Справа №2-А-153/08
ПОСТАНОВА ІМЕНЕ М УКРАЇНИ
12 березня 2008 року м. Житомир
Суддя Богунсько го районного суду м.Житомира Котік В.П. розглянув у письмов ому провадженні справу за по зовом ОСОБА_1 до управлінн я праці і соціального захист у населення Богунської район ної ради м. Житомира про стягн ення коштів, передбачених За коном України "Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи", -
ВСТАНОВИВ :
Позивач просить с тягнути на його користь з упр авління праці та соціального захисту населення Богунсько ї районної ради м.Житомира, пе редбачену ст.39 Законом Україн и "Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи", доплату до заробі тної плати за період з 01.07.2005 р. по 31.12.2005 р. та з 09.07.2007р. по 31.12.2007 р. в сумі 3418 3,96 грн. мотивуючи тим, що вона з 1996 року працює в Народицькому районному суді і є потерпіло ю внаслідок Чорнобильської к атастрофи третьої категорії . За період роботи їй виплачув алась доплата до заробітної плати, що встановлена в Закон і, не в кратному відношенні до мінімальної заробітної плат и, а згідно постанови KM Україн и № 836 від 26.07.96, що призвело до пор ушення його прав.
Розмір недовипла чених коштів за ст. 39 Закону ст ановить вказану вище суму.
В судове засідан ня позивачка не з'явилась, под ала заяву про розгляд справи в її відсутності у письмовом у провадженні.
Представник відповід ача Управління праці і соціа льного захисту населення Бог унської районної ради м. Жито мира в судове засідання не з'я вився, подав заяву про розгля д справи в його відсутності, в своїх письмових заперечення х з позовними вимогами не пог одився в повному обсязі поси лаючись на те, що розпорядник ом коштів є Головне управлін ня праці та соціального захи сту населення облдержадміні страції, а в районному управл інні відсутні рахунки, що пер едбачають безпосереднє надх одження коштів для надання п ільг та компенсацій.
Представник третьої ос оби Територіального управлі ння Державної судової адміні страції України в Житомирськ ій області в судове засіданн я не з»явився , надіслав свої з аперечення, де вказує, що позо в не визнав, повідомив, що тери торіальне управління не є ор ганом, який визначає розмір т а порядок виплат особам, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи. Територ іальне управління Державної судової адміністрації Украї ни в Житомирській області ли ше виплачує кошти, які на його рахунок мають бути перерахо вані Управлінням праці і соц іального захисту населення Б огунської районної ради м. Жи томира, у визначеному розмір і та порядку виплат передбач еному для осіб, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи. Просить розгляд ати справу без його участі.
Дослідивши та вивчивши в судовому засіданні запере чення представника відповід ача, третьої особи та досліди вши матеріали справи, суд при йшов до висновку, що позов під лягає до задоволення з насту пних підстав.
Позивачка є потерпілою внаслідок Чорнобильської ка тастрофи категорії 3, працює в Народицькому районному суді та постійно проживає в м. Наро дичі.
2
Відповідно до ст.39 Закону У країни "Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи" позивач має право на відповідну доплату , яку отримував згідно постан ови KM України № 836 від 26.07.96 в конкр етних розмірах, а зокрема ст.39 - в сумі 13,20 грн.( в залежності ві д відпрацьованого часу).
Вказані обставини підтв ерджуються наданими копіями трудової книжки, посвідченн ям потерпілої від Чорнобильс ької катастрофи, довідкою пр о розмір виплаченої надбавки .
Відповідно до ч.2 ст.19 Кон ституції України органи держ авної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов'язані діяти л ише на підставі, в межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією України.
Відповідно до Закону Укр аїни "Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи" на час виникне ння правовідносин були перед бачені наступні виплати :
- ст.39 Закону - громадянам , які працюють на територіях р адіоактивного забруднення у зоні безумовного (обов»язко вого) відселення провадиться доплата у розмірі 3-х мінімаль них заробітних плат.
Зазначеною вище постано вою № 836 усупереч Закону № 796-ХІІ , який визначив кратність одн оразової компенсації в залеж ності від розміру мінімально ї заробітної плати, яка визна чається Законом, встановлено конкретні розміри компенсац ій і доплат, зокрема : для допл ати громадянам, які працюють на територіях радіоактивног о забруднення у
зоні безумовного (обов»я зкового) відселення - 1320 тис.крб . (13,20 грн. за гр.реф.).
Зважаючи на вищенаведен е та виходячи з пріоритетно сті законів над урядовими
нормативними актами позив ач має право на отримання ко штів в розмірах, що
передбачені ст. 39 Закону Укр аїни «Про статус і соціальни й захист громадян, які
постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи.
Відповідно до ст.8 КАС У країни суд при вирішенні спр ави керується принципом верх овенства права, відповідно д о якого зокрема людина, її пра ва та свободи визнаються най вищими цінностями та визнача ють зміст і спрямованість ді яльності держави.
Суд застосовує принцип в ерховенства права з урахуван ням судової практики Європей ського Суду з прав людини.
Частиною 2 ст.9 КАС України визначено, що у разі невідпов ідності нормативно-правовог о акта Конституції України, з акону України, міжнародному договору, згода на обов'язков ість якого надана Верховною Радою України, або іншому пра вовому акту суд застосовує п равовий акт, який має вищу юри дичну силу.
Законом України "Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи" визначено вказані випла ти в кратному розмірі від мін імальної заробітної плати в Україні. Даним Законом (статт і 62 та 67) Кабінету Міністрів над ано право проводити лише роз 'яснення порядку застосуванн я цього Закону, якою є постано ви KM № 987 від 20.06.00 та №936 від 20.09.05, та пі двищувати розміри доплат, пе нсій і компенсацій, передбач ених цим Законом, відповідно до зміни індексу вартості жи ття і зростання мінімальної заробітної плати, але не змен шення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відповід ає Закону.
Виходячи з викладеного суд вважає, що заборони відпо відачеві щодо нарахування ко мпенсацій і допомог в розмір ах, передбачених Законом, не б уло.
Посилання на Бюджетний Ко декс та норми Конституції Ук раїни, які визначають видатк и в межах Законів „Про Держан ий бюджет" суд також вважає бе зпідставними, оскільки остан німи передбачено лише видатк и в межах кошторисів, що не заб ороняє проводити нарахуванн я компенсацій та допомог на п ідставі Закону України „Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи".
Викладена вище думка суду також ґрунтується на аналіз і рішень Конституційного Суд у України від 20.03.02 та 1.12.04, рішень Є вропейського Суду з прав люд ини.
Так, Конституційний Су д України зазначає, що відпов ідно до ст.16 Конституції Украї ни забезпечення екологічної безпеки і підтримання еколо гічної рівноваги на
3
території України є обов'я зком держави. Одним із тяжких наслідків аварії на ЧАЕС ста ла втрата здоров'я громадяна ми. Законами України таких гр омадян віднесено до відповід них категорій, вони потребую ть відновлення втраченого зд оров'я, постійної медичної до помоги та соціального захист у з боку держави.
Конституційний Суд Ук раїни вважає, що для значної к ількості громадян України пі льги, компенсації і гарантії , право на які передбачено чин ним законодавством, є додатк ом до основних джерел існува ння, необхідною складовою ко нституційного права на забез печення достатнього життєво го рівня (ст.48 Конституції Укр аїни), який принаймні не може б ути нижчим від прожиткового мінімуму, встановленого зако ном (ст.46 Конституції), то звуже ння змісту та обсягу цього пр ава шляхом прийняття нових з аконів або внесення змін до ч инних законів за ст.22 Конститу ції України не допускається. Зупинення його дії можливе з а умови введення відповідно до пункту 31 ч.1 ст.85, п.19 ч.1 ст.92 Конс титуції України надзвичайно го стану.
Зважаючи на суми компен сацій та допомоги, що визначе ні постановою KM № 836, останній ф актично призупинив дію окрем их статей Закону, де виплати п ровадяться виходячи із розмі ру мінімальної заробітної пл ати, що є неприпустимим.
В своїх же рішеннях, щодо невиконання рішень судів Ук раїни, Європейський Суд з пра в людини вказує, що стверджув ані труднощі держави не можу ть перешкоджати в отриманні компенсації („Долгов проти У країни" від 19.04.05), економічні тру днощі не можуть бути виправд анням Уряду („Черняєв проти У країни" від 26.07.05), органи державн ої влади не повинні посилати ся на брак грошових коштів, як на виправдання невиконання рішення („Деркач та Палек про ти України" від 21.12.04), що суд тако ж враховує відносно безпідст авності мотивів представник а відповідача про неможливіс ть виплат згідно Закону у зв'я зку з браком коштів у бюджеті .
Законом України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік" б ула зупинена дія ст.39 Закону в частині застосування мініма льної заробітної плати, одна к 9.07.07 Рішенням Конституційног о Суду України № 6-рп (справа пр о соціальні гарантії громадя н) п.30 ст.71 Закону України "Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік" визнано таким, що не відпов ідає Конституції України.
Відповідно до ст.73 Закону України "Про Конституційний Суд України" та п.3 резолютивн ої частини даного Рішення Су ду вищевказаний п.30 ст.71 Закону , що стосується неможливості застосування мінімальної за робітної плати, оголошений н ечинним і втратив чинність в ід дня прийняття Конституцій ним Судом України рішення пр о її неконституційність.
За таких обставин, коли підзаконний нормативний акт суперечить Закону, обмежуюч и права громадян визначені о станнім, застосування зазнач еної постанови неможливе.
Переліком населених пу нктів Житомирської і Київськ ої областей, віднесених до зо ни радіоактивного забруднен ня внаслідок катастрофи, зат вердженого постановою KM Укра їни № 106 від 23.07.91 та розпорядженн ям KM України № 17 від 12.01.93, м. Народи чі відноситься до зони безум овного (обов»язкового) відсе лення.
Встановлений ч. 2 ст. 99 КАС України річний строк звернен ня до адміністративного суду за захистом своїх прав судом при вирішенні даної справи н е застосовується, оскільки в ідповідно до ч. 2 ст. 2 Закону Укр аїни «Про оплату праці» вста новлено, що додаткова заробі тна плата- це винагорода за пр ацю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахід ливість і за особливі умови п раці. Вона включає доплати, на дбавки, гарантійні премії, по в»язані з виконанням виробни чих завдань і функцій. Отже су д вважає, що доплата до заробі тної плати встановлена ст. 39 З акону України «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи» в ро змірі двох мінімальних зароб ітних плат працюючим у зоні г арантованого добровільного відселення є додатковою зар обітною платою і тому згідно ч. 2 ст. 233 КЗпП України у разі пор ушення законодавства про опл ату праці
4працівник має пра во звернутися до суду з позов ом про стягнення належної йо му заробітної плати без обме жень будь яким строком.
Розмір мінімальної за робітної плати в Україні ста новив:
· з 01.07.2005 р.-310 грн.
· з 01.09.2005 р.-332 грн.,
· з 01.07.2007 р.-420грн.,
· з 01.10.2007 р.-440грн.
· з 01.12.2007 р.-460грн..
В зв'язку з вик ладеним, розмір недовиплачен их коштів позивачу становить за період з липня 2005 року по гр удень 2007 року включно станови ть за 2005 рік - 5844 грн. (310x3x2=1860 грн., 332x3x4=3984 г рн.); за 2006 рік - 13125 грн. (350x3x6=6300 грн., 375x3x5=56 25 грн., 400x3x1=1200 грн.); за 2007 рік - 15480 грн. (400 x3x3=3600 грн., 420x3x3=3780 грн., 440x3x3=3960 грн., 460x3x3=4140 гр н.), а всього 34449 грн.-265,04 грн = 34183,96 грн .).
Відповідно до Порядку використання коштів державн ого бюджету для виконання пр ограм, пов'язаних із соціальн им захистом громадян, постра ждалих внаслідок Чорнобильс ької катастрофи, затверджено ї постановою Кабінету Мініст рів України № 936 від 20.09.05, зазначе ні кошти виплачуються за міс цем основної роботи громадян і розпорядниками коштів ниж чого рівня визначено управлі ння праці та соціального зах исту, тобто управління праці та соціального захисту насе лення Богунської районної ра ди м.Житомира. Перерахування коштів останніми по місцю ро боти позивача у розмірах виз начених Законом не проводять ся, чим порушуються права ост аннього, а тому кошти підляга ють стягненню шляхом їх спис ання з відповідних рахунків управління праці.
Від сплати судового з бору позивачка звільнена згі дно п.Г8 ст.4 Декрету Кабінету М іністрів України "Про держав не мито".
Керуючись ст.19 Конституц ії України, ст.39, 70, 71 Закону Укра їни "Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи" та ст.ст. 8-11, 18, 71, ч. З ст. 122, 160, 161, 162 КАС України, ч. 2 ст. 233 КЗ пП України, ст. 2 Закону Україн и «Про оплату праці», постано вою Кабінету Міністрів Украї ни № 936,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити .
Стягнути на кори сть ОСОБА_1 з Управління п раці та соціального захисту населення Богунської районн ої ради м. Житомира, передбаче ну ст.39 Законом України "Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи", доплату до заробітної пл ати за період з липня 2007 р. по гр удень 2007 р. в сумі 34183,96 грн.
На постанову суду м оже бути заява про апеляційн е оскарження до Київського а пеляційного адміністративн ого суду через Богунський ра йонний суд м.Житомира протяг ом 10 днів з дня її проголошенн я, а апеляційна скарга у таком у ж порядку на протязі 10 днів з дня проголошення постанови або 20 днів з дня подання заяви про апеляційне оскарження, з направленням копії скарги д о Київського апеляційного ад міністративного суду.
Суд | Богунський районний суд м. Житомира |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2008 |
Оприлюднено | 14.12.2009 |
Номер документу | 5204306 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області
Гейруш В.Б.
Адміністративне
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Дзюба Н.О.
Адміністративне
Богунський районний суд м. Житомира
Котік В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні