ОКРЕМА ДУМКА
Справа № 822/5782/15
09 грудня 2015 року
м. Вінниця
Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2015 року скасовано постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року та закрито провадження у справі за позовом Печеської сільської ради Красилівського району Хмельницької області до Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області, треті особи: відділ Держгеокадастру у Красилівському районі Хмельницької області, ОСОБА_1, про визнання протиправними та скасування розпоряджень.
Як встановлено судом з матеріалів справи, позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання протиправним та скасування розпорядження №349/2012 від 20.07.2012 року Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства гр.. ОСОБА_1В. , №401/2012 від 20.08.2012 року Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 20 серпня 2012 року №401/2012 , №488/2012 від 03.10.2012 року Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1В. в частині, що стосується ОСОБА_1
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року позовні вимоги задоволено. Не погодившись з прийнятим рішенням, ОСОБА_1 оскаржив його в апеляційному порядку. За результатами розгляду апеляційної скарги постанову суду першої інстанції скасовано, а провадження у справі закрито з підстав порушення правил юрисдикції розгляду спору.
Вважаю за необхідне висловити окрему думку щодо прийнятого рішення.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження (частина друга статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України). Винятки встановлені частиною третьою статті 17 цього Кодексу.
Положеннями статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку зі здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму. Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Пунктом першим частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Таким чином, юрисдикція адміністративних судів визначається за: суб'єктом правовідносин (обов'язковим їх учасником є суб'єкт владних повноважень); змістом правовідносин (це відносини, що виникають у зв'язку із здійсненням владних управлінських функцій, а також у зв'язку з формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму).
Відповідно до пункту сьомого частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Позивач оскаржує рішення Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області, якими надано дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства, затверджено проекти землеустрою та передано земельні ділянки в оренду.
Красилівська районна державна адміністрація Хмельницької області відповідно до Закону України Про місцеві державні адміністрації є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
Згідно з висновками Рішення Конституційного Суду України від 1 квітня 2010 р. №10-рп/2010 у справі за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів «а» , «б» , «в» , «г» ст. 112 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України положення пункту 1 частини першої ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України стосовно поширення компетенції адміністративних судів на «спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності» слід розуміти так, що до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, пов'язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин визначені частиною першою статті 122 Земельного кодексу України (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) таким чином, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб.
Для визначення змісту правовідносин в даному випадку необхідно виходити з того, що положення чинного земельного законодавства України передбачають дозвільний порядок отримання земельної ділянки у власність, користування чи оренду із земель державної або комунальної власності, в т. ч. щодо виготовлення проекту відведення земельної ділянки (ст. ст. 118, 122, 123, 124 Земельного кодексу України).
Так, згідно з ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно з вимогами Земельного кодексу України для відведення земельної ділянки в користування із земель державної або комунальної власності зацікавлена особа звертається до компетентного органу державної влади або місцевого самоврядування із клопотанням та усіма необхідними документами, перелік яких встановлений законом. У випадку погодження усіх, передбачених законом питань, компетентний орган приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (стаття 123 Земельного кодексу України).
Таким чином, встановлений чинним законодавством України порядок набуття права власності або користування/оренди земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності є публічно-правовим, і така передача відбувається в межах компетенції та на виконання відповідних управлінських функцій суб'єктом владних повноважень.
З урахуванням викладеного, предмету спірних правовідносин та встановлених у справі обставин спору, вважаю, що заявлені до відповідача позовні вимоги про захист прав у галузі земельних відносин підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Суддя Сапальова Т.В.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2015 |
Оприлюднено | 03.02.2016 |
Номер документу | 54968365 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Сапальова Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні