Ухвала
від 29.09.2015 по справі 826/7344/15
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 826/7344/15 Головуючий у 1-й інстанції: Шулежко В.П. Суддя-доповідач: Шостак О.О.

У Х В А Л А

Іменем України

29 вересня 2015 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Шостака О.О.,

суддів Желтобрюх І.Л., Мамчура Я.С.,

при секретарі Лебедєвій Ю.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві, апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від "02" червня 2015 року по справі за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кіпченецький завод будівельної кераміки» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-

В С Т А Н О В И Л А:

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від "02" червня 2015 року в задоволені позову було відмовлено. Не погоджуючись із прийнятими судовими рішеннями, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду від 02.06.2015 року та прийняте нове рішення, яким задовольнити позов. Свої вимоги обґрунтовує тим, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від "02" червня 2015 року - без змін, виходячи із наступного. Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин у адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Згідно ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Як було встановлено судом першої інстанції, ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки» (ідентифікаційний код 35252428) на підставі протоколу від 22.12.2010 р. № 10-10, наказу Мінприроди від 22.12.2010 р. №585 надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної Кіпчинецького родовища, терміном дії до 13.01.2026 року. Відповідно до дозволу, метою використання надрами є видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної.

На підставі наказу від 18.06.2013 р. № 469 про затвердження плану проведення органами державного геологічного контролю планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2013 року, направлення від 07.10.2013 р. №1434-14/06, наказу від 24.09.2013 р. № 482 «Про проведення органами державного геологічного контролю планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2013 року», згідно з Порядком № 1294 Центральним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки», якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. Про проведення планової перевірки повідомлено відповідача листом від 20.09.2013 р. № 11189/02/14-13, яке отримано ним 26.09.2013 р. За результатами проведеної перевірки посадовими особами позивача складено акт №06-04/24/2013-49/п (321) від 09.10.2013 р., в якому зафіксовані виявлені порушення вимог законодавства. На підставі висновків, викладених в акті перевірки позивачем складено припис № 1517-14/06 від 11.10.2013 р. про усунення вищевказаних порушень вимог законодавства у сфері надрокористування у строк до 24.10.2013 року. Відповідач, в свою чергу, надав відповідь на отриманий припис від 23.10.2013 р. №7, зазначивши, зокрема, що вказані в приписі порушення мають місце та попросив надати додатковий час для усунення порушень. Наказом Держгеонадр України від 30.12.2013 р. № 662 «Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. та надано 30-ти денний термін для усунення порушень з моменту відправлення повідомлення. Листом Держгеонадр України від 14.01.2014 р. № 187/01/14-14 повідомлено відповідача про прийняття наказу. В подальшому, наказом Держгеонадр України від 21.02.2014 р. № 49 «Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» надано 60-ти денний термін з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень відповідачу. Листом Держгеонадр України від 07.03.2014 р. № 3386/01/14-14, відповідача проінформовано про прийняття вказаного рішення, який надіслано йому 13.03.2014 р. У зв'язку з не усуненням відповідачем вищезазначених порушень, позивач звернувся до суду з відповідним позовом. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від "02" червня 2015 року в задоволені пзову було відмовлено. Колегія суддів погоджується з даним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне. Відповідно до ст. 14 Кодексу України про надра від 27.07.1994 року № 132/94-ВР, надра надаються у користування, зокрема для видобування корисних копалин. Згідно зі ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу. При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу. Статтею 24 Кодексу України про надра передбачено права та обов'язки користувачів надр. Зокрема, користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції. Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Як встановлено з матеріалів справи, відповідачу видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли будівельної Кіпчинецького родовища, терміном дії до 13.01.2026 року. Тією ж датою до спеціального дозволу між відповідачем та Міністерством охорони навколишнього природного середовища України укладено Угоду №5373 про умови користування надрами з метою видобування. Вказана Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5373 від 13.01.2011 р. Відповідно до умов цієї Угоди, надрокористувач (ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки») зобов'язаний, зокрема, забезпечувати повноту раціонального, комплексного використання та видобування корисних копалин, охорону надр та довкілля в межах ділянки надр, наданої в користування, а також забезпечувати приведення порушених земель у стан, придатний для використання, відповідно до проекту рекультивації; здійснювати роботу у терміни, зазначені у Програмі робіт; дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов'язаних з користуванням надрами; використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою. Як вбачається з матеріалів справи, за результатами проведеної перевірки позивачем виявлені порушення відповідачем вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, в тому числі, те, що Кіпчинецьке родовище не розробляється протягом двох років з моменту отримання спеціального дозволу та не виконуються вимоги істотних умов користування ділянкою надр Угоди про умови користування надрами. В матеріалах справи міститься лист відповідача від 23.10.2013 р. №7, в якому останній повідомив про те, що вказані в приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування мають місце, у зв'язку з важким фінансовим становищем підприємства роботи по виготовленню та отриманню всіх дозвільних документів на розробку Кіпчинецького родовища були припинені і родовище не розроблялось. Але керівництво ТОВ «Кіпченецький завод будівельної кераміки» планує з IV кварталу 2013 року продовжити роботи, тому просили надати час для усунення порушень. У зв'язку з неусуненням порушень в термін, встановлений позивачем, останнім видано наказ від 21.02.2014 р. № 49 «Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень», відповідно до якого надано 60-ти денний термін з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень відповідачу. Між тим, підстави припинення права користування надрами передбачені ст. 26 Кодексу України про надра. Так, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Згідно пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) відсутності потреби у подальшому користуванні надрами; 2) відмови надрокористувача від права користування надрами; 3) ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; 4) встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; 5) використання надр не за призначенням; 6) визнання дозволу недійсним у судовому порядку; 7) визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; 8) вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; 9) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк; 10) припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; 11) коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; 12) припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до підпункту 8 пункту 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об'єкта оренди (концесії). Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу, а Радою міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження про анулювання дозволу. Відповідно до пункту 25 зазначеного Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Згідно пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 року № 391/2011, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає у встановленому порядку спеціальні дозволи, в т.ч. на видобування корисних копалин; зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію. З наведених норм слідує, що за наявності передбачених законом підстав право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу. Про анулювання дозволу орган з питань надання дозволу видає наказ. Водночас, у судовому ж порядку право користування надрами припиняється лише у випадках: 1) якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 2) якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 3) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами - у разі незгоди користувачів. Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам та прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права. В зв'язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення , а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від "02" червня 2015 року - без змін. Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

В задоволені апеляційної скарги Державної служби геології та надр України - відмовити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від "02" червня 2015 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили відповідно до вимог ч. 2 ст. 212 КАС України та може бути оскаржена в двадцятиденний термін шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя О.О. Шостак

Судді І.Л. Желтобрюх

Я.С. Мамчур

.

Головуючий суддя Шостак О.О.

Судді: Мамчур Я.С

Желтобрюх І.Л.

Дата ухвалення рішення29.09.2015
Оприлюднено05.10.2015
Номер документу51659820
СудочинствоАдміністративне
Сутьприпинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами

Судовий реєстр по справі —826/7344/15

Рішення від 29.11.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 15.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 23.03.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 08.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 03.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 29.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 29.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні