А, що знаходяться на балансі ВАТ "Рівнесільмаш", розташованих за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, смт. Квасилів, вул.Молодіжна,54 та вул.Молодіжна,56 на що відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Рівненської районної державної адміністрації листом № 15 від 30.01.2008р. повідомив, що дозволи на вищезгадані об"єкти не видавались. Разом з тим, повідомило, що дозволи на початок виконання будівельних робіт почали видаватись з жовтня 1992р.
Проте, в актах обстеження будівельного майданчика і технічного стану об"єкта незавершеного будівництва житлових будинків по вул. Молодіжна,54(19) та Молодіжна,56(21-А) в смт. Квасилів, складених 27.03.2008р. за участю спеціалістів регіонального відділення та представників "Рівнесільмаш", зазначено що будівництво першого будинку розпочато у вересні 1992р., а другого у листопаді 1991р. Тобто, фактично отримати відповідний дозвіл було неможливо, тому будівництво було розпочате без дозволу.
Крім того у 2008р. спеціалістами регіонального відділення була проведена перевірка ефективності використання державного майна, що не увійшло до статутнго фонду ВАТ "Рівнесільмаш", за результатами якої було складено довідку, де також зазначено що вказані будинки є державними.
Відповідно до пункту 3 статті 7 Закону України "Про приватизацію державного майна" державні органи приватизації у межах своєї компетенції здійснюють повноваження власника державного майна у процесі приватизації. Крім того, згідно пункту 4 статті 12 цього Закону, з моменту прийняття рішення про приватизацію майна державного підприємства орган, що здійснює управління майном цього підприємства, передає у встановленому порядку функції з управління цим майном державним органам приватизації.
Відсутність документів, які підтверджують виникнення права власності об'єкти незавершеного будівництва, є причиною звернення регіонального відділення до суду, оскільки вони необхідні для проведення майбутньої приватизації.
Крім того в листі № 14/7-1-2488 від 23.12.2009р. Міністерство промислової політики України не заперечує проти уповноваження регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області представляти інтереси держави в суді з метою виготовлення правовстановлюючих документів на об"єкти незавершеного будівництва житлових будинків за вказаною адресою та визнання права державної власності на них.
Відповідно до ч. 2 статті 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Тобто, будь-які цивільні права та інтереси, які охороняються законом, можуть заслуговувати на судовий захист.
Окрім загального конституційного права на судовий захист цивільне законодавство також передбачає норми, які встановлюють можливість звернення до суду особи, котра вважає свої права порушеними, невизнаними чи оспореними.
Згідно ст. 392 ЦК України, власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Підставою позову є обставини, що підтверджують наявність у позивача права власності на майно. Необхідною умовою захисту права власності шляхом його визнання служить підтвердження позивачем своїх прав на майно. Це може випливати із представлених ним правовстановлюючих документів, показань свідків, а також будь-яких інших доказів, що підтверджують приналежність позивачу відповідного майна.
Пунктом 2 ст. 328 ЦК України передбачено, що право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Зазначене свого підтвердження при розгляді справи не знайшло.
Враховуючи викладене та зважаючи, що на даний час в зв'язку з обставинами, що склались, позивач фактично позбавлений права вільно розпоряджатися належним йому майном, що в свою чергу є порушенням гарантованих Конституцією України, ст. 319 ЦК України прав, суд вбачає за необхідне усунути допущені порушення та захистити право.
Враховуючи вищевикладене, позов обгрунтований і підлягає задоволенню.
Керуючись стст. 33, 36, 43, 46-49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задоволити.
2. Визнати право власності за державою Україна в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області (33028 м.Рівне, вул.16 Липня,77, код 13989432) на об'єкти незавершеного будівництва -житлові будинки №19, №21-А, що знаходяться за адресою: Рівненська область, Рівненський район, смт.Квасилів, вул.Молодіжна,54, Молодіжна,56.
Суддя І.Ю. Павлюк
Рішення підписане суддею "07" грудня 2010 р..
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2010 |
Оприлюднено | 01.10.2015 |
Номер документу | 51377088 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Павлюк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні