Копія
Справа № 822/5782/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2015 року м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі:головуючого-суддіМайстер П.М. при секретаріНетичай Ю.В. за участі:представника позивача: Шибінського В.Ф., представника відповідача: Ділайчук С.Ю., представника третьої особи: ОСОБА_5, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Печеської сільської ради до Красилівської районної державної адміністрації , треті особи Відділ Держгеокадастру у Красилівському районі, ОСОБА_6 про визнання протиправними та скасування розпоряджень, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із позовом до Красилівської районної державної адміністрації, треті особи Відділ Держгеокадастру у Красилівському районі Хмельницької області, ОСОБА_6, у якому просить визнати протиправними та скасувати розпорядження голови Красилівської райдержадміністрації №349/2012 від 20.07.2012 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_6." в частині надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_6 на території с. Печеськи Печеської сільської ради; розпорядження голови Красилівської райдержадміністрації №401/2012 від 20.08.2012 року "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 20 серпня 2012 року №401/2012" в частині надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_6 на території с. Печеськи Печеської сільської ради; розпорядження голови Красилівської райдержадміністрації №488/2012 від 03.10.2012 року "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду для ведення фермерського господарства на території с. Печеськи Печеської сільської ради.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача надав суду відзив на позов, в якому вказав, що позовні вимоги вважає обґрунтованими, та визнає їх у повному обсязі. В своєму виступі зазначив, що Красилівська районна державна адміністрація немає повноважень скасовувати рішення адміністрації, тому просить суд задовольнити позовні вимоги скасувавши оскаржувані розпорядження.
Представник третьої особи - Відділу Держгеокадастру у Красилівському районі Хмельницької області надав суду клопотання про розгляд справи без його участі. При прийнятті рішення по справі покладається на розсуд суду.
Представник третьої особи - ОСОБА_6, в судовому засіданні проти позову заперечувала. Просила суд в його задоволенні відмовити в повному обсязі.
Заслухавши представника позивача, представника відповідача, представника третьої особи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з підстав, викладених нижче.
Судом встановлено, що 17.07.2012 року ОСОБА_6 звернувся із заявою до Красилівської РДА щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 873 га, які розташовані за межами населених пунктів Гриценківської, Чернелівської, Великоорлинецької, Чепелівської, Антонінської, Веселівської, Заставської, Волицької, Печеської, Глібківської, Кульчинівської, Кульчинківської сільських рад з послідуючою передачею в оренду терміном на 49 років для ведення фермерського господарства.
Красилівською райдержадміністрацією було прийнято розпорядження №349/2012 від 20.07.2012 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_6.", №401/2012 від 20.08.2012 року "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 20 серпня 2012 року №401/2012", та №488/2012 від 03.10.2012 року "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_6.", якими було надано дозвіл на виготовлення та затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та подальшу їх передачу в оренду для ведення фермерського господарства.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання надання земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду для створення фермерських господарств регулюється Земельним кодексом України та Законом України "Про фермерське господарство".
Зокрема, ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (ч.3 ст.123 Земельного кодексу України).
Частинами 1, 2 статті 1 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Окрім цього, частиною 1 статті 7 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.
У заяві зазначається: бажаний розмір і місце розташування земельної ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.
Як встановлено судом, ОСОБА_6 звернувся із заявою до Красилівської РДА щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 873 га, які розташовані за межами населених пунктів Гриценківської, Чернелівської, Великоорлинецької, Чепелівської, Антонінської, Веселівської, Заставської, Волицької, Печеської, Глібківської, Кульчинівської, Кульчинківської сільських рад з послідуючою передачею в оренду терміном на 49 років для ведення фермерського господарства, які розташовані не єдиним масивом.
Частиною 7 статті 7 Закону Україну "Про фермерське господарство" передбачено, що земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.
Оглядом матеріалів справи встановлено, що у заяві до голови Красилівської райдержадміністрації від 17.07.2012 року ОСОБА_6 повідомив, що на момент створення фермерського господарства його членом є 1 особа, а вказані земельні ділянки необхідні у зв'язку наявністю у нього сільськогосподарської техніки для їх обробітку та досвіду роботи в даній галузі, але не зазначив жодної інформацію про цю сільськогосподарську техніку та будь-які інші засоби обробітку землі, не обґрунтував розміри вищевказаних земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробітку, необхідність отримання таких великих площ земельних ділянок та не зазначив при цьому самі перспективи діяльності фермерського господарства.
Аналогічна позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 22.01.2014 року №К/800/40388/13.
Як слідує із змісту оскаржуваних розпоряджень вказані земельні ділянки знаходяться на території 12 сільських рад на значній відстані одна від одної, мають різних суміжних землекористувачів, та їм присвоєно різні кадастрові номери. Отже, вони не є єдиним масивом.
Під час розгляду справи встановлено, що земельні ділянки, зазначені у розпорядженні під номерами №1,2,3,4 площею 41,0656 га, які були передані ОСОБА_6 на території Печеської сільської ради знаходилися у власності учасників Колективного сільськогосподарського підприємства "Україна", що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю Серія ХМ 00002 від 25 травня 1995 року.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.38 Закону України "Про місцеве самоврядування" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать звернення до суду про визнання незаконними актів органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальної громади, а також повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Згідно п.15 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільський, селищний, міський голова звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів.
Відповідно до ст. 30 Земельного кодексу України, при ліквідації сільськогосподарських підприємств несільськогосподарські угіддя, що перебували у їх власності, розподіляються відповідно до установчих документів цих підприємств або за згодою власників земельних часток (паїв).
Згідно ст. 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" підприємство самостійно володіє, користується і розпоряджається належними йому об'єктами власності.
Із системного аналізу законодавства слідує, що районні державні адміністрації на своїй території можуть передавати у користування земельні ділянки із земель державної власності, а тому Красилівська РДА не мала повноважень, щодо передачі в користування на умовах оренди земельних ділянок права власності учасників Колективного сільськогосподарського підприємства "Україна".
Стосовно тверджень позивача щодо порушень, які здійснені при прийнятті розпорядження Красилівської РДА від 03.10.2012 року №488/2012-р "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_6.", необхідно зазначити.
Згідно із ст. 186-1 Земельного кодексу (у редакції станом на 03 жовтня 2012 року) постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання реалізації статті 186-1 Земельного кодексу України" від 23 грудня 2009 р. №1420, погодження документації із землеустрою здійснювалось шляхом надання відповідного висновку постійно діючим органом - Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, утвореним Красилівською райдержадміністрацією до його розпорядження від 08.08.2012 року №383/2012-р.
До повноважень вищезазначеної комісії належало надання висновків про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до п.4 Типового положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 р. №1420, для отримання висновку погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або місця розташування об'єкта орган, уповноважений приймати рішення про передачу у власність чи надання у користування земельної ділянки, подає комісії для розгляду проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
У п. 9 вищезазначеного положення вказано, що висновок підписується всіма членами комісії та скріплюється печатками органів, представники яких входять до її складу.
Однак, Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, розглянуто лише проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_6 площею 11,9493 га в оренду за межами населеного пункту с. Гриценки Греценківської сільської ради (Висновок №78 від 03.10.2012 року), решта проектів на Комісії не розглядалися, висновки про їх затвердження відсутні.
Натомість, розпорядженням передано в оренду земельні ділянки на території одинадцяти сільських рад.
Аналізуючи вище викладене, суд приходить до висновку, що в порушення норм чинного законодавства Красилівська РДА прийняла розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства та передачу їх в оренду без наявності висновків Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою по кожному проекту землеустрою окремо.
Відповідно до ч.1 ст. 15 ЗУ "Про фермерське господарство" фермерські господарства, у власності яких є земельні ділянки, надані їм для ведення власного господарства зобов'язані сплачувати податки та збори.
Згідно листа Красилівської ОДПІ від 08.09.2015 року №4043/10/22.1025-18, станом на 08.09.2015 року за даними інформаційних облікових систем по ОСОБА_6 рахується заборгованість по орендній платі з фізичних осіб в сумі 1642,08 грн.
Відповідно до ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Згідно із ст. ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Таким чином, відповідач, приймаючи оскаржувані розпорядження діяв з порушенням чинного законодавства України.
Судом також взято до уваги, що відповідач позовні вимоги визнав та просив їх задовольнити.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, а отже, підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно із ст.4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору складає 1 розмір мінімальної заробітної плати.
При поданні позовної заяви в якій позовні вимоги немайнового характеру позивачем сплачено судовий збір в розмірі 1218,00 грн.
Керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Красилівської райдержадміністрації №349/2012 від 20.07.2012 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_6." в частині надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_6 на території с. Печеськи Печеської сільської ради.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Красилівської райдержадміністрації №401/2012 від 20.08.2012 року "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 20 серпня 2012 року №401/2012" в частині надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_6 на території с. Печеськи Печеської сільської ради.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Красилівської райдержадміністрації №488/2012 від 03.10.2012 року "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду для ведення фермерського господарства на території с. Печеськи Печеської сільської ради.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Красилівської районної державної адміністрації (31000, Хмельницька обл., м. Красилів, пл. Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 21326527) сплачений Печеською сільською радою (31044, Хмельницька обл., Красилівський район, с. Печеськи, вул. Пролетарська, 1-а, код ЄДРПОУ 04404390), судовий збір в сумі 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 коп.).
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 29 жовтня 2015 року о 16 год. 45 хв.
Суддя /підпис/ "Згідно з оригіналом" Суддя П.М. Майстер
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2015 |
Оприлюднено | 03.11.2015 |
Номер документу | 53002971 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Майстер П.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні