Постанова
від 02.09.2015 по справі 807/544/15
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 вересня 2015 рокум. Ужгород№ 807/544/15

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ващиліна Р. О.,

при секретарі судового засідання - Меренич І. А.,

за участю осіб, які беруть участь у справі:

позивача : ОСОБА_1, представник - ОСОБА_2,

відповідача : Закарпатська обласна державна адміністрація, представник - Гутич С. Ю.,

третьої особи 1: Рахівська районна державна адміністрація, представник - не з'явився,

третьої особи 2: Головне управління Держземагентства у Закарпатській області, представник - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за уточненою позовною заявою ОСОБА_1 до Закарпатської обласної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Рахівська районна державна адміністрація, Головне управління Держземагентства у Закарпатській області, про визнання протиправною бездіяльність щодо неприйняття рішення про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1, звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Закарпатської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Рахівська районна державна адміністрація, в якій просить прийняти рішення, яким визнати протиправною бездіяльність Закарпатської обласної державної адміністрації щодо прийняття рішення про продаж ОСОБА_1 земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови - загальною площею 0,1399 га (кадастровий номер НОМЕР_1), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Рахівський район, с. Верхнє Водяне, урочище "Хутарь" за межами населеного пункту; прийняти рішення, яким задовольнити позов шляхом зобов'язання Закарпатської обласної державної адміністрації до прийняття рішення про продаж ОСОБА_1 земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови - загальною площею 0,1399 га (кадастровий номер НОМЕР_1), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Рахівський район, с. Верхнє Водяне, урочище "Хутарь" за межами населеного пункту. Заявлені позовні вимоги мотивує тим, що позивач орендує земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови - загальною площею 0,1399 га, яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Рахівський район, с. Верхнє Водяне, урочище "Хутарь" за межами населеного пункту, на підставі Договору оренди від 20 квітня 2010 року №212368154000015. Як орендар земельної ділянки він звернувся 06 листопада 2012 року до Закарпатської обласної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на викуп земельної ділянки. Розпорядженням голови Закарпатської обласної державної адміністрації № 729 від 21.12.2012 року було надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки даної земельної ділянки та зобов'язано Рахівську районну державну адміністрацію укласти договір на оплату авансового внеску в розмірі 20 відсотків нормативної грошової оцінки для фінансування робіт з проведення експертної оцінки. Авансовий внесок в розмірі 11989,43 грн. ОСОБА_1 оплатив 03.04.2012. Звіт про експертну грошову оцінку був виготовлений та представлений в Рахівську районну державну адміністрацію, проте до цього часу Закарпатською обласною державною адміністрацією рішення про продаж земельної ділянки прийнято не було. Більше того, з посиланням на закінчення терміну дії звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки (28 березня 2014 року) відповідач вимагає проведення нової експертної оцінки.

Заявою б/н від 14.08.2015 представник позивача позовні вимоги уточнив та просив в п.3 прохальної частини адміністративного позову словосполучення "щодо прийняття рішення" читати як "щодо неприйняття рішення".

В засіданні суду до участі в справі в якості третьої особи 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, було залучено Головне управління Держземагентства у Закарпатській області.

В судових засідання представник позивача уточнений позов підтримав з мотивів, наведених в позовній заяві та додаткових поясненнях, та просив його задовольнити.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечив, мотивуючи обставинами, наведеними в письмових запереченнях. Зокрема зазначив, що на виконання Розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації № 729 від 21.12.2012, 28 березня 2013 року був заключний договір між Рахівською районною державною адміністрацією та ПП ОСОБА_4 про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки. Після виготовлення звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки суб'єкт оціночної діяльності ПП ОСОБА_4 звернувся до Головного управління Держземагентства у Закарпатській області про проведення державної землевпорядної експертизи, однак останнім зроблено висновок, що звіт не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, та був повернутий на доопрацювання. 11 жовтня 2013 року заступник голови Рахівської районної державної адміністрації звернувся з листом до відповідача, яким надіслав звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, у відповідь на який Головне управління Держземагентства у Закарпатській області, як головний розробник розпорядник розпоряджень голови ОДА, повідомило, що зауваження висновку державної експертизи землевпорядної документації від 15.08.2013 № 119-13 були усунуті не повною мірою. 01 липня 2014 року Рахівська районна державна адміністрація знову надіслала звіт та актуалізацію звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки (у зв'язку з закінченням строку дії звіту). Однак, відповідно до представлених до розгляду матеріалів Головним управлінням Держземагентства у Закарпатській області зроблено висновок, що актуалізація звіту проведена з порушенням вимог законодавства, тому підготовка проекту розпорядженням "Про продаж земельної ділянки гр. ОСОБА_1." є неможлива.

Рахівська районна державна адміністрація позов не визнала та просила розглянути справу за відсутності представника.

Головне управління Держземагентства у Закарпатській області надіслало суду пояснення від 02.07.2015 № 9-7-0.10-7626/2-15 та просило розглянути справу без його участі.

Розглянувши подані сторонами та третіми особами документи та матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до голови Закарпатської обласної державної адміністрації із заявою б/н від 06.11.2012, в якій просив надати дозвіл на викуп земельної ділянки загальною площею 1399 кв. м іншого комерційного призначення (для обслуговування пилорами) на землях Верхньоводянської сільської ради, урочище Хутарь та знаходиться в оренді згідно з договором оренди від 20 квітня 2010 року № 212368154000015, на якій розміщено нерухоме майно (серія САЕ № 022375 від 07.11.2011). Крім того, надав згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки, що укладатиметься для виготовлення експертно-грошової оцінки.

Розпорядженням голови Закарпатської обласної державної адміністрації № 729 від 21.12.2012 "Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки" було надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1399 га, що перебуває в оренді гр. ОСОБА_1 згідно з договором оренди від 20.04.2011, для розміщення та обслуговування пилорами, розташованої в урочищі Хутарь за межами населених пунктів на території Верхньоводянської сільської ради Рахівського району Закарпатської області, з метою продажу її у власність гр. ОСОБА_1 Пунктом 2 цього розпорядження Рахівській райдержадміністрації (Андріюку Д. Д.) було доручено укласти з гр. ОСОБА_1 договір про оплату авансового внеску у розмірі до 20 відсотків нормативної грошової оцінки для фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, а також визначити в установленому порядку на конкурсних засадах суб'єкта оціночної діяльності, що має ліцензію на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, та укласти договір на її проведення.

На підставі укладеного з Рахівською районною державною адміністрацією договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки № 23/01-27 від 02.04.2012, платіжним дорученням № 187 від 03.04.2012. ОСОБА_1 перерахував 11989,43 грн., які в подальшому у зв'язку із зміною розпорядника земельної ділянки з Рахівської районної державної адміністрації на Закарпатську обласну державну адміністрацію були зараховані у виконання нового договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки № 15/01-27 від 14 березня 2013 року.

На виконання розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації № 729 від 21.12.2012 між Рахівською районною державною адміністрацією в особі голови - Андріюка Дмитра Дмитровича (замовник) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 (експерт) було укладено договір про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки № 22/01-27 від 28 березня 2013 року (11 квітня 2013 року). Згідно з предметом даного договору замовник, відповідно до вимог ст. 17 Земельного кодексу України, доручає, а експерт приймає на себе обов'язки по проведенню експертної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: землі Верхньоводянської сільської ради, урочище Хутарь для комерційного призначення.

Після виготовлення звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки суб'єкт оціночної діяльності ПП ОСОБА_4 звернувся до Головного управління Держземагенства у Закарпатській області про проведення державної землевпорядної експертизи. Разом з тим, у відповідності до висновку державної експертизи землевпорядної документації від 15.08.2013 № 119-13, звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, та повертається на доопрацювання.

Супровідним листом № 03-22/815 від 11.10.2013 Рахівська районна державна адміністрація направила голові обласної державної адміністрації Закарпатської області звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, яка намічена для викупу, висновок державної експертної землевпорядної документації та коректуючий аркуш.

Однак, листом Головного управління Держземагенства у Закарпатській області № 3614/09/01-23 від 11.11.2013 відповідача та третю особу 1 було повідомлено, що у зв'язку з тим, що зауваження висновку державної експертизи землевпорядної документації від 15.08.2013 № 119-13 усунуті не повною мірою, а також враховуючи той факт, що до розгляду не надані відомості Державного земельного кадастру, які містять інформацію про кадастровий номер земельної ділянки, проект розпорядження голови облдержадміністрації "Про продаж земельної ділянки" буде підготовлено при усуненні недоліків.

28 березня 2014 року між гр. ОСОБА_1 (замовник) та ПП ОСОБА_4 (виконавець) було укладено договір про проведення актуалізації звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки та надання консультаційних послуг № 280314-01А, у відповідності до якого виконавець зобов'язується виконати з дотримання вимог законодавства експертну грошову оцінку земельної ділянки, яка розташована за адресою: Верхньоводянська сільська рада, ур. "Хутарь", Рахівський район, Закарпатська область, а замовник - прийняти та оплатити виконані роботи.

Супровідним листом № 03-15/276 від 01.07.2014 Рахівська районна державна адміністрація повторно надіслала голові обласної державної адміністрації Закарпатської області звіт та актуалізацію звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, яка намічена для викупу.

Листом Головного управління Держземагенства у Закарпатській області № 5-5292/2-14 від 06.08.2014 відповідача та третю особу 1 було повідомлено, що згідно з ч. 8 ст. 128 Земельного кодексу України замовником експертизи грошової оцінки земельної ділянки земель державної чи комунальної власності є орган державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органи місцевого самоврядування. Пунктом 3.4 Порядку проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженого наказом Держкомзему України від 09.01.2003 № 2, встановлено, що термін чинності звіту становить один рік з дати оцінки. Згідно з п.58 Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, доопрацювання (актуалізація) оцінки майна може здійснюватися у разі закінчення строку дії звіту про оцінку майна та висновку про вартість майна, встановленого законодавством, або на вимогу замовника оцінки, коли істотних змін в умовах функціонування та фізичному стані об'єкта оцінки, а також стані ринку подібного майна від дати оцінки до дати оцінки, на яку передбачається здійснення доопрацювання (актуалізація), не відбулося. З метою доопрацювання (актуалізації) оцінки із замовником укладається новий договір на виконання робіт з доопрацювання (актуалізації) оцінки майна, якщо можливість її проведення не була передбачена у договорі на проведення оцінки майна. Разом з тим, відповідно до представлених до розгляду матеріалів актуалізацію звіту про експертну грошову оцінку проведено ФОП ОСОБА_4 на замовлення ОСОБА_1 згідно з договором від 28.03.2014 № 280314-001А. Таким чином, у зв'язку з тим, що актуалізація звіту про експертну грошову оцінку проведено з порушенням вимог законодавства, підготовка проекту розпорядження голови облдержадміністрації "Про продаж земельної ділянки" є неможливою.

Листом № 03-10/584 від 09.10.2014 Рахівська районна державна адміністрація звернулася до голови обласної державної адміністрації Закарпатської області з проханням надати дозвіл на проведення актуалізації звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка намічена для викупу гр. ОСОБА_1. Проте, листом Головного управління Держземагенства у Закарпатській області № 13-7-0.5-8035/2-14 від 12.11.2014 відповідача та третю особу 1 було повідомлено, що доопрацювання (актуалізація) оцінки майна може здійснюватися, у разі, коли істотних змін в умовах функціонування та фізичному стані об'єкта оцінки, а також стані ринку подібного майна від дати оцінки до дати оцінки, на яку передбачається здійснення доопрацювання (актуалізація), не відбулося. Однак, ринкова вартість земельної ділянки площею 0,1399 га визначена на дату 28 березня 2013 року. У зв'язку з чим, проведення актуалізації звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки є недоречним, а доцільно обрахувати ринкову вартість земельної ділянки станом на теперішній час, за результатами якої скласти відповідний звіт про оцінку.

Листом № 03-10/727 від 01.12.2014 позивачеві було повідомлено про недоречність проведення актуалізації звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки та запропоновано обрахувати ринкову вартість земельної ділянки станом на теперішній час, відповідно до нормативно-правових актів, які регулюють питання оцінки земель, за результатами якої скласти відповідний звіт про оцінку.

Оцінюючи спірні правовідносини суд виходить з наступного.

Відносини щодо продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них громадянам та юридичним особам регулюються главою 20 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - Кодекс).

У відповідності до ч. 1 ст. 127 Кодексу органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Статтею 128 Кодексу врегульовано порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам. Так, ч. 1 зазначеної статті передбачено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень .

Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До заяви (клопотання) додаються:

а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);

б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу (ч. 2 ст. 128 Кодексу).

Згідно з ч. 3 ст. 128 Кодексу орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Частиною 8 ст. 128 Кодексу визначено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою , що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні регулюються Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV.

Статтею 6 Закон України "Про оцінку земель" передбачено, що суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є:

- органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, заінтересовані у проведенні оцінки земельних ділянок;

- юридичні особи - суб'єкти господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, що мають у своєму складі оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та які отримали ліцензії на виконання землеоціночних робіт у встановленому законом порядку;

- фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які отримали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок та ліцензію на виконання землеоціночних робіт у встановленому законом порядку;

- юридичні особи - суб'єкти господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які в установленому законом порядку отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Пунктом 3.1 Розділу 3 Порядку проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 09 січня 2003 року № 2, передбачено, що результати роботи з оцінки оформляються у вигляді письмового документа звіту про оцінку, що містить висновок про вартість об'єкта оцінки, розкриває зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки земельних ділянок.

У відповідності до п.3.4 Розділу 3 зазначеного порядку, термін чинності звіту становить один рік з дати оцінки.

Статтею 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17.06.2004 № 1808-IV передбачено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок. Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється. У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи. Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об'єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.

Пунктом 58 Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, визначено, що доопрацювання (актуалізація) оцінки майна може здійснюватися у разі закінчення строку дії звіту про оцінку майна та висновку про вартість майна, встановленого законодавством, або на вимогу замовника оцінки, коли істотних змін в умовах функціонування та фізичному стані об'єкта оцінки, а також стані ринку подібного майна від дати оцінки до дати оцінки, на яку передбачається здійснення доопрацювання (актуалізація), не відбулося. Доопрацювання (актуалізацію) оцінки майна та з цією метою складення у стислій формі звіту про оцінку майна здійснює оцінювач та суб'єкт оціночної діяльності, які складали у повній формі звіт про оцінку цього майна. У цьому разі попередній звіт про оцінку майна, складений у повній формі, розглядається як невід'ємна частина звіту про оцінку майна у стислій формі. З метою доопрацювання (актуалізації) оцінки із замовником укладається новий договір на виконання робіт з доопрацювання (актуалізації) оцінки майна, якщо можливість її проведення не була передбачена у договорі на проведення оцінки майна.

Таким чином, проаналізувавши положення нормативно-правових актів, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов до наступного висновку.

Законодавством України, що регулює продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам, встановлений певний порядок здійснення такого продажу.

Розпорядником земельної ділянки, для викупу якої звернувся позивач, розміром 0,1399 га, розташованої в урочищі Хутарь за межами населених пунктів на території Верхньоводянської сільської ради Рахівського району Закарпатської області, є Закарпатська обласна державна адміністрація, якій законодавствам України надано право здійснювати, в тому числі, продаж такої земельної ділянки.

Для прийняття рішення про продаж земельної ділянки суб'єкт владних повноважень повинен мати відомості, в тому числі, про ціну продажу такої земельної ділянки, яка, у відповідності до ч. 8 ст. 128 Кодексу, визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб'єктами господарювання, які є суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Разом з тим, з матеріалів справи випливає, що в даному випадку фактично ціну продажу визначено не було, оскільки, у відповідності до результатів державної експертизи землевпорядної документації (звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки), така не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України та повернута на доопрацювання. В результаті позитивного висновку державної експертизи отримано так і не було. Отже, враховуючи вимоги ч. 5 ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", продаж земельної ділянки без позивних висновків державної експертизи не може бути здійснений.

Тому позовні вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності Закарпатської обласної державної адміністрації щодо неприйняття рішення про продаж ОСОБА_1 земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови - загальною площею 0,1399 га, яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Рахівський район, с. Верхнє Водяне, урочище "Хутарь" за межами населеного пункту; а також зобов'язання Закарпатської обласної державної адміністрації до прийняття рішення про продаж ОСОБА_1 земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови - загальною площею 0,1399 га, яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Рахівський район, с. Верхнє Водяне, урочище "Хутарь" за межами населеного пункту, задоволені бути не можуть.

Однак, як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_1 звернувся із заявою до належного розпорядника у визначеному ст. 128 Кодексу порядку, долучивши передбачені законодавством документи. За результатами розгляду направленого звернення розпорядженням голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 21.12.2012 № 729 позивач отримав дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та на виконання вимог ч. 8 ст. 128 Кодексу здійснив оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки в розмірі 11989,43 грн.

Таким чином, суд робить висновок, що позивачем виконані всі передбачені законодавчими вимогами умови для купівлі земельної ділянки.

Разом з тим, з незалежних від ОСОБА_1 обставин у зв'язку з закінченням строку дії звіту про оцінку майна та неналежним його оформлення, а також враховуючи той факт, що провести актуалізацію такого звіту не являється можливим через істотні зміни у стані ринку подібного майна, рішення про продаж земельної ділянки відповідачем прийнято не було. Натомість запропоновано обрахувати ринкову вартість земельної ділянки станом на теперішній час, відповідно до нормативно-правових актів, які регулюють питання оцінки земель, за результатами якої скласти відповідний звіт про оцінку. Тобто, позивачу необхідно повторно оплатити вартість проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законодавством було покладено на відповідача, як розпорядника земельної ділянки, для викупу якої звернувся позивач, повноваження щодо передачі земельних ділянок із земель державної власності у власність громадян та юридичних осіб. Своїм розпорядженням відповідач надав дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки з метою продажу її у власність гр. ОСОБА_1 Однак, через недостатній контроль за виконання такого розпорядження, що проявився в не усуненні недоліків при оформленні звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки, замовником якого, у відповідності до закону виступає орган державної влади або орган місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, суб'єктом владних повноважень було порушено право позивача на викуп заявленої земельної ділянки, що в подальшому призвело до його матеріальних втрат у вигляді необхідності повторно оплатити авансовий внесок в рахунок оплати ціни земельної ділянки та значне зростання ринкової вартості земельної ділянки в цілому.

У відповідності до положень ч. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

У зв'язку з наведеним, для захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати неправомірною бездіяльність Закарпатської обласної державної адміністрації, як орган, на який законом покладено повноваження з продажу заявленої ОСОБА_1 земельної ділянки, що проявилася у неналежному контролі за виконанням розпорядженням від 21.12.2012 № 729.

Згідно ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Керуючись ст.ст. 160, 161, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Уточнений позов ОСОБА_1 до Закарпатської обласної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Рахівська районна державна адміністрація, Головне управління Держземагентства у Закарпатській області, - задовольнити частково.

2.Визнати протиправною бездіяльність Закарпатської обласної державної адміністрації, що проявилася у не здійсненні належного контролю за виконанням розпорядженням від 21.12.2012 № 729 "Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки".

3.Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати у вигляді сплати судового збору в розмірі 37,00 (тридцять сім гривень) грн.

4.В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

5.Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд, який ухвалив постанову. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Постанова суду набирає законної сили у порядку та строки, визначені ст. 254 КАС України.

Суддя Р.О. Ващилін

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2015
Оприлюднено01.10.2015
Номер документу51395074
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/544/15

Постанова від 23.11.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 22.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Постанова від 02.09.2015

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

Ухвала від 27.08.2015

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

Ухвала від 14.08.2015

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

Ухвала від 14.08.2015

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

Ухвала від 17.06.2015

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

Ухвала від 17.06.2015

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

Ухвала від 26.03.2015

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні